[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

New strap day. Piggade upp min vardags-Certina med ett "Marine National" från @Singular . Kändes fältmässigt och bra och blir lite mindre "överskott" jämfört med ett vanligt Nato.

Inget monogram eftersom jag är en luffare med tisha ?
20231110_195505.JPG

/Johan

Fin! Det finns inga klockor som är för simpla för denna tråd, det finns heller inga klockor som är för dyra/vräkiga/lyxiga/etcetera för denna tråd.

Så länge du är medveten om att du signalerar saker. Samt att om det är en klocka som kostar mer än vad en "vanlig" medborgare kan köpa - måste du förstå att du är privilegierad och att inte alla kan köpa en sådan klocka - och varför de inte kan göra det. Först då kan du posta sådana klockor. Och du ska (ändå) vara medveten om att du signalerar saker. De saker du signalerar bestäms av en person på happy. Checka med honom först. Är det inte en klocka som signalerar något (dvs. alla klockor som alla kan köpa) är det bara att köra på.

Så länge du är medveten om att du signalerar saker. Samt att om det är en klocka som kostar mer än vad en "vanlig" medborgare kan köpa - måste du förstå att du är privilegierad och att inte alla kan köpa en sådan klocka - och varför de inte kan göra det. Först då kan du posta sådana klockor. Och du ska (ändå) vara medveten om att du signalerar saker. De saker du signalerar bestäms av en person på happy. Checka med honom först. Är det inte en klocka som signalerar något (dvs. alla klockor som alla kan köpa) är det bara att köra på.
Fjanta dig inte. Och rör inte till det för dig. Så länge du hävdar att Rolex inte signalerar lyx (och gangster och nyrik etc etc) så kommer jag att fortsätta påpeka det. Sedan får du och alla andra posta hur många lyxklockor ni vill, många lyxklockor är jättefina!

Kan ibland häpna över lättkränktheten så fort det gäller den här typen av grejer. Många ömma tår.

Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle säga att du inte förstår skriven text.
☺️

Det är ok. Det gör jag säkert inte heller.

Kan dock inte låta bli att tro att du är sur för att jag påpekade att de flesta inte kan skilja på din årgångs-Rolle och en ny Rolle.

Men vad vet jag? Jag kanske inte förstår skriven text, som sagt.

Känns i alla fall som att det räcker med den här diskussionen nu. Vi släpper oss det.

Generell happysjuka då du ser ut att ha ett armband mer värt än själva klockan på armen?
Att du är en disciplinerad person som kommer ihåg att ta av klockan när du diskar eller duschar?
Lite sjuk är man väl men värdet vet jag inget om. Det var ett loppisfynd.
Denna får lite armtid på kontoret ibland. Till vardags har jag vattentäta klockor (som oftast inte får duscha ändå).

Låter som ett (eller två) steg över ETA 2824 som är det verk jag har i mina Hamilton Khaki Field.

Senast ändrad:
Anekdotisk bevisföring kring hur gangstrar uppfattar olika modeller av Rolex: jag har en kollega som genom sitt arbete träffar många unga gangstrar och gangster-wannabees. Min kompis har av olika skäl två olika Rolex, en Explorer från sjuttiotalet och en bara några år gammal Day-date i gul-guld. Noll gangstrar har gett hans Explorer uppmärksamhet eller beröm. Vääääldigt många gangstrar har uppmärksammat och berömt hans helguldare.

Anekdotisk bevisföring kring hur gangstrar uppfattar olika modeller av Rolex: jag har en kollega som genom sitt arbete träffar många unga gangstrar och gangster-wannabees. Min kompis har av olika skäl två olika Rolex, en Explorer från sjuttiotalet och en bara några år gammal Day-date i gul-guld. Noll gangstrar har gett hans Explorer uppmärksamhet eller beröm. Vääääldigt många gangstrar har uppmärksammat och berömt hans helguldare.
Gölld är ju alltid gölld vettu!

Men vad är det vi talar om egentligen? Vilken knegare som helst kan ju köpa Rolex och Porsche nuförtiden - handlar bara om prioriteringar. ?

Jag, som lärare och högskoleutbildad, skulle bara behöva prioritera bort hus, semester och lite annat, och sen spara ett antal år. Sen sitter jag där i min spåttbil med Rållen på armen. Vroom!

Bjuder på en bild av min enda klocka, farsans gamla Certina som jag tog över för 15 år sedan. Kaliber 28-10. Tyvärr bytte en dum, jävla urmakare ut originalkronan, men det syns ju bara från sidan.

IMG_3635.jpeg

Korrekt. Inte speciellt glammigt (men något får klockapehjärtat att sjunga);

IMG_9369.jpeg

Bilagor

• Screenshot_20231113_133132_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20231113_133132_Samsung Internet.jpg
    72.4 KB · Besök: 54
Men vad är det vi talar om egentligen?

Jag talar om detta påstående: "Mig veterligen har ingen gangster tagits med vintage-rolle. Det ligger i sakens natur att det ska vara nytt och med tvättpengar genom handlare. För en oinsatt kan det tyckas att klockor är likadana. De är de inte. Framför allt inte hos/för gangsters." som J2000E skrev tidigare i tråden och som min anekdotiska historia stödjer.
Bjuder på en bild av min enda klocka, farsans gamla Certina som jag tog över för 15 år sedan. Tyvärr bytte en dum, jävla urmakare ut originalkronan, men det syns ju bara från sidan.

Visa bilaga 665670
Fin!

Jag talar om detta påstående: "Mig veterligen har ingen gangster tagits med vintage-rolle. Det ligger i sakens natur att det ska vara nytt och med tvättpengar genom handlare. För en oinsatt kan det tyckas att klockor är likadana. De är de inte. Framför allt inte hos/för gangsters." som J2000E skrev tidigare i tråden och som min anekdotiska historia stödjer.
Och jag (som då arbetat i s k ”utanförskapsområden”) har en helt annan bild. Varumärket Rolex förknippas direkt med bling-bling och lyx, d v s åtråvärt. Faktum är att en av mina elevers brorsa, som skulle föreställa nåt slags lokal gangsterkung, skröt med en äldre Sub. Tydde på att han kommit lite längre i livet, blivit ett slags förortsgangsterkonnässör.

Men låt er icke luras! För honom var det som att dricka en gammal Dom Perignon. Att den var gammal var lite viktigt, men viktigast var ändå att det var en Dom Perignon.

Svårt att komma runt det med Rolex.

Sedan är det förstås en glidande skala. Gölld är ju alltid gölld.

Tack!

Och jag (som då arbetat i s k ”utanförskapsområden”) har en helt annan bild. Varumärket Rolex förknippas direkt med bling-bling och lyx, d v s åtråvärt. Faktum är att en av mina elevers brorsa, som skulle föreställa nåt slags lokal gangsterkung, skröt med en äldre Sub. Tydde på att han kommit lite längre i livet, blivit ett slags förortsgangsterkonnässör.

Men låt er icke luras! För honom var det som att dricka en gammal Dom Perignon. Att den var gammal var lite viktigt, men viktigast var ändå att det var en Dom Perignon.

Tack!
Rolex handlar väl knappast om guld? Det handlar om hantverk och tradition. I min värld.

Finns det en enda Rolex i guld i tråden?

Fattar ej varför du blir så enormt provocerad?! Och att du fortsätter skriva i tråden.

Tror visst det har ringt in nyss... ?

Rolex handlar väl knappast om guld? Det handlar om hantverk och tradition. I min värld.

Finns det en enda Rolex i guld i tråden?

Fattar ej varför du blir så enormt provocerad?! Och att du fortsätter skriva i tråden.

Tror visst det har ringt in nyss... ?
Haha, provocerad? Jag blir inte ett enda dugg provocerad. Men de som kör Porsche och har Rålle verkar ha lite svårt.

Den här gången kommenterade jag en annan användares anekdot med en egen anekdot. Helt logiskt.

Läste precis igenom tråden igen, och den som håller sig absolut lugnast är ju jag. Hos Rolexägarna kokar det däremot. ?

Läs igen och se vad jag skriver. Läs sedan de andras (och ditt eget) inlägg. ”Ej läskunnig”, ”Svenska avundsjukan”, ”Mycket Jantelag här nu”. Detta trots att jag inte någonstans uttryckt att jag har något slags problem med att människor har Rolexklockor. (Jag själv vill däremot inte ha nåt med märket att göra.)

I andanom passade jag på att påtala hur otroligt tramsigt det är att påstå att alla egentligen har råd med en Rolex, att det bara är ”prioriteringar”. Men det var ett sidospår.

PS. Det ringer inte in längre. Jättetråkigt, fanns något härligt kollektivt i gemensam inringning. ? DS.

Fast det är ju kontextberoende. Tex, traskar du runt med Stone Island kläder bland vissa fotbollsupportrar är du antingen dum i huvet eller så är du en posör. Har du samma paltor bland vanligt folk är du bara en snubbe som gillar fina kläder. Likadant med klockor och bilar. Konstigt nog inte cyklar vad jag vet...

Fast det är ju kontextberoende. Tex, traskar du runt med Stone Island kläder bland vissa fotbollsupportrar är du antingen dum i huvet eller så är du en posör. Har du samma paltor bland vanligt folk är du bara en snubbe som gillar fina kläder. Likadant med klockor och bilar. Konstigt nog inte cyklar vad jag vet..
Ja, givetvis. I en subkulturell kontext handlar det om att imponera på dem in the know. Men det spelar ingen roll, jag tänker inte (pa)traska omkring i en Burberrykeps, alldeles oaktat hur många subkulturella poäng det ger mig i ”rätt” kretsar. Det signalerar tillräckligt mycket gangster för att jag inte skulle vilja ta risken. Förstår du vad jag menar?

Det gränsar till det absurda att påstå att Rolexklockor som kulturellt fenomen enbart skulle handla om hantverk och tradition.

OBS OBS OBS: Det finns gamla Rolex. Det finns snygga Rolex. Det är inget fel med att bära Rolex. Jag dömer inte ut någon som gillar Rolex.

Ja, givetvis. I en subkulturell kontext handlar det om att imponera på dem in the know. Men det spelar ingen roll, jag tänker ju inte att (pa)traska omkring i en Burberrykeps, alldeles oaktat hur många subkulturella poäng det ger mig i ”rätt” kretsar. Det signalerar tillräckligt mycket gangster för att jag inte skulle vilja ta risken. Förstår du vad jag menar?

Det gränsar till det absurda att påstå att Rolexklockor som kulturellt fenomen enbart skulle handla om hantverk och tradition.

OBS OBS OBS: Det finns gamla Rolex. Det finns snygga Rolex. Det är inget fel med att bära Rolex. Jag dömer inte ut någon som gillar Rolex.
Hmm, dykare med gott om pengar kanske?

Hörde en fin rolex-skröna av en amerikan vars bekant köpt en submariner. Bekantingen var nyfiken om den verkligen höll så han bad sin kompis ubåtskaptenen testa så de knöt fast klockan i ubåten dök ner till hur många hundra meter klockan nu ska tåla. Klockan höll inte. Han fick en ny rolex

Hmm, dykare med gott om pengar kanske?

Hörde en fin rolex-skröna av en amerikan vars bekant köpt en submariner. Bekantingen var nyfiken om den verkligen höll så han bad sin kompis ubåtskaptenen testa så de knöt fast klockan i ubåten dök ner till hur många hundra meter klockan nu ska tåla. Klockan höll inte. Han fick en ny rolex
Det där är en skröna från BÖS. Hörde den redan 1989 när jag var på besök där i 10 mån.

Ja, givetvis. I en subkulturell kontext handlar det om att imponera på dem in the know. Men det spelar ingen roll, jag tänker ju inte att (pa)traska omkring i en Burberrykeps, alldeles oaktat hur många subkulturella poäng det ger mig i ”rätt” kretsar. Det signalerar tillräckligt mycket gangster för att jag inte skulle vilja ta risken. Förstår du vad jag menar?

Burberrykepsar och liknande ja. Tänker ofta att det ser ut som såna där badboys har Mickan i Solsidan som stilideal. Kan eventuellt vara fel ute här.

Burberrykepsar och liknande ja. Tänker ofta att det ser ut som såna där badboys har Mickan i Solsidan som stilideal. Kan eventuellt vara fel ute här.
Du är nåt på spåren. Jag tänker vidare en vit denimbyxa från Armani, ett par dyra trainers… och en Rolex. ?

Tack!
För tydlighetens skull, apropå dina iakttagelser i utanförskapsområden, min kollega har när hans observationer gjorts jobbat inom socialtjänsten i Botkyrka, stadsdelen Skärholmen i Stockholms stad samt i Nacka, alla tre med utsatta eller särskilt utsatta områden enligt polisen. (nu väntar jag bara på att någon i tråden går bananas på att en medarbetare vid socialtjänsten bär Rolex på arbetstid, men han påstår sig ha sina orsaker, som inte har så mycket i denna tråden att göra).

Tillbaka
Topp