[OT] Världens undergång

Jenny W

Aktiv medlem
[OT] Världens undergång
Jag väntar på delar och har tråkigt så jag förstår inte varför någon annan ska ha det bra heller. Läge att starta en chipstråd, således.
Maya-kalendern tar tydligen slut den 21 december 2012. Tror ni att det bara var så att pappret tog slut eller hade Mayaindianerna taskigt sinne för humor? Ska värden gå under den 21 januari? Hur tänker ni nu inför den stundande EPOkalypsen? Hur blir det med julafton? Blir det inga (h)julklappar nu då? Tänker ni som jag att ni väntar med att köpa klappar till den 22 december så ni vet att det är lönt att lägga tid och energi på något som helst annat än cykel. Hur tänker ni spendera de sista skälvade dagarna i denna världen?

Hur lång tid tar det att cykla till Bugarach? http://www.dn.se/livsstil/trend/franskt-berg-och-aliens-hopp-for-hippies

Edit: Maya. Inte Maja :)

Senast ändrad:
[OT] Världens undergång
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder fortfarande den Julianska kalendern,
> så det drabbar inte mig.

Aha. Du tänker såå :)

[OT] Världens undergång
Jag säljer en försäkring mot Apokalypser. För femhundra spänn är du garanterad att världen inte går under på ett år. PM:a för bankkontonummer.

[OT] Världens undergång
Ta skydd !
PLANETEN X KOMMER !!!
Alla som inte tagit skydd i ett underjordiskt skyddsrum får skylla sig själva.

YouTube har aldrig fel. Här är beviset

[OT] Världens undergång
Mathias skrev:
> Jag säljer en försäkring mot Apokalypser. För
> femhundra spänn är du garanterad att världen
> inte går under på ett år. PM:a för
> bankkontonummer.

Fan va bra. Det är taget :D

[OT] Världens undergång
Frågan är väl bara vem det är som kommer att dyka upp, är det Cthulhu
cthulhu-rising_00336642.jpg

eller Annunaki
Annunaki_invasion_by_DrFaustus3.jpg

som kommer att stå för undergången!?

[OT] Världens undergång
DEt var allt tur att vi fick öva oss i att krisa med Y2K vid millenieskiftet. Undrar vad slutnotan för alla datakonsulter blev. Det gör i alla fall att man kan ta den här nya undergången med lite mer ro.

[OT] Världens undergång
Hasse#7 skrev:
> DEt var allt tur att vi fick öva oss i att krisa
> med Y2K vid millenieskiftet. Undrar vad slutnotan
> för alla datakonsulter blev. Det gör i alla fall
> att man kan ta den här nya undergången med lite
> mer ro.

Ja eller hur?
"typ ba, värdens undergång? Nu igen ba. Gäsp"

[OT] Världens undergång
[OT] Världens undergång
Jenny W skrev:
> Maya-kalendern tar tydligen slut den 21 december
> 2012. Tror ni att det bara var så att pappret tog
> slut eller hade Mayaindianerna taskigt sinne för
> humor? Ska värden gå under den 21 januari?

Äsch, det är bara den 13:e baktunen som slutar, iofs första gången en "stor" årscykel är till ända, men inget slut på mayaindianernas kalender.

[OT] Världens undergång
USA hade tidigare planer på att bomba månen ur kurs för att knäppa ryssarna på näsan. Vilka planer USA har idag vet jag inte men med detta i åtanke är det inte helt orimligt att anta att nuvarande planer är ett större hot mot mänskligheten än Mayaindianernas profetior... :-)

[OT] Världens undergång
Tror att the Destructor kommer att välja formen av US debt ceiling 2012.

Något mindre bildmässigt än Stay-Puft Marshmallow man.

[OT] Världens undergång
schture skrev:
> USA hade tidigare planer på att bomba månen ur
> kurs för att knäppa ryssarna på näsan. Vilka
> planer USA har idag vet jag inte men med detta i
> åtanke är det inte helt orimligt att anta att
> nuvarande planer är ett större hot mot
> mänskligheten än Mayaindianernas profetior...
> :-)

Kan ske nått knäppo som passar på att bomba ordentligt den 21ta. Då blir det lätt att skylla i från sig :)

[OT] Världens undergång
En på jobbet var seriöst inne på att en stor katastrof skulle ske kring det här datumet och han hänvisade till en del "forskning" som tydde på det. Men nu närmare datumet har kommit ju mer har han tonat ned det och nu låter det på honom som att det bara är någon form av förändring som nu någon gång som kommer att ske, vad det nu innebär...

[OT] Världens undergång
Jag håller mig till Nostradamus, dels för att han har mer detaljer än bara ett tråkigt slut, dels för att han är smart nog att inte ange ett datum för undergången. Alla som gör det kommer att framstå som idioter när den inte kommer.

[OT] Världens undergång
42Hz skrev:
> De har ju hittat en maya kalender med längre
> tidsspann

Har dom? Verkar lovande. Hur länge är det då till nästa undergång?

[OT] Världens undergång
Jenny W skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De har ju hittat en maya kalender med längre
> > tidsspann
>
>
> Har dom? Verkar lovande. Hur länge är det då
> till nästa undergång?

Verkar som de nämner årtal som sträcker sig till minst 3500.

http://usatoday30.usatoday.com/tech...5-08/maya-apocalypse-calendar-2012/54879760/1

"Examination of the rows shows they are columns of numbers and symbols similar to lunar eclipse calculations found in early 16th century Maya writings that tied astronomical events to rituals. Some of them include dates corresponding to a time after the year 3500.

"A fascinating discovery and a first in Maya archaeology," says Maya anthropologist Victoria Bricker of Tulane University in New Orleans. She notes its conclusive linkage of the later books to the Classic Maya calendar carved in stone dating back to before 300 A.D. The room's wall calculations likely served as a blackboard for scribes, in a society where festivals, rituals and farming were tied to astronomical observations."

[OT] Världens undergång
42Hz skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > De har ju hittat en maya kalender med längre
> > > tidsspann
> >
> >
> > Har dom? Verkar lovande. Hur länge är det då
> > till nästa undergång?
>
> Verkar som de nämner årtal som sträcker sig
> till minst 3500.

Glädjedödande!
Tänk så många kassa Holywoodrullar som inte kan göras om det visar sig att Mayakalendern sträcker sig till 3500.

[OT] Världens undergång
Mayakalendern har ett fel, uppenbarligen. Slutet på världen kommer den 31 december, då tar nämligen min kökskalender slut.
Hu!

[OT] Världens undergång
Fikasvettot skrev:
> Jag är mer orolig för Y5B-problemet.
>
> Någon borde göra något!

Y5B????

[OT] Världens undergång
hm skrev:
> inte visste jag att maya tänkte dränka hela
> världen i snö, med början här !

Syndaflod extreme winter-style

[OT] Världens undergång
Varför oroa sig man kan bara dö? Det finns inget sätt att undvika de där bibliska apokalypserna så det är bara att sluta oroa sig. Njut nu i morgon kan man vara kylarprydnad på en lastbil eller värre.... vare sig apokalypsen är nära eller ej.

Jag gillar liknelsen med kökskalendrar :)

[OT] Världens undergång
Vic skrev:
> Idag i Stockholm, ett par veckor för tidigt.

Det var rätt kul att köra hem från Södertälje nu i kväll. Hade jag haft en bil med manuell handbroms hade det varit ännu roligare.... Det är för djävligt med elektroniskt styrda handbromsar!

[OT] Världens undergång
Jenny W skrev:
> Y5B????

Year 5 Billion. När vätefusionen i solen upphör pga bränslebrist, den expanderar till en röd jätte och förintar jorden.

Men innan dess kommer det att bli så varmt här att all snö försvinner. ALL snö.

[OT] Världens undergång
Fikasvettot skrev:
> Men innan dess kommer det att bli så varmt här
> att all snö försvinner. ALL snö.

Skojar du?

[OT] Världens undergång
"For example, on the west panel at the Temple of Inscriptions in Palenque, a section of the text projects into the future to the 80th Calendar Round (CR) 'anniversary' of the famous Palenque ruler K'inich Janaab' Pakal's accession to the throne (Pakal's accession occurred on a Calendar Round date 5 Lamat 1 Mol, at Long Count 9.9.2.4.8 equivalent to 27 July 615 CE in the proleptic Gregorian calendar).[n 8] It does this by commencing with Pakal's birthdate 9.8.9.13.0 8 Ajaw 13 Pop (24 March 603 CE Gregorian) and adding to it the Distance Number 10.11.10.5.8.[36] This calculation arrives at the 80th Calendar Round since his accession, a day that also has a CR date of 5 Lamat 1 Mol, but which lies over 4,000 years in the future from Pakal's time—the day 21 October in the year 4772. The inscription notes[citation needed] that this day would fall eight days after the completion of the 1st piktun [since the creation or zero date of the Long Count system], where the piktun is the next-highest order above the b'ak'tun in the Long Count. If the completion date of that piktun—13 October 4772—were to be written out in Long Count notation, it could be represented as 1.0.0.0.0.0. The 80th CR anniversary date, eight days later, would be 1.0.0.0.0.8 5 Lamat 1 Mol.[36][37]"

Tillbaka
Topp