OT: vad tjänar man på xxl?

Avtalet inom handel är väl generellt lågt, med dålig lön sett i förhållande till arbetstiderna.

Men en butikschef har ett lönespann på mellan 24-31kkr. Då pratar vi avdelningschef. Sedan kan du ju själv dra slutsatser på var man som butiksanställd hamnar.

Men jag misstänker att du är mer ute efter förmånerna :p

Senast ändrad:
Handel har väl bra löner? Sjukt bra OB-tillägg i alla fall. Ena brorsan jobbade många somrar och andra lov i en Konsum-butik och tjänade rejält bra. Iofs mycket kvällsjobb, men ändå. Snittade närmare 30 i månaden, på mindre än heltid räknat i timmar. Några veckor jobbade han över heltid och toppade på runt 35 000 en månad.

Kollar jag igenom länken och även vad jag vet att personer har för inkomst som jobbar igenom handel så tycker jag det är bra betalt och framförallt lukrativa OB-avtal.

Man måste ju sätta det i relation till vad för typ av kravprofil som ställs. Skulle man behöva en gedigen utbildning eller på något annat sätt tillförskaffat sig kunskap så skulle det ju vara en annan sak.

Som extrajobb vid studier eller liknande är det nog ganska fint. Bra OB när det jobbas helg gör ju sitt. Mindre välbetalt som heltidsarbetande vuxen dock.

Jobbar inom industri idag och sugen att testa nått nytt. Men har såklart inte råd att förlora massor med lön..

Jobbar idag heltid 7-4 och ligger på 26k ca brutto.

Blivit kallad till intervju men känns ovärt att ens gå dit om vi snackar 20-22 i månaden..

melldorwin sa:
Jobbar inom industri idag och sugen att testa nått nytt. Men har såklart inte råd att förlora massor med lön..

Blivit kallad till intervju men känns ovärt att ens gå dit om vi snackar 20-22 i månaden..
Klart du ska gå dit å kolla läget. Då lär du ju ha facit iallafall. Se så gör't nu.

melldorwin sa:

Jag jobbar inom handels (dock inte xxl), tjänar ungefär vad du tjänar idag.
Krävs inga monster OB-timmar för att komma upp i den lönen.

melldorwin sa:
Kristoffer sa:
Gå dit och förhandla, det är rätt gött att kunna tacka nej eller få ett nytt jobb med bra lön..

Sant. Sitter inte i sjön direkt! Har ju ett jobb.
Vore riktigt kul att jobba på cykel avdelningen! Den tjänsten jag är kallad för.

Ska gå dit. ☺

Ja. Behöver man inte jobbet så har man ju lättare att inte vara för blyg med löneanspråket.

Det bästa om man redan jobbar inom handel är att man har ungefär samma lön oavsett var man jobbar.

Jag har jobbat inom handel i drygt 7 år nu och tjänar ca. 26-28 beroende på OB vilket jag tycker är helt okej eftersom jag saknar utbildning. Jag var varken bil eller bostadslån än, så mina fasta utgifter är väldigt låga (utöver cykelkostnader).

Efter 3 år inom handel så bör man kräva ungefär samma lön oavsett arbetsplats (har min chef sagt i alla fall). Jag menar, kan man sälja en sak så bör man ju efter en tid kunna sälja en annan.

Jag vet dock inte vad XXL har för lön men har du blivit erbjuden jobb så kan du väl fråga? Är du extra kunnig inom något område som t.ex. cykel så bör du få högre lön än någon utan erfarenhet.

Jobbar med cykel i butik och har 22652 +OB. Det funkar för mig. Blir intressant att se vad Handels och arbetsgivarna kommer fram till i vår.

Har en polare som bytte jobb och hamnade på cykel/skid-avdelningen på xxl, han är driven och tycker det är roligt att jobba och blev avdelnings-ansvarig på några månader och trivs bra där.
Så gå dit och kolla, allt kan hända om med lite medvind

Senast ändrad:
geologen sa:
Handel har väl bra löner? Sjukt bra OB-tillägg i alla fall. Ena brorsan jobbade många somrar och andra lov i en Konsum-butik och tjänade rejält bra. Iofs mycket kvällsjobb, men ändå. Snittade närmare 30 i månaden, på mindre än heltid räknat i timmar. Några veckor jobbade han över heltid och toppade på runt 35 000 en månad.

Det är ju just det. Du måste jobba obekväma tider för att få den lönen. Kvällar och helger. Men visst, är man beredd att offra den fritiden så.

Men absolut perfekt som extrajobb vid sidan av tex studier.

Oxh självklart ska ts gå dit. Man ska aldrig avfärda något utan kollat upp det. Och ts borde kunna tjäna i alla fall lika inom Handels som han tjänar nu. Och då kan ett miljöombyte betyda mycket

Senast ändrad:
Ja, studier är ett bra skäl.

Vissa trivs bra med att jobba såna tider. Jag har haft flera kollegor genom åren vars bekantskapskrets mest utgjorts av folk som jobbar kvällar och helger (krogar, vården, m m), och där de själva därför vill jobba så också för att kunna vara lediga när deras kompisar är lediga. Sen har vi folk som vill ha ett jobb som inte är samtidigt som en partners arbetstider, för att slippa lämna barn till barnomsorg. Det finns många anledningar.

Jag själv trivdes bra med det när jag ännu inte hade en stabil umgängeskrets som jobbar dagtid vardagar.

Helt klart skulle man kunna minska dagis. Vilket vore bra för barnen som får långa dagar ibland. Sen är det mycket miljöombyte och att syssla med nått jag brinner för som lockar ☺

Att trivas på jobbet är väl viktigare än dom där extra kronorna,
man tillbringar ju en rätt stor del av livet där.

Vad jag vet så tjänar man inte så dåligt inom hemkänsten så om det inte skiljer kraftigt mellan orter så är det bara en gammal skröna. Enligt en kompis som driver bilverkstad så är integslönen för en utbildad bilmekaniker 85kr/h enligt avtalet. Låter helt otroligt lågt om det är sant.
Även i skogen betalas det dåliga löner och kassa förhållande. Speciellt om man tittar på kravprofilen för manuellt skogsarbete.

marr sa:
1888 sa:
Att trivas på jobbet är väl viktigare än dom där extra kronorna,
man tillbringar ju en rätt stor del av livet där.

Det beror på hur stora utgifter man har :p
Och hur mycket pension man vill ha när man bli äldre.
Att börja på ett jobb med dålig ingångslön och sedan löneökningar som knappt täcker inflationen och sen inte försöka byta upp sig är nog ett dåligt recept.

Jag skulle säga att majoriteten av löntagarna ska räkna med minimipension. Jag räknar inte med att få ut mer när det är dags för mig. Halva arbetslivet bakom mig med deltid och låga löner. Framtiden ser marginellt bättre ut, men det kommer inte att hjälpa upp det mycket eftersom det är så kort tid kvar. Runt 7000 i pension kanske?

Jag har jobbat på XXL, dock i Norge. På den tiden var det sjukt bra betalt med riktigt förmånliga bonusavtal beroende på hur avdelningen sålde. Detta var någon form av system istället för OB..

I Sverige skulle jag anta att det går under handelsavtalet så det är nog det man kan räkna med lönemässigt. Skulle du byta dit får du antagligen räkna med att jobba varannan helg med. Men om det inte stör dig skulle jag säga att det kan vara ett trevlig jobb.

Willie sa:
Jag har jobbat på XXL, dock i Norge. På den tiden var det sjukt bra betalt med riktigt förmånliga bonusavtal beroende på hur avdelningen sålde. Detta var någon form av system istället för OB..

Du kan ju inte jämföra löner mellan olika länder. Generellt sett så har man högre löner i norge, men det är ju också ett dyrare land att leva i.

Sedan tror jag (men det är ju vad man gör det till) att om man har ett stort cykelintresse, så går det lite stick i stäv med att stå och kränga dåligt utrustade cyklar till inga pengar alls, på ett lågprisvaruhus, till kunder som egentligen inte alls är intresserade av cykling på samma sätt. Det blir liksom svårt att få utväxling för sitt intresse då :)

Jeppe_E sa:
Willie sa:

Du kan ju inte jämföra löner mellan olika länder. Generellt sett så har man högre löner i norge, men det är ju också ett dyrare land att leva i.

Om du hade quotat hela inlägget så jämförde jag aldrig lönerna utan konstaterade endast att det var bra lön i Norge förr.

Jag skulle som sagt anta att det är samma löner som övriga handels och att man även kommer ha varannan helg schemalagd :)

Handel är en bransch med lägre löner. Gissar att XXL ligger på den högre halvan, eftersom den inte finns på småorter där de lägsta lönerna, som håller ned snittet, finns.

Hur som haver är det ju en skattefri löneförmån att chefen på lokala XXL-panget bjuder på tårta när man lyckas driva någon konkurrerande handlare i konken...
(Om någon minns den tråden :-) )

geologen sa:
Halva arbetslivet bakom mig med deltid och låga löner. Framtiden ser marginellt bättre ut, men det kommer inte att hjälpa upp det mycket eftersom det är så kort tid kvar.

Kort tid kvar? Är inte du runt 36-37 och har jobbat i 7 år? Då har du ju 80% av ditt arbetsliv kvar och med en karriär som förhoppningsvis börjar ta fart snart... :-)

DT sa:
geologen sa:
Halva arbetslivet bakom mig med deltid och låga löner. Framtiden ser marginellt bättre ut, men det kommer inte att hjälpa upp det mycket eftersom det är så kort tid kvar.

Kort tid kvar? Är inte du runt 36-37 och har jobbat i 7 år? Då har du ju 80% av ditt arbetsliv kvar och med en karriär som förhoppningsvis börjar ta fart snart... :-)

38 år i år och jobbat sen jag var 19. Om lite drygt lika lång tid är det pensionsdags. Inte exakt halva alltså, men nästan.

DT sa:
geologen sa:

Alla år räknas. Dvs, även de år jag inte jobbat räknas in i pensionsberäknande åren.

Jag gjorde nyss en snabb överslagsberäkning. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag arbetat ihop en sammanlagd bruttoinkomst på ganska precis två miljoner.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp