OT: Vem gjorde de bästa WWII-vapnen?

jonja

Aktiv medlem
Med 'bästa' menas då tekniskt raffinemang och fina prestanda, inte att de var lättast att tillverka och kunde spottas ut i bedövande antal på ett par månader (eftersom såna aspekter är 'tråkiga').

Här är min lista:
Bästa-
slagskepp: Bismark-klassen .de
tanks: Tiger I & II .de
jaktplan: ME262, HO229 .de
liten kanon: Flak 88mm .de
ballistisk raket: V2 .de
attackubåt: typ21 .de
bombplan: ? .de
atombomb: Little Boy .us
kpist: ?
kulspruta: ?

Ubåt typ21 hade jag inte hört talas om tidigare, den är ju riktigt häftig! Fanns 2 st i östersjön precis före kapitulationen. Typ7 som var tyskarnas arbetshäst under slaget om atlanten var ju bara ett ytfartyg med dykmöjlighet. Typ21 är den första 'riktiga' ubåten, som aldrig behöver visa sig på havsytan och med högre fart i uläge än öläge. Hade tyskarna haft typ21 istf typ7 färdiga lagom till slaget om atlanten skulle de allierade ha fått riktigt stora problem. Deras killer-strategi byggde ju på att ta dem med radar i ytläge, även i mörker.
http://www.uboataces.com/uboat-type-xxi.shtml

HO229 var också helt obekant för mig tills alldeles nyligen. Kom ju aldrig i drift, men designen är ju oerhört futuristisk, eller hur?
http://en.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229

När man ser vilka ärtiga grejer de hade i skjortärmen, kan man bara känna tacksamhet över att produktionsapparaten inte kunde matcha det tekniska kunnandet och innovationskraften. Och över att några av de tyngsta atomsnubbarna var judar som jagades ur landet långt innan krigsutbrottet.

Senast ändrad:
- Tigerstridsvagnarna var inte särskilt pålitliga rent mekaniskt. Vagnarna var tunga och hade svårt att ta sig fram på dåliga vägar. Det enda som fungerade riktigt bra var 88 mm kanonen.

- Slagskeppen spelade ut sin roll när hangarfartygen introducerades. (1930 tal)

Men som andra i tråden vill jag hänvisa till flashback. Du får bättre svar där, om du inte nischar tråden mot militärcyklar eller något sådant. :)

hastgodsel-w200_114122317.jpg
: Polen

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> en avdelning för OT börjar bli aktuellt tycker
> jag

"here we go again"...

Vapen är inte ärtiga. Sorry, vapen dödar människor och det kan aldrig bli coolt, ärtigt eller häftigt. Möjligen kan det vara intressant i någon historisk/teknisk/psykologisk bemärkelse, men visa respekt för vad syftet är med vapen.

Tille skrev:
> Rösta på mig som OT-diktator, så kommer detta
> lösa sig.

+1

Tille skrev:
> lösa sig.

Tjåden om bilbanoj kan väl få vaja kvar..? :(

Men vanudå? Bristen på struktur och ordning är ju det som försvaras hårdast av allt när happy kommer under attack från nykomlingar. 'Precis som ett snack på puben' brukar nämnas som det som eftersträvas. OT-trådar finns det ju gott om? Om vissa OT-ämnen inte är ok så vore jag tacksam för riktlinjer för detta från ansvariga. De tvångsmässiga klottrarna och lustigkurrarna med sina tics och tags som dyker upp i alla trådar oberoende av ämne tycker jag är det tråkigaste inslaget här, inte ett eller annat udda ämne. Min TS var seriöst menad. Teknikhistoria, europeisk krigshistoria, vad är det som är så fruktansvärt fel med det?

Sverige så klart!

http://sv.wikipedia.org/wiki/militärcykel

M/42 var även kallad kill&destroy ultrafackingmachinewaffenSS. Med den fasansfulla a-pakethållaren(inbyggt atomvapen som kunde jämna en mindre stad med marken i en behändigt portabel portfölj)
T.o.m hitler fasade för det svenska undergångsvapnet och gjorde flera försök att inta fabriken genom diplomati

Senast ändrad:
jonja skrev:
> Men vanudå? Bristen på struktur och ordning är
> ju det som försvaras hårdast av allt när happy
> kommer under attack från nykomlingar. 'Precis som
> ett snack på puben' brukar nämnas som det som
> eftersträvas. OT-trådar finns det ju gott om? Om
> vissa OT-ämnen inte är ok så vore jag tacksam
> för riktlinjer för detta från ansvariga. De
> tvångsmässiga klottrarna och lustigkurrarna med
> sina tics och tags som dyker upp i alla trådar
> oberoende av ämne tycker jag är det tråkigaste
> inslaget här, inte ett eller annat udda ämne.
> Min TS var seriöst menad. Teknikhistoria,
> europeisk krigshistoria, vad är det som är så
> fruktansvärt fel med det?

JO, visst har du en poäng, det medges. Rätt var det är så blir dock OT-trådarna väldigt många och ngn moderator slår ihop dem till en enda OT-tråd. NU kände väl jag att det kanske var dags för en sådan ihopslagning.

jonja skrev:
< Teknikhistoria, europeisk krigshistoria, vad är det som är så
> fruktansvärt fel med det?

säkert ingenting för en MÖP men nu är du på ett cykelforum, så det vore ju inte dumt att anpassa sina trådar en aning efter det.

OT kan ju vara intressant/kul men att börja efterlikna familjeliv är kanske inte målet?

i övrigt stöder jag tille som OT-samordnare.

Happy MTB förnekar sig inte.
Vill någon diskutera andravärldskrigets vapen i en OT tråd så får dom väl göra det utan en massa dravel från andra.
Gillar man inte tråden så är det bara att inte skriva här.
Mitt bidrag får bli den tyska kulsprutan MG42 som än idag dock i modifierad version (kortare hylsor) är Natos standardkulspruta med namn MG3.
Det är en konstruktion som fortfarande inte överträffats och har kombinationen av hög eldhastighet, hög tillförlitlighet och enkel att massproducera.

Rock skrev:
> Jag röstar på tille! Vad skulle kunna gå fel?

Han om någon borde väl veta var gränserna går ;)

Bästa "vapnet" var väl de människor som gjorde en insats för att skydda utsatta människor från att drabbas av krigets vansinne. Så mao mod, medmänsklighet och lite såndärnt.

Bengt-re skrev:
> Vapen är inte ärtiga.

Ärtrör är ärtiga vapen.

3613684456.jpg

a.svensson skrev:
> en OT tråd så får dom väl göra det utan en
> massa dravel från andra.
> Gillar man inte tråden så är det bara att inte
> skriva här.

Jag förstår inte riktigt. Är det alltså ok att starta draveltrådar men inte att dravla i själva tråden?

fick inte amfetamin o fr.a. steroider sitt genombrott under WWII?

Spitfire?

- Vapen är hemskt att det finns och läggs sådana enorma resurser på. Jag är dock tacksam att Engelsmännen och USA (och Sovjet) hade och satsade MKT på vapen och krig bla under WW II.

Senast ändrad:
swetrixie skrev:
> Ensamvargen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Landrovermannen var "bäst" under WW2!
> >
> >
> http://ww2pts.blogspot.se/2011/10/british-infantry
>
> > -few-more-guys.html
> >
> >
>
> Fast WWII slutade 1945, tre år innan Landrover
> lanserades...

Jo, men på den där leksakssajten jag refererade till så är det andra regler... :)

Tille skrev:
> lösa sig.

+1 Det är dags för lite tysk ordning.

Envisa rykten gör gällande att tille har studerat OT-modererande hos den störste auktoriteten inom området - master TnT. Jag röstar på tille.

Jag tror Tille var den tilltänkta V-4 men kriget hann avslutas i tid. Mina 12 poäng går till Tille. Tille douze points.

Gino Bartali smugglade dokument i sin cykelram när han tränade... han anses ha räddat 800 judar...

Resten av denna tråd, är barnbajs!

Senast ändrad:
Zyklon-B, DE
Ett av de få pulver (granulat) jag INTE gillar.
Om man med "bästa" avser faktisk effektivitet.
Nu sänker jag nivån ännu lägre.

Jag skulle kunna dra nån Tille referens, men där går min gräns.

USA delade väl ut cigaretter med ransonerna till soldaterna? Det var nog tysk/japansk/Italiensk/? långsiktig strategi som under de kommande 70 åren tog död på fler människor ön ngt enskilt vapen?

Tillbaka
Topp