OT: Val av systemkamera

pepe skrev:
-------------------------------------------------------
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad tusan hade du för bakgrund på jycken,
> moln?
>
> Tråkig ljus himmel som jag skitade ner, sen om
> det blev bra är en annan sak.

Nej det blev verkligen inte bra, ser onaturligt ut. Snygg jycke annars. :)

there ought to be a law skrev:
> Nej det är ju möjligt att de förkrtningar du
> nämner inte finns, men man kan låsa AF, genom
> att AF:a och sedan slå av AF (då står den där
> den stod...) vad man nu skall använda detta till.
> =) AF automatiskt utvärderad från alla AF
> punkter funkar bra (typ att den själv väljer en
> zon eller väger ihop alla om det är ljust). Vad
> det här nu har med dina förkortningar att göra
> kan såklart vara väldigt lite i och med att jag
> inte riktigt vet vad de sår för.
>
> Min a100 slänger inte iväg blixtar vid manuell
> fokus.

Det där med blixtarna var verkligen helskummt men trots manuell fokus vägrade blixtarna ge sig. Ändå skall de gå att stänga av helt och håller (AF-Ilum. Off, i custominställningar) men det blev ändå sammm sak.

Det kan vara bra att kunna låsa exponering och/eller fokus med en separat knapp som inte har med avtrycket att göra. Jag fokuserar enbart med en knapp på baksidan (alltså inte avtrycket), sedan ljusmäter jag genom att trycka ned avtrycket till hälften. Det gör att jag kan kontrollera autofokus oberoende av avtryck. Det är guld värt... tycker jag =)

Hur lyckas jag synka Blixten en 550EX med andra ridån tillsammans min EOS 40D? När jag går in i menyn för inbyggd blixt så är det bara att välja första eller andra ridån och då funkar det perfekt, men när jag monterar på blixten så kan jag inte välja ridå, då är den menyn låst till första... Kan det bero på att min 550EX är en gammal E-TTL och kameran har E-TTL II? Kan man ställa in om man vill har E-TTL eller E-TTL II på kameran?

När du sätter på extern blixt sitter den inställningen i blixten. Det ser förmodligen ut som symbolen för framspolning på videon. En pil alltså.

Edit: Fixade stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Frolicc,

till höger snett nedanför objektivet sitter en knapp som låser fokus och exponering någon slag ljusutvärderingsknapp i grunden tror jag. Tror det är den som skapar en preview på den nya a900:an.

Det där låter som något jag gör varje dag (nästan), men vill man att exponeringen skall avvika från fokuspunkten kan man kompensera med över- resp. underexponering.

Hur som haver blixtproblemet låter konstigt.

Menar du på framsidan? Är inte det bara nedbländningsknapp?

AEL knappen på baksidan (under tummen) tror jag går att växla mellan fyra funktioner. AEL (av/på) AEL(hold) samt samma funktioner med spotmätning. (I custommenyinställningarna).

Till vänster om AEL knappen sitter en +/- (exponeringskompensering), det är inte den du menar med att kompensera för under/över exponering?

Men egentligen, jag har inte kameran själv. Försöker bara hjälpa folk som har den. Om du vet lösningen på autofokusproblemet får du gärna berätta det så jag fattar =) Hur lätt det nu är =)

Det där med blixtarna kanske var handhavandefel =)

Jag har D40 och är riktigt nöjd med den, man får extremt mycket kamera för pengarna. Har haft den i 1.5 år eller så. Om jag förstått rätt så är det rätt små skillnader mellan D40, D40x och D60 när det gäller prestanda.

Funkade ju klockrent det där, synd bara på snön som föll och gjorde så att det inte blev mörkt när jag skulle testa. Och mitt motiv ville inte inte testa så många gånger heller, men jag såg ju att det funkade. Hade även dåliga batterier i blixten, men den bilden utan blixt blev ju lite rolig den med...

snflingaliten.jpg ht=490

Som sagt, synd på snön... Men blixten gick på 2:a ridån...

ljusbge_liten.jpg ht=490

Kul utan blix också!

Började fundera i termer av färgrymder. Finns det något att vinna på att gå från sRGB till Adobe? Kameran levererar båda, och om jag redigerar i PS är det bättre att köra Adobe då eller kvittar det?

Jag har lärt mig att man ska köra på Adobe, sen får man ställa in PS på detta med. Varför vet jag inte riktigt men har för mig att Adobe har en större färgrymd.

Dock blev jag tveksam häromdagen när vi höll på o pulade med en photoskrivare som ville ge ett rödstick igenom alla bilder men när vi bytte till sRGB så blev det bättre, iaf en stund... ICC-Profiler e knepiga iaf..

En kompis har behov av att ta bilder inomhus, ofta med lite taskig belysning, utan blixt, dock med så bra kvalitet som möjligt även utan stativ. Budgeten är 20k (firman behöver investera pengar innan 31/12). Efter att ha kollat igenom många websidor och diskussioner har hon kommit fram till 2 huvudalternativ:

A) Canon EOS 1000d med 24-70 2.8 L USM objektiv

B) Nikon D40 med 24-70 2.8 G ED objektiv (18-55 3.5 kitobjektiv ingår i priset)

Prioriteringen har varit på bästa möjligt objektiv för ändemålet. Hon har inget behov just nu av flera pixlar, vidvinkel, telefoto, avancerade burst mode eller onödiga finesser, det är low-light image quality inomhus från 5-15m avstånd som är viktigast.

Vad sägs?

en beggad fullformatare och ett 50mm 1.2 alt 35mm 1.4 går att få för långt under 20 på tradera. Fullformatarna, har mkt mindre brus vid lågt ljus (men de nya är inte usla på något sätt). Jag tror också att det är fördel CMOS framför CCD i det fallet, dvs canon framför nikon.

rikard skrev:
> en beggad fullformatare och ett 50mm 1.2 alt 35mm
> 1.4 går att få för långt under 20 på tradera.
> Fullformatarna, har mkt mindre brus vid lågt ljus
> (men de nya är inte usla på något sätt). Jag
> tror också att det är fördel CMOS framför CCD
> i det fallet, dvs canon framför nikon.

Nu är det ju inte så enkelt, Nikon D90 har CMOS sensor och tar helt ok bilder i ISO 3200 (beroende på vad du skall anväda de till)

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1226923202.html

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&thread=30131104

Passande ljusstarka objektiv Nikon 50mm/F1,8 får man för dryga 1200:- ny. Annars finns ju fast 85mm med F1,8 men då konstar det mer är dubbelt upp.

Förslaget är smart på många sätt, men hon vill ha ny, och hon vill ha zoom.

rikard skrev:
> en beggad fullformatare och ett 50mm 1.2 alt 35mm
> 1.4 går att få för långt under 20 på tradera.
> Fullformatarna, har mkt mindre brus vid lågt ljus
> (men de nya är inte usla på något sätt). Jag
> tror också att det är fördel CMOS framför CCD
> i det fallet, dvs canon framför nikon.

42Hz skrev:

> Nu är det ju inte så enkelt, Nikon D90 har CMOS
> sensor och tar helt ok bilder i ISO 3200 (beroende
> på vad du skall anväda de till)

Ser man på, jag är inte helt uppdaterad på nikon märker jag =)

> Passande ljusstarka objektiv Nikon 50mm/F1,8 får
> man för dryga 1200:- ny. Annars finns ju fast
> 85mm med F1,8 men då konstar det mer är dubbelt
> upp.

canons 50/1.8 kostar ungefär samma. Men har man 20k att spendera kan man sikta in sig på något ännu lyxigare nu när husen är överkomliga.

ny, zoom och ljusstark. Det blir svårare och svårare att hålla budgeten =)

Men om hon köper en eos 1000 finns ingen anledning att "slösa" med ett proffsobjektiv. 17-55 2.8 IS USM är en lämplig kandidat med bra prestanda som kvalar in i budgeten.

Fick chansen att testa D90:n på en teater ikväll, rätt knepiga ljusförhållanden och svagt ljus.

Körde auto-ISO. Fotade i RAW och använde ViewNX för att 'framkalla'. Tycker det blev ok med tanke på förutsättningarna. Använde Nikkor 50mm/f1.8.

tea01.jpg ht=525

ExposureTime - 1/45.0 seconds
FNumber - 1.80
ISOSpeedRatings - 3200

tea03.jpg ht=502

ExposureTime - 1/90.0 seconds
FNumber - 1.80
ISOSpeedRatings - 2000

tea02.jpg ht=551

ExposureTime - 1/90.0 seconds
FNumber - 1.80
ISOSpeedRatings - 640

Tog under 20 bilder så jag hade inte så många bilder att välja mellan, många ur fokus då jag försökte fota så diskret och snabbt som möjligt. =)

(Kan vara 'överskärpta' men det ser jag inte på min kassa skärm hemma. :))

Ser jäkligt bra ut trots de höga ISO:na! Jag kanske luras lite av att bilderna är små, men det är inte utan att man blir sugen på att uppgradera från D60:n. Och köpa en fast normal.

Ja, nerminskningen 'snyggar' ju helt klart till bilden.

100% av ISO3200 jpeg-bilden ur kameran:
100.jpg ht=595

High ISO noise reduction - Normal.

Men hur ofta använder man 100% stolek ens vid bra förhållanden? Och skriver man ut på papper så är ju bruset helt ok.

Tack, jag hade glömt denna modell.

rikard skrev:
> ny, zoom och ljusstark. Det blir svårare och
> svårare att hålla budgeten =)
>
> Men om hon köper en eos 1000 finns ingen
> anledning att "slösa" med ett proffsobjektiv.
> 17-55 2.8 IS USM är en lämplig kandidat med bra
> prestanda som kvalar in i budgeten.

Har precis köpt mig en beg D200 som kommer med posten i dagarna, är helt ny på foto. kommer jag kunne behärska den eller är den för avancerad för en helt nybörjare?

Hejsan,

Blev så inspirerad av tråden att jag köpte ett paket med en Nikon D80 med 18-55 och 55-200 objektiv +en MD80 (batterigrepp). Hyfsat pris på expert.se
Skall bli riktigt kul att prova kameran imorgon (om det inte regnar)

/Jari

JariT skrev:
> Hejsan,
>
> Blev så inspirerad av tråden att jag köpte ett
> paket med en Nikon D80 med 18-55 och 55-200
> objektiv +en MD80 (batterigrepp). Hyfsat pris på
> expert.se
> Skall bli riktigt kul att prova kameran imorgon
> (om det inte regnar)
>
> /Jari

Det var mitt huvudskäl till D200 jag ville ha Vädertätat. hur bra det nu funkar?

BRsimon skrev:
> Har precis köpt mig en beg D200 som kommer med
> posten i dagarna, är helt ny på foto. kommer jag
> kunne behärska den eller är den för avancerad
> för en helt nybörjare?

Du kommer nog inte att ha glädje av alla funktioner den har, men det finns inget som säger att man behöver använda alla funktioner. På samma sätt som Excel erbjuder skitmycket funktionalitet så är det inte för avancerat för att göra enkla kalkyler med.

Enjoy!

JariT, du måste ju ha tätade objetiv med, annars är det lika begränsat som med ett otätat hus. Vilka nikongluggar är tätade? Inte många har jag för mig.

Stervelo skrev:
> JariT, du måste ju ha tätade objetiv med, annars
> är det lika begränsat som med ett otätat hus.
> Vilka nikongluggar är tätade? Inte många har
> jag för mig.

I princip alla från 11000:- och uppåt ;D
Crallan

Stervelo skrev:
> JariT, du måste ju ha tätade objetiv med, annars
> är det lika begränsat som med ett otätat hus.
> Vilka nikongluggar är tätade? Inte många har
> jag för mig.

Detta var dom de hade som var vädertätade på cyberfoto:

Objektiv normalzoom
Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED Årets professionella objektiv enligt EISA 2008 77 HB-19 (ingår) 14 970 kr
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED 77 HB-31 (ingår) 12 795 kr

Objektiv tele
Nikon AF-S 200/2,0 G IF ED VR Årets proffsoptik enligt TIPA 2005 52 HK-31 (ingår) 38 300 kr
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR 52 ingår 44 990 kr
Nikon AF-S 400/2,8 ED VR 52 Ingår 73 990 kr
Nikon AF-S 500/4,0 ED VR 52 Ingår 67 850 kr
Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR 52 Ingår 77 990 kr

Objektiv telezoom
Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED Slip-in filter HK-30 (ingår) 59 990 kr
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR 77 HB-29 (ingår) 18 490 kr

Objektiv vidvinkelzoom
Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED Årets professionella objektiv enligt TIPA 2008 och EISA 2008 nej HB-23 (ingår) 15 785 kr

Jämför nikons priser på tätade gluggar med Pentax så inser man att det finns mer prisvärda alternativ än Nikon.. Fast jag är småsugen på en D300 i alla fall. Gillar inte brusnivåerna på min K10D vid ISO 800 och uppåt. Oanvändbart. Gah!

andematt skrev:
> Jämför nikons priser på tätade gluggar med
> Pentax så inser man att det finns mer prisvärda
> alternativ än Nikon.. Fast jag är småsugen på
> en D300 i alla fall. Gillar inte brusnivåerna på
> min K10D vid ISO 800 och uppåt. Oanvändbart.
> Gah!

Jämför nikons överlägsna kamerahus med pentax så inser man snabbt att pentax inte är i riktigt samma kategori...
Dessutom kan man ju köpa sigma, tamron, tokina eller något annat märke på gluggar till sin nikon :p

rouster skrev:
> Jämför nikons överlägsna kamerahus med pentax
> så inser man snabbt att pentax inte är i riktigt
> samma kategori...
> Dessutom kan man ju köpa sigma, tamron, tokina
> eller något annat märke på gluggar till sin
> nikon :p

Vädertätad tredjepartsoptik? Åfasen... Det var nytt för mig. För det var ju vädertätat jag kommenterade kring.

Hur är nikons hus överlägsna pentax? Skrönor är vad det handlar om, jämför prisnivå mot samma prisnivå så är det mer smakfråga än något annat mellan de flesta märkena.

Pixelpeeping har ingen reel betydelse, titta på 100% på skärmen har vilken bäring på "verkligheten"?

Ett billigt hus med dyr optik tar bättre bilder än ett dyrt hus med billig optik.

Nikon får sina sensorer från Sony om jag inte minns fel. Så, Nikon går i deras "koppel" tyvärr.

Så, sa du ha tätade grejer till "rimliga" pengar är det nog olympus som har bästa utbudet, du kan få bra gluggar som inte kostar skjortan som är tätade. Du såg ju själv hur Nikon exemplet såg ut.

Så, glöm det här med att Canon är bäst, att Nikon är bäst att Pentax är bäst och så vidare. Kika lite mer med öppna ögon så kan du hitta något som passar dig.

Stervelo skrev:
> Hur är nikons hus överlägsna pentax? Skrönor
> är vad det handlar om, jämför prisnivå mot
> samma prisnivå så är det mer smakfråga än
> något annat mellan de flesta märkena.
>
> Pixelpeeping har ingen reel betydelse, titta på
> 100% på skärmen har vilken bäring på
> "verkligheten"?
>
> Ett billigt hus med dyr optik tar bättre bilder
> än ett dyrt hus med billig optik.
>
> Nikon får sina sensorer från Sony om jag inte
> minns fel. Så, Nikon går i deras "koppel"
> tyvärr.
>
> Så, sa du ha tätade grejer till "rimliga" pengar
> är det nog olympus som har bästa utbudet, du kan
> få bra gluggar som inte kostar skjortan som är
> tätade. Du såg ju själv hur Nikon exemplet såg
> ut.
>
> Så, glöm det här med att Canon är bäst, att
> Nikon är bäst att Pentax är bäst och så
> vidare. Kika lite mer med öppna ögon så kan du
> hitta något som passar dig.

Penatax k10 som jag spenderat lite tid med är inte i närheten av vad canon och nikon presterar vid höga iso-tal i samma prisklass. Skulle aldrig köpa en pentax.

andematt skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jämför nikons överlägsna kamerahus med
> pentax
> > så inser man snabbt att pentax inte är i
> riktigt
> > samma kategori...
> > Dessutom kan man ju köpa sigma, tamron, tokina
> > eller något annat märke på gluggar till sin
> > nikon :p
>
> Vädertätad tredjepartsoptik? Åfasen... Det var
> nytt för mig. För det var ju vädertätat jag
> kommenterade kring.

Aha. Har man det kravet så faller ju tredjepartstillverkarna bort. läste nog inte riktigt =)

Stervelo skrev:
> Nikon får sina sensorer från Sony om jag inte
> minns fel. Så, Nikon går i deras "koppel"
> tyvärr.

Njae, det där är ju inte riktigt sant. Nikon har använt Sonytillverkade sensorer i vissa kameror och andra sensorer i övriga. Det dock finns inte så många tillverkare av sensorer, precis som det finns få tillverkare av CRT, plasma och LCD-skärmar.

En sensor består dessutom av flera delar och de tillverkas av olika bolag och precis som med skärmar som kommer med olika märken påklistrade men kommer från samma fabrik så ser och fungerar de olika bra och mindra bra beroende vilken teknik, elektronik, val av material osv. som genererar den slutgiltiga bilden.

Finns en mängd diskussioner om ämnet på DPreview om man vill förkovra sig.

Morfum skrev:
> Jag har lärt mig att man ska köra på Adobe, sen
> får man ställa in PS på detta med. Varför vet
> jag inte riktigt men har för mig att Adobe har en
> större färgrymd.
>
> Dock blev jag tveksam häromdagen när vi höll
> på o pulade med en photoskrivare som ville ge ett
> rödstick igenom alla bilder men när vi bytte
> till sRGB så blev det bättre, iaf en stund...
> ICC-Profiler e knepiga iaf..

Missade denna intressanta diskussion.

Mårten, du skall definitivt köra sRGB. Adobes färgrymd är större, ja, men:
1) Din bildskärm hanterar i bästa fall hela sRGB färgrymden.
2) Eftersom antalet bitar per pixel är detsamma så betyder det att nivåerna ligger tätare i sRGB och ger jämnare färgövergångar.
3) Vanliga skrivare hanterar sRGB, inte Adobe.
4) Du slipper allt strul med icc-profiler. Skall du posta bilder på Internet eller skicka till någon du känner så måste du konvertera adobeRGB och dona med bilderna.

Undrar om det inte var av Ken jag läst mig till detta för länge sedan. Det borde vara så i alla fall =)

s skrev:
> Undrar om det inte var av Ken jag läst mig till
> detta för länge sedan. Det borde vara så i alla
> fall =)

Det låter som det, lite mindre krångel, lite sämre. :-) Men i minst 95% av fallen fullt funkis...

Appropå vädertätat. Jag har en Nikon D50. Den har varit med om både det ena och det andra. Bland annat en veckas fjällvandring i ösregn, placerad i en inte allt för tjock kameraväska på avbärarbältet, se bild nedan.

fjallvandring03.jpg

Kameran har också farit runt på sjukt många cykelstrapatser och utsatts för stötar och damm.

Trots detta funkar kameran helt klockrent. Och jag slapp betala 10k extra för att få den vädertätad. Men visst, ska man jobba som pressfotograf på regniga fotbollsmatcher vill man nog ha den rejält tät. Men som privatperson till normala förhållanden? Ser inte vitsen.

rouster..Du mäter EN parameter och oduligförklarar en annan kamera?

Mycket märkligt. Om du är en yrkesfotograf som bara plåtar sport och konserter så blir det en mycket vikigt parameter, men det finns grymt mycket mer än så med en kamera.

Här är vad dpreview sade om brus för k10d, jämförd mot nikon d80 och eos 30d.

""""""""""""""""""""""""""
As seems to be the case with most recent digital SLR's there is almost no difference in noise levels between these three cameras from ISO 100 to 400. At ISO 800 the D80 looks cleaner, a glance at the graph below tells you why, it's when Nikon's noise reduction kicks in properly and that also has some effect on detail. At ISO 1600 the most noteworthy feature of the K10D crop is the strength and visibility of chroma noise in the gray patch although it should also be noted that detail levels are still good.

Overall I would say that Pentax are using a minimal amount of noise reduction in order to maintain as much detail as possible, and that at ISO 1600 the K10D comes third place for noise (most of that chroma) and second place behind the EOS 30D for detail.

""""""""""""""""""""""""""""""""
Den klarar sig helt ok mot dem så var har du fått för dig att den är värdelös på området?

Så, öppna ögonen så kan du hitta något som är "tillräckligt" bra på de parametrar du bryr dig om.

Är det bara iso som spelar roll då kikar du och jag på helt olika saker när det ska till att bestämma sig för vilken kamera man ska ha.

Tillbaka
Topp