[OT] Veganer

[OT] Veganer
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Att de valt att inte äta eller använda
> animaliska produkter.
> /J

Finns det någon Happysnubbe/snubba som är vegan? Det vore kul att se om t.ex. uthållighet och styrka är samma som för karnifårer.

[OT] Veganer
Totteman skrev:
> Det vore kul att se om t.ex. uthållighet och
> styrka är samma som för karnifårer.

Det har mer med träning att göra än om proteinerna kommer från kossor eller bönor...

[OT] Veganer
Vegan kan aldrig vara rätt så länge man växer men sen får man välja själv tycker jag

Dom som kallar sig vegetarianer idag äter ju allt utan kött=fusk

Veganer bör vara militanta å åtminstånne kasta blod på folk för att vara coola

[OT] Veganer
Oscar skrev:
> Vegan kan aldrig vara rätt så länge man växer
> men sen får man välja själv tycker jag

Som religion,då.

> Dom som kallar sig vegetarianer idag äter ju allt
> utan kött=fusk

?

> Veganer bör vara militanta å åtminstånne kasta
> blod på folk för att vara coola

Det är ju det ens val i livet handlar om...

Håller annars på the_TnT's linje i sakfrågan.

[OT] Veganer
Oscar skrev:
> Vegan kan aldrig vara rätt så länge man växer
> men sen får man välja själv tycker jag

Varför inte det? Att barn (som jag antar du syftar på) serveras en kost med kött i betyder ju inte nödvändigtvis att de får en bra kost.

> Veganer bör vara militanta å åtminstånne kasta
> blod på folk för att vara coola

det är vogoner du tänker på nu.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Vad är det du vill veta Totteman?

Om man är intresserad av träning och veganism så finns det en del att läsa på webben. http://www.veganfitness.net är ett bra ställe som jag hänger en hel del på.

Pernilla Karlsson är ett bra exempel på en vegan som presterar bra i sin idrott
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8960

Scott Jurek är en ultralöpare som också är vegan
http://www.scottjurek.com/

Annars är det bara att fråga på, efter drygt åtta år som vegan så har man väl snappat upp ett och annat :)

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> Vad är det du vill veta Totteman?
>
> Om man är intresserad av träning och veganism
> så finns det en del att läsa på webben.
> http://www.veganfitness.net är ett bra ställe
> som jag hänger en hel del på.
>
> Pernilla Karlsson är ett bra exempel på en vegan
> som presterar bra i sin idrott
> http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=896
> 0
>
> Scott Jurek är en ultralöpare som också är
> vegan
> http://www.scottjurek.com/
>
> Annars är det bara att fråga på, efter drygt
> åtta år som vegan så har man väl snappat upp
> ett och annat :)

Jo, jag är väl nöjd med svaren. Tackar så mycket.

[OT] Veganer
Miss Lycka skrev:
> Det är inte många proffscyklister som är
> vegetarianer, om någon..

I Linda McCartney Pro Cycling Team var samtliga cyklister vegetarianer, dock finns inte detta lag längre.

Här har du en lista över några idrottare som är veganer som är associerade till Organic Athlete, en hel del cyklister
http://www.organicathlete.org/pro-activist

[OT] Veganer
Miss Lycka skrev:
> Det är inte många proffscyklister som är
> vegetarianer, om någon..

Det är väldigt många styrelseledamöter som heter Göran.

[OT] Veganer
jesster73 skrev:
> Om Gud ville att vi skulle vara veganer, varför
> gjorde han då djuren av kött?

Om det inte var meningen att man skulle äta människor, varför är de då gjorda av kött?

[OT] Veganer
Jag kan till viss del förstå och sympatisera med vegantänket. Man kan slå fast med en gång att det inte finns hälsoskäl att helt överge animaliska produkter. Etiska, däremot, finns det gott om, så som dagens djurhållning oftast ser ut. Samtidigt får man inte glömma att vi själva är djur, och allätare rent biologiskt.

Att fånga vilt levande djur och äta för husbehov anser jag är rimligt. Naturligare djurhållning finns inte, så klart, och det enda lidande djuret utsätts för är att bli dödat i förtid. Nåt som nästan alla djur riskerar att råka ut för där det finns rovdjur som har dem som bytesdjur.

Jag är själv inte vegan eller vegetarian. Jag dricker dagligen mycket mjölk och andra mejeriprodukter och jag äter fiskbaserade maträtter nån gång i veckan kanske. Kött (nöt, fläsk, fågel) äter jag sällan. Inte ens en gång i veckan i genomsnitt. Ett par gånger i månaden kanske. Det tror jag är en nivå som är rimlig om man hade tänkt sig ett jordbruk där boskap betar på markområden som inte är ekonomiska eller praktiska att odla grödor på.

Jag skulle egentligen utan svårighet kunna bli vegetarian (enligt mig att inte äta kött från djur, men väl mjölk, ägg och eventuella andra produkter som inte kräver att djuret avlivas först). Vegan, däremot, är jag inte beredd att bli, av rent praktiska skäl. Jag skulle egentligen vilja dela upp begreppet veganism i två delar. En del som innebär att man helt avstår från animalisk föda, men använder animaliska produkter i övrigt, och en del där man helt avstår från alla animaliska produkter, dvs även klädesplagg av läder, animaliskt gelatin, osv. I dag tillhör de flesta veganer, vad jag vet, främst den senare gruppen.

Ska man bli vegan gör man klokt i att gå in för att lära sig mycket om näringslära och var man hittar bra proteinkällor. Fast en stor del av befolkningen skulle nog också behöva djupare kunskaper och insikter på den fronten...

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> Om Homer Simpson-citat var ämnade att fungera som
> bevis i en diskussion - varför är han då så
> dum?

Homer är ju bara en skådis. Vem är dum här, egentligen?

[OT] Veganer
geologen skrev:
> Man kan slå fast med en gång att
> det inte finns hälsoskäl att helt överge
> animaliska produkter.

Har du belägg för detta?

Jag har inte sett någon forskning som pekar i annan riktning än att ur ett hälso- och livslängdsperspektiv finns det bara fördelar med att äta vegetarisk kost.

> Ska man bli vegan gör man klokt i att gå in för
> att lära sig mycket om näringslära och var man
> hittar bra proteinkällor. Fast en stor del av
> befolkningen skulle nog också behöva djupare
> kunskaper och insikter på den fronten...

Helt klart. Jag hör ofta berättas någon rövarhistoria om hur veganföräldrar svält sitt barn till döds genom dödsveganshockkost, men om vi bortser från kvällstidningarnas löpsedlar är det nog en större mängd, även relativ, köttföräldrar som misshandlar sina barn näringsmässigt än vegandito.

[OT] Veganer
Människor är antagligen en utmärkt proteinkälla, undvik hjärnan bara för kuru och dylikt vill man nog inte ha... men det gäller ju andra djur än människan också.

Bara en kulturell grej som är i vägen, i "rätt" situation skulle nog den mest ihärdade vegan börja tugga på människokött, överlevnadsinstinkten är ganska stark...

För mig så kvittar det vilken åsikt man har i frågan, men en tråkig grej är väl att några jag träffat trott att de besitter bättre moral än mig som äter kött, precis lika illa som de som hävdar att alla som inte äter kött måste ha något fel någonstans.

En jag känner tycker att meat is murder, samtidigt som denne kör en apstor bil, reser hur mycket som helst, köper skitmånga prylar etc. som antagligen framkallar en hel del skit i naturen som i sin tur skapar otrevligheter för djur. Fast det man inte ser finns väl inte och en blodig biff på grillen syns ju mer än avgaserna från SUVen eller Airbusen på väg till Florida...

Att jag själv inte ens äger en bil eller annat motorforden och reser mycket sällan verkar vara helt oviktigt i frågan, jag äter ju (lokalproducerat eller jagat) kött.

(fast personen gör undantag och äter fisk, tydligen är fiskar mindre värda än kossor, älgar och grisar... det är klart.. fiskar skriker ju inte om de plågas eller gör speciella ansiktsuttryck...)

Sverige, hycklarnas paradis *asg*

[OT] Veganer
BFS skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om Homer Simpson-citat var ämnade att fungera
> som
> > bevis i en diskussion - varför är han då så
> > dum?
>
> Homer är ju bara en skådis. Vem är dum här,
> egentligen?

Desto värre. Den enda skådis jag har hört är smart är Jeff Goldblum.

Och han är ju inte ens bra.

[OT] Veganer
Linda Mc Cartney Team fanns väl bara i ett par månader.
Ungefär tills de inte orkade cykla längre.

Adam Myerson käkar sötpotatis precis som Usain Bolt.

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Man kan slå fast med en gång att
> > det inte finns hälsoskäl att helt överge
> > animaliska produkter.
>
> Har du belägg för detta?
>
> Jag har inte sett någon forskning som pekar i
> annan riktning än att ur ett hälso- och
> livslängdsperspektiv finns det bara fördelar med
> att äta vegetarisk kost.

Du tolkade nog min formulering fel. En välbalanserad blandkost med måttliga mängder kött är definitivt inte sämre än en helt vegetarisk kost. Däremot är en typisk köttkonsumtion garanterat inte nyttig i längden, och då är det helt klart så att en rent vegetarisk kost är att föredra. Studier som görs på området ställer säkerligen dessa två grupper mot varandra. Dvs, normalkonsumenten (dussintals kilo kött per år, förmodligen) mot den rena vegetarianen eller veganen. Och en vegetarisk kost som är dåligt sammansatt är definitivt inte nyttig heller...

[OT] Veganer
geologen skrev:
> skaparn skrev:
> -----
>
> Du tolkade nog min formulering fel. En
> välbalanserad blandkost med måttliga mängder
> kött är definitivt inte sämre än en helt
> vegetarisk kost. Däremot är en typisk
> köttkonsumtion garanterat inte nyttig i längden,
> och då är det helt klart så att en rent
> vegetarisk kost är att föredra. Studier som
> görs på området ställer säkerligen dessa två
> grupper mot varandra. Dvs, normalkonsumenten
> (dussintals kilo kött per år, förmodligen) mot
> den rena vegetarianen eller veganen. Och en
> vegetarisk kost som är dåligt sammansatt är
> definitivt inte nyttig heller...

Ja, men nu skriver du ju "definitivt inte sämre" vilket låter ganska säkert med tanke på att all forskning pekar på att vegetarisk livsstill är bättre. Man är mindre sjuk och man lever längre.

Men vi är inte så långt ifrån varandra här ändå, för jag håller helt med om att det är problematiskt att jämföra de två grupperna då det finns en stor bias i form av att veganer (de som förr hette vegetarianer och begrepps-inflationen gjort nödvändiga) gjort ett aktivt val och andelen som tänker på vad de äter så mycket större när så är fallet.

[OT] Veganer
Det jag menar med "definitivt inte sämre" är, även om det inte framgår tydligt, att en välbalanserad blandkost med måttligt inslag av kött, och en välbalanserad helvegetarisk kost, är i det stora hela likvärdiga ur ett hälsoperspektiv.

Är du själv vegan eller vegetarian, skaparn?

[OT] Veganer
Är själv lacto ovo vegetarian. Dvs mumsar gladeligen i mig mjölk å ägg. Mestadels av praktiska skäl, jag orkar inte lägga ner den energi som krävs för att vara vegan. Jag mår prima å frodas som aldrig förr å nu är det lite mer än 7 år sen senaste gången jag åt fisk, å ännu längre sen jag åt ngt kött. Det går lätt om man vill =)

Vill kasta in 2 saker i tråden

1. Vegan och vegetarian betyder ordagrant samma sak, grönsaksätare =) I dagens samhälle är dock vegetarianer ofta förknippat med lacto ovo vegetarianer. Dvs de som kallar sig vegetarianer ätar ofta (inte alltid) mjöl och ägg. Medans ngn som kallar sig vegan säger nix nej till all animalsk föda.

2. Utöver de anledningar ovan nämnda att vara vegetarian finns ett till minst lika viktigt: Det går åt över 10ggr mer energi i form av gröda/vätska att föda en köttätare än en vegetarian. Det är en inte så liten skillnad i en värld där energi komsumtionen sakta men säkert förstör jorden. Tex bidrar sveriges kossor med lika mycket växthusgaser som alla sveriges bilar. Det är lite scary.

Tjo!

[OT] Veganer
Sleman skrev:
> Det går åt över 10ggr mer energi i form av
> gröda/vätska att föda en köttätare än en
> vegetarian.

Jo, men i Sverige finns ingen vattenbrist, ens på mycket lång sikt, och den typ av jordbruk jag förespråkar skulle ha betande boskap där man inte kan odla. Dvs på alldeles för steniga markpartier, och i glesa busk/skogsområden där de kan äta av markvegetationen. På så sätt konkurrerar djurhållningen inte ut mark man kan odla mat på, så nettoeffekten blir att man utnyttjar mer av den tillgängliga marken.

Dock skulle det innebära slutet för mjölkprodukter i industriell skala.

[OT] Veganer
TommyE skrev:
> Människor är antagligen en utmärkt
> proteinkälla, undvik hjärnan bara för kuru och
> dylikt vill man nog inte ha...

På tal om Homer Simpson:
mmmmm...prions....

geologen skrev:
> Dock skulle det innebära slutet för
> mjölkprodukter i industriell skala.

Även på köttätande i industriell skala. Och hur skulle vi klara oss utan 138 sorters smaklös "frukt"youghurt?

[OT] Veganer
Sleman skrev:
..
> 2. Utöver de anledningar ovan nämnda att vara
> vegetarian finns ett till minst lika viktigt: Det
> går åt över 10ggr mer energi i form av
> gröda/vätska att föda en köttätare än en
> vegetarian. Det är en inte så liten skillnad i
> en värld där energi komsumtionen sakta men
> säkert förstör jorden. Tex bidrar sveriges
> kossor med lika mycket växthusgaser som alla
> sveriges bilar. Det är lite scary.

Jag drar mitt strå till stacken genom att avstå Kaffe, som bevisligen kräver en hel del energi innan det når strupen. Därför anser jag att jag med gott samvete kan ta mig en biff ibland när det ändå finns i butken. För vore det inte slöseri att låta ett djur dö i onödan?

[OT] Veganer
Jag ska börja med att säga att jag respekterar personer som väljer bort animaliska produkter.
Då var det sagt, nu till saken.

Varför är man vegan?
fredrikw, du verkar ju vara en vettig person (eller nåt), varför???

/Adam

[OT] Veganer
geologen skrev:

> Jo, men i Sverige finns ingen vattenbrist, ens på
> mycket lång sikt, och den typ av jordbruk jag
> förespråkar skulle ha betande boskap där man
> inte kan odla. Dvs på alldeles för steniga
> markpartier, och i glesa busk/skogsområden där
> de kan äta av markvegetationen.

Här i Sverige är det inget problem, men tänk större =)

Det du beskriver vore helt idealiskt här i Sverige, och om det vore så skulle jag aldrig ha blivit vegetarian. Men då får vi komma ihåg att även Kommunism är en bra ide på pappret ;D

[OT] Veganer
geologen skrev:
> Det jag menar med "definitivt inte sämre" är,
> även om det inte framgår tydligt, att en
> välbalanserad blandkost med måttligt inslag av
> kött, och en välbalanserad helvegetarisk kost,
> är i det stora hela likvärdiga ur ett
> hälsoperspektiv.
>
> Är du själv vegan eller vegetarian, skaparn?

Ok, jag är med dig. Det verkar ju tyvärr annars faktiskt råda en uppfattning om att köttkosten skulle vara bättre, så jag förstår varför du fäster störst vikt vid att påtala att man åtminstone inte försämrar sin kost genom vegetariskt val. Pragmatisk argumentation har aldrig varit min grej.

Jag äter väldigt lite kött (förutom kring jul), men är inte veg* alls. Jag bara förespråkar att vi som mänsklighet borde gå över till att äta allt mer vegetariskt. Jag har gått i tankar om att skära ned ytterligare en smula, inte minst för att det kan anses bevisat att nitriten i de flesta charkprodukter är allt annat än nyttig. Får jag bara wolfa i mig en grillad kyckling med ett halvårs mellanrum kan jag nog vara utan helt i övrigt.

Tillbaka
Topp