OT: Val av systemkamera

Daddy D.Lux skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte läst diskussionen, men kastar ändå in
> mitt tips:
> Det viktigaste är att det är fulltformatssensor
> för att inte vara utlämnad till leksaksgluggar
> för att få bra vidvinkel.
> Ljusstyrkan på gluggarna är lite mindre viktigt
> än traditionellt, exempelvis kan man spara på
> att köra Canon 17-40mm 4,0L i stället för
> 16-35mm, 2,8L.
>
> Calle

Har du något bra tips på en systemkamera med fullformatsensor med kit-optik på 16-35 f2.8 för 4000?

=P

bjorre skrev:
> Vad skall man ha för motiv då?

Motiv?!?!? Det är väl skit samma, det är ju utrustningen som är det viktiga! ;)

> Har du något bra tips på en systemkamera med
> fullformatsensor med kit-optik på 16-35 f2.8 för
> 4000?
>
> =P

Ähh, precis som att köra med alivio i skogen. Det är så kasst att det lika gärna kan kvitta =)

Köp en begagnad 5D alltså!

Kamera är beställd, blev Olympusen (e420). Storleken fick avgöra efter att ha sett bilder på de jag valde mellan bredvid varandra.

Prestandan fick helt enkelt stå tillbaka till förmån för storleken. Dumt tycker säkert jättemånga, men det var den prioriteringen jag gjorde. Tillbehören är inte extremt dyra, skulle vara de matchande trådlösa blixtarna då, men de är fortfarande inte dyra jämfört med Nikons även om de senare finns att få tag på begagnat billigare...

Pancake-objektivet för 2500kr lockar väl en del. Men får se hur 14-42 (28-84) objektivet (ligger på ungefär samma pris som pancake-objektivet om man köper löst) som jag valde funkar först. Recensionerna jag har läst tyder på att det är ett riktigt bra objektiv för att vara i ett kameratkit i den prisklassen. Det som väl saknas är ordentliga vidvinkelobjektiv. Men tele finns upp till 1600mm så det ska nog räcka där. (Leica, Olympus, Sigma och Panasonic(!?) levererar objektiv så det verkar schysst.)

Det som saknas är väl batterigrepp, men å andra sidan skulle det ju ändå ta bort poängen med kameran så jag vet inte om det är ett problem egentligen.

Just det, sen kan jag använda det xD-minneskort på 1gb jag redan har utöver cf-kortet på 2gb jag köpte till. = 3gb minne i den redan från början och till en spottstyver. Kul funktion att köra dubbla minneskort. :P

>
> Har du något bra tips på en systemkamera med
> fullformatsensor med kit-optik på 16-35 f2.8 för
> 4000?
>

Läste inte tråde, bara rubriken och visste inte att det var gränsvärdet. Mitt tips blir ju ganska mycket dyrare även med begagnad 5D och begagnat 17-40 objektiv. Håller dock fast vid att det är ett bra standardtips.

Sprockets skrev:
> Ja, men blir alla andra nöjda? De kanske blir
> kränkta av att han köpte något annat än en
> Canikon.

Jag tror redan jag kränker skiten ur en massa på Happy genom att köra trial på en cykel utan sadel iklädd jeans och t-shirt i bomull. Att jag dessutom fotar med Olympus (gammelkameran är också Olympus som sagt) kan väl inte göra så mycket till i sammanhanget?

Om det gör det kan ju Canon-folket iaf trösta sig med att jag har en Canon miniDV-kamera. Från 2001 i och för sig... Härliga priser på den tiden, gav 10 papp för den. Fyfan.

Det är lätt att fråga efter initierade råd, ännu lättare att skita i dem. ;)

Bilagor

• Zeisbox.jpg
    Zeisbox.jpg
    46.3 KB · Besök: 30
there ought to be a law skrev:
> Det är lätt att fråga efter initierade råd,
> ännu lättare att skita i dem. ;)

Jo, men så är det en jäkla massa saker i mitt liv jag inte borde ha gjort enligt "de som vet bättre" som ändå resulterat i ganska bra saker... Förhoppningsvis så även denna gång. :P

Kändes som du redan hade bestämt dig medvetet eller omedvetet, så jag tror du kommer trivas utmärkt med din nya Olympus! Grattis

P.S. Glöm inte posta bilder sedan! :)

42Hz: Det hade jag nog. Om någon hade kunnat säga något konkret som var riktigt dåligt med den så hade det nog inte blivit den. Men det var det ingen som gjorde så... :P

Bilder kommer givetvis, skulle gärna ha den idag eftersom det kommer folk och ska trajla i stan lite senare... Men får väl försöka fånga det med gammelkameran.

Fan att den aldrig ska komma kameran... :P

Nåja, beställde en blixt, bouncer, laddprylar till blixten samt ett stativ idag också. Jag sålde trots allt lite gamla cykelprylar idag... men inte till det värdet... d'oh.

42Hz skrev:
> Ny kategori? Kamera i sunkig soffa?
> Rena julafton?! :)

Mm, nästa namnsdag ska jag nog köpa ny soffa. :P

Kul!

Fast en bild tagen med den nya kameran hade ju varit ännu roligare. Spegel!

Mårten skrev:
> Mm, nästa namnsdag ska jag nog köpa ny soffa. :P

Hur tänkte du nu?
Har du vunnit på lotteri eller skall du bo resten av livet i ett studentrum på 15 kvm? Skaffar du flickvän blir du tvungen att byta ut den oavsett om den är sunkig eller ny.

s skrev:
> Hur tänkte du nu?
> Har du vunnit på lotteri eller skall du bo resten
> av livet i ett studentrum på 15 kvm? Skaffar du
> flickvän blir du tvungen att byta ut den oavsett
> om den är sunkig eller ny.

19 kvadrat faktiskt. :D

Jag tänkt fixa flickvän till nästa namnsdag. Kanske dumt att köpa soffa då också iofs, så sugen på att flytta ihop med någon är jag inte... Nej fan, soffa är uteslutet.

Nä, när jag flyttar från det här kyffet ska jag kasta ut alla möbler genom fönstret. Värdelös trappa att bära möbler i och jag vill inte ha kvar dom ändå...

Håller på att ladda batteriet och putsa spegeln, sen så. :P

Då jag leder nybörjarkurser i foto har jag sett det mesta i nybörjarkameraväg. Den enda kamera jag stött på som verkligen lett till problem p.g.a. saknade funktioner är sonys a-100(kanske fler av sonys kameror också). Annars brukar kamerorna innehålla allt relevant, mer eller mindre lätttillgängligt. Dock är olympus kamera mkt ovanlig bland mina deltagare.

s skrev:
Skaffar du
> flickvän blir du tvungen att byta ut den oavsett
> om den är sunkig eller ny.

Flickvännen eller soffan?

Grattis för ny kamera förresten!

Ola

Vill någon mer ha en sån här kamera ligger det en på mitt postkontor imorgon. Av någon anledning gick inte min avbeställning igenom så nu har jag två om jag inte returnerar den andra...

Kul med trådlös blixt som är helt kontrollerbar från kameran.

blixt.jpg ht=267

Edit: Bouncern måste man montera manuellt.

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Kul med trådlös blixt som är helt kontrollerbar
> från kameran.

Oj. Det är en ruggigt bra funktion!

42HZ skrev:

MatsS skrev:
> Om man som jag har en (tre) Pentax gamla
> systemkameror med ett par manuella fasta objektiv
> och två med autofocus, är det bara dumt att
> köpa något annat än Pentax eller passar inte
> objektiven emellan? Ursäkta trådkapningen:)

Beroende på vilka objektiv du har så skulle inte jag tveka på att köpa K200D kamerahus för ~5000:-, sen finns den i paket med olika kit-objektiv för lite till.

Vädertätat och med inbyggd bildstabilisering för det priset är svårslaget!

http://www.cyberphoto.se

http://www.dpreview.com

The K200D has a KAF2 bayonet lens mount which can take lenses with a KAF2, KAF or KA mount lenses. Pentax has a range of DA 'designed for digital' lenses which are designed for the APS size sensor (smaller imaging circle) which are smaller and lighter than full frame lenses but you can still purchase lenses which will work on 35mm film as well. As usual on the lens mount there is a red indicator dot for aligning the lens which locks by rotating clockwise

//HaRR! - Fat Tire Fetichist bild "Think like a box!"
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det blev en K200D helt ny med 18-55 objektiv. Tyvärr glömde jag att beställa minneskort och utan det går det inte att ta några bestående kort :(

Förhoppningsvis blir det bra. Det är säkert 4 år sedan jag plåtade med systemkamera så det blir som att börja om från början med att lära sig allt.

/Mats

Så, nu har jag väl använt kameran tillräckligt för att komma med ett utlåtande. Den presterar helt klart tillräckligt för mina behov och storleken är suverän. Har inte gjort jättemycket men en del har det blivit... ISO 400 är inga som helst problem, mer har jag inte haft behov av att köra eftersom jag mest har fotat med blixt i mörker, ny erfarenhet att blixten (extern) verkligen slår igenom på alla bilder och sabbar dom om man inte är försiktig...

Clicky för större storlek:

Clicky för att se en crop...

pb150822.jpg

pb150958.jpg

Tror inte hela kommer med här... men ändå, första försöket med trådlös kamerastyrd blixt:
graffa1.jpg

Mao. jag är sjukt nöjd - med kameran. Min förmåga att ta bilder däremot. Fyfan...

Då jag leder nybörjarkurser i foto har jag sett det mesta i nybörjarkameraväg. Den enda kamera jag stött på som verkligen lett till problem p.g.a. saknade funktioner är sonys a-100(kanske fler av sonys kameror också). Annars brukar kamerorna innehålla allt relevant, mer eller mindre lätttillgängligt. Dock är olympus kamera mkt ovanlig bland mina deltagare.

vad saknar a100? undrar jag som stött tillika nöjd a100 ägare.

Att kunna styra blixt trådlöst(CLS) öppnar för kreativitet och helt andra möjligheter...

DSC_0653.jpg ht=480

DSC_0425somsmartobjekt-1_Theojulen2007_.jpg ht=482

Å lite bilder från min blogg...

081114_DSC_0156.jpg ht=725

081116_DSC_0209.jpg ht=725

//Källis

Ska du resa med den har du gjort ett bra köp. Jag har samma modell med pankakan på. Den kan jag ha i min "camelbak" som är en Dakine utan problem, när jag cyklar.

Sen är det så Olympus kitgluggar är nästan alltid bäst jämfört mot kitgluggar på cannikon hållet.

Varför? De designade om sitt system och får bättre kant till kant skärpa. De är förvånansvärt redan fullt öppna, det kan du inte säga om canonikons kitgluggar.

Så, för "billigt"resefotograferande tror jag du valde helt rätt.

Mycket smidig kamera, det betyder att den får följa med mer. Sen att den inte har samma "per pixel crispness" som en canonikon, det ser du när du visar 100% på skärmen din, så tittar inte jag på bilder. Det motsvarar att du står toknära en jätteförstoring, tittar man så på bilder? En stor bild står man längre ifrån.

Så, skillnaderna i just den aspekten är inte så mycket att bry sig om om du inte ska skriva ut vansinnesstort, större än A3 säg.

Däremot tappar du 1 steg typ, i brus om canonikon, men du kan ta med dig kameran oftare. Du har bättre kvalitet på kitoptiken. Det är ge och ta, det är en kompromiss, inget är bäst för alla.

Grattis.

Kommer inte ihåg exakt vad det var men det var flera saker som inte gick att göra med kameran. Mappa om AF-E till AF-L tror jag inte fungerade. Sen tror jag det också var problem med att kameran slängde iväg blixtar även vid manuell fokus vilket gav problem när vi triggade blixtar med den inbyggda blixten.

Jag börjar tjata med ett nytt gäng ikväll så får se om någon har med den kameran och om det ger problem.

Vad säger folk om Nikon D40? Jag funderar på att köpa den som julklapp till sambon. Hon är allmänt fotointresserad, men har aldrig haft en systemkamera, förutom någon gammal analog som hon experimenterade med i tonåren. Blir antagligen inget extremt fotande, utan lite mer avancerad semesterfotografering, lite hundsportfotande mm.

Det verkar vara väldigt mycket kamera för pengarna efter vad jag läst iaf, är det värt att ge i julklapp?

Jag har en Nikon D40 och är nöjd, känns som man får mycket kamera för pengarna. Dock skall nämnas att jag inte räknar mig som någon avancerad fotograf utan kör mest på "auto" läge (såklart finns det fulla manuella inställningsmöjligheter för den som önskar)

D40 funkar jättebra. Kan väl vara att den saknar AF motor men då får man väl lägga på lite på gluggarna istället när det blir dags.

Hundar går bra att fota.

Bilagor

• DSC_0881.JPG
    DSC_0881.JPG
    52.1 KB · Besök: 34
Timothy skrev:
> vad tusan hade du för bakgrund på jycken, moln?

Tråkig ljus himmel som jag skitade ner, sen om det blev bra är en annan sak.

Frolicc skrev:
> Kommer inte ihåg exakt vad det var men det var
> flera saker som inte gick att göra med kameran.
> Mappa om AF-E till AF-L tror jag inte fungerade.
> Sen tror jag det också var problem med att
> kameran slängde iväg blixtar även vid manuell
> fokus vilket gav problem när vi triggade blixtar
> med den inbyggda blixten.
>
> Jag börjar tjata med ett nytt gäng ikväll så
> får se om någon har med den kameran och om det
> ger problem.

Nej det är ju möjligt att de förkrtningar du nämner inte finns, men man kan låsa AF, genom att AF:a och sedan slå av AF (då står den där den stod...) vad man nu skall använda detta till. =) AF automatiskt utvärderad från alla AF punkter funkar bra (typ att den själv väljer en zon eller väger ihop alla om det är ljust). Vad det här nu har med dina förkortningar att göra kan såklart vara väldigt lite i och med att jag inte riktigt vet vad de sår för.

Min a100 slänger inte iväg blixtar vid manuell fokus.

Efter att jag utrönat detta (utrönat och utrönat - kelat med kameran är vad jag gjort), överväger ja en safari. Finns rätt mycket funktioner som jag alls inte testat att reglera.

Förresten har jag upptäckt att Photoshop Elements våldtar kvaliteten på mina råformatsbilder när jag importerar dom. Kan man göra något åt det?

De ser alltså vansinnigt mycket bättre ut i Olympus program (bättre färger, mer detaljer osv.) men det programmet är värdelöst i övrigt så...

Tillbaka
Topp