[OT] Vattenrening

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Vattenrening
Jag ska framöver resa bort en längre tid och jobba till och från i ett land där jag verkligen inte litar på vattenkvaliteten och där det troligen kommer att vara svårt att komma åt att koka vatten och det kan nog också vara svårt att säkert kunna köpa vatten av säker kvalitet hela tiden. Om tiden tillåter tänkte jag försöka hinna med och vandra en del när jag ändå får chansen.

Jag letar därför efter någon form av portabel vattenrening som klarar av både mikroorganismer och kemiska föroreningar och från det jag har läst lutar jag åt någon form av filtersystem med pump. Har ni några rekommendationer eller andra idéer om vad jag borde ta med mig? Tänker jag fel om filter? Finns det filter som även klarar virus utan att bli för tungpumpade?

[OT] Vattenrening
Om du ska jobba där så är det bara att spendera lite och köpa öl, cola, osv, vatten på flaska, men se upp för billigare varianter på marknaden, någon har kanske fyllt på vatten från floden och fuskat med korken :)

Senast ändrad:
[OT] Vattenrening
Vi sponsrade för några år sedan ett antal byar i afrikanska områden med riskabelt vatten. Vi fick tipset av något FN-organ om lifestraw som de hade bra erfarenheter av. Projektet var uppskattat och jag hörde inga klagomål om filtren. De finns lite olika varianter beroende på dina behov. In och rota på lifestraw.com.

[OT] Vattenrening
Sawyer har filter som tar virus, utan pump.

Såhär står det på mitt.

edit: dom har bytt hemsida https://sawyereurope.com/water-filtration/sawyer-sp191-water-purifier-bucket-adapter-system

IMG_0029.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Vattenrening
Hep sa:
Vi sponsrade för några år sedan ett antal byar i afrikanska områden med riskabelt vatten. Vi fick tipset av något FN-organ om lifestraw som de hade bra erfarenheter av. Projektet var uppskattat och jag hörde inga klagomål om filtren. De finns lite olika varianter beroende på dina behov. In och rota på lifestraw.com.

När min far tjänstgjorde i Afrika och Mellanöstern var de tillsagda att slå sönder alla glasflaskor från svenskimporterad läsk och öl, så ingen lokal entrepenör skulle återfylla dem med tveksam vara.

[OT] Vattenrening
Hep sa:

Sponsrade ni dem med riskabelt vatten?

[OT] Vattenrening
Luthman Photography sa:
Hep sa:

Haha så läste jag också. :)

[OT] Vattenrening
Tack för flera fina tips att följa upp. Dock blir det som helnykterist lite svårt att leva på öl hela tiden...

Om alla planer går i lås kommer jag att tillbringa en hel del tid långt borta från de större städerna där det som sagt nog blir svårt att köpa.

[OT] Vattenrening
Om du inte har möjlighet att koka så återstår filter eller kemiska tabletter. Tabletterna är i stort sett ett försök att dölja smaken av klor, som är den aktiva beståndsdelen. Tabletterna är så små så man kan ju alltid ha några i en ficka.

Det finns ett antal filterlösningar. Några är små för enskilt bruk och man kopplar dem på vattenslangen från tex en vätskeblåsa eller en flaska. Andra är utformade för grupper och består av system med flera vätskesäckar där man filtrerar vattnet genom att vattnet leds från den ena till den andra. Ytterligare några system har en pump där man trycker vattnet mellan filtret. De flesta systemen rår inte på virus, så kolla efter modeller med samma prestanda som det Spacekitty tipsade om.

Utöver Sawyer så finns det även system från: MSR, Katadyn, Lifestraw, Platypus etc.

[OT] Vattenrening
Luthman Photography sa:
Hep sa:

Japp. Jag påstod aldrig att vi var speciellt snälla.

[OT] Vattenrening
mcperand sa:
Tack för flera fina tips att följa upp. Dock blir det som helnykterist lite svårt att leva på öl hela tiden...

Respect ! Men då blir det oxå svårare. Ta inte vatten ur sjöar & kranar osv och sen rena själv, bara korkat att försöka utan att ha koll. Du är inte i svenska fjällen längre. I dom länderna så måste man betala lite mer & köpa mat & dryck som man kan litar på.

[OT] Vattenrening
Jag har ett Sawyer mini filter, mycket fint filter (rengör 400 000 liter dricksvatten och tar bort 99,99999% av alla bakterier som salmonella, kolera och e-coli samt 99,99999% av alla protozoer som giardia). Superenkelt att använda, litet, lätt, billigt och framförallt trygg att ha med sig, ett måste om man reser mycket. Några livebilder, så förlåt om dem ser lite konstiga ut :)

P1110138.jpg

P1110139.jpg

Storleken jämför med sadeln ..

P1110140.jpg

.. och en 9dl bränsleflaska.

Passar utmärkt i en fatbike ramväska :)

Bilagor

• P1110142.jpg
    P1110142.jpg
    342.3 KB · Besök: 35
[OT] Vattenrening
Yonna sa:
Jag har ett Sawyer mini filter, mycket fint filter (rengör 400 000 liter dricksvatten och tar bort 99,99999% av alla bakterier som salmonella, kolera och e-coli samt 99,99999% av alla protozoer som giardia). Superenkelt att använda, litet, lätt, billigt och framförallt trygg att ha med sig, ett måste om man reser mycket. Några livebilder, så förlåt om dem ser lite konstiga ut :)

Storleken jämför med sadeln ..

.. och en 9dl bränsleflaska.

Passar utmärkt i en fatbike ramväska :)

Tackar för tipset Yonna! Som vanligt fina bilder :-)

[OT] Vattenrening
Yonna sa:
Det ser ut som en lösning som ligger mycket nära det jag letar efter. Tack för tipset!

[OT] Vattenrening
Jag har också en Sawyer, har använt den i ett par år och är mycket nöjd. Jag har även en äldre Lifestraw men tycker den mindre om. Sawyer är nämligen mindre i storlek och behöver inte en speciell flaska utan kan fylla vilken kärl som helst. Det är också enkelt att rensa Sawyer med en spruta som ingår.

Den enda nackdelen som Sawyer har är att den har amerikanska inch-gängan som inte passar till vanliga PET-flaskor.

[OT] Vattenrening
fhloston sa:
Signaruren Dans på forumet brukar väl hänga i besvärliga områden och kanske har något tips.

Åh, tack för den fina referensen.
Har aldrig använt moderna filter (är väl för old school), utan har vid behov alltid försökt koka vattnet. Med någon lokal hjälp, eller eget litet kök typ gasol/kol/metanol etc.. Och luktar kranvattnet obehagligt mycket klor är det ett bra tecken.
Blir lite nyfiken på var i världen det skall resas...

[OT] Vattenrening
Yonna sa:
Atakua sa:
Den enda nackdelen som Sawyer har är att den har amerikanska inch-gängan som inte passar till vanliga PET-flaskor.
Hmm, den mini Sawyer jag har passar iaf till vanliga PET-flaskor. Kanske du har ett äldre filter för jag köpte mitt i 2018?

Jag köpte min på Amazon.com som syftar till amerikanska marknaden. Kanske det förklarar varför jag fick en sån med imperialisk gängan? Aldrig tänkte om det på allvar tills nu.

[OT] Vattenrening
Vår Sawyer är köpt i amerikatt och funkar med vanliga pet-flaskor såvitt jag vet.

En kommentar kring Yonnas bilder - har fått för mig att man man inte ska låta filtret frysa. Fukt i filtermembranet spränger sönder membranet.

Kanske har jag fel? Någon som vet mer?

[OT] Vattenrening
ptrk sa:
En kommentar kring Yonnas bilder - har fått för mig att man man inte ska låta filtret frysa. Fukt i filtermembranet spränger sönder membranet.

Oj förlåt, jag läste inte ditt svar. Jo, tror också att filtret kan frysa sönder (allt fryser ju sönder) men vet inte säkert. Får googla men mobilens batteri är nästan slut och också nästan frusen så det gör jag en annan gång. Men jag använder inte filtret nu i vintern, tror inte det behövs när vatten är frusen, bakterier os dödas ju då, eller hur? Filtret finns bara fortfarande i fatties ramväska och när jag läste tråden tog jag några bilder.
Tack för snäll kommentar :)

[OT] Vattenrening
Yonna sa:
ptrk sa:

Oj förlåt, jag läste inte ditt svar. Jo, tror också att filtret kan frysa sönder (allt fryser ju sönder) men vet inte säkert. Får googla men mobilens batteri är nästan slut och också nästan frusen så det gör jag en annan gång. Men jag använder inte filtret nu i vintern, tror inte det behövs när vatten är frusen, bakterier os dödas ju då, eller hur? Filtret finns bara fortfarande i fatties ramväska och när jag läste tråden tog jag några bilder.
Tack för snäll kommentar :)

Bakterier dör inte när de fryses ned, de bara...övervintrar. Men om du tinar snön medelst kokning så dör de iallafall.
Sen tror jag inte att bakteriehalten är särskilt hög så länge man tar snön på rätt ställe...
Undvik gul snö. ;-D

[OT] Vattenrening
mcperand sa:

Om alla planer går i lås kommer jag att tillbringa en hel del tid långt borta från de större städerna där det som sagt nog blir svårt att köpa.

Varför dricker du inte? Och vad gör du när du duschat efter en långrunda på hojen? Jag blir ledsen.

[OT] Vattenrening
Alex Supertramp sa:
mcperand sa:

Varför dricker du inte? Och vad gör du när du duschat efter en långrunda på hojen? Jag blir ledsen.

Varför röker du inte?

[OT] Vattenrening
ForesterGuy sa:
Bakterier dör inte när de fryses ned, de bara...övervintrar.
Jo det är sant, jag menade mer att bakterier/parasiter finns/ökar mer i varm vatten än i is eller snö. Legionellabakteri trivs tex bäst vid hög sommartemp. Samma sak med mat; mögel på tex bröd växer snabbt i 15grader medan när det är -10 får dem ingen chans. Tror alltså att det är mycket mindre farligt att dricka utevatten utan filter nu i vintern än i sommaren. Eller hur? Jo jag har fortfarande inte googlat :)

[OT] Vattenrening
Yonna sa:
ForesterGuy sa:
Bakterier dör inte när de fryses ned, de bara...övervintrar.
Jo det är sant, jag menade mer att bakterier/parasiter finns/ökar mer i varm vatten än i is eller snö. Legionellabakteri trivs tex bäst vid hög sommartemp. Samma sak med mat; mögel på tex bröd växer snabbt i 15grader medan när det är -10 får dem ingen chans. Tror alltså att det är mycket mindre farligt att dricka utevatten utan filter nu i vintern än i sommaren. Eller hur? Jo jag har fortfarande inte googlat :)

Kyla verkar bakteriehämmande, bakteriostatiskt, dvs bromsar bakteriernas tillväxt, däremot inte bakteriedödande, dvs ingen baktericid verkan.
Grundregeln i Sverige är att man kan dricka strömmande vatten, och vintertid finns ju dessutom snö som man kan smälta. Jag överlevde fältveckorna i det militära utan något vattenfilter, vi fick aldrig ut några vattenreningstabletter heller. ?
Moderna vattenfilter är dock så billiga att man slipper chansa.
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/ har ju en del att erbjuda om man vill preppa lite...

Edit: Fast den siten hade ju Yonna redan hänvisat till... ;-)

Senast ändrad:
[OT] Vattenrening
ptrk sa:
Vår Sawyer är köpt i amerikatt och funkar med vanliga pet-flaskor såvitt jag vet.

https://sawyereurope.com/water-filtration/squeeze/sawyer-thermal-sleeve-black
"This sleeve is an aid to prevent freezing, and does not in any way guarantee that the filter will not freeze. Please follow these guidelines to prevent freezing: Take it into your sleeping bag at night time. Carry it in an inside pocket next to your body when walking. If you are using it in line on a hydration pack, take frequent sips to keep the water moving within the filter and line. If you suspect it has frozen replace it. This sleeve will also give enhanced impact protection!"

[OT] Vattenrening
ForesterGuy sa:
ptrk sa:

https://sawyereurope.com/water-filtration/squeeze/sawyer-thermal-sleeve-black
"This sleeve is an aid to prevent freezing, and does not in any way guarantee that the filter will not freeze. Please follow these guidelines to prevent freezing: Take it into your sleeping bag at night time. Carry it in an inside pocket next to your body when walking. If you are using it in line on a hydration pack, take frequent sips to keep the water moving within the filter and line. If you suspect it has frozen replace it. This sleeve will also give enhanced impact protection!"

Jösses, får jag köpa ännu mer saker. Tar det aldrig slut i den här fatrafthobbyn? Varje gång när jag tänker "NU har jag allt att hålla mig levande härute" då kommer nån som säger "nejnej, du drömmer". Grrrgrumblegrumblegrrr .... ;)
Men tack Fguy för länken, och jag ska från och med nu sova mysigt med filtret tillsammans :)

Här ett annat vattenfiltersystem, Grayl : https://thegrayl.com/

[OT] Vattenrening
ForesterGuy sa:
Jag fyndade ju ett vattenfilter på en utförsäljning, ett MSR TrailShot.

Jag gav en MSR Trailshot som present till en kompis, och även använde den ifjol. Den funkar lika bra som Sawyer.

Nackdelar:

1. Dyrare än Sawyer
2. Lite större i storlek.
3. Man blir trött i handleden av pumpande.

[OT] Vattenrening
Atakua sa:
ForesterGuy sa:
Jag fyndade ju ett vattenfilter på en utförsäljning, ett MSR TrailShot.

Jag gav en MSR Trailshot som present till en kompis, och även använde den ifjol. Den funkar lika bra som Sawyer.

Nackdelar:

1. Dyrare än Sawyer
2. Lite större i storlek.
3. Man blir trött i handleden av pumpande.

Jag gav 199 kr, så för mej var den billigare. ?
Åas så klarar TrailShot "bara" 2000 liter...

Tillbaka
Topp