[OT] Välfärd? vilken välfärd?

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att ämnesraden för den här tråden
> lovar oerhört mycket.

Det tror inte jag. Det blir väl i vanlig ordning gnäll på skatter och avgifter av dom som egentligen har bättre råd än de flesta andra. Någon kommer garanterat påstå att sverige är sämst i världen på allt. Någon kommer tycka sverige är bäst. Resten kommer att försöka skämta bort grundfrågan och därmed göra några halvautister skogstokiga. Fast egentligen sitter vi alla bara i vår egen lilla värld och tror att vi fattar något alls. Utan tvivel är man inte riktigt klok...

:)

Senast redigerad av en moderator:
Kontrar med välfärdsföräldrapenning i det land där politikerna är så måna om att man är föräldraledig med sina barn, jag brukar få ut mellan 16 & 17 tusen efter skatt på min vanliga lön och när ersättningen från försäkringskassan är nerräknad till 9400/månad undrar man ju hur dom har tänkt ? Jag har iaf betalat skatt över 20 år... :-/ T

Calle F skrev:
> jesster73 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett annat problem är att det finns en liten
> grupp
> > patienter som är storkonsumenter av vård utan
> > att man hittar något allvarligt fel på dem.
> De
> > kommer snabbt upp i högkostnadsskydd för
> både
> > besök och läkemedel, och påverkas sedan inte
> av
> > några trösklar. De lär sig också snabbt vad
> > man ska säga för att ta sig förbi luckan på
> > akuten. Jag inser att jag låter lite cynisk,
> och
> > jag vet att det knappast är några glada och
> > lyckliga människor det handlar om, men jag kan
> > inte hjälpa att tycka att det finns patienter
> som
> > behöver resurserna som läggs på denna grupp
> > bättre.
>
> Jag satt en hel del i väntrum innan di där
> knivglada typerna pillade ut den ickefungerande
> gallblåsan på mig, och jag känner igen det du
> beskriver. Då jag numera är klassifierad och
> specifierad som en "något" överårig DAMP-unge
> så ser jag ju vilka som nyttjar psykiatrin
> (samtalsstöd mm) och i mitt tycke är det samma
> typ av människor som de som rätt aggressivt
> söker fysik vård för allehanda upplevda
> problem. Det är fortfarande skamligt för många
> att gå till psykologen/kuratorn/psyksköterskan,
> och då kanske det är enklare att gå till akuten
> och snacka av sig en stund. Personalen på
> akutmottagningarna är ju trots allt rätt bra på
> att ta folk. Nog hade det blivit billigare för
> samhället om folk inte hade varit så
> fördomsfyllda angående det mentala?

Detta är ju ett stort problem, förr kallade man det arvssynd om man hade nån galning i familjen...

Man kan inte dra in på vård, sen om den förvaltas privat eller offentligt är en annan fråga. Men dom som behöver vården blir inte färre, och klarar sig inte bättre själva för att man stänger ner deras möjligheter till just dennes vård...

Svensk vård är nog rätt bra(har bara erferenhet av italiensk iofs förutom svensk) men röntgenapparaterna strålar för mycket och allmänläkarna har för höga löner
450 är väl billigt om man blir frisk

Medicinberoendet skulle fö gå att minska dramatiskt om läkarnissarna skulle skriva ut motion på recept

Den är på upphällning? Förr tänktes det på människor med ofrivilliga hälsoproblem i vardagen. Man kunde vid deklaration få göra avdrag för förhöjda kostnader, p.g.a. t.ex. glutenintollerans, medfött för höga kolesterolvärden. Dessa avdrag togs bort. Mediciner har blivit dyra för dem som behöver sådan för att leva..

Sju-kronan försvann, då sjukvård naturligtvis kostar mera.. Tandvården fördyrades för vanligt "lågavlönat"folk som har livet framför sig, medan det blev väldigt intresant att få skruva in tänder hos pensionärer med fullt fungerande kronor, bryggor och löständer. Dyra tänder, utan långtidsstatistik över hur ben senare ruttnar bort..

Nu vill man flytta över skattepengar till att bjuda spelberoende på gratis vård. Liksom matrelaterad fetma och alkoholism skall ägnas subventionerad vård?
Man skulle (kanske trångsynt?) kunna tycka att de som tjänar pengar på onyttig mat, alkohol(staten) och olika spel(staten), borde vara de som också får betala eftervården? Inte ta ifrån allmänhetens trygghet.
Ungefär som att man kan få lämna åter lysrör,olja och uttjänta bilbatterier hos återförsäljarna. Kostnader för hanteringen ligger redan inlagt i priset för aktuella varor. Och därigenom, är det användaren som själv betalar sin framtid.

Så t.ex. har Norge ngt. som kan kallas lyxskatt. Färdigmat är dyrt, (allt verkar dyrt när man turistar.). Däremot kan basvaror bli billigare att bära hem i Norge, än i Sverige. Hörsägen från idag..

VO2max skrev:
> Medicinberoendet skulle fö gå att minska
> dramatiskt om läkarnissarna skulle skriva ut
> motion på recept

Det där fanns ett tag, kallades FYSS, men blev av naturliga skäl inte särskilt långlivat.
Folk tar hellre ett piller mot de höga blodfetterna än svettas i skogen.
Skitbra idé dock, lite som kommunism...

Brakastruten skrev:
> Man skulle (kanske trångsynt?) kunna tycka att de
> som tjänar pengar på onyttig mat,
> alkohol(staten) och olika spel(staten), borde vara
> de som också får betala eftervården? Inte ta
> ifrån allmänhetens trygghet.

Visst, du har en poäng, men det är knappast så att staten tvingar i folk sprit och spel, eller att McDonalds tvångsmatar oss med malda djurkadaver.
Jag tycker största delen av ansvaret här borde läggas på individen, vi har ändå ett fritt val.
Låt folk finansiera sina egna kranskärlsoperationer och levertransplantationer genom en tobaks- och alkoholskatt som faktiskt bär kostnaderna. På så sätt löser man nog grundproblemet, då rätt få har råd att röka à 200 kr paketet. Fast ett sånt förslag lär man knappast vinna några val med...

Njaaee.. Egentligen inte. Under flera decennier rådde en kollektiv dumhet (Den har väl bytt område nu?), då man rökte som ett led i den sociala likriktningen. Det var inte ens farligt. För då skulle väl ngn. säga det? Ngn. ansvarig? Tvärtom höjde det syreupptagningsförmågan innan tävlingar!

Fett slås sönder och fastnar på insidan kroppen, istället för att hamna i "nu går jag och bajsar"-tråden. Plast fogas till mjölken och vi har våra konsistensgivare i margarinet.

Djurkadavren äts av sina levande släktingar. Och vips blir det en ny modesjukdom i ladugårdarna! För konstfodret är så bra för produktionen..
Konstlat är vad det är. Allt för verka utveklade?

Brakastruten skrev:

> Fett slås sönder och fastnar på insidan
> kroppen, istället för att hamna i "nu går jag
> och bajsar"-tråden.

Är inte det en bra egenskap?

Jag har också varit på diverse akuter i Schweiz och aldrig visat någonting eller betalat (80-90 talet). Så fort jag visat att jag bor i Sverige har de alltid sagt ok, inga problem och reglerat detta själva med f-kassan. När jag jobbade hade jag försäkring som var obligatoriskt för arbetsgivaren att teckna. Vid ett tillfälle hade jag problem med ett knä, åkte ner till ett större sjukhus och de konstaterade ett meniskproblem, frågade om jag ville operera mig dagen efter eller efter 10 dagar. Valde dagen efter, arthroscopi och avlägsnande av meniskdel, hem på kvällen, sen åkte jag skdior igen efter 12 dagar.

Det är nog inte mycket roligare att bryta en arm i Sverige. En släkting till min fru kom på besök från Estland och behövde uppsöka sjukhus, det första de ville veta var vem som skulle betala. Som tur var hade redan Estland någon sorts avtal med Sverige så efter lite krångel gick det bra. Samma sak hände en väninna till min fru, också från Estland, som fick akuta buksmärtor. Så med de erfarenheterna kan jag inte påstå att Sverige skulle vara bättre än Tyskland eller Schweiz.

> På akuten i Schweiz var de förvisso proffsiga
> och trygga, men långt innan morfinet släppt
> behövde jag antingen rafsa fram mitt VISA-kort
> eller mitt blå EU-sjukförsäkringskort. Tur jag
> hade det senare i ryggan.
>
> För dem som inte har rätt plastkort i väskan
> är det nog roligare att bryta armarna i Sverige
> än i Schweiz.

Kallefs skrev:
> Men det är ju inte bättre ifall fetter skulle
> gå rätt genom tarmarna utan att tas upp, det var
> det jag menade.

Tja, svenska mönstrande väger idag i snitt 10 kg mer än de gjorde för 20 år sedan, så det vore nog inte alls dumt egentligen.

jesster73 skrev:
>
> Tja, svenska mönstrande väger idag i snitt 10 kg
> mer än de gjorde för 20 år sedan, så det vore
> nog inte alls dumt egentligen.

Fan va kidsen gymmar nuförtiden! :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp