OT: Vettigare forum än Happy?

Konsnablios:

Webservern loggar ju allt som hämtas från den och vi kör lite statistikgenerering på den, dock inget som spårar enskilda individer mer än att de top10-användarna i KB och sidhämtningar kan listas. Att se vem som är inloggad från vilken ip-adress är förstås inte svårt att se. Om man verkligen ville skulle det alltså inte vara särskilt svårt att se exakt vad en viss användare läser - precis som med vilken webserver som helst.

Phorum sparar en kaka för att veta att det är du som är inloggad.

Exakt vad Google Analytics kollar vet jag inte men jag är rätt övertygad om att det skulle krävas lite för mycket resurser för att göra något nyttigt av spårande på individnivå. Google Analytics skapar en kaka i vårt namn vilket iallafall innebär att andra Google-siter inte kan läsa den. Då hade de börjat kunna få läskig koll! GA är ganska roligt, skapa ett eget konto så får du se! :)

>Jag tänker inte ta de tekniska detaljerna här men om det inte är du som har postat inläggen så är det en >tekniskt duktig person i din närhet som vill få dig att stå i dålig dager och jag råder dig isf att göra en >polisanmälan.

Eftersom jag är tekniskt intresserad så skulle det vara intressant att veta vad Rikard syftar på ovan. Det känns som om han syftar på att det finns mer "bevis" än bara ip-numret?

Men vad?

Jag chansar på en unik kaka eller nåt liknande? Snälla upplys oss innan vi förgås av nyfikenhet.

Vad bra att Erik kastade in handduken till sist och gjorde en "nu lämnar jag det här forumet".

Undra hur lång tid det tar innan han gör en Janne?

Smyga in på forum-cafét och sätta sig bakom morgontidningen i ett hörn med en kaffe för att sedan sporadiskt
börja posta bilder på 'ingenting'.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Nix, vi använder inte kakor på det sättet.

Men vad är det då som Rikard syftar på? Jag är bara nyfiken för egen skull...

En dhcp delar normalt ut samma ip till samma interface som hade ip't innan, och lånet brukar ju vara 24h på de flesta privatabbonemang om jag inte minns fel. Vilken jakt det är, hur kommer det sig?

Har kommit på mig själv att inte vara här inne lika ofta längre, forumet har verkligen fått en dålig stämning över sig den sista tiden, och det tycker jag inte pga den här tråden. Nån kommer förmodligen säga att det beror på säsongen men faktum kvarstår ju ändå. :/

Förövrigt vill jag säga att jag håller med soulbrorsan och haxx (och DK litegrann), tänker dock inte diskutera nåt :)

Konsnablius skrev:
> Snälla upplys oss innan vi förgås av nyfikenhet.

Nu börjar folk prata om sig själva i plural igen...

Wasabi skrev:
> Konsnablius skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snälla upplys oss innan vi förgås av
> nyfikenhet.
>
>
> Nu börjar folk prata om sig själva i plural
> igen...
>

jag är också väldigt nyfiken! :)

Konsnablius skrev:
> Men vad är det då som Rikard syftar på? Jag är
> bara nyfiken för egen skull...

Jag ser _allt_ du gör. Själv har jag alltid kläder på mig om jag sitter framför en webbkamera...

;D

Wasabi skrev:
> igen...

Va, du menar att du kan sova innan du fått svar på denna fråga? :-)

Wasabi skrev:
> Konsnablius skrev:
> -----
> > Snälla upplys oss innan vi förgås av
> nyfikenhet.
>
>
> igen...
>
>
> - happy konspiracy -
>
> - Stig Thybelius i klubben för inbördes beundran -

Det är därför det är så många som lider av Multipel personlighet här;)

Erik/In

rikard skrev:
> Konsnablius skrev:
> -----
> > Men vad är det då som Rikard syftar på? Jag
> är
> > bara nyfiken för egen skull...
>
> Jag ser _allt_ du gör. Själv har jag alltid
> kläder på mig om jag sitter framför en
> webbkamera...
>
> ;D
>

Aj fan. Jag brukar alltid vinkla bort kameran men glömde det denna gång...

Men allvarligt, det vore faktiskt kul att få veta lite mer om den "tekniska bevisningen".

Jag vill inte avslöja mina knep och mina källor skyddas av grundlagen.... =)

Det hela är ganska enkelt egentligen. Det är inga avancerade cookies eller dylikt med i leken, bara lite hederligt grep i lite loggar och dylikt.

rikard skrev:
> Jag vill inte avslöja mina knep och mina källor
> skyddas av grundlagen.... =)
>
> Det hela är ganska enkelt egentligen. Det är inga
> avancerade cookies eller dylikt med i leken, bara
> lite hederligt grep i lite loggar och dylikt.

Äsh, det var värst vad hemlighetsfull man kan vara. Skicka alla snaskiga detaljer i ett pm då. Jag lovar att inte avslöja dem. :-)

Vad är det för loggar förutom apacheloggen? Vad är "dylikt"? Vad loggas egentligen i dessa loggar och varför? Frågorna är för många för att lämnas obesvarade. Jag börjar misstänka att det är happy koncpiracy som ligger bakom.

rikard skrev:
> jag tänker inte säga mer än att ibland skall man
> ha lite tur också. =)

Fegt, men jag ska inte tjata mer.

Tarvligt av Erik Out. Verkar helt desperat. Och, allt annat än förtroendeingivande. Han hade nog lyckats bättre om han istället hade hävdat att nivån var låg här och bättre på hans. Det hade varit hederligt.

Johan S skrev:
> Det måste vara oerhört pinsamt för Erik Öhman att
> bli avslöjad med att plumt rusa in på andra forum
> och klanka ner i eget syfte. Snacka om att agera
> kontraproduktivt! Han har ju i princip grävt sin
> egen grav, han måste väl lägga ner OUT MAGAZINE
> efter en sån pinsam historia? Frågan är om han nu
> kan visa sig i offentliga mtb-sammanhang över
> huvud taget. Är det någon som har en bild på
> honom?
>
> Johan S
> http://www.cykelmotion.se

Jag tar tillbaka detta uttalande, det var inte meningen att piska upp lynchstämningen ytterligare. Det var ett kränkande beteende att efterfråga en bild, det ångrar jag. Jag blev bara lite väl mycket irriterad och mina fingrar förjade dansa lite väl hårt på tangentbordet. Alla gör vi misstag och måste få en ny chans, det gäller även dig och det som du jobbar för, Erik.

För övrigt älskar jag verkligen Happy som det är. Jag skulle tycka det var urtrist att se trådar stängas, alternativt modereras hårt. Leos magnifika historiebeskrivning tar jag till mig och känner mig ännu mera "happyit" efter att ha läst det. Men det vore faktiskt kul att ta del av modereringspolicyn. Hur går de moraliska/etiska debatterna i moderatorforumet, vad har ni beslutat och på vilka grundvalar?

[konspirationsteori]Jag tror Jomper är både Erik och Rangwald! Kanske till och med Bianchi Oskar!! Allt detta är bara för att locka besökare till Happy! ;)[/konspirationsteori]

PBF079ADAbduction.jpg

Om någon är sugen så kan ni få läsa mitt exjobb som behandlar ämnen såsom person/persona och vikten av att bestraffa förövare i rätt kontext.

DVS, om nu Erik är både DK och Rangwald betyder det inte nödvändigtvis att det är Erik som verklig person som ska straffas.

Egentligen handlar det om MMOG, men det går säkert att applicera på Happy.

danne skrev:

> DVS, om nu Erik är både DK och Rangwald betyder
> det inte nödvändigtvis att det är Erik som verklig
> person som ska straffas.

Du menar att det är Rangwald, eller möjligtvis DK, som ska straffas istället?

;)

Även om jag håller med i mycket av vad DK skrivit tycker jag att det är märkligt att Ragnwald, DK och Erik stavar fel på exakt samma ord som "diskution" och "juh".

Obed och iMats: Ja, hur konstigt det än må låta så har karaktären "Erik/Out" inte gjort något här på Happy som strider mot några av de regler som finns. Det som är viktigt här är att man skiljer på just användare och karaktär. I det här fallet Erik från "Erik/Out" eller mig själv från "danne". Det blir ju inte lika påtagligt i ett forum som i ett spel, men jag tycker nog att det har lite bäring här.

Om vi nu utgår från att Rangwald och DK är två alteregon till samma användare bör man helt enkelt stänga av dessa konton (svårt i detta fall om de inte är reggade) men så länge "Erik/Out" håller sig till reglerna kan man inte stänga av den användaren.

ok, kanske inte helt applicerbart, men en kul tanke. Eller?

danne skrev:

> Om vi nu utgår från att Rangwald och DK är två
> alteregon till samma användare bör man helt enkelt
> stänga av dessa konton (svårt i detta fall om de
> inte är reggade) men så länge "Erik/Out" håller
> sig till reglerna kan man inte stänga av den
> användaren.

Nu ska väl ingen stängas av, men låter inte det där idiotiskt? Finns det flera användarnamn på samma IP och det ska spärras måste man ju spärra alla. Hur skulle det annars funka? "Nej, det var min onda låtsastvilling som skrev alla de där hoten till kungen" (tex). Den verkliga människan som ligger bakom är den som ska straffas, inte hans alter egon.

Men nu är det ju faktiskt ingen som ska straffas. Erik tänker ju inte komma tillbaka, så han har väl fått sig straff nog.

fredrikw skrev:
> danne,
> det låter utmärkt. börjar du bli klar med exjobbet
> vet du vad du ska göra =)
>

Inte långt borta nu ;)

Leo skrev:
> 2002-2003: Funsport Mountainbike får oväntad
> konkurrens av nystartad tidning vid namn Kadens.
> Detta diskuteras på funsport forumet och tråden
> blir raderad.

Trådraderingen var illa, men det som fick bägaren att rinna över var att konton som nämnde Kadens blev avstängda. Om jag minns rätt. De kunde ofta surfa vidare så länge de hade ccokien kvar och berätta att de blivit avstängda.

the_TnT skrev:
> Trådraderingen var illa, men det som fick bägaren
> att rinna över var att konton som nämnde Kadens
> blev avstängda. Om jag minns rätt. De kunde ofta
> surfa vidare så länge de hade ccokien kvar och
> berätta att de blivit avstängda.

jag nämnde kadens och fick ett e-brev som talade om att mitt konto hade blivit raderat, men så länge jag skrev ett inlägg då och då uppdaterade min cookie och jag var fortfarande inloggad =) men jag gick snabbt över hit efter detta, ett forum som har en ägare med ekonomiska intressen i branschen känns inte som den bästa förutsättningen för ett community.

Mattias L skrev:
> Kan man gissa att Out Magazine har fått mängder med besökare de senaste dagarna...

"All publicitet är bra publicitet"!

Skogling skrev:
> VÄRLDENS BÄSTA SÅPA!!!!!!!! =D
>
> //Skogling

NEJ!!.

Det är F1 som är det=)

Varför studsar man in på happymtb egentligen?Jo för mig är det cykelglädjen och den totala anarkin bland deltagarna.Här finns allt!Vettiga tips,galna inlägg,långsamma cyklister,lycraluktare och baggy.Om de ordningsamma fick som dom ville så skulle charmen med forumet dö.Så lev och låt leva,hoppa över dom inlägg du inte gillar och bidra med det du kan.Kärlek & respekt!

Tillbaka
Topp