Jag vet inte exakt hur det funkar, men som jag förstår det så kan man följa dig dels via de cookies som läggs på din dator när du surfar runt, och dels via IP-addressen.
Cookies kan användas för att komma ihåg de inställningar du gör på en sida, t.ex. att du är privatkund och vill se priser med moms, att du vill ha ljus text på mörk bakgrund och så vidare. Cookiesarna innehåller alltså information om de sidor du har varit på, och förutom funktionalitet som du kan ha nytta av på siten, använder alltså siten och annonsleverantörer cookisarna för sina egna syften. För att erbjuda riktade annonser, till exempel.
Del två av din fråga är nog mera marknadsföring och konsumtionspsykologi än rent teknisk, men jag gissar att svaret är att du har mycket lägre tröskel för att avsluta ett köp hos Roseversand (som du ju redan känner till, och får man anta, gillar, eller åtminstone känner större förtroende för) än hos en för dig helt okänd säljare. Därför är du sannolikt värd mera för Roseversand att lägga annonspengar på än för Canyon.
Jag tycker det är rätt spännande med tekniker för att följa användare runt på nätet. Orelaterat till din fråga, men det går till exempel att skapa ganska precisa identiteter genom att analysera vad som finns installerat på din dator, vilka typsnitt, programvaror och programvaruversioner, vilka plugins som finns installerad i din webbläsare och så vidare. Din dator skiljer sig från min dator, som skiljer sig från nästa dator. Även om det inte nödvändigtvis går att koppla till en specifik person, så är din dator tillräckligt unik för att kunna följas på nätet (givet att man har lust och resurser).
Om du dessutom håller dig inom en och samma site, så finns det väldigt raffinerade verktyg för att analysera hur du rör dig på en och samma sida, t.ex. hur du rör dig från startsidan till att titta på vevarmar i två minuter, till att titta på olika klingor i 50 sekunder för att sen lämna siten. Sen kan man se att du kommer tillbaka två dagar senare, går direkt till klingorna och tittar runt där i fem minuter, för att ytterlgiare några dagar senare klicka på köpknappen på en klinga, och, medan du håller på att checka ut kanske du vill ha ett specialerbjudande på den där vevarmen du tittade på för en vecka sedan, hmm?
Att installera en annonsblockerare är lite tudelat eftersom många siter får en rätt stor del, eller kanske alla, av sina intäkter från annonser. Men du som användare slipper ju se dem iallafall. Kanske bättre då att betala för att få använda siten och slippa annonserna.
Det går även att, åtminstone i Firefox men säkert i de andra webbläsarna också, välja att bara acceptera cookies från de siter du besöker och stoppa lagringen av cookies från tredjeparts siter. Vissa webläsare har även en möjlighet att be de siter man besöker att inte spåra dig. Men det är förstås upp till siten att avgöra om de vill avstå eller ej, så jag tycker att det känns lite som ett slag i luften..
Huruvida du är för nojjig eller inte tycker jag beror på vad du nojjar för. Det är nog fler som har ögonen på dig när du rör dig på nätet än vad du kan föreställa dig, och som gör det med mer raffinerade metoder än du kan föreställa dig. Men för de mesta vill de bara analysera vad du gör, har för inkomst, intressen, familjesituation, värderingar osv. för att kunna sälja dig till de företag som vill annonsera till sånna som dig.
Man kan ju antingen se det som att annonsföretagen sorterar bort allt ointressant junk som man ändå inte är intresserad av, vilket kan vara bra. Eller så vill man behålla lite av sin anonymitet för att man vill kunna trilla över något som man inte visste att man var intresserad av, eller av något annat skäl.. och då har man kanske skäl att nojja lite.