[OT] Var ska vi bo i Göteborg?

per.e

Aktiv medlem
Jag och familjen flyttar snart till Göteborg.
Jag vill ha tips på trevliga barnvänliga områden med bra single track i närheten.
Cykelpendlingsavstånd till stan är självklart ett måste.
Bra dagis och skolor.
Ett område med trevlig attityd och inte allt för mycket kapprustning.
Det kan vara antingen villa eller lägenhet.

/Per

Askim är bra, när till sisjön för bra cykling. Nära till havet på sommarn och pendlingsavstånd till stan, Billdal likaså.
Allt runt skatås funkar också väldigt bra.
Där någonstans skall jag bo i framtiden! :)

Kålltorp, Munkebäck, Bagaregården, det är lugna och trevliga områden med närhet till Delsjöskogen där du hittar riktigt bra MTB cykling.

/Leo

Japp, Kålltorp och Örgryte skulle jag sikta på (igen) om jag skulle flytta tillbaka. Helt perfekt läge med 10-15 minuters cykel/spårvagn ner till centralaste stan och cyklingen precis runt knuten.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> jag tror faktiskt att bästa stället är hemma
> hos cjmax....

+1. Bästa läget alla gånger!

Kan rekommendera Sävedalen/Puketorp. Vi flyttade dit för ett år sedan. Trevligt och nära Delsjönområdet, Paradiset etc. Och typ 6 km till stan.

magnus skrev:
> Kan rekommendera Sävedalen/Puketorp. Vi flyttade
> dit för ett år sedan. Trevligt och nära
> Delsjönområdet, Paradiset etc. Och typ 6 km till
> stan.
>
Instämmer, Sävedalen ligger perfekt (bor själv här sedan 9 år tillbaka). 10m till Delsjöområdet (beroende på var i Sävedalen man bor), ett par km till Paradiset och 6 km till stan. Relativt fritt från kriminella och hyfsat bra skolor och barnomsorg.

CX Grand Prix skrev:
> Puketorp är nog snarare "typ" 6 km än 6 km till
> stan...
>
Ok, 7.1 km mha ett routing program och då tänkte jag att Svingeln kan räknas som stan ;-)

Hej,
Jag visste att jag kan lita på Happys Göteborgare! Tack för alla svar. Delsjöområdet och Sisjön har jag lyckats hitta, men var ligger Paradiset?
Vad tror ni om Mölnlycke om man vill bo i hus men ändå lite på en budget?

/Per

CX Grand Prix skrev:
> Puketorp är nog snarare "typ" 6 km än 6 km till
> stan...

Ahh, my bad. 7 km stämmer nog bättre ja. Rätt lagom cykelpendlingsavstånd mao :-)

Jag söker också boende i göteborg.. Bor dock redan här i en allt för sunkig lägenhet, är det någon som har något att hyra ut kanske? :) Etta/tvåa/trea vart som helst i gbg typ? :)

per.e skrev:
> Hej,
> Jag visste att jag kan lita på Happys
> Göteborgare! Tack för alla svar. Delsjöområdet
> och Sisjön har jag lyckats hitta, men var ligger
> Paradiset?
>
Om du tänker dig Delsjöområdet, då har du E20 och en å norr om det. Det ligger strax norr om denna ån. Paradiset är helt klart gbg bästa AM området och väldigt orört.

> Vad tror ni om Mölnlycke om man vill bo i hus men
> ändå lite på en budget?
>
Mölnlycke är ett bra område, har massa vänner som bor där och dom trivs där.

There's no place like Lindome. :) 30 minuter på cykel in till stan (15 med bil) och fantastiskt med skog och stigar - dessutom är prisläget riktigt humant.

Mvh,
Andreas

Kungsladugård! Bott här hela mitt liv och kan inte ens tänka mig flytta till grannen Majorna eller östra delen av stan.. brrr

Jag bor själv i Mölnlycke och har inget ont att säga om det och precis som du själv säger så finns det väl viss budget i att köpa hus i vissa delar av den orten. Bor själv i radhus men tittat efter villa både mer och mindre seriöst de senaste 5 åren men tycker det är svårt att få saker till vettiga priser, då fler och fler utifrån börjat inse att 10 km till stan inte är så långt.

/Björn

Beofred skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag tror faktiskt att bästa stället är hemma
> > hos cjmax....
>
>
> +1. Bästa läget alla gånger!

Ha ha, gubbar...!

Klart det är men hemma hos mig är nog lite att ta i, men området e grymt annars, 10 min promenad till Avenyn, 10 min promenad upp till skogen (Delsjö-området) och 3km till Franssons, å med cykel går det ju ännu fortare! :-)

/CJ

per.e skrev:
> Cykelpendlingsavstånd till stan är självklart
> ett måste.

Säg vart du/ni ska cykelpendla till så får du ännu bättre svar. Ska man ut till Torslanda på Hisingen så är inte Mölnlycke roligt att cykelpendla ifrån.

Dags att väcka tråden igen, jag slumrade visst till lite. Jag kommer att jobba på Chalmersområdet och har inte tänkt mig bo norr om älven.
Kan man bo i Kungsladugård? Finns det bra cykling i Sandås, eller blir det transportsträcka till Delsjö- eller Sisjöområdena? Är det ett vettigt område för barnfamiljer? Slottsskogen är ju nära och fint för familjeutflykter och springrundor.

/Per

per.e skrev:
> Kan man bo i Kungsladugård?
ja
> Finns det bra cykling i Sandås
Nej
> eller blir det transportsträcka till
> Delsjö- eller Sisjöområdena?
ja

Ett underskattat område är Mölndal - den delen som gränsar till Änggårdsbergen.
Bra priser - i alla fall betr. lägenheter.
Nära till centrum, 4-5 km, rel. nära till Delsjön, kan vara granne med Änggårdsbergen,
rel. nära till havet.
Ett överskattat område åtm. prismässigt är enl. min mening Majorna - där jag själv bott.

Tillbaka
Topp