[OT] Värma elbilen med laddboxen å inte batteriet?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Tjolahopp!

Har googlat runt men inte hittat nåt vettigt svar så ställer frågan här.

Jag har en E-Partner som jag laddar men en laddbox hemma. Ställer värmaren i bilen varje dag för att bilen ska vara varm å redo när jag åker iväg. Men det känns som värmarn bara går på batteriet och inte på laddboxen.

Kan man på nåt sätt få laddboxen att ladda samtidigt som värmarn går?

Imorses hade jag bara 240km räckvidd mot normala 275-280km. Beror väl på kylan men tänker att laddboxen bör kunna hjälpa till medan värmarn går... eller?

helt rimliga siffror. Alla bilar drar mer på vintern oavsett bränsle. Men elbilarna kanske har större diff mellan sommar och vinter pga de måste också värma kupen med batterienergin. Så att som du få ca 15% mindre räckvidd är inte konstigt. se tex här https://alltomelbil.se/resultatet-51-elbilar-i-omfattande-rackviddstest-bade-sommar-och-vinter/
Sen kan jag inte just om peugot men många elbilar kan både förvärma kupen och ladda batteriet samtidigt. Borde finnas en inställning nånstans i bilen?

Hade varit okej om de stanna vid 15% men drar närmre 50% mer nu när de är runt -6.

Tänker att den gör av med 35km räckvidd på att värma bilen innan jag åkt iväg... å jag skulle verkligen ha nytta av dem extra 35km.

Fick inte med en instruktionsbok å den som finns på nätet täckte inte detta område riktigt.

Det går åt ganska mycket effekt att värma bilen. Har du ställt ner laddströmmen räcker det inte alltid till för värmningen och bilen tar ström från batteriet också.

Batteriet är fulladdat på morgon när värmarn går på... 11kw laddare.

Imorses va första gången jag titta och laddboxen blinkar inte blått som den gör vid laddning. Det bör ju betyda att bilen enbart tar ström från batteriet för att värma bilen.

Får ringa säljarn av bilen å se om dem har koll på läget.

Batteriet är fulladdat på morgon när värmarn går på... 11kw laddare.

Imorses va första gången jag titta och laddboxen blinkar inte blått som den gör vid laddning. Det bör ju betyda att bilen enbart tar ström från batteriet för att värma bilen.

Får ringa säljarn av bilen å se om dem har koll på läget.
Kan du inte se hemma hos dig om förbrukningen ökar när du har startat förvärmning? På våran vw använder den laddboxen om den är inkopplad…
Estimerad räckvidd är ju bara en gissometer beräknat på typ tidigare körning.
Kan du inte ladda när du har lunch?

Om du laddar så att bilen är ”full” tills du ska åka iväg till jobbet så har du vunnit rätt mycket också. Om den blir klar typ 1 på natten hinner den ju bli kall.

De där med förbrukningen bör gå att ordna... Ellivio byte elmätare i somras å de ska nu gå att koppla upp sej mot den.

Kan extremt sällan ladda på lunchen... lunch är oftast några mackor i bilen på 15min.

Ska pröva att tajma laddningen... bör ju göra skillnad!

De där med förbrukningen bör gå att ordna... Ellivio byte elmätare i somras å de ska nu gå att koppla upp sej mot den.

Kan extremt sällan ladda på lunchen... lunch är oftast några mackor i bilen på 15min.

Ska pröva att tajma laddningen... bör ju göra skillnad!
Förr använde jag appen gridio för att få bra schemaläggning.
Hur är bilen annars? Slaktar den många elektroner?

Jo men den går fint! Möe el går de åt men väldigt skönt att slippa dieselskramlet... jobbar som sotare så många korta resor å stopp per dag. Känns som elbil är perfekt för detta.

De enda som svider är den dåliga räckvidden...

Tillbaka
Topp