[Ot] våffligaste våffeljärnet? Dubbeljärn sökes!

Vad säger egentligen våffelregelboken om vilken värme de ska gräddas på? Vårt Åviken har 6 eller 7 steg, har aldrig kört på annat än max. Finns det någon anledning till att man skulle köra på lägre värme?
Om man gräddar raggmunk i våffeljärnet så behöver det gå på lägre effekt, annars blir raggmunken bränd på utsidan och rå inuti (vilket ju är det man vill undvika). Jag gjorde raggmunk här om dagen, de blev som bäst på fyra minuter på läge 3 (av 6).

Är det någon som kan hitta någon skillnad på modellen WM-623BELL och WM-623B? Eller är skillnaden bara att "BELL" är rostfri och "B" är svart och kostar 250:- mindre?
Jag tror att det enbart är ljudsignalen. Båda ser ut att vara av lackad plåt och inte rostfritt som WAS-623.

Den gamla WAS-623 knäpper ganska mycket när den gröna lampan tänds och elementet slår av. Jag saknar inte en ringklocka, men med mycket oljud i köket kanske det är bra.

Jag tror att det enbart är ljudsignalen. Båda ser ut att vara av lackad plåt och inte rostfritt som WAS-623.

Den gamla WAS-623 knäpper ganska mycket när den gröna lampan tänds och elementet slår av. Jag saknar inte en ringklocka, men med mycket oljud i köket kanske det är bra.
Ja jäklar, det verkar vara den där ljudsignalen som skiljer. Frågan är väl om det är värt drygt 30% högre pris. Jag kommer nog ändå stå och stirra på järnet i väntan på nästa våffla.

Pricerunner specar den silverfärgade som "Stainless steel", men som du säger är det förmodligen lackad plåt eftersom det inte står något om det på Wilfas egna hemsida.

Jag kör bell och tycker det är toppen med en liten signal när våfflan är klar. Slupper man sitta och stirra

Bumpar den här tråden istället för att starta en ny. Min fråga gäller iofs enkeljärn, men det känns som om tråden gått lite OT redan, så jag kör vidare med det.
Med enkeljärn ökar även chansen för bra våfflor,
åtminstone enl test i Råd & Rön 2023-3
Råd_o_Rön -våffeljärn - 2023-03.webp

Länk till testet
Betalvägg, men bäst i test: Cloer 1629
de skrev även att de tidigare har testat dubbeljärn, bäst i test: Åviken Nobless 906.6
Men detta var alltså 2023

Rätt, väl använt i gjutjärn är det som gäller, men effekten beror ju på induktionsspisen, inte på våffeljärnet. Här är ett bra köp:
Lägg en tidning mellan induktionsspisen och våffeljärnet som suger upp spillt fett.

Rätt, väl använt i gjutjärn är det som gäller, men effekten beror ju på induktionsspisen, inte på våffeljärnet. Här är ett bra köp:
Lägg en tidning mellan induktionsspisen och våffeljärnet som suger upp spillt fett.

Ja, även ett spis-våffeljärn funkar ju såklart. Dessutom kan man ha med det i skogen och tillverka våfflorna över öppen eld.

Det var en artikel idag om PFAS i nonstick-beläggningen på våffeljärn i lokalblaskan idag. Det fick mig att tänka på hur många på det här forumet som inte sätter PFAS (som har många namn såklart; Teflon, PTFE osv) på cykelkedjan men gladeligen smaskar i sig de ämnena på våffeldagen.

Jag kör bell och tycker det är toppen med en liten signal när våfflan är klar. Slupper man sitta och stirra
Jag köpte ett Wilfa Bell igår. Kändes lika bra att gå full retard när jag ändå håller på. Premiärkördes idag och jag är väldigt nöjd. Var faktiskt rätt skönt att kunna sitta vid köksbordet och vänta på signalen istället för att stå och stirra på järnet.

Senast ändrad:
Köpte ett Anderson dubbeljärn på NetOnNet för 400 riksdaler och efter två dagar med våfflor är jag nöjd. Dessvärre med teflon, men efter att ha använt teflonpannor under många år är kanske några våfflor är försumbara i sammanhanget. Nu senast var det stekspadar i svart plast som är dåliga, suck.

Idag fick familjens våffejärn jobba till frukosten.
Åviken Noblesse
Mormors gamla Hugin
Bestron Paw Patrol

Roligast form levererar Paw Patriljärnet, alltid en vinnare på barnkalaset, men smärtsamt långsamt och för svagt för bra krisp.

Åviken är lite sådär, tar ganska lång tid, lite ojämnt gräddat blir det också.

Bäst i test blir Mormors "Hugin", jobbar snabbt, man hinner typ göra två våfflor på samma tid som en dubbel i Åviken, jämnt gräddat och bra crisp.

Att man alltid ska landa i "det var bättre förr".

Hur är det nu med de gamla månlandarna, är de bara design eller faktiskt bra också? Lite sugen på börja jaga efter en sån.

IMG_20260103_103534.webp

Hur är det nu med de gamla månlandarna, är de bara design eller faktiskt bra också? Lite sugen på börja jaga efter en sån.
Ingen personlig erfarenhet, men ja det verkar som om de faktiskt gräddar bra också. Men det gör väl även fula 90-talsjärn man hittar på loppisar för en bråkdel av priset.

Om ni menar Huskvarnajärnet i aluminium, så gräddar det kanonbra!
MEN man måste ösa i typ ett ton smör när man gräddar, annars fastnar det.

Idag fick familjens våffejärn jobba till frukosten.
Åviken Noblesse
Mormors gamla Hugin
Bestron Paw Patrol
Körde du alla tre samtidigt i samma uttag (egentligen: samma säkring) och det gick bra?
Roligast form levererar Paw Patriljärnet, alltid en vinnare på barnkalaset, men smärtsamt långsamt och för svagt för bra krisp.

Åviken är lite sådär, tar ganska lång tid, lite ojämnt gräddat blir det också.

Bäst i test blir Mormors "Hugin", jobbar snabbt, man hinner typ göra två våfflor på samma tid som en dubbel i Åviken, jämnt gräddat och bra crisp.
Vet du effektförbrukningen hos varje våffeljärn?
Det brukar nämligen vara så att ett dubbeljärn inte har dubbla effekten mot ett enkeljärn
Som jag har skrivit tidigare i tråden har det även uppmärksammats i ett test av våffeljärn i Råd & Rön 2023-3
rad_o_ron-vaffeljarn-2023-03-webp.758076

Lite trist tycker jag,
särskilt eftersom jag numer enbart har dubbeljärn både hemma och på landet.

Och som alltid: Gångjärnen i våffeljärn håller inte för att grilla mackor. När ungarna var små rasade flera järn till dess vi även köpte en smörgåsgrill...

Och som alltid: Gångjärnen i våffeljärn håller inte för att grilla mackor. När ungarna var små rasade flera järn till dess vi även köpte en smörgåsgrill...
Har ett OBH Nordica som jag ofta grillar mackor i...
Att generalisera utifrån ett, eller några, enstaka exempel blir ofta lätt fel och det är ju tyvärr inte ovanligt här;
Inte minst vad gäller olika rammaterials betydelse för cykelns egenskaper, helt(?) utan hänsyn till design, konstruktion eller tillverkning.
Men även sådant utan cykelanknytning, tex @kais01 generaliserande om ljudkvaliténs beroende på den geometriska formen hos högtalarelement, vilket förstås inte stämmer i verkligheten.
Även jag har säkert gjort liknande tokiga påståenden, men jag har förträngt dem nu.

Men att varna för dåliga produkter tycker jag att vi ska göra.
@Pqz varför inte istället posta namn och modell på det/de våffeljärn som gick sönder för dig när du grillade mackor i dem?

Körde du alla tre samtidigt i samma uttag (egentligen: samma säkring) och det gick bra?

Vet du effektförbrukningen hos varje våffeljärn?
Det brukar nämligen vara så att ett dubbeljärn inte har dubbla effekten mot ett enkeljärn
Som jag har skrivit tidigare i tråden har det även uppmärksammats i ett test av våffeljärn i Råd & Rön 2023-3
rad_o_ron-vaffeljarn-2023-03-webp.758076

Lite trist tycker jag,
särskilt eftersom jag numer enbart har dubbeljärn både hemma och på landet.

Alla tre kördes samtidigt, två i dubbeluttag på ena sidan spisen, ett i dubbeluttag på andra sidan spisen. Köksfläkten var också på - inga säkringar gick :)

Tillbaka
Topp