[OT] Var skall man starta blogg?

Atlas

Aktiv medlem
Istället för att bara lusa ner här på happy med min matlagning tänkte jag dela med mig av den utanför cykelvärlden (läs: närmast sörjande). Var skall man göra det smidigast?

Ett krav är att print-funktioner för läsare fungerar då det kommer att skrivas lite recept, ett annat är att man kan ladda upp färdiga texter (helst med bilder) och inte tvingas editera "live" i webbläsaren.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett krav är att print-funktioner för läsare
> fungerar då det kommer att skrivas lite recept,
> ett annat är att man kan ladda upp färdiga
> texter (helst med bilder) och inte tvingas editera
> "live" i webbläsaren.

Något ställe eller hemma mha wordpress då kan du använda en mängd olika plugins och få printfunktioner och annat du vill ha!

"ett annat är att man kan ladda upp färdiga texter (helst med bilder) och inte tvingas editera "live" i webbläsaren."

Wordpress faller på den punkten. Skulle tro att blogspot mm. också gör det.

Det fungerar ju dock att kopiera texten ur ett worddokument och klistra in. Men det blir problem med bilderna... Mig veterligen finns det ingen plugin till wp som låter en ladda upp en pdf eller ett docx dokument och automatiskt få det formaterat som en vanlig blogpost.

Mårten skrev:
> "ett annat är att man kan ladda upp färdiga
> texter (helst med bilder) och inte tvingas editera
> "live" i webbläsaren."
>
> Wordpress faller på den punkten. Skulle tro att
> blogspot mm. också gör det.
>
> Det fungerar ju dock att kopiera texten ur ett
> worddokument och klistra in. Men det blir problem
> med bilderna... Mig veterligen finns det ingen
> plugin till wp som låter en ladda upp en pdf
> eller ett docx dokument och automatiskt få det
> formaterat som en vanlig blogpost.

Nä det är sant, missade den punkten med att ladda upp texter innehållande bilder.
Borde iofs gå att tweaka postie så att det går att maila in texter med bilder i.
Sist jag provade den så tog den emot bilder men vet inte om det gick att placera ut dem på valfritt ställe i texten.

Bilderna är största jobbet, de måste ju hamna "nånstans" där offentligheten kan se dem. Jag laddar upp från editorn i blogspot, inte helt smidigt, men det brukar inte bli så många i taget. i en ideal värld skulle man bara behöva dra dem från iPhoto till bloggen så skulle all tråkig uppladdning fixa sig automagiskt.
Med blogspot editerar man i webbläsaren, även om man såklart kan klistra in text från ett annat dokument (med reservation för att formatteringen kanske blir knas).

Men bloggar är ju ändå bara trams, så egentligen kvittar det ju.

thomaz: Ja den tar emot bilder om de kommer som bilagor till ett mail (vilket de normalt gör med mail). Blir knas med pdf och doc/x när bilderna ligger inbakade i textdokumentet. Går med största sannolikhet att skriva ett script som parsar den typen av dokument men jag vetefan om det är värt det.

Förstår inte problemet med att skriva i webbläsaren? Ev. receptfiler kan du ladda upp som "bilagor" till bloggposten i tex. pdf-format så är det inga problem att skriva ut dessa om du inte vill fippla med print plugins eller print-css:er.

Det blir nog bra med worldpress, jag prövar lite. Problemet med "live" hantering är helt enkelt tids och vin aspekten. Om jag lagar mat, fotar lite, skriver och dricker vin samtidigt och sedan avnjuter middag så kanske jag inte vill avsluta med att publicera direkt... Plus att datorn används till mycket simultant och det är lätt att man glömmer bort att man var mitt i en blogg när det skall stökas med annat.

Atlas: Du kan spara utan att publicera i wordpress.

Edit: Det är ju som att skriva i typ Wordpad. :P

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Atlas: Du kan spara utan att publicera i
> wordpress.

Jag antar att man kan göra det (eller automatspara då och då) i de flesta bloggsystem.

WP är klart mer kraftfullt och flexibelt än Blogger/blogspot, men det sistnämnda är enklare att hantera imho. Det är dock ett härke att lägga upp inlägg med mycket bilder.

Mårten skrev:
> Efter det panikångestframkallande vraket
> Frontpage och IE skulle jag inte lita på något
> Micrsoft gör för webben...

Förmodligen använder Live Writer samma "standard" som alla liknande verktyg.
Ville bara uppmärksamma på att man inte behöver använda publiceringsfunktionerna i WordPress när man skriver artiklar!

snajgel: MS har aldrig brytt sig om standarder tidigare så jag skulle bli förvånad om dom plötsligt börjat nu... Som sagt, IE och Frontpage... Blehurrrgh.

Mårten skrev:
> snajgel: MS har aldrig brytt sig om standarder
> tidigare så jag skulle bli förvånad om dom
> plötsligt börjat nu... Som sagt, IE och
> Frontpage... Blehurrrgh.

MS slutade med Frontpage 2003. Det är 7 år sen.

bacon är ju gott!

blogspot kör jag o det funkar tillfredsställande men stör mig att det inte finns nån iphone app! så går väll över till wordpress

Atlas skrev:
> Blogspot suger att printa från.

Atlas VEM fasen printar???? Det är 2010 nu å vi ska supposed to be klimatsmarta.

Tillbaka
Topp