Stela (stegjärnsfasta) skor finns ingen anledning att köpa om man inte skall klättra eller bära en braskamin på ryggen i oländig teräng. Stadiga kängor skall ha ett relativt styvt skaft som ger stöd åt foten/fotleden men ändå tillåter rull i steget. Stel sula ger mest bara ökad risk för skavsår vid "normalanvändning" om inte skon sitter superbra. Dubbelskor hjälper lite i det avseendet men det är ju ovekill för kogspromenader så det sjunger om det. Personligen tycker jag att kvalitetskängor skall ha läderfoder (för att det är skönt och slitstarkt), hel eller 3/4 sydd plös (för att hålla vatten ute och det ger staddga till skaftet), gärna uppdragen gummikant och så få sömmar som möjligt.
Köpte ett par meindl barbados (lågskor) som arbetssko för hutlöst mycket pengar för några år sedan och slet ut dom på ett halvår. Sömmar sprack och sulan var gjord av skumgummi. Rena skräpet. Trots detta har jag beställt ett par kängor från Meindl nu i dagarna för jag tror kängorna är rejälare byggda.
Har använt Graninge fjäll som får sägas vara outslitliga. Rejäla men kanske inte vad jag skulle välja för vandring. Alltför sladrigt skaft. Helt änkelt ett par rejäla skor, lite M90 känsla. Övriga graningesortimentet måste jag säga ger ett visst "Rustaintryck".
Till allmänt vinteranvändande och skogspromenader skulle jag välja ur Lundhags sortiment. Då får man superkvalitet i ett eller två decenium om man sköter dem ordentligt. Funkar bra till hårdare krav som fjällvandring också. Lite som graninge fjäll men bekväma att stoppa fötterna i.
Meindl, Hanwag, Merrell, LaSportiva, Crispi, Scarpa, Haglöfs, Lowa, Garmont, Salomon med fler gör alla bra kängor men man får tyvärr räkna med minst 1500 och upp om man vill ha ordentliga grejjor.
Till sist är det givetvis hur de sitter på din fot som avgör. Prova många. Mina absoluta favoriter är ett par gammla relativt billiga Rockport Zenobia som tyvärr inte tillverkas längre. De sitter som gjutna på mina fötter.
//Erik