[OT] Välja operatör/abbonemang till smartphone?

glitch

Aktiv medlem
Kommer köpa en ny mobil när som helst och det blir en Androidtelefon.
Den biten är redan utredd men nu försöker jag komma fram till vad jag ska välja för operatör/abbonemang till och det är framförallt surfbiten jag är osäker på.

Jag ringer och sms:ar ganska lite egentligen så jag vill inte ha nåt som drar en massa fasta kostnader varje månad som jag inte utnyttjar. Så samtalsbiten känns lugn men nu är frågan hur jag ska göra vid valet av surfdelen.

Comviq har t.ex. maxpris 3kr / dag för surf och 700MB/vecka.
Tele2 har 1 GB/ månad men då kostar surftillägget för abbonemanget 40:- extra.

Jag antar att man mest kommer surfa via wifi i alla fall men jag vill ju kunna köra lite gps t.ex. logga cykelrundor, surfa lite kartor, kolla upp restauranger och annat på språng men jag har ingen aning om hur mycket datatrafik såna tjänster drar?

Kan nån försöka reda ut det här för mig :)?

om man inte surfar youtube eller spotify på telefonen så är 700MB veckan apmycket data. Jag kör fejan, mail och twitter + gps i min och snittar på typ 2MB om dagen.

ett par youtubeklipp blir lätt mer än 10 ggr mer.

Håller med rikard, 700 i veckan är jättemycket så länge du inte ska toksurfa. Jag bränner sällan mer än 100 i veckan, och då kör jag ändå en del spotify.

Har du ett barn som vill kolla på fåret shaun från SVTplay hela tiden blir det också en del trafik.
Youtube får jag nästa aldrig att fungera med telenor i Göteborg, vet inte om det beror på dåligt nät eller lökig mobil xperia mini pro.
Själv ville jag testa hur mycke man kan använda mobilen och har fri surf. Gör det mesta med mobilen och går bara över till Wifi när jag är utomlands.

-Åke

Jag kör med 3Prat och det kostar 49kr/mån. Med 5GB surf så betalar jag 89kr/månad. Jag använder i snitt mellan 100-500MB/månad. Hyffsat billigt och bra.

Jag har Tele2 'snackis' (<-skjut den som kom på namnet) 49:- i månaden (19 öre minuten till alla telefoner) , med surftillägg 200 meg i månaden a' 19:- . Har bara utnyttjat mer en gång.. när jag var och hälsade på morsan, och höll på att dö av tristess, och kollade youtube några timmar. 200 meg duger gott så länge du inte sitter och youtubar hela dagen. Gps och småsurfande drar förvånansvär lite.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> om man inte surfar youtube eller spotify på
> telefonen så är 700MB veckan apmycket data. Jag
> kör fejan, mail och twitter + gps i min och
> snittar på typ 2MB om dagen.
>
> ett par youtubeklipp blir lätt mer än 10 ggr
> mer.

inte om operatören gör som tele2 gjorde mot mig, påstår att jag tankat över 1 Gb på 12 timmar, varav 8 timmar av dessa, var när mobilen var avstängd :D då går de där mängden åt snabbt :D

ska tillägga att jag hade PRECIS den kombon som Pigmachine har :D

så tipset är oavsett, skaffa ett abonnemang, där det ända som händer om du övertraserar datamängden är att de stryper hastigheten. inte som tele2´s 200 Mb tillägg, där man betalar per Mb efter gränsen :D

men annars kan jag bara hålla med :D min personliga erfarenhet är dock att man inte bara ska kolla på pris, utan även service :D

Var i din sits ganska nyss och gjorde en rejäl utredning, kom fram till att billigaste var

Glocalnet Fritt + Mobilsurf. 99kr+59kr/mån

99 öre öppningsavgift per samtal
Ingen samtalskostnad/min
Fria sms (jag smsar mycket ist för korta samtal)
3GB trafik/mån

Det enda jag betalar blir alltså 158kr + 1kr/samtal. Brukar landa på typ 300spänn/månad. Skulle jag ringa/SMSa samma mängd med Tele2/Tre pott skulle det bli dryga 500/månad. De abbonemangen är inte särskilt billiga i slutändan..

plus ett på Westman.

Gjorde också en rätt grundlig koll och konstaterade att med mina vanor var det överlägset.
Inte för att jag äter upp mer än en bråkdel av 3gb men ändå.
Det är väldigt skönt att slippa fundera på det där.

SMS'ar också ganska frekvent.
Fick scrolla 30 mess för att hitta min SMS-biljett till tåget precis. (Den skickas 24h innan resa)

Senast redigerad av en moderator:
Med tanke på att cykling oftast sker på landsbygden / skogen skulle jag valt ett Telia abonnemang. Att ha täckning på mobilen kan vara värt ett par tior extra i månaden om olyckan skulle vara framme.

3/Tre vet inte vad nätneutralitet innebär utan vill strypa trafik i deras nät lite som det passar dem. Tex tycker de att användandet av IP-telefoni är som att tjuvkoppla el. Så mitt råd är att undvika dem i alla fall.

Är i samma sits lite, vilket nät använder sig Glocalnet av? Någon som kör mycket Skype och har koll på hur mycket det drar i data?

Agassi skrev:
> Telenor har ju helt klart bra varianter på
> abonnemang med fri surf...

Jupp, fungerar fint. Har deras billigaste surfabbonemang nu och hade 3Gsurf för 69kr eller om det var 59kr/mån innan. Då kunde jag surfa hur mycket som helst. Perfekt att kunna använda telefonen som modem till datorn när man inte är hemma med, eller när vanliga anslutningen strular.

Jag har för mig att nåt av de andra bolagen (tele2?) delar master med Telia, och därmed borde ha likartad täckning, är det något jag drömt?

Jag kör tele2 kompissurf för 89 spänn i månaden, då fick jag med 3000 gratis sms i månaden också. Sms paketet var nog dock inte meningen att jag skulle få med men så vart det ock det vart gratis så det gjorde inte något direkt :) jag tycker att täckningen är väldigt bra runtom i landet, även på landsbygden. Hade Telia innan och jag upplever att Tele2 har precis lika bra täckning. Har haft många olika operatörer men den enda som har vart riktigt dålig är tre. Obefintlig täckning utanför stadsområden. Men Tele2 är jag som sagt riktigt nöjd med.

Väntar på att uppsägningstiden på mitt sug-3-abb ska gå ut så jag kan börja använda mitt halebop hallå med surfplus ist. 149 kr/mån, 3 gb surf, telias nät, 99 öre uppkopplingsavgift, 0,19/min. 3000 fria sms/mån till hela världen.

en fråga är ju också vilken mobil det handlar om, och om mobilen ska köpas med ett abb. ska man ha en "dyr" mobil blir det oftast förhöjd månadsavgift hos telenor, telia, halebop, tele2. ca 200 kr i 24 månader.

så då sitter man där med 350 i fast varje månad + det man ringer. slutar säkert på 500. då kan det löna sig att ta ett abb med större pott och få mobilen utan höjd kostnad. och i slutändan hamna på en lägre kostnad.

så beror ju på vilken mobil och om den sak tas med i abbonemanget också:)

annars rekomenderar jag halebop hallå surf plus. blir nog riktigt billigt om du ringer väldigt lite:)

Oj vilken bra tråd, jag kapar den gärna här med en enkel frågeställning då Googleguden inte kan svara.

Jag vill kunna surfa på billigaste sätt med en surfplatta.

Den används bara sporadiskt, dvs kanske en vecka här, eller någon dag där. Ibland blir den liggandes månadsvis utan användning.

Ingen youtube eller liknande, men massor av hemsidor med nyheter och kanske sidor med reklam på som är tungt att ladda ned.

Vart kan jag hitta ett abbonemang eller kontantkort som passar mig?

Någon nämnde att det fanns kontantkort som drar 9:-/dag när man använder surf men inte kostar något annars, stämmer det?

Annars har jag inte hittat något billigare än Tele2 som kostade 69:-/mån eller likn.

Vad har jag att välja på?

//K

kellan skrev:
> en fråga är ju också vilken mobil det handlar
> om, och om mobilen ska köpas med ett abb. ska man
> ha en "dyr" mobil blir det oftast förhöjd
> månadsavgift hos telenor, telia, halebop, tele2.
> ca 200 kr i 24 månader.

Kellan, det blir en ZTE Blade. Tänkte först ta hem från UK men nu har Comviq släppt 2.2:an så Tele2 lär ligga precis efter (borde i var fall).
Kommer köpa mobilen direkt utan några månadsavbetalningar.

Kollade hos Tele2, där står att ip-telefoni inte ingår i surfbeloppet? Så vilken operatör tillåter Skype t.ex.?

glitch skrev:
> kellan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en fråga är ju också vilken mobil det
> handlar
> > om, och om mobilen ska köpas med ett abb. ska
> man
> > ha en "dyr" mobil blir det oftast förhöjd
> > månadsavgift hos telenor, telia, halebop,
> tele2.
> > ca 200 kr i 24 månader.
>
>
> Kellan, det blir en ZTE Blade. Tänkte först ta
> hem från UK men nu har Comviq släppt 2.2:an så
> Tele2 lär ligga precis efter (borde i var fall).
>
> Kommer köpa mobilen direkt utan några
> månadsavbetalningar.

Så gjorde jag också. ZTE Blade + Glocalnet Fritt + Mobilsurf = facit. Mest bang for the buck, period.

glitch skrev:
> Kollade hos Tele2, där står att ip-telefoni inte
> ingår i surfbeloppet? Så vilken operatör
> tillåter Skype t.ex.?

Välj något annat och upplys Tele2 om att du valt bort dem pga detta.

Mig veteligen tycker alla operatörer att ip-tele är kass.
Däremot sätter inte Glocalnet några spärrar i systemet, än.

Jag tycker det är fruktansvärt.
Hur kommer de se på mitt mibila-bredbandsabb i framtiden?

Nätneutralitet känns som en avlägsen dröm just nu men vi får hoppas på kundkraft.

Jo det verkar som att alla operatörer motsätter sig IP-telefoni samtidigt som det verkar som att det ändå går att ringa via Skype t.ex. utan några större påföljder?

Föresten har någon köpt sin Blade/San Franciso utomlands och vet hur det funkar med garantin då?
I Sverige verkar ju allt skickas till Anovo (som enligt omdömena på nätet är långsamma och kass), antar att det finns något motsvarande i UK också? Spelar ju egentligen ingen roll för mig om jag måste skicka till England vid garantiåtgärd eller Sverige mer än att portot blir högre. Troligtvis blir ju service också bättre och kanske även snabbare.

Hej!

Det billigaste alternativet borde nog ändå vara telenor och det baseras på att deras mottagning
är bedrövlig.
Hade det inte varit för jobbtelefonen är telenor hade jag valt telia.

schuba skrev:
> Hej!
>
> Det billigaste alternativet borde nog ändå vara
> telenor och det baseras på att deras mottagning
> är bedrövlig.
> Hade det inte varit för jobbtelefonen är telenor
> hade jag valt telia.

Halbop är ju en snikvariant på Telia, samma nät men ingen telefonkundtjänst, går bara chatta med, men det har funkat bra. Förhoppningsvis har de ingen försäljarkår som trakasserar sina kunder med "erbjudanden" heller...

Westman verkar vara ngt på spåret där.. jag känner mig assfu*ked av alla bolag som gör mer än "lite" reklam på tv osv, tele2/comviq pumpar ut=shitfu*ked atm. Fakturerade mig 800:- för ett vilande abb. Vresiga i tele o svarar ej på mail. Telia fixade iofs bort dom där 13 månadernas bindningstid dom fipplade på mitt bredband för att dom skickade med tvpaket/ip telefoni o massa annan skit som jag hade fått bort direkt iofs, men bindningstiden låg kvar. ?=/

Nu kör jag kontant, vill inte ha en räkning till från någon typ. Direktbetalning e grejjen. Dock inte billigaste kanske.?

Morfum skrev:
-----------------------------------------------------------------------
Bitter igen..

pfft.. vad kan du om bitterhet?

perzzon skrev:
> Mig veteligen tycker alla operatörer att ip-tele
> är kass.
> Däremot sätter inte Glocalnet några spärrar i
> systemet, än.
>
> Jag tycker det är fruktansvärt.
> Hur kommer de se på mitt mibila-bredbandsabb i
> framtiden?
>
> Nätneutralitet känns som en avlägsen dröm just
> nu men vi får hoppas på kundkraft.

finns det verkligen nån operatör som sätter spärr i sina system? det är en sak att säga att de inte gillar det, o en sak att spärra. troligen stoppar man en stor del bara genom att säga att man inte får, då vågar de inte pga. rädsla att bli avstängd. telia gillar det inte, men samtidigt så spärrar de inte ip telefoni, inte för mig i alla fall. sen så snackas det väll om att PTS ska ha möjlighet att tvinga operatörerna till det.

har man betalt för t.ex. 5 gb, så bore man få använda dem hur man vill :D

annars tycker jag halebop verkar vettiga. glocalnet verkar ju i o för sig intressant, men hur är de o göra med om det krånglar?

Senast redigerad av en moderator:
glitch skrev:
> Kommer köpa en ny mobil när som helst och det
> blir en Androidtelefon.
> Den biten är redan utredd men nu försöker jag
> komma fram till vad jag ska välja för
> operatör/abbonemang till och det är framförallt
> surfbiten jag är osäker på.
>
>
> Jag ringer och sms:ar ganska lite egentligen så
> jag vill inte ha nåt som drar en massa fasta
> kostnader varje månad som jag inte utnyttjar. Så
> samtalsbiten känns lugn men nu är frågan hur
> jag ska göra vid valet av surfdelen.
>
> Comviq har t.ex. maxpris 3kr / dag för surf och
> 700MB/vecka.
> Tele2 har 1 GB/ månad men då kostar
> surftillägget för abbonemanget 40:- extra.

> Jag antar att man mest kommer surfa via wifi i
> alla fall men jag vill ju kunna köra lite gps
> t.ex. logga cykelrundor, surfa lite kartor, kolla
> upp restauranger och annat på språng men jag har
> ingen aning om hur mycket datatrafik såna
> tjänster drar?
>
> Kan nån försöka reda ut det här för mig :)?

Har jag inte kommit med Facit tillräckligt många gånger?
Jösses....

railrunner skrev:

>
> Har jag inte kommit med Facit tillräckligt många
> gånger?
> Jösses....

Vet inte, det är svårt att filtrera ut guldkornen från övriga störsändningar ;-)
Hade jag gjort som du säger hade jag ju suttit med en lökig aj-phöön sen länge och haft stödförband till pekfingret från all sliding-action kors och tvärs över skärmen.

glitch skrev:
> Kommer köpa en ny mobil när som helst och det
> blir en Androidtelefon.
> Den biten är redan utredd men nu försöker jag
> komma fram till vad jag ska välja för
> operatör/abbonemang till och det är framförallt
> surfbiten jag är osäker på.

och

> det blir en ZTE Blade

Eftersom ZTE Blade har Edge tycker jag att du bör välja ett Halebop/Telia-abbonemang.
Dels för den överlägsna GSM-täckningen och dels för att de som enda(?) svenska operatör har Edge.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EDGE

/Håkan

Jo, jag såg ditt inlägg precis ovanför mitt. Men om man i dagsläget går omkring i Sthlm och irriterar sig på att vartannat samtal bryts, fungerar det också då att gå över till Telia? (Har Telenor idag...)

Om du enbart skall använda din telefon för att ringa med i Sthlm (enbart innanför tullarna?) så fungerar nog tom Tre bra.

Men eftersom Tre inte längre har ngt GSM-roamingavtal skulla jag akta mig för att skaffa ett abbonemang hos dem om jag vill kunna ringa och använda datakomunikation från ngt ställe utan betong/asfalt, eller använda telefonen inomhus.

/Håkan

Jag har 3 pott 499kr/m i det ingår:
3000 sms till telia
3000 sms till telenor
3000 sms till tele2/comviq
3000 sms till 3
Tilläggsavg 69kr/operatör för sms:en som blir 276 kr o som man drar av från 499 kvar blir 223kr alltså inget tillägg på det. Alla samtal oavsett mobiloperatör el fasta nätet kostar endast öppningsavg på 69öre o eftersom jag har 223 kr att ringa för så blir det 323 samtal/m, 10GB surf ingår i det priset, vilket räcker riktigt riktigt långt. Behöver aldrig mera tänka på att ett samtal blir dyrt, har slutat att ringa från min hemtelefon har bara kvar den för inkommande samtal. Summan av kardemumman supernöjd!!! Köpte det med iPhone 4.

HåkanC skrev:
> Om du enbart skall använda din telefon för att
> ringa med i Sthlm (enbart innanför tullarna?) så
> fungerar nog tom Tre bra.

Jag har Telenor idag och upplever att det fungerar fruktansvärt dåligt innanför tullarna. Vart och varannat samtal bryts, oavsett om jag är hemma i lägenheten eller på arbetsplatsen mitt i city. Problemet är inte telefonrelaterat.

Kan meddela att jag är supernöjd med mitt byte från tre till halebop, har än så länge inte varit utan täckning någonstans. Detta jämfört med att förlora täckningen på en massa ställen, även i väldigt tätbebygda områden. Dataöverföringen upplever jag som minst lika bra, om inte bättre. Bra skit helt enkelt.

Beställde precis en ny lur med förlängning hos Telia (4g).

Fick mail från Comviq igår att ett liknande abonnemang med med 1gb mer i surf och 64kr billigare/mån totalt 1600kr. Jag har möjlighet att Få en lägre kostnad, mer surf mot att jag byter operatör.

Någon som har färska erfarenheter av Comviq Komplett?

Har inte varit helt nöjd heller med Telias 3g täckning heller men uppsägningstiden är 3 månader....

Tillbaka
Topp