[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Singular sa:
Sixten Fors sa:
Min drömklocka för 30 år sedan, Seamaster Polaris, ugglan (klockan i mitten), 18 ct guld med inlägg i titan. Diskret och elegant.

Om du kan tänka dig den lika fula men något mer tillgängliga systermodellen (titan med lite inlägg i guld) så dyker de faktiskt upp hyfsat ofta på begagnatmarknaden.

Sen kan vi gräla om det diskreta och eleganta, men...
Tack, men det skall vara mycket guld. Platina är annars också ok. Titan är för weight weenies, alltså inget för mig :)

Den här suktar jag efter. Det lär jag fortsätta göra resten av livet också...

SIHH-2015-IWC-Portugieser-Perpetual-Calendar-5034-due.jpg

Crossmax sa:
Den här suktar jag efter. Det lär jag fortsätta göra resten av livet också...
2,9 cirka va? Fick klämma på en sån på ett IWC-event på Nymans Ur för femton år sedan. Väldigt tjock och tung var den. Salvatore Grimaldi hade beställt en sån, men det var viss leveranstid på den.

Fina klockor Spacekitty, Skogling och Zodah! En Citizen Ecodrive Titanium tycker jag är ett mycket smart val om man inte vill lägga en massa pengar, men ändå signalera att man har lite koll. Lite för stor för min smak, men det är ju tycke och handledsstorlek!

Sixten: En perfekt drömklocka från förr! Tack och lov hade man inte råd att köpa den.

Och för att bidra med en bild så kommer här mina titanklockor!
12AEF8DD-6560-4CE5-AB22-0AFFAF2697F7.jpeg

Trevliga bitar, Freddie L - inte minst DS Action som är en otippad favorit i (för oss klockapor) instrgssegmentet. Bra form, storlek och kvalitetskänsla!

Tackar! Ja, Certinan sitter säkert. Fin tavla och gedigen känsla, även fast titanet med tygband knappt känns på handleden. Till vardags föredrar jag stål, men denna är för mysig för att falla på en sån grej. ;-)

Aerospacen borde jag väl skicka vidare, men å andra sidan är det trevligt att ha en klocka som tickar på i lådan.

Jo det där med att surfa på klockor slutar oftast med att man blir fattig... För två år sen kom jag över min drömklocka (var det då iaf!). Har varit när på att sälja/byta den mot diverse andra ur, men det har aldrig riktigt funkat.. Tycker seiko gör riktigt fina ur, varit inne på betydligt dyrare grejer flera gånger men det brukar ändå bli att man skaffar nåt japanskt som man har i nån månad och sedan flippar... Squale 1521 står också högt på listan, den polerade med blå tavla/insert.

Seiko Sbdx001, aka Marie Master 300.
Screenshot_20180209-010446.png

Från tiden då klockor var mindre än min handled...
Egentligen vill jag ha en med svart tavla och siffror vid 12, 3, 6, 9 men man måste börja någonstans, tidigt 50-tal

Bilagor

• IMG_E6660.JPG
    IMG_E6660.JPG
    325.2 KB · Besök: 108
Nöjd med mitt loppisfynd för 20:- Originalglaset var så repigt så man knappt såg urtavlan, bytte ut det platta glaset mot ett välv glas från eBay för en struntsumma, 80-tals klocka som går klockrent! =)
På bilden fortfarande med det gamla armbandet.,

seiko01.jpg

seiko02.jpg

Har en sådan här jag, väldigt nöjd, batteriet räcker typ 12 år. Fick den som studentpresent. Fast eget val då, jag ville ha en klocka som var liten och smidig, samt snygg också. Den här kvalade in bra :)

Bilagor

• certina.png
    certina.png
    108.3 KB · Besök: 141
roskai sa:
Jo det där med att surfa på klockor slutar oftast med att man blir fattig... För två år sen kom jag över min drömklocka (var det då iaf!). Har varit när på att sälja/byta den mot diverse andra ur, men det har aldrig riktigt funkat.. Tycker seiko gör riktigt fina ur, varit inne på betydligt dyrare grejer flera gånger men det brukar ändå bli att man skaffar nåt japanskt som man har i nån månad och sedan flippar... Squale 1521 står också högt på listan, den polerade med blå tavla/insert.

Seiko Sbdx001, aka Marie Master 300.

Marinemaster, klocknördarnas adelsmärke! Saknar fortfarande min till och från (och är bannemig osäker på om den inte slog min nysub i finish och känsla) - om den nu bara inte hade varit så topptung (och jag hade rimmat med länken)...

Det landar nog en sån igen i klocklådan. Goingen!

1521 är superfin för småpengar. Jag har en sjuttiotalare som Squale gjorde och loggade om åt ett annat, betydligt mer framträdande varumärke.

Vad det värmer ett urmakarhjärta att läsa den här tråden. Saknar nästa lite när man var yrkesverksam och kunde stå med kunder och nörda ner sig i butiken emellanåt. För att inte tala om de trevliga priserna man kunde få i form av anställd;-).

Jag roterar mellan

1. Zenith Defy Open 46 8-day
2. Grand Seiko
3. Glycine Incursore Power reserve
4. Seiko Diver
4. Samsung Gear S3 (ja, jag vet.....det är en batteriklocka...)

Funkar bra och fyller mina behov. Skall dock utöka med en Panerai 312 vid tillfälle....

Titan har varit en favoritmetall i många år. Numera är dessa ersätta av Garmin Fenix 3 Sapphire. Tyvärr inte i titan.
Tissot T-Touch Expert Solar
Certina DS Action Chrono
Certina DS

Bilagor

• 20180210_142118.jpg
    20180210_142118.jpg
    480 KB · Besök: 101
Singular sa:
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah, Agnelli-style...

Corretto.
Varje gång den här tråden dyker upp måste jag kolla vad en sån där ploprof kostar, varje gång kommer jag fram till att svaret är "lite för mycket".

perzzon sa:
Singular sa:
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah, Agnelli-style...

Corretto.
Varje gång den här tråden dyker upp måste jag kolla vad en sån där ploprof kostar, varje gång kommer jag fram till att svaret är "lite för mycket".

Ploprof är intressant i det hänseendet att det typ inte har skett någon prisutveckling på typ tio år (till skillnad från i praktiken alla andra goklockor), sannolikt för att den är så sabla svårburen. Ibland funderar på om jag skulle köpa en på nytt bara för att sekunden senare minnas hur lite jag bar den förra...

42Hz sa:
Nöjd med mitt loppisfynd för 20:- Originalglaset var så repigt så man knappt såg urtavlan, bytte ut det platta glaset mot ett välv glas från eBay för en struntsumma, 80-tals klocka som går klockrent! =)
På bilden fortfarande med det gamla armbandet.,

SQ = SuperQuartz?

Apropos Quartz Seiko. Inte helt orginal, och finns i allmänt bättre skick... Men denna är från samma år och månad jag är född.
B6123A41-1C26-480A-82C4-D8D57D98C302.jpeg

Freddie L sa:
Apropos Quartz Seiko. Inte helt orginal, och finns i allmänt bättre skick... Men denna är från samma år och månad jag är född.

Kul - Jag har en välsliten 6309 från min födelsemånad, vilket förstås kryddar en redan härlig klocka lite.

En skön kompromiss mellan träning livsstil och jobb är min Garmin Chronos. Supernöjd och busenkelt att byta armband

Bilagor

• ECA336AD-3DB9-49BC-9C10-E8BD20C0D1BD.jpeg
    ECA336AD-3DB9-49BC-9C10-E8BD20C0D1BD.jpeg
    148.1 KB · Besök: 121
Någon som kan ge lite tips på ett eventuellt inköp av en ny klocka?

Gillar utseendet av en analog klocka men vill gärna ha typ tidtagare, larm och lite sånt. har kollat på Tissot T-touch expert solar. den verkar vara typ det jag är ute efter. hajjar dock till lite vid priset.

Ett annat alternativ skulle vara typ en Garminklocka, där finns alla dessa funktioner (antar jag?) + GPS och diverse telefonfunktioner.
Dock är jag tveksam på batteritid och livslängd för en sådan, hur många år kan man räkna med att den håller batteri, processor och sånt?

hjälp...? :D

Nytt jobb, ny klocka... Normalt sätt trivs jag bäst i hoodie och jeans. Nu är det flong nya Jeans/Byxor , skjorta och kavaj som gäller. Då funkar det inte längre med min ganska slitna Tissot Touch med gummiarmband.

Jag köper gärna beggat och servat men kan tänka mig nytt med. Antar att stålarmband är lättare att ha och göra med än läder? Har altid varit sugen på en:

https://www.sinn.de/en/Modell/6000.htm

Lite dyr för min budget men inte omöjlig... men jag hade gärna lagt hälften, dvs runt 15´ max 20´ (den finns obetydligt beggad för runt 30´ titt som tätt), Ny 37´

-hit me!

Atlas sa:
Nytt jobb, ny klocka... Normalt sätt trivs jag bäst i hoodie och jeans. Nu är det flong nya Jeans/Byxor , skjorta och kavaj som gäller. Då funkar det inte längre med min ganska slitna Tissot Touch med gummiarmband.

Jag köper gärna beggat och servat men kan tänka mig nytt med. Antar att stålarmband är lättare att ha och göra med än läder? Har altid varit sugen på en:

https://www.sinn.de/en/Modell/6000.htm

Lite dyr för min budget men inte omöjlig... men jag hade gärna lagt hälften, dvs runt 15´ max 20´ (den finns obetydligt beggad för runt 30´ titt som tätt), Ny 37´

-hit me!

Om du inte gjort det innan och fortfarande är såld på den så testa den, 15,5mm är en ganska tjock klocka för en 38,5mm diameter.
Risken är stor att den inte glider under manschetten utan besvär samt upplevs ordentligt topptung.

Tillbaka
Topp