[OT] Vargjakten

[OT] Vargjakten
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
>
>
> > Me lyssnar man på hur en beskrivs av de som
> > deltagit, och de som inte gjort det, så blir
> det
> > två väldigt olika bilder som visas.
>
> Jag har aldrig hör någon jägare yttra orden.
> Nej det där var ett dåligt skott av mig. Jag är
> inte tillräckligt dukting skytt för detta, när
> dom skjutit ett vådaskott.
Det har jag, och jag har även tagit nåt dåligt skott själv, även om det hittills gått bra.

> Däremot har jag hör ett otal gånger
> "förklaringar" till att och varför dom sköt.

Jodå, de har man hört, tur nog så tycks et vara mest bland äldre jägare, så vi får hopps att det blir mindre vanligt med generatinsväxling.

> t.o.m skrutit om riktig dumma skott efteråt. Då
> dom bara hade en ren jävla tur, att de
> träffade.
> Att vara självkritisk det är det inte många som
> är överlag.

Myckt sant, sen ser jag även en delande trend, dels många jägare om blir mer återhållsamma nogranna och örsiktiga, dels jägae som utvecklas i motatt riktning, med ökat risktagande.

Frågan är ju hur man skall kunna styra utvecklinen i önskad riktning, en hel del gjörs.

> Men precis som du skriver. Läser eller hör man
> på de som varit med så har dom en uppfattning
> och den uppfattningen kanske jag inte delar alla
> gånger.
>
> http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd1=1

[OT] Vargjakten
DIRAVI skrev:
> BFS skrev:
>
> > Ja. För lite.
> Det är vi överens om.

Jag tycker det ligger en stor symbolik att jaga innan man planterar in. För så här håller man vargen på den genetiska svältgränsen ett år till.

> Uppenbarligen är det ett problem, om inte fler
> än 5 stycken överlevt vandringen på 40 år.

De vandrar, men överlever inte.. Svälta ihjäl torde de knappast göra.

> Problemet torde inte vara avståndet i sig, utan
> det faktum att vargar som försökt ig på
> vandringen ofta fösvunnit, eller dödats.

Håller med.

> Därför det kanske vore idé att hjälpa dem på
> traven.

Absolut. Med inplantering. Inte med jakt.

> > Då borde vi få höra röster för
> inplantering
> > snart.
> >
> Jag tycker vi hör de rösterna redan, det ingick
> som jag förstått det i planen när jakt
> beviljades.

Jag hör dem lika väl som jag hör Reinfelt värna om de svaga. Mycket snack, men ingen verkstad.

> Håller med, med variationen, låt den vara där
> den vill.

Viljan kan man inte överleva på allena. Den är/överlever där den får. Och Sverige är stort. 200 vargar ryms.

> Ändå brukar vi ha sporadiska vargar här, tills
> de blir avlivade.

Man kan inte ha en stark vargstam med sporadiska (troligtvis unga ensamma) vargar. Flockar bildas där det finns möjlighet.

[OT] Vargjakten
Ja, nu är lodjuren på tapeten och dessa djur fångas tydligen i fällor - typ av lådor som de locka in i med bete. Detta anser jag helt förjävligt. Det finns ingen anledning alls till att man överhuvettaget skulle ta kål på lodjur - och med lagens godaminne dessutom. Svara mig ni som tycker detta är rätt och riktigt.

[OT] Vargjakten
Orv skrev:
> Ja, nu är lodjuren på tapeten och dessa djur
> fångas tydligen i fällor - typ av lådor som de
> locka in i med bete. Detta anser jag helt
> förjävligt. Det finns ingen anledning alls till
> att man överhuvettaget skulle ta kål på lodjur
> - och med lagens godaminne dessutom. Svara mig ni
> som tycker detta är rätt och riktigt.

Lodjur är ju inte guds bästa barn heller direkt... Som alla andra rovdjur passar de bra i storskogen men knappast i närheten av civilisationen.

De som bor i stockholm vill att de som bor på landet skall ha rovdjur utanför dörren.

De om bo på landet vill inte ha rovdjur utanför dörren.

Stockholmarna får mest plats i media = Det bli ett jävla liv...

[OT] Vargjakten
KONAmi skrev:
> Lodjur är ju inte guds bästa barn heller
> direkt... Som alla andra rovdjur passar de bra i
> storskogen men knappast i närheten av
> civilisationen.

Guds bästa barn? Gud? Bästa? Jag tror nog att de är ganska bäst, annars skulle de inte finnas.
- Tror du att de tar dina småungar?
>
> De som bor i stockholm vill att de som bor på
> landet skall ha rovdjur utanför dörren.

- I helvete heller. Jag tror att många vill att de skall finnas utanför dörren. Tyvärr finns inget där för lodjuren ...
>
> De om bo på landet vill inte ha rovdjur utanför
> dörren.

Om jag bodde där skulle jag inte önska något högre.

> Stockholmarna får mest plats i media = Det bli
> ett jävla liv...

? Ge mig argument och inte bullshit.

[OT] Vargjakten
Skidskyttet tycks fortsätta.

"Den sista tillåtna vargen i årets vargjakt har nu skjutits. Vargen fälldes mellan Laxå och Degerfors, inom det så kallade Hasselforsreviret, i Örebro län.

Samtidigt rapporterar länsstyrelsen att ytterligare en varg kan ha träffats av ett skott inom samma område. Eftersökning av vargen pågick under torsdagseftermiddagen.

Misstänkt jaktbrott
Om den skulle påträffas död eller skadskjuten är det andra gången som jägarna överskrider tilldelningen under jakten. Den tidigare överskjutningen ägde rum i Dalarna.

Länsstyrelsen i Örebro län har efter den avslutade jakten gjort en polisanmälan om misstänkt jaktbrott, eftersom fler vargar än tillåtet beskjutits i länet.

En varg fälldes och sökandet efter en befarat skadskjuten varg pågår fortfarande. Polis är på plats för att inleda en brottsundersökning."

http://svt.se/2.22620/1.1865753/var...ng?lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_1865753

[OT] Vargjakten
Man slår ihjäl en fluga och jag accepterar detta - men det är en superapparat som kan lyfta flyga och som tar sig fram så fint, en varelse, en maskin som har en unik genlinje som är omöjlig att återskapa i dagsläget. Det är onödigt dumt att plocka benen av flugor som småpojar gör. Ett lodjur, vafan är en kolfiberhoj i jämförelse. En varelse, en konstruktion, en maskin, en farkost för den själviska genen - se det vackra och imponerande i detta.

[OT] Vargjakten
200 vargar i ett land så stort som sverige är ingenting. Jag förstår inte problemet över huvud taget. Om alla 200 väntade utanför dörren och såg hungriga ut skulle man kanske bli lite orolig men annars borde det gå att leva med.

[OT] Vargjakten
Jepp, det är riktigt. Vi ställer krav på andra länder. Som exempel finns det kanske 10 tusen geparder totalt i världen. Ett land som Namibia hyser kanske 2 tusen av dessa. Namibia är större till ytan än sverige, men enligt min uppfattning borde vi kunna i jämförelse kunna hysa 1000 vargar.

[OT] Vargjakten
Man måste till detta också förstå hur intresset för jakt och våld kommer till. Det ÄR imponerande att man kan träffa en ölburk på 500 m och vi gillar alla mer eller midre makt. Rovdjur inkräktar på områden som har med kontroll och avkastning att göra. Min synpunkt är att inte understödja något som har med landsbyggd att göra över huvet taget. Det kostar alldeles för mycket och det är ingen rättighet att få stanna kvar på den plats man råkar bo på. Fårfarmare i värmlandsskogarna har inte inget där att göra, lika lite som lappar med för stora renpopulationer. Låt marknaden avgöra allt detta utan bidrag.

[OT] Vargjakten
KONAmi skrev:
> De om bo på landet vill inte ha rovdjur utanför dörren.

Jag bor på landet (nåja) och skulle mer än gärna ha både lo och varg på tomten.

F.ö. läste jag SKANDULVs rapport som jomper länkade till, den var underlag för hur vargjakten skulle bedrivas. Där fanns utrymme för regeringen att tillåta att 42 vargar i årets jaktkvot (eller vad det var). Forskarna i rapporten var oense om hur många som borde skjutas (för att uppnå målet på 210 vargar) så de gav ett intervall från 23-42 (siffrorna ur minnet). Så med kvoten på 27 får man ändå anse att regeringen inte riktigt gick på varghatarnas linje.

Valet i höst kommer blir svårt; finns det något parti som vill ha stor vargstam, kärnkraft och som inte springer i musik/film-jättarnas tyglar?

[OT] Vargjakten
KONAmi skrev:
> De om bo på landet vill inte ha rovdjur utanför
> dörren.

Varför bor de då på landet?

[OT] Vargjakten
Nog verkar det som om de som mest ömmar för vargarna är de som bor i/runt städer där inga vargar finns, under det att de som vill kontrollera stammen bor där djuren ifråga faktiskt finns.
Själv bor jag i Göteborg och jagar på små marker i Bohuslän. Mest rådjur, det är vad som finns där jag har lov att jaga. Min jakt har inget med viltvård att göra. Det är spännande att jaga. Jag jagar mest ensam. Smyger med studsaren i markerna, mot vinden, tyst tyst. Att komma 100 meter kan ta en timme. Sedan får jag syn på ett "skjutbart" djur, smyger närmre och kanske skjuter. Oj oj, det är spännande. Spännande även om jag inte kommer till skott! Om jag får med mig rådjuret hem blir det också gott och ekologiskt kött i köket. Att smyga omkring i skogen/bland bergen en höstdag, vila en stund i ljungen/under en enebuske, komma till skott eller inte - en underbar dag!

Nu finns det inga vargar (vad jag vet) på mina jaktmarker, därför jagar jag inte varg... Men om det funnits, och jag hade brytt mig om att registrera mig som vargjägare, och jag hade fått in en i hårkorset - då! Jösses vad spännande det hade varit. Att sedan haft ett vargskinn (om det inte hade blivit för stort hål i det...) framför öppna spisen hade ju inte gjort saken sämre. Men det finns lodjur och jag har registrerat mig för lodjursjakt. Kommer det ett lodjur när det är lvligt att skjuta, så åker det dit. Fina skinn på de också.

[OT] Vargjakten
Timothy skrev:
> Nu är det dags igen...
Bara för kungen ska kunna jaga älg i Värmland. Få se vad Eu kommer göra åt det.

[OT] Vargjakten
stormberg skrev:
> Nog verkar det som om de som mest ömmar för
> vargarna är de som bor i/runt städer där inga
> vargar finns, under det att de som vill
> kontrollera stammen bor där djuren ifråga
> faktiskt finns.

Så är det ju inte heller. Det finns faktiskt gott om människor som bor på landet för att de gillar naturen.

[OT] Vargjakten
42Hz skrev:
> Jag hatar naturen!

:)

Edit: vem hatar inte naturen?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vargjakten
naturen.jpg

[OT] Vargjakten
fredrikw skrev:
> http://img.photobucket.com/albums/v448/fredrikw/sk
> oj/naturen.jpg

+1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
På den ;7)

[OT] Vargjakten
Läget i vargjakten i Dalarna just nu:

Varg 1. kl. 10.05, fälld varghanne, sjön Gänsen, Ludvika kommun

Varg 2. kl.10.31, fälld varghanne som tidigare påsköts vid sjön Grycken, Vansbro kommun

Varg 3 kl. 10.42, fälld varg, sjön Gänsen, Ludvika kommun

Varg 4 kl. 10.20, påskjuten varg, sjön Gänsen, Ludvika kommun

Varg 5. kl 13.10, fälld varghanne som påsköts kl.11.41, nära byn Kåsen, Ludvika kommun

Varg 6. kl 12.29, fälld varg i nornäsområdet, gränstrakterna mellan Malung-Sälens- och Älvdalens kommun.

Det som jag tycker är mest skrämande är att dom tydligen är så fruktansvärt dåliga skyttar/jägare. Skytte kanske dom iofs klarar av på bana. Men fan inte under verkliga jakten, helt uppenbart. Minst 50% av de avlossade skotten är bom eller vådaträffar. Minst 50%! Som sagt. Nu börja tydligen skidskyttet igen. För där är det ju helt ok med lite bomskott och tydligen här också. Om jag vore jaktledare i ett jaktlag med 50%bomskott skulle jag skämmas ögonen av mig. Men de blir troligen rovdjursförblindade. Detta är bara beklämmande och ingen annat. Men det är vad jag tycker och inget annat.

Sen kan man tycka vad man vill om att "aktivister" skjuter raketer för att störa vargjakten. Själv tycker jag att man inte ska hålla på och störa jakt rent allmänt. Men Pär måste vara helt ute och segla.

"- Man ska inte hålla på och störa jakt. Dessutom jagar vi älg här, och inte varg, säger jägaren Pär Granat till Dalarnas tidning"

Ja jävlar va dumt;7) Men jag förstår dom om dom inte är klara med älgjakten. Fan dom bommar ju minst 50% av skotten ;/)

[OT] Vargjakten
BFS skrev:
> stormberg skrev:
> -----
> > Nog verkar det som om de som mest ömmar för
> > vargarna är de som bor i/runt städer där
> inga vargar finns, under det att de som vill
> > kontrollera stammen bor där djuren ifråga
> > faktiskt finns.
>
> Så är det ju inte heller. Det finns faktiskt
> gott om människor som bor på landet för att de
> gillar naturen.

En så´n tankevurpa! Vad har "gillar naturen" att göra med vill ha vargar/rodjur i naturen där man bor...? Du hoppade nog över ett par led där, va? Medvetet eller omedvetet.....

[OT] Vargjakten
Äh, det gäller att skjuta snabbt så man inte missar tillfället. Tänk om nån annan hinner skjuta en varg nånstans så kvoten fylls? Hur går det då med storviltjägarambitionerna? 6500 jägare och 20 vargar som skall dö. Det gäller att ta tillfället i akt.

Säkra skott kan man ägna sig åt på älgjakt o.dyl. när man har gott om både tid och djur.

[OT] Vargjakten
stormberg skrev:
> En så´n tankevurpa! Vad har "gillar naturen" att
> göra med vill ha vargar/rodjur i naturen där man
> bor...? Du hoppade nog över ett par led där, va?
> Medvetet eller omedvetet.....

Den som sa't han va't.

[OT] Vargjakten
Jag tycker man kan utrota alla rovdjur över hela världen, dom är ju farliga!

Fast man kan ju undra varför Svenska regeringar alltid tyckt att det är ok att skjuta Björn och varg?
Om man jämför med andra länder i Europa så har vi ju löjligt få rovdjur i förhållande till yta och invånare.

Men det är väl bara att tugga i sig att Sossarna har gjort oss till världens fjollor, allting som kan vara det minsta farligt skall förbjudas. Utom alkohol för där får staten in så sjukt mycket pengar att det är helt acceptabelt med en hel del svinn i form av skadade och döda.

Jag delar inte miljömuppens värderingar men siffrorna han tar upp rörande rovdjur verkar stämma.

http://baksteg.blogspot.com/2010/01/antal-vargarbefolkningstathet.html

Märkligt tycker jag.

Och till sist varför skall de som bor på landet känna sig helt trygga med att ströva runt i skogen, när vi som bor i storstäder löper större risk att förolyckas/överfallas?????

[OT] Vargjakten
Fikasvettot skrev:
> Äh, det gäller att skjuta snabbt så man inte missar tillfället. Tänk om nån annan hinner
> skjuta en varg nånstans så kvoten fylls? Hur går det då med storviltjägarambitionerna? 6500
> jägare och 20 vargar som skall dö. Det gäller att ta tillfället i akt.
>
> Säkra skott kan man ägna sig åt på älgjakt o.dyl. när man har gott om både tid och djur.

Tyvärr är det nog så att du har allt för mycket rätt där. Bara jag, bara jag..... Det funkar säker bra under jakt i allmänhet och i synnerhet under Vargjakten, inte. Men märk väl.

Det är inte om man skjuter först, som räknas. Det är om man träffar först, som gäller ;7)

Gammalt Inf.ordspråk.

[OT] Vargjakten
stormberg skrev:

> En så´n tankevurpa! Vad har "gillar naturen" att
> göra med vill ha vargar/rodjur i naturen där man
> bor...? Du hoppade nog över ett par led där, va?
> Medvetet eller omedvetet.....

Naturen innehåller djur. Gillar man natur gillar man djur. Vill man ha natur utan djur gillar man djurparker.

[OT] Vargjakten
stormberg skrev:
> Jag kan bara upprepa; Det är jävvligt spännande
> att jag... Smyga, smyga komma i rätt läge, få
> in djuret i siktet och trycka av.....

Det går att göra med kamera också. Iofs får man äta korv vid elden, men är man hungrig går det med.

[OT] Vargjakten
Stelben skrev:
> stormberg ja det är ju inge märkligt med det,
> människan är ju jägare. Sen att jag och många
> fler har blivit Disneyfierade är ju en annan sak
> ;)

Stelben - du e´ en kille (tjej?) som vet vad du snackar om! To the point!

[OT] Vargjakten
Vargjakten ær det absolut sjukaste som sker i Sverige. Må jævulen ta alla jævla jægare som njuter av att døda vargar.

Hur i helvet kan 200 st vargar i hela Sverige vara før mycket.

Hur fan ska Indien och lænder i Afrika ha "råd" att ha rovdjur nær svenska kræk till inavlade bønder inte kan acceptera varg.

Svin.

[OT] Vargjakten
LinusÅ skrev:
> Vargjakten ær det absolut sjukaste som sker i
> Sverige. Må jævulen ta alla jævla jægare som
> njuter av att døda vargar.
>
> Hur i helvet kan 200 st vargar i hela Sverige vara
> før mycket.
>
> Hur fan ska Indien och lænder i Afrika ha "råd"
> att ha rovdjur nær svenska kræk till inavlade
> bønder inte kan acceptera varg.
>
> Svin.

Trodde det var varg, inte svin...

[OT] Vargjakten
Pebben skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Äh, det gäller att skjuta snabbt så man inte
> missar tillfället. Tänk om nån annan hinner
> > skjuta en varg nånstans så kvoten fylls? Hur
> går det då med storviltjägarambitionerna? 6500
> > jägare och 20 vargar som skall dö. Det gäller
> att ta tillfället i akt.
> >
> > Säkra skott kan man ägna sig åt på älgjakt
> o.dyl. när man har gott om både tid och djur.
>
> Tyvärr är det nog så att du har allt för
> mycket rätt där. Bara jag, bara jag..... Det
> funkar säker bra under jakt i allmänhet och i
> synnerhet under Vargjakten, inte. Men märk väl.
>
> Det är inte om man skjuter först, som räknas.
> Det är om man träffar först, som gäller ;7)
>
> Gammalt Inf.ordspråk.

med tanke på att 16 av 27 vargar skadesköts vid förra årets jakt kan man ju undra lite om de som jagar trycker av vid första bästa tillfälle man får :D

sen äre ju lite komiskt att det från myndigheters sida snackas om att man skjuter av x antal vargar pga. genetiska fel osv. samtidigt som inte en ända varg som sköts förra året hade nått genetiskt fel :D ska man kalla det skyddsjackt, då ska man ju inte ha 6-7000 (eller tre gånger så många som det var förra året om ja läst rätt i tidningar) som jagar 20 individer :D

[OT] Vargjakten
mtbkr skrev:
> Här i BC har vi varg, grizzly och svartbjörn,
> puma, cayote, lo.... Verkar funka helt ok.
>
> Fast svenska vargar kanske är extrema!?!?

Jo, de dödade 11 hundar 2010...

[OT] Vargjakten
Halloj!
Om det är av genetiska skäl vi skall jaga varg, då finns det ju fler arter som behöver hjälp. Vissa populationer av igelkott är till exempel isolerade och inavlade. Det är ju bara att sätta igång en jakt på dom också, dom behöver vårt stöd!

</ironi>

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, så jag bara lägger in mina synpunkter:
- Jag har inget emot att andra bedriver jakt på stora rovdjur
- Jag kan inte acceptera annat än att det görs på ett långsiktigt uthålligt sätt
- En långsiktigt uthållig norsk-svensk vargstam innefattar minst 1 000 adulter (vuxna vargar)

[OT] Vargjakten
BFS skrev:
> mtbkr skrev:
> -----
> > Här i BC har vi varg, grizzly och svartbjörn,
> > puma, cayote, lo.... Verkar funka helt ok.
> >
> > Fast svenska vargar kanske är extrema!?!?
>
> Jo, de dödade 11 hundar 2010...

o då dödar man 20 vargar :D

[OT] Vargjakten
BFS skrev:
> mtbkr skrev:
> -----
> > Här i BC har vi varg, grizzly och svartbjörn,
> > puma, cayote, lo.... Verkar funka helt ok.
> >
> > Fast svenska vargar kanske är extrema!?!?
>
> Jo, de dödade 11 hundar 2010...

Samt att 12 hundar sköts av jägarna själva och med tanke på hur de siktar...

Tillbaka
Topp