[OT] Välja telefon med tangentbord

Mr Handley

Ny medlem
Som sagt, nytt jobb medför massa nya beslut, och i det här fallet är det telefon.

Funderar på HTC S620 Excalibur, Nokia E61 eller liknande. Palm har någon modell med Turbo3G som kan vara intressant med. Eller kanske en SE P990i

Kravlistan är:
- Bra högtalar telefon
- qwerty tangentbord med åäö på smidigt sätt
- Outlook synkronisering
- editera/skapa/läsa office dokument
- mail
- måste gå att köpa nu

Gärnalistan är:
- radio
- a2hd (eller vad det där blåtandsprotokollet för att lyssna på musik nu heter)

Förslag?

Svärfar är helt såld på Nokia E61 och använder den till allt, han har nästan slutat använda laptopen... Skall man göra som han gör eller gå på något annat?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en E61 men synkar Outlook med Intellisync (kräver en hel lösning för det) så jag vet inte hur det är annars, om det finns något inbyggt?

Gärnalistan vete tusan.. Använder min som jobbtelefon, har till och med lyckats registrera den mot vår Callmanager, men det var väl inget krav va? ;o)
Vad är radia??

Tycker att det är en trevlig lur men jag är långt ifrån någon telefonfreak..

Palm Treo 650 vet jag att många på Cisco använder och hatar mer än något annat..

Det är bara HTC-telefonen som synkar mot Outlook över GPRS utan tredjepartsprodukter - det räcker med webaccess till Exchange 2003 eller nyare - är det SP2 så får du pushmail också. Den saknar dock touchscreen (vet inte om de andra har det iofs). Officedokument och PDF hanteras utmärkt, så även zip-filer.

Hmm, HTC:n verkar vara ett lite bättre alternativ dårå.

Nokia N70 som jag har idag synkar med Nokia PC Suite, borde väl funka med E61 också?

Johan: Tack för att du påpekade det uppenbara stavfelet.

HTC:n och E61 verkar vara lika bra på åäö.

Får nog ta en runda till i butiken för att klämma och känna

Jag har exakt noll hands-on-erfarenhet av Nokia och SE-mobilen skall tilläggas.

Har pillat en hel del med S620 och jag hade nog hellre valt en annan telefon, tangentbordet är int stort. P4350 t.ex, så får du en riktig handdator också. Den har utfällbart tangentbord men är ändå bara 18mm tjock precis som min S200 (som saknar tangentbord).

Köp inte en P990 eller annan Sony Ericsson-telefon med Symbian operativsystem.
Det trodde jag aldrig att jag skulle säga, för jag är en inbiten Sony Ericsson-fantast, men jag har för tillfället en SE M600, och är inte nöjd med den.

Tyvär är den långsam och instabil, vilket är mycket irriterande. Jag har ägt några handdatorer innan, både gammla Windows CE modeller och någon nyare med Windows Mobile 2003, o ingen av dem har uppfyllt mina krav. Jag trodde dock att man efter så pass många år med bla Symbian att SE hade kunnat tillverka en bra produkt, men nej.

Min nästa telefon blir en "vanlig", och ingen smartphone. Dock använder jag den inte i tjänsten, utan enbart privat skall tilläggas.

Lycka till med valet, men kolla noga så att du står ut med din tänkta telefons grafiska gränssnitt och att det är tillräckligt snabbt!

MVH
RedBull

Jag har en P990 och kan tyvärr inte heller rekommendera den. Efter diverse uppdateringar så funkar den någorlunda ok men det är fortfarande för mycket buggar. Dessutom är den inte rolig rent användarmässigt, i alla fall inte när man som jag har plockat bort "flippen" (luckan med siffertangenterna). Man måste ofta leta i menyer för att göra enkla saker. Kamera, wlan, 3G och en okej webläsare väger upp en del men totalbetyget är underkänt.

Nokia Communicator E90 verkar intressant men den gå väl bort för att den inte säljs än.

Nokia E70 då?
har inte tid att kolla upp ordentligt men har för mig att den funkar till det du efterfrågar (även radio tror jag?)

Nokia E70 har ganska många där jag jobbar och de flesta är inte nöjda med "businessfunktionerna", fast den har väl lite andra saker som kamera.
Däremot så klämde jag på en E61i förra veckan och den var trevlig, fast radio vet jag inte om den har.

Det är 990 det är fel på. Inte symbian-plattformen i SE. Jag är helnöjd med min K800. Ingen smartphone men den synkar (outlook), funkar som T-bane-happy-surfare, synkar mot mailservern varje timme (behöver du det oftare är du en looser :). Kanonkamera (slipper två prylar i skogen)

Du får träna upp sms-tummen så går mailandet bra :)

Det som är surt är att den inte verkar klara officedokument men det kan jag leva med. Är sällan mer än 30min från en dator dagtid så telefonen funkar som en bra notifier för mailen.

Som sagt, ingen smartphone/pda men en sjujäkla telefon :)

Till skillnad från de flesta andra så kallade smartphones på marknaden är Nokia E61 stabil.

Den kraschar inte stup i ett. Dessutom funkar den utmärkt som telefon, vilket inte alla andra smartphones gör...

Lite krångliga menyer och frånvaron av radio - några andra nackdelar har inte jag lyckats hitta.
Solklart en E61, det är en riktig kalastelefon. Dessutom (jämfört med konkurrenterna) är den billig!

Såg nyss att det ligger ett par ute till försäljning på Tradera. Borde finnas på blocket också. Om du nu kan tänka dig begagnat.

Mattias: Bluetooth stereo profilen heter a2dp (advanced audio distobution profile)

Fjärdebrunn: Anledningen att din telefon är så bra (vilken den sägs vara) kan vara att den inte har Symbian, mig vetligen är det just nu bara M600 och P990 av SE:s mobiler som har Symbian.

Jag tror nog också att jag skulle undvika p990, alla jag känner som har en sådan är besvikna.

Den smartphone som jag för tillfället verkar mest intressant ät HTC S710, men vad vet väl jag. Har en Nokia N70 och är hyffsat nöjd med den, funkar OK när man väl har lärt sig hur man smeker den medhårs. Använder den till mp3 spelare, e-bok, läsa jobb mejl, sporadisk happy surfning, busstidtabell, miniräknare, reseväckarklocka och att ringa med.

Inte SE M600i i alla fall :)
Efter två dagar på nytt jobb (Mattias gamla arbetsgivare för övrigt :) är jag inte imponerad men det är nog till viss del en inkörningsfråga.

Pdf-läsaren är ruggigt usel på att rendera läsbara tecken i liten storlek. Det beror inte på skärmen för tittar man på en jpeg med liten text går det att läsa pyttesmått.

/Johan

EDIT: förtydligade lite

min röst ligger på Nokia E61.

annars finns ju som sagt Palm Treo 750, finns litet test av den på: http://mobil.mkf.se/ArticlePages/20...0220185055_MKF_MOB_Administratorer656.dbp.asp

dock ska det sägas att palm inte helt övergett palmOS, då kommande mobilder ska finans med palmOS med. 750 med windows kan säker funka, problemet som jag ser det är just att det är windows på den, det isig brukar ställa till problem, om inte från början, så i alla fall efter ett tag. alltid nått som slutar att fungera pga. nått fel i mjukvaran. i övrigt lite krånliga inställningar, så som när vi skulle synca en bluetooth gps modul me morsans sambos HTC TYTN, i min N73 med symbian startar ja bara tomtom, den frågar om den ska söka gps över bluetooth, o ja trycker ja, den hittar min gps mobul o syncar med den. på hans TYTN så måste man först gå in i bluetooth inställningar o tilldela bluetooth gps:en en comport, o sen in i tomtom, in i inställningar o ställa in rätt com port. massa steg som man egentligen skulle kunna slippa. men kan ju bero på att windows ä gjort som för en dator, medans symbian ä mer mobil anpassad men med ungefär samma funktioner

DanielReimer skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ryktas om att HTC har riktigt dålig
> batteritid.

Mteor har riktigt urusel batteritid. Flera på jobbet har sådana och förutom batteritiden så är de nöjda.. Slår man av 3G blir det bättre. Min S200 är helt ok, två-tre dygn håller den. Men den har inte 3G :)

Å andra sidan så är det väl egentligen ingen telfon som kommer i närheten av sina utlovade 200-300 timmars standbytid?

Jag har haft en Qtek 9100 nu i runt 1 år och man kan väl säga att det tog ett halvår innan jag blev bekväm med den. Den var lite annorlunda med ett utskjutbart tangentbord.
Den är också lite komplicerad med all teknik, den kan kännas som en seg gammal dator ibland när flera olika program är på. Då måste man gå in i inställningarna och stänga ner de man inte använder.

Jag har en känsla av jag nog använder pekpinnen mer än tagentbordet faktiskt (pekskärm). Den har inte T9 vilket jag kan sakna.

Den har inbyggd WLAN vilket fungerar bra inne i Stockholm city och där det är öppet och gratis tex på McDonalds. Wapen fungerar nästan lika snabbt tycker jag särskilt när man har bråttom.

En annan sak är skärmstorleken som är stor, är i den åldern då närsyntheten accelererar snabbt.
Jag synkar den mot min dator och Outlook, har några Excelfiler också men det är inte någon hit känns plottrigt jämfört med datorn, har också busstidtabeller i PDF format nertankat från datorn.
Nu sitter det ett miniSD kort på 1G har en del musik, men lyssnar mest på min Ipod.

Jag har en laptop och det kommer nog aldrig bli någon ersättning för den.

Men jag är gillar den trots allt, har faktiskt en fixiefilm och en Beckfilm i den som funkar bra.
Kameran använder jag sällan men den fungerar mest som en "festkamera"

Tack vare dig Mr Handley blev jag själv påmind om vad jag skall skaffa nästa gång och det kommer nog att bli en HTC S710 eller HTC P4350 eller något liknande var ett tag inne på Nokia N95 den med GPS men är inte lika säker längre. Det var länge sen jag hade en liten lur det kanske är dags.

Jag är pågång att skaffa (tvinga) min fru till att byta till en Nokia N73 är den ok?
Nu har hon en 5140 och är väl nöjd men det känns som jag vill byta ändå.

/SLO

Bortsett från browser o e-mail låter det som dagens smartphones håller ungefär samma standard som min 6 år gamla psion revo. På allvar alltså.

Var på Media Markt idag ock klämde och testade. Måste bara säga att jag är grymt imponerad av deras inställning. Alla telefoner som de säljer (typ alla på marknaden) finns tillgängliga att klämma o känna på. Dessutom är de igång så man verkligen kan testa _alla_ funktioner. Man kan prova hur det är på riktigt att i telefonen skriva formler i excel, att göra indragna flernivålistor i word och så vidare.

Tills dess att jag hade öppnat den här tråden så hade jag bestämt mig för en HTC P4350. Nu velar jag lite mellan E61 och den.

Pegorelli: Berätta mera, hur använder du din E61? Är det "busines mode" eller har du den som privatlur?

Jensen: Motivera gärna mer. Varför då?

MacBear: Tack, lyckas aldrig komma ihåg vad denförkortningen är.

Jag gillade skärmen och gränssnittet i P4350:an. Lite bättre än på E61:an.
Men om E61:an är bättre telefonmässigt så är det nog lika (igen). Suck...

Det är nya arbetsgivaren som betalar så att köpa beggat är inte att tänka på.

Mr Handley skrev:
>
> Jensen: Motivera gärna mer. Varför då?
>

känns mer som en mobil, med handdatorfunktioner, än en handdator med mobilfunktion. jag tycker att windows känns om det är skrivet för en dator, o sen har man tryckt in mobilfunktionen i det, lite krystat. sen äre alltid nått som krånglar i windows, kolla va ja skrev om gps t.ex. 25 steg i windoes, 2 steg i symbian. morsans sambos TYTN har dessutom efter nån månad eller två börjat krångla, är nått som inte funkar. ska få veta imorgon, blir ju ja som får fixa det, gillar verkligen inte o pilla med det. han kan inte lösa det. du är ju lite tekniskt lagd, så du kan säkert lösa sånna problem, MEN frågan är hur kul du tycker det är att ständigt pilla me sådant som man bara vill ska funka. på den fronten känns även symbian mer stabilt. mer skrivet för ändamålet och inte lika mycket benäget att krångla, även om det kan krångla det med (men inte lika ofta, extremt sällsynt, i alla fall på nokias nallar).

E61 tycker ja själv oxå känns mer stabilt byggd, känns lite kvalitet över bygget. o så mindre rörliga delar eller delar som kan krångla, då det inte är nån utskjutbar del och dessutom inte är nån pekskärm som man måste vara lite försiktig med. visst tål de en del, men jag personligen känner mig ju mer obekväm näre gäller hållbarheten med en pekskärm.

det ända jag inte vet hure funkar, så äre office document på E61, men tror det går att öppna o köra. open office tror ja finns eller om det va nått annat.

Det tar några månader att vänja sig vid en mobiltelefon med nytt gränssnitt (att gå från SE till Nokia t.ex.). Det tar ännu längre tid att vänja sig vid en windowstelefon helt klart. Se till att få en som har knapp för att öppna startmenyn och för att klicka ok, då går nästan allt att manövrera med en hand utan att fippla med touch-screen:en. Alla nya htc-telefoner har det men t.ex. Gloofish-telefonerna har det inte konstigt nog.

Att telefonen skulle börja funka sämre efter några månader bara för att det är en windowstelefon är rent skitsnack, däremot har i alla fall tidiga qtek/htc inte haft världens bästa kvalite. Min S100 höll i alla fall i nästan två år och klarade otaliga fall i golvet utan problem så det får väl anses som rätt godkänt, det år få om ens någon telefon jag haft som överlevt så länge..

9100 är en väldigt seg telefon, tidig Windows Mobile 5-lur. Nya är snabbare (trots att CPUn inte är snabbare i de nyare qtek-lurarna, vet inte hur de burit sig åt..).

Egentligen ska jag också byta men jag väntar lite till efter att ha kommit över en bättre begagnad S200.. det kommer säkert något roligare snart :)

jomper skrev:

>
> Att telefonen skulle börja funka sämre efter
> några månader bara för att det är en
> windowstelefon är rent skitsnack, ......

kan bara referera till morsans sambos TYTN, som krånglar mer efter 1-2 månader än vad nån av mina symbian mobiler gjort efter flera månaders användande. är duktigt less på att fixa hans mobil, o tyckte inte det där me com-portarna va särskillt smidigt, kändes väldigt mycket dator över det.han är kanske inte skithajj på datorer osv. men lite tråkigt att man ska behöva vara det bara för att ha en mobil med lite handdatorfunktioner utan att ha massa problem. men det är jag det, det är så jag känner och upplevt det, det är ju en smaksak vad man gillar.

Nya HTC S710 med Windows Mobile 6 blir min nästa lur.

800394-s710.gif

http://www.qtek.nu/sweden/produkter/htc_s710.aspx

S710 faller för mig på att den är en Smartphone och inte en PocketPC enligt Microsofts nomenklatur. Det innebär att den har ett lite annorlunda operativsystem och inte touchscreen. Men det är nog en vanesak vilken av varianterna man föredrar - den är ju jäkligt liten och smutt för att ha Qwertybord i alla fall.

Jensen, har ni uppdaterat firmware på telefonen nån gång? TyTN är erkänt buggig så det kan mycket väl vara det som ställt till det. Känner ingen som varit nöjd med just den telefonen.

Jag tycker att du som jag ska ompröva ditt behov av qwerty-tgb. Jag har kört communicator, P910i, Qtek 9100:a & Treo 600/650 eftersom jag ville ha tangentbord. Jag har numera insett att _inmatning_ av text är av mindre relevans än de andra effekterna man får av att betala för en "fullstor" bräda på telefonen.

Av de du har kollat på så skulle jag säga Nokian. Kanske ska du kolla på Moto Q, Nokia 9300 (eller den sprillans nya Nokia E90), Pantech PN-810 eller en äldre variant? Annars ryktas det om en uppfäljare till M600:an, "Lizzy", om inte alltför länge.

Min röst ligger också på N E61. Enda problemet är att den är förbaskat t r å k i g men det gör kanske inget om det är en företagslur? :)

Min bästa mobilreccensionssida;
http://www.mobile-review.com/pda/review/htc-excalibur-en.shtml
http://www.mobile-review.com/phonemodels/nokia/nokia-e61-en.shtml

Jag har telefonen som anteckningsblock för att knappa in ideer och tankar när man sitter på platser där man inte får upp datorn. Höll på med papper o penna ett tag men det föll på att man matar in det på papperet och sedan skall papperet synkas med datorn... :(

Dessutom tycker Tess att det stör med dator i knät på kvällarna, medans telefonen är mindre störande så man kan få massa gjort medans man kollar på TV :)

Skriva rakt in i outlooks anteckningar så det blir sökbart är så otroligt smidigt.

Därav kravet med qwerty tangentbord. Nokian är smidigare med åäö då den har egna knappar för det, medans HTCn kräver att man trycker på en tangent innan man får fram svenskt tecken.

Wendigo: N70 som jag har idag är ungefär lika stor som HTCn.

S710 tycker jag faller på att den har för _liten_ skärm. :)

Har din nya arbetsgivare outlook webaccess så tycker jag valet är självklart, då ska du ha en Windows-telefon. Integreringen är otroligt bra, ingen av de andra ligger i närheten av enkelhet för att få det att fungera osv. Jag har inte ens brytt mig om att fixa synk via kabel, kör allt via gprs bara för att det funkar så himla smidigt.

Har de inte det så är det kanske inte lika självklart däremot.

Tillbaka
Topp