[OT] Val av familjebil

[OT] Val av familjebil
Kneecap sa:
Tjena!

Om man ska ha en familjebil som inte är en Suv så är Superb ett klockrent alternativ. Billigare än det flesta och större än alla andra när det kommer till baksäte. (Förutom stora lyxsedaner som A8 och S-Klass)

+1. Finns även i en höjd version. Riktigt stort bagage.

[OT] Val av familjebil
Lånar tråden lite och och frågar om någon har erfarenhet av någon av de mindre sjusitsiga bilarna typ VW Touran, C4 Grand Picasso, Kia Carens, Opel Zafira etc. Tycker att det verkar vara en rätt smart biltyp.

Har kört Renault Grand Espace i snart 10 år och men nu börjar det vara dags att byta till nåt lite mindre.

/Johan

[OT] Val av familjebil
erito sa:
MTBiker sa:
erito sa:
Köp en Subaru Outback.
Den är rymligare, mer hållbar, snålare, bättre framkomlighet, lägre att lasta på taket trots bättre markfrigång etc.
Den fixar allt som alla andra bilar gör, men lite bättre och lite till. Om du inte behöver dragvikt på över 1800kg.

Över 1800... Låter som en Forester då ;)

Ja om du behöver över 1800kg. Men Forester är inte alls samma biltyp. Min far har en helt ny Forester diesel och den är jättetrevlig, men Outback är mer bekväm och rymligare, speciellt i baksäte (familjebils aspekten). Bägge rekommenderas, beroende på vad man själv föredrar. Dessutom är EyeSight världens bästa auto-system för broms, hålla avstånd, se väglinjer etc. och det finns just nu bara på Outback och Levorg tyvärr. Kommer väl till Forester inom kort gissar jag. Ska du köpa 2011-2014 modell så finns det inte på någon modell så då är det ingen parameter att bry sig om ändå.
Det är ju både kul och nyttigt att provköra bilar i tid och otid. Gratis nöje (som kan bli kostsamt då man blir sugen att byta... )
men man lär sig mycket om vad som är reklam och vad som fungerar i praktiken hos bilarna

;)

Du har så rätt så.
Vi hade Outback -13 och sen blev det Forester -15. Sjukt nöjd men nya Outbacken är riktigt fin med.
Jag behöver inte dra över 1800 men jag kan ;)

[OT] Val av familjebil
JojjeM sa:
marr sa:
Har en Carens i släkten. Kört en del med den.
Klart trevlig bil för pengen. Kan tyvärr inte gå mer djupgående.

OK, Tack. Input så god som någon :)

/Johan

Tilläggas kan att jag idag bytte in min ceed sw, (1,6l diesel) efter 4år och 14000 felfria mil.
Utöver service boken har jag bytt bromsklossar fram, en gång, för 1000mil sen ungefär.
Styrningen till elvärmen I stolarna blev garantibytt.
Samt en ny vindruta efter ett stenskott.

Nu ska de köras spansk 4kraffs.

[OT] Val av familjebil
Min input får bli att jag håller med om att dom verkar smarta och jag har provat både Touran och Carens för ett par månader sedan. Båda var trevliga att köra och relativt rymliga. Jag är lite känslig för vägljud och där lämnade väl båda en del att önska i motorvägsfart. Mycket kul lullull i Carens för liten extra kostnad, lite mer gedigen känsla knappar och sånt i Touranen. En tråkig sak med Carens är att den inte längre går att få med Xenon i sverige.

[OT] Val av familjebil
Är inne på vår andra Opel Zafira. Fantastiskt praktiskt bil. Liten fast ändå stor. Byggd på Opel Astras bottenplatta.

Vi har valt den för att det funkar jättebra med dotterns rullstol. Bara att slänga in. Däremot är jag inte så imponerad av motorn, bensinaren. De har läckt olja bägge två. Tror det är packboxen vid vevaxeln mot växellådan. Dieseln har jag ingen erfarenhet av.

[OT] Val av familjebil
sänket sa:
Är inne på vår andra Opel Zafira. Fantastiskt praktiskt bil. Liten fast ändå stor. Byggd på Opel Astras bottenplatta.

Vi har valt den för att det funkar jättebra med dotterns rullstol. Bara att slänga in. Däremot är jag inte så imponerad av motorn, bensinaren. De har läckt olja bägge två. Tror det är packboxen vid vevaxeln mot växellådan. Dieseln har jag ingen erfarenhet av.

Hur stort är bagaget?
Tror du det funkar med hundbur + barnvagn?

[OT] Val av familjebil
marr inom snar framtid:

df83655f4d353a3be7b2730afdd6789d.jpg

/Johan

[OT] Val av familjebil
JojjeM sa:
Lånar tråden lite och och frågar om någon har erfarenhet av någon av de mindre sjusitsiga bilarna typ VW Touran, C4 Grand Picasso, Kia Carens, Opel Zafira etc. Tycker att det verkar vara en rätt smart biltyp.

Har kört Renault Grand Espace i snart 10 år och men nu börjar det vara dags att byta till nåt lite mindre.

/Johan

Clarkson lovprisar ju Zafira: http://www.driving.co.uk/car-reviews/clarkson-review-2015-vauxhall-zafira-tourer/
Men så fick han låna den av Bono också, sånt är ju alltid coolt.

[OT] Val av familjebil
JojjeM sa:

/Johan

Hade en femsitsig gasTouran tills alldeles nyss och var väldigt nöjd med den, när jag var singel fick jag in hela semesterpackningen i den (frånsett kajaken), cykel å surfgrejer var bara att ösa in. Med ett barn var den fortfarande bra, kunde köra in barnvagnen i bagaget utan å fälla ihop den tex och smidigt å kunna lyfta ur stolarana bak för mer lastutrymme.
Min Touran krånglade väldigt lite men har hört andra som haft det tvärtom...

/T

[OT] Val av familjebil
Tack för rapport tmalm. Låter ju inte så dumt.

Alhambra är intressant men onödigt stor tror jag. Den är väl i allt väsentligt en Sharan?

/Johan

[OT] Val av familjebil
JojjeM sa:

Alhambra är intressant men onödigt stor tror jag. Den är väl i allt väsentligt en Sharan?

/Johan

Ja. Det ifrågasattes tom i media varför det finns en Sharan när Alhambra är lika bra(dan) och billigare. Att Tmalm fick in en barnvagn utan att fälla ihop den i en Touran fattar jag dock inte, det är ju en Golf eg.

Edit: Jaja, säger ni det så.....är bara förvånad. ref. nedan......

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
AxelSthlm sa:
JojjeM sa:

/Johan

Ja. Det ifrågasattes tom i media varför det finns en Sharan när Alhambra är lika bra(dan) och billigare. Att Tmalm fick in en barnvagn utan att fälla ihop den i en Touran fattar jag dock inte, det är ju en Golf eg.

Touran och Golf måste väl ändå vara två olika chassin? Vi kollade på en Touran när vi skulle köpa ny bil men avfärdade den som alltför gigantisk. Gör man den femsitsig ser jag nog inga problem med att få in en barnvagn utan att fälla ihop den. Vagnen alltså. Om man inte kör någon form av pansarkryssare som barntransport.

[OT] Val av familjebil
Luthman Photography sa:
AxelSthlm sa:
JojjeM sa:

/Johan

Touran och Golf måste väl ändå vara två olika chassin? Vi kollade på en Touran när vi skulle köpa ny bil men avfärdade den som alltför gigantisk. Gör man den femsitsig ser jag nog inga problem med att få in en barnvagn utan att fälla ihop den. Vagnen alltså. Om man inte kör någon form av pansarkryssare som barntransport.

Golf och Touran har säkert mycket gemensamt men en Touran är MYCKET större .

En annan bil att kolla på om man vill ha mkt plats är VW Caddy Maxi Life- dvs den längre "personbilsinredda" hantverkarbilen.
DÄR får man plats!!!!

/T

[OT] Val av familjebil
Tjena!

Touran är en förlängd Golf. Med en framhjulsdriven plattform så är det inte svårt att göra olika längd på bilarna.
Att man gör både Alhambra och Sharan är inte konstigare än Ibiza/Fabia/Polo/A1. Olika nivå på inredning, detaljer, komfort och helt olika prislappar.
Golf, Leon och A3 är precis samma sak.

[OT] Val av familjebil
Är inne på min andra Cittra. Har nu en C4 Grand Picasso Hdi 150, automat, Exklusiv. 7-platser eller en fullängds sovplats (plant golv, fungerar perfekt att sova i)! Mycket bra komfort, driftsekonomi, kvalitet mm. Kan varmt rekommenderas. Bästa familjebil i Vi Bilägare för andra året i rad.
JojjeM sa:

/Johan

[OT] Val av familjebil
Har en Octavia scout-16 som jag är nöjd med, har haft både kia ceed och sportage innan, detta är helt klart ett lyft. 4wd 150hk diesel går fin fint, hyffsat snål med haldex 5. Samma 4wd som volvo alltså. Har funkat kalas på isvägarna denna vinter.
Stort bagage på 610 liter, funkade kalas med barnvagn (går in på längd och bredd) och en massa packning, samt 2 bakåtvända stolar. Dock den ena fram, blev trångt bakom min rygg. Vi drev runt i 3 veckor, så det var en jäkla massa packning. En superb är ju som sagt ännu större, men också ca 50-80k dyrare. Jag betalade ca 280k med en massa teknik, nästan alla tillval. Tillvalen är inte så dyra till den.
Idag hade jag tittat på kommande Skoda kodiaq alla dagar i veckan. Lite bredare och lite högre, justerbart baksäte. Dock kostar den i klass med superb.
Svårt att tala emot en XC70, det är ju en härlig bil, men för mig gjorde skillnaden på en bra bit över 100k att det inte gick att motivera.
Synd att Kia inte har 4wd på sina kombibilar, nya optima kombi är annars fin och stor. Bara Sorento som är stor nog där med 4wd, och den är rejält dyr.
http://skoda.se/models/kodiaq/overview/

[OT] Val av familjebil
Alltså när ni snackar om att ni har en "massa packning" och att den går in i baggageutrymmet på en stor kombi, så känns det som att vi har väldigt olika bilder av vad en "massa packning" är. Jag har inte sett en enda bil där det jag skulle definiera som en "massa packning" får plats i det vanliga baggageutrymmet.

Vad definierar ni som kan packa en "massa packning" i bagageutrymmet på en stor kombi som en "massa packning"?

För mig är en vanlig semesterpackning två hojar, typ 4-5 60-70literstrunkar, 2-3 ryggsäckar mellan 30-50 liter, ett par ryggsäckar mellan 5-15 liter och ett par ikeakassar med skor, hjälmar, skydd och annat lösöre. Samt hund. Och sambo. Och spöfodral.

Edit: Om det är vinter har vi 6-8 par skidor istället för cyklar samt inga fiskespön.

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Luthman Photography sa:
Alltså när ni snackar om att ni har en "massa packning" och att den går in i baggageutrymmet på en stor kombi, så känns det som att vi har väldigt olika bilder av vad en "massa packning" är. Jag har inte sett en enda bil där det jag skulle definiera som en "massa packning" får plats i det vanliga baggageutrymmet.

I en Chevrolet Caprice herrgårdsvagn kanske det får plats?

caprice.jpg

[OT] Val av familjebil
Luthman Photography sa:

Vad definierar ni som kan packa en "massa packning" i bagageutrymmet på en stor kombi som en "massa packning"?

För mig är en vanlig semesterpackning två hojar, typ 4-5 60-70literstrunkar, 2-3 ryggsäckar mellan 30-50 liter, ett par ryggsäckar mellan 5-15 liter och ett par ikeakassar med skor, hjälmar, skydd och annat lösöre. Samt hund. Och sambo. Och spöfodral.
Behövs en stor bil för att det ska gå utan att fälla baksätena. Typ buss. Jag ser inte heller hur det ska gå i bagaget på en vanlig bil med baksätet kvar. Väskorna går väl om man offrar sikten bakåt men cyklarna får åka utanpå då.

Bilagor

• WP_20160722_20_43_14_Pro.jpg
    WP_20160722_20_43_14_Pro.jpg
    311.2 KB · Besök: 366
[OT] Val av familjebil
Sommarsemesterpackning för oss innebär stort tält (ca 90 liter trunk) + stolpar, 3-4 sovsäckar+ liggunderlag, några trunkar med kläder. några kassar med mat, kylväska, grill, stormkök och övrigt som behövs för matlagning. Till detta kommer stolar och bord, cykelvagn, 3 cyklar och några väskor att fästa på cykeln för att få med fika och kläder på utflykterna. Lite leksaker kan ju även vara trevligt att ha med för regniga dagar.

På vintern blir det ju några fulla skidutrustningar samt kläder och sängkläder för en vecka och mat för 5 personer i en vecka.Brukar ju även vara trevligt att ha med sig några säckar ved till kaminen. Skidsemestern görs tillsammans med svärföräldrarna som inte är så bra på att välja bort "onödiga saker" så då blir det gärna fullt i bilen. Men hade man haft mindre plats så hade man ju kunnat fixa ved och mat på plats samt hyra utrustning.

För att få med oss detta har vi en takbox samt cykelställ utanpå bilen för att få plats. Oftast kan man då få lite sikt kvar bakåt vilket är trevligt

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Luthman Photography sa:

Ja det där är väl inga problem, du har ju varken barnvagn eller barn låter det som. Ska du in med sambo och hund i bagaget blir det tajt dock. Man nyttjar såklart varenda krypin som man kan pula in påsar å annat i när man åker med barnstolar och vagn. Jag har en bild gömd någonstans som jag inte hittar, tog den för att kunna packa likadant varje gång. Vi bodde på 5-6 olika ställen så en massa i och ur packningar. Men 3 resväskor hade vi där bak, samt barnvagn (fullstor) och 2 stora kassar, typ ikea, samt en massa påsar och en kylväska. Sen blev det en prylar bakom barnstolarna och en liten väska på mittsätet bak. Ja det va knökfullt som sagt. Med takbox hade livet blivit lite enklare :)
Behöver du mer så köp en större bil helt enkelt. Tycker scouten ger en hel del för pengarna, utan att behöva pruta på vad jag vill ha/behöver. Men för mig är Kodiaq lite drömbil på papperet. Gillade verkligen att sitta lite högre som i Sportage, men den var för liten när vi fick ett andra barn. Hade dock hellre sett att kodiaq gjordes längre i stället för bredare, den ska ju funka smidigt i stan också, vilket scouten gör bra. Mycket smidigare än Sportage.

[OT] Val av familjebil
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Behövs en stor bil för att det ska gå utan att fälla baksätena. Typ buss. Jag ser inte heller hur det ska gå i bagaget på en vanlig bil med baksätet kvar. Väskorna går väl om man offrar sikten bakåt men cyklarna får åka utanpå då.

Det är ju det jag menar. En "massa packning" går inte i en vanlig kombi utan att man fäller sätena. I Yaris verson går ovanstående packning in när man fält ner och plockat ut allt utom framsätena. Alltså allt. Inget utanpå bilen. Förutom på vintern, då får två par skidor sitta på taket för de är för långa. Packningen på bilden ser ju ut som en heldag i valfri cykelpark för två pers. Eller fem timmar i bmx-hall.

[OT] Val av familjebil
Jag har en Ford S-max. Var eg ganska anti Ford tidigare men fick möjligheten att köpa loss en tjänstebil.
Mina kriterier var brett baksäte och det kravet uppfyller S-maxen ordentligt.
Som skrivits tidigare är det 3 induviduellt justerabara stolar där bak. Perfekt när man som vi är 2 vuxna och tre barn som alla sitter i nånform av barnstol/kudde.
Jag är supernöjd med bilen, den är rymlig samtidigt som den inte känns bussig. Ibland stör jag mig dock på sjukt ickegenomtänkta lösningar tex takräcksinfästning...

Jag drömmer ibland om en VW Transporter Kombi (5-sitsig VW skåpbil), nu snackar vi rymlig bil med möjligheter, tex bygga äventyrsinredning med sovplats etc...
Men någon i familjen är inte lika tänd på den idén..

[OT] Val av familjebil
Oavsett modell så är plastig inredning ett stort plus om man avser att äga bilen mer än tre år. Plastinredning som inte ser plastig ut är fett utdaterad efter några år, medana enkel plastig håller sig fräsh i längden. Exempelvis en 2006 Ford Focus, som ny fortfarande :)

Tycker jag

[OT] Val av familjebil
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:

Det är ju det jag menar. En "massa packning" går inte i en vanlig kombi utan att man fäller sätena. I Yaris verson går ovanstående packning in när man fält ner och plockat ut allt utom framsätena. Alltså allt. Inget utanpå bilen. Förutom på vintern, då får två par skidor sitta på taket för de är för långa. Packningen på bilden ser ju ut som en heldag i valfri cykelpark för två pers. Eller fem timmar i bmx-hall.
Snarare två veckor i Italien för två personer. Men jag är rätt bra på att bara packa väsentligheter. Gömmer sig tält mm där under. Golvytan är rätt stor med fällda säten också så det blir inte jättehögt. Skulle ju gå in ett helt lager väskor till ovanpå den liggande cykeln också om man vill men det behöver vi inte.

Med cykelhållare på bilen funkar nog det mesta annars. Både cykelgrejer för tre personer och skidgrejer för tre ink skidorna i bilen gick ju in i S80:n. Med tre personer i bilen då. Lite svårare att packa det bara.

Vad gäller kostnader och sånt. Klart det blir dyrt om man köper nytt. Oavsett vad. Bättre att låta någon annan ta den värsta smällen på värdeminskningen.

[OT] Val av familjebil
karamasha sa:
Har en Octavia scout-16 som jag är nöjd med, har haft både kia ceed och sportage innan, detta är helt klart ett lyft. 4wd 150hk diesel går fin fint, hyffsat snål med haldex 5. Samma 4wd som volvo alltså. Har funkat kalas på isvägarna denna vinter.
Stort bagage på 610 liter, funkade kalas med barnvagn (går in på längd och bredd) och en massa packning, samt 2 bakåtvända stolar. Dock den ena fram, blev trångt bakom min rygg. Vi drev runt i 3 veckor, så det var en jäkla massa packning. En superb är ju som sagt ännu större, men också ca 50-80k dyrare. Jag betalade ca 280k med en massa teknik, nästan alla tillval. Tillvalen är inte så dyra till den.
Idag hade jag tittat på kommande Skoda kodiaq alla dagar i veckan. Lite bredare och lite högre, justerbart baksäte. Dock kostar den i klass med superb.
Svårt att tala emot en XC70, det är ju en härlig bil, men för mig gjorde skillnaden på en bra bit över 100k att det inte gick att motivera.
Synd att Kia inte har 4wd på sina kombibilar, nya optima kombi är annars fin och stor. Bara Sorento som är stor nog där med 4wd, och den är rejält dyr.
http://skoda.se/models/kodiaq/overview/

Den där torde vara rätt lik min Leon X-perience. Dock är octavian något större i bagaget. Inte helt nöjd med hur mycket luckan sluttar, blir problem med hundburen hur jag än vrider och vänder på det.
Jag har dock bara 110hk diesel i min.
Gav bara 199k med, riktigt sjukt pris med en hel del utrustning.

[OT] Val av familjebil
Foss sa:
Touran rostar, jättemycket. Flera vänner som kör/kört sånna.

Tjena!

Verkar bara vara på dom första årsmodellerna, sett -07 som hade problem redan -10 men efter något år verkar det som att dom fick bukt med det. Körde en -10 med 18000 på mätaren igår, ingen antydan till rost i karossen. Däremot bromsskivorna bak, men det är ju ägarrelaterat.

[OT] Val av familjebil
ForesterGuy sa:
json88 sa:
BMW och Audi är ökända för sina servicekostnader, Mercedes är ökänd för att vara den mest rostbenägna premiumbilen. VW är ökända för sitt fuskande...
Jag tror man får mest valuta för pengarna om man köper japanskt eller koreanskt nu, något mitt 20-åriga jag inte skulle hållit med om. :-D

Vill dementera Audis höga servicekostnader. Samtidigt som jag köpte en A4 1,8TS Quattro köpte min bror en S40 1,8.
Han som anses vara den förnuftiga i familjen gnällde på mig att jag köpte en onödigt dyr bil.
Båda hade gått ca 5000 mil vid köpet. Jag sålde min när den gått 18.000 mil. Då hade volvon gått 12.000 mil och vi beräknade ett 2a handsvärde med hjälp av blocket (som då säkert blev för högt!)
Då gjorde vi en sammanställning och kom fram till att med all service, delar, däck, försäkring, kapitalkostnad mm så kostade A4 38 kr/mil och Volvon 42 kr/mil. (Bränslekostnad exkluderad, den är mer beroende av körstil, dock var förbrukningen högre på Volvon...)
Och då exkluderade vi volvons växellådebyte för 40.000kr.
Då skall man ha i betänkande att jag lånade 3 ggr så mycket till audin som volvon. Dessutom var räntan på volvons lån lägre.
Audin vann pga servicen var billigare och att bilen var av bättre kvalitet.

Nu har jag V70 för att få plats med barnsolar, men den skall bytas till annat märke under nästa år. Är trött på Volvos usla kvalitet!
- D5 med motorhaveri efter brusten rem till AC som klippte kamrem, under omkörning på landsväg.
-D3 med spännrullehållare som klippte generatorrem som slog av AC-rem och kamrem, Klarade sig då det skedde precis när jag stängde av.

Volvo premium - inte en chans!

[OT] Val av familjebil
Jag har inte kört alltför många bilar men både faster och farfar kör Subaru som jag själv gillar att köra också. Tycker att de är långt bättre att packa än farmors Audi dessutom.

Min mor har en Kia SUV (vem minns vad de heter?) som är rätt ok den också. Inte lika rolig att köra men sväljer mycket packning. De åker 5 personer till fjällen i den, med skidor och hela kalaset. Tror dock att de kör med takbox för att få med sig skidorna.

[OT] Val av familjebil
Kneecap sa:
Foss sa:
Touran rostar, jättemycket. Flera vänner som kör/kört sånna.

Tjena!

Verkar bara vara på dom första årsmodellerna, sett -07 som hade problem redan -10 men efter något år verkar det som att dom fick bukt med det. Körde en -10 med 18000 på mätaren igår, ingen antydan till rost i karossen. Däremot bromsskivorna bak, men det är ju ägarrelaterat.

Jag tittade på en helt ny, i butik. Där hade skruvarna till gångjärnen på bakluckan tydliga spår av korrosion. Då dök mitt förtroende för touran.

[OT] Val av familjebil
Familjeanekdoter: Min syster köpte en nästan ny Touran 2010 (eller möjligen 2009a). Ett år senare bytte de ut hela bakluckan som var rostig överallt. Men Det var väldigt bökigt med att få det godkänt som garantiärende.
Nu har de för övrigt en Seat Alhambra från 2013 eller 2014. Den läckte takluckan på så halva inredningen fick bytas. Var också bökigt att få det på garantin tydligen.

Senast ändrad:
[OT] Val av familjebil
Jag kör honda CR-V. Inte så ny dock men väl fungerande skulle jag vilja säga. Någon sa det är dyr service på honda, kanske är det så. I övrigt är det ett billigt ägande för kvaliten är bra och biljävlen går aldrig sönder. Har ägt bmw, renualt, volvo, fiat, saab och tre honda. Enda märket som aldrig strulat för mig är Honda. Subaru sägs också hålla hög kvalitet.

[OT] Val av familjebil
ceel sa:
Den här är fin. Och stor. Men min fru säger nej.
Jäkligt läcker färg.

Jag är uppväxt med såna där. Den första av sista modellen med motorn bak och rutiga gardiner. Jäkligt praktiska att lasta men de har varit rätt dyra att hålla rullande med ett par år på nacken. Att kunna ställa in 5 DH-cyklar i bagaget med hjul på är grymt.

Tillbaka
Topp