[OT] Vandringsbyxor till smal fru

kaj a

Aktiv medlem
Tjena!

Jag söker vandringsbyxor till frun men har svårt att hitta rätt modell. Frun är smal, har 36 i vanliga fall, hon vill ha ganska smala byxor, men de vi testar är hela tiden för vida i benen jämfört med midjan. Hjälp mig!

Vi har testat Lundhags, Fjällräven (Vidda Pro) och Tierra. Genomgående är dessa modeller väldigt vida över höfterna så att en smal tjej får ett jättehäng från rumpan. Går frun ner till storlek 34 så blir midjan lite för tight men övre delen av benen blir lagom.

Vi räknar med att hon ska få in Woolpower-långkalsonger under, och att hon ska kunna röra sig osv. Byxorna är ändå för stora. Det är som att tillverkarna räknar med att alla kvinnor som vandrar har superstora äppelrumpor samtidigt som de alla ska vara väldigt smala om midjan. Lundhags är värst på det, deras modeller är verkligen helt felkonstruerade.

Vilka modeller rekommenderar ni? Vi har väl snöat in på ganska "vanliga" tyger, inte de mest tekniska, softshell osv.

Problemet blir svårare av att frun går ner i vikt och blir smalare när hon inte tränar. Vidda pro i storlek 34 funkar precis nu, men börjar hon träna mer så behöver hon en större storlek.

Stort tack!

//kaj

Hej !

Jag har ett par Lundhags... och precis som du säger är passformen helt galen. Jag funderar på att sy om byxan men har inte kommit till skott utan använder dom som de är. Dvs. något för tajta just över bältesdelen. Förstår inte alls hur Lundhags lyckats hitta så smala modeller till sina byxor. Jag är nämligen supersmal över mage och höft. Material och funktion är i övrigt precis det jag vill ha av en byxa när jag vandrar.

Jag använder också ett par Houdini motion pants. Men jag vill inte rekommendera dem. Förutom design och form är dom tyvärr inte för att användas utanför stan. Detaljer som tex. dragskon gick sönder vid tredje användningen och tyget som är softshell är extremt ömtåligt, går absolut inte att sätta sig på backen, stenhäll osv utan att rispa det i strukturen. Byxan är mer lämplig att användas tillsammans med kavaj på kontoret typ... Snygg casual kombo :)

Välj Lundhagsbyxan och satsa på att sy om dom är mitt tips.

Testa nån Haglöfs byxa. Rugged mountain och fjell byxorna är ordentliga i tyget fast ändå mjuka och följsamma sen torkar climatic tyget hyfsat fort vilket är ett stort plus när man är ute

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa Arc'teryx, väldigt hög kvalitet och brukar
> vara ganska tajta i passformen. Addnature brukar
> ha eller kunna ta hem.
>
> http://arcteryx.com/product.aspx?language=EN&gende
> r=Womens&category=Pants&model=Gamma-AR-Pant-W

+1 på kvalitet/utförande men ärligt talat är Arcteryx ganska boxiga i passformen. Kläderna sitter verkligen inte som på produktbilderna...

Det var ju ett tidigare tips på Houdini Motion Pants, de har ju definitivt smala ben. Trist dock om kvaliteten inte håller i förhållande till priset, de gör snygga men överprissatta kläder.
https://www.tindeberg.se/houdini-w-s-motion-light-pants-rock-black.html

Håller också med om Haglöfs Fjell, de är smalare i benen, smidigt tyg.

Men om din tjej är såpass liten och nätt, smal och inte vill ha bylsiga kläder. Kolla även utländska märken, typ Salewa, Salomon, och Decathlons egna märken typ Quechua. (Om man ska ha lite förutfattade meningar så brukar t ex italienska och franska märkens damplagg vara mer anpassade till mindre tjejer. Jag är en typisk nordisk 38/40-tant, och känner mig som King Kongs syrra i en del sportaffärer söderöver...)

Brasklapp: Jag tycker att det är svårt att säga att kläderna är felkonstruerade för att de inte passar. De flesta tjejer jag känner som har typ Lundhags Traverse tycker att de passar bra utan att de har gigantarslen.

Menmen, Norrönas brallor är lite mer slimmade, samma med arc'teryx och vissa av Haglöfs modeller.

Luthman och andra, förlåt om nån tog illa vid sig, det är givetvis så att vi är olika byggda osv (jag är väl närmare tjock ickecyklist än smal och smärt nuförtin)

Vi tackar så mycket för alla tips så här långt, och frun tycker att happy är världens bästa forum (nästan).

Om vi tittar på Fjällräven som vi redan har köpt, finns det modeller som är smalare över höfterna och som ni tycker funkar bra? Det vore ju förnämligt om jag kunde glida in till Naturkompaniet och bara byta modell.

Jag ska titta på Haglöfs och Norröna, och de sydeuropeiska tillverkarna var ett intressant tips.

Stort tack!

//kaj

ps: jag är mycket nöjd med lundhags kängor, har 3e paret på 20 nu.

haha, jorå det kan man ju förstås göra...

Men jag tror att det är många av oss som helst inte spenderar en timma eller två på affärer när man råkar vara lediga tillsammans med resten av familjen. Då är det roligare och lättare att fiska efter frågorna hos folk som man vet har hands-on erfarenhet.

Om det inte löser sig här så får jag väl ta mig i kragen och dra till affärn, de är ju faktiskt duktiga där.

Tack!

eketjall skrev:
-------------------------------------------------------
> En tanke som slog mig; Kan det vara läge att
> kolla på "pojkstorlekar" snarare än dammodeller?

+1

Testades flera modeller av Lundhags? Jag köpte ett par till mig själv härom veckan och märkte att det skiljer mycket mellan olika modeller. Jag fastnade för Avhu som är smalare än de två andra jag testade, den finns även i damutförande.

Svårt kanske om man inte hittar butik så man kan prova. Men visst finns det många smala byxor när man kollar butiker utanför Sverige, och ofta smidiga softshell-material. Vet inte varför, men kanske annan tradition/mode hur friluftsplagg "ska" se ut. Vi är ju lite formade av Fjällräven på nåt sätt nästan? Och som sagt, tjejer som i allmänhet är lite mindre än en genomsnittlig svenska kanske.
Jag bara snabbkollade på tyska Globetrotter som med tysk grundlighet listar alla sina vandringsbyxor i "lager 2"-avdelningen för kläder, t ex denna ser ju smalbent ut:
https://www.globetrotter.de/shop/mountain-equipment-comici-pant-251939-flint-grey

Tillbaka
Topp