OT: Vettigare forum än Happy?

Rickard, jag syftade skämtsamt på Martin Timell, vad jag anser om vårt forumtroll framgår i mitt inlägg ovan:

"Hrm, ehh nu blir jag väl halshuggen men det fanns väl vissa tecken i det inledande inlägget som tydde på att det låg mer provokation än seriositet bakom????? Happymedlemmarna föll väl kanske lite på eget grepp här med en kraftig reaktion på något som kunde ha bemötts betydligt lugnare?? :)

Ok killen gjorde bort sig men alla förtjänar en andra chans - men just nu får han väl faktiskt stå ut med lite pinsammma pikar - så länge det inte blir någon hetsjakt på happyvis..... :) "

Bara för att klargöra vart jag står.. ok??

edit bytt pilar mot citationstecken :)

Senast redigerad av en moderator:
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara för att klargöra vart jag står.. ok??

Fast du var jäkligt snabb med att genomskåda killen i a f :)

Nu måste jag rösta på denna tråd i kategorin: Happys sjukaste tråd. Sanslös läsning.

Sen Calle F: Måste du gömma dig bakom :D ;) och liknande hela tiden? De blir inte trovärdigt att kasta skit och sen avsluta med :D

Använd dem på ett bättre sätt istället, tillexempel när du har ett leende på läpparna när du skriver eller nåt.. Och ja, jag är ett XC-svettowannabi så det är bara att tjata ner mig också. Men jag vet redan att jag har fel tro.

Nä... sjuk tråd!

JLarsson skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara för att klargöra vart jag står.. ok??
>
> Fast du var jäkligt snabb med att genomskåda
> killen i a f :)
>
>
>
> ----------------------------------
> 31 oct = 25 dec

Som sagt det inlägget var liksom upplagt för en hård happysmash -lite för bra för att vara sant..... å andra sidan hade jag haft fel hade det varit lite taskigt att bemöta någon så. Jag kunde ju ha varit lite smidigare kanske??? :)

Min åsikt om rörigheten och avsaknad av moderering:

Moderatorernas uppgift är att moderera. Det är deras ansvar att upprätthålla en godtagbar ordning. Folk klarar inte att hålla ordning själva. Om någon kommer och klagar och gnäller om att "åååh vilken hemsk människosyn" eller annat flum så vill jag säga:

Beviset på att det inte fungerar är just det här forumet.

Det är inte så att modereringen är dålig, den är i princip totalt obefintlig. Nu kan ju någon skojfrisk moderator moderera bort det här inlägget och på så sätt påstå att "jamen vi modererar visst". Jag anser att man inte kan tycka ett forum är särskilt mycket värt om man bara låter det förfalla.

Personligen gillar jag happy och det är därför jag vill förbättra.

Vilka uppgifter har moderatorerna om de inte modererar?

Bara en stilla undran...

Ska bli intressant om någon kan svara utan att vara arg, sur eller annat otrevligt. Den här diskussionen tas personligt alldeles för ofta.

MVH /Henrik

Jag tror att det är Ernsts fel.

Bilagor

• ernst500.jpg
    ernst500.jpg
    32.2 KB · Besök: 40
  • blommor200.jpg
    blommor200.jpg
    16.5 KB · Besök: 51
Haxx: Problemet är väl inte det som är moraliskt förkastligt eller offtopic. Utan det som är sabla ointressant. Om jag fick välja mellan att ta bort en rolig kommentar och en bild på Kungen i en tråd om att koka kedjor (eller konstnärer) i diesel, eller att ta bort ytterligare en tråd om pannlampsköp eller köpråd på tolv likadana hardtails från tyskland i 10-tusenkronorsklassen, då skulle jag mycket hellre ha kvar Kungen.

Jag har faktiskt även mycket hellre en tråd om trafikinfarkter eller hållbar utveckling i amerikanska bilbaserade kustsamhällen, än ytterligare en pannlamps/tyskcykeltråd.

Men jag är ju förstås en sån som skulle få minst hälften av mina inlägg bortmodererade av ontopic-gestapo, så jag har knappast någon talan isåfall.

Tjena!

Nänänänän Daner.. Träramar måste vara jättemycket off-topic.. speciellt om dom har växlar.. Ss-stålramar ska det vara.. gör om gör rätt..

De andra började med Martin och Ernst, så jag tänkte mer på träslöjd. Förlåt mig.

solitaire_photo.gif

Bättre?

Daner skrev:
> De andra började med Martin och Ernst, så jag
> tänkte mer på träslöjd. Förlåt mig.
>
Tjena!

HAHAHAHAHA!!!!! Klockrent! Du vinner!!

Henrik VXT skrev:
> freddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man googlar på Rangwald och mtb hittar man
> till
> > Out-magazine.. Kan det möjligen vara lille
> Erik
> > som spelar oss ett spratt? ..eller försöker
> få mer
> > besökare till sin sida?
>
>
> http://happymtb.org
>
> http://www.out-magazine.net
>
>
> Tillsammans genererar det en del skratt... Och
> grattis freddan som var snabbast på att tippa rätt
>
> ------------------------------

Kort resumé för nytillkomna besökare

1998: Jag(och fler) hittade till Funport Mountainbike websiten, forumet var intressantast.
1999-2001: Funsport Mountainbikes glansdagar, trevlig tidning, trevlig website+forum.
2002-2003: Funsport Mountainbike får oväntad konkurrens av nystartad tidning vid namn Kadens. Detta diskuteras på funsport forumet och tråden blir raderad. Pär Edgren modererar lite väl friskt och Jomper/Jonas startar ett nytt "rent" mountainbikeforum utan censur vid namn Happymtb.org i augusti 2003.
2003-2004: Happymtb växer så det knakar, trevlig stämning och mycket cykelsnack. Sveriges trevligaste mountainbikeforum, helt klart! Under tiden dukar de flesta andra cykelforum under, Velomag, Kadens, Out Magazine, m.m. Nära nog alla dras till happymtb som nu har spritt sig på allas läppar runt i hela sverige från Ystad till Treriksröset. Happy blir bara större och större.
2005: Happy slår rekord, 2000 registrerade användare. Boe tippar rätt datum och vinner en cykel i delar som donerats av happyanvändare. Forumtroll försöker skapa oreda.

Ännu mer tillbakablickar

Jag minns den tiden då Out Magazine var rätt trevligt ställe att spana in på ibland, när man väl läst sina cykeltidningar och surfat runt på funsport/velomag forumet. Forumet på Out var det rätt låg aktivitet på redan då, reggade mig och tittade in då och då. Så flöt det på tills happymtb startades av Jomper.

Jag träffade Jonas första gången under en pre-happyride i 1:e december 2001, då vi(Jonas, Dick, Patric & Catarina) cyklade en långtur i Sisjöområdet. Detta skedde tack vare funsportforumet, där Jonas annonserat om en cykeltur. Vi var väl totalt 6-7st på den där turen, som förresten var riktigt blöt och lerig samt lång! :-) Ingen av oss var med i någon cykelklubb och cyklade för att det var kul. Desto roligare blev det när man var fler, så det blev en del cykelturer utannonserade på funsportforumet.

Vid den här tiden så var trafiken på funsportforumet också stigande, mer och mer inlägg och även där började trådarna spåra ur. Pär Edgren var ensam moderator och gick till slut loss rätt bra på det forumet, censurerade en del trådar friskt. I samma veva var Funsport Mountainbike fortfarande ensam MTB tidning i Sverige, men på våren(om jag inte minns helt fel) 2002 skulle en konkurrerande blaska komma ut som hette Kadens. Vi diskuterade bl.a. detta på funsportforumet, den tråden raderades/försvann rätt fort. Censuren kändes olustig. Många av forumbesökarna där började tröttna och Jonas hade en idé om ett nytt forum. Ett forum, för det var ju faktiskt till 99% forumet man gick in på när man surfade till www.funsportmountainbike.se/ Förresten så fanns det en Bianchi Oskar redan då, men han hette Luzac(Lukas) och han har lugnat ner sig betydligt sedan dess. Luzac skriver ibland här på happy och åtminstone minns jag honom väl sedan funsport och velomag. En helt annan Luzac idag än då, eller hur Lukas? ;-)

Augusti 2003 såg happymtb.org dagsljuset. Tillströmningen av medlemmar/användare till happy var bättre än väntat, många av de gamla rävarna från funsportforumet hittade hit till happy. Happy som var precis det som behövdes, någonstans att snacka cykel och annat helt fritt. Utan censur, så långt det gick.
Stämningen var trevlig och helt klart "Sveriges trevligaste mountainbike forum".

Jonas/jomper hade prickat rätt, det blev succé direkt. Happymtb spred sig land och rike runt och allt fler hittade hit, så även du som läser detta nu. Via länkar, via kompisar, ute i skogen, andra cyklister man träffade tipsades. Vi blev allt fler, väldigt många fler.

Någonstans i den här vevan så minskade aktiviteten på andra cykelforum drastiskt. På funsport/velomag forumet skrevs det mest OT trådar då, ett par inlägg i veckan kanske. Out Magazine tappade säkert också en del forumbesökare. Happy växte så det knakade, vi snackade cykel i alla former och hade/har riktigt trevligt.

Erik på Out Magazine kämpade på med sin webzine, men det var ju happymtb forumet som drog mest besökare i hela sverige. Jag tittade in ibland då och då på Out, läste lite artiklar och surfade sen till happy igen.

Förra året kom en uppdaterad Out Magazine ut och Erik skrev en tråd om det med länk. Tittade in där igen och då var forumet borta och allt satsades på artiklar och nyheter, samt produkttester. Det såg bra ut, lite grammatiska fel här och där kanske men prydligt. På förstasidan skrev Erik om att forumet var borta och att man kunde ta sin tillflykt till forumet på happymtb.org med tilläggskommentar "Vill ni diskutera cykel tycker jag ni ska besäka det välbesökta forumet Happy MTB. Ett forum inte riktigt i min smak, men för den breda massan verkar den fungera.". Skrev en kommentar om det med glimten i ögat i just den tråden om Nya Out Magazine, men det gick inte riktigt fram.

Därefter kom ett nytt forum igång på Out Magazine, men fortfarande med få besökare. Och där är vi nu. Frågan är bara om det blir fler besökare där efter Eriks enmansshow i den här tråden där han i ren desperation går bärsärk under flera nicknames.

Jag har inget emot varken Out Magazine, Erik eller någon annan. Tycker bara att happymtb är trevligast ändå... Vad tycker ni, egentligen? Och Erik är lika välkommen som någon annan att diskutera cykel och annat på happy, sveriges trevligaste mountainbikeforum.

Hur trevligt vi har här beror på er, det är NI som _är_ happymtb. Välkomna in i spelet! :-)

/Leo

Det var rykten om ifall att det skulle bli två cykeltidningar i Svedala eller om Kadens skulle köpa upp (och lägga ner) Velomag. Det bidde en enda tidning. Velomag försvann samtidigt som Kadens såg dagens ljus.

Outs forum var riktigt trevligt förut. Bra nivå och trevliga människor, fast lite lite trafik. Sedan så installerades forumet om en eller om det till och med var två gånger. Då var man tvungen att regga sig igen och jag tröttnade på att behöva regga om sig hela tiden...

Haxx skrev:
> Min åsikt om rörigheten och avsaknad av
> moderering:
>
> Moderatorernas uppgift är att moderera. osv.

Haxx, jag håller faktiskt med dig om en hel del av vad du skriver. Det kommer en del skitinlägg här och var, det är trist men det skulle inte behöva vara hela världen. Problemet är att så fort någon halkar över tangentbordet så blir det långa diskussioner om det som tar över allt annat. Det enstaka skitinlägget är störande, men jag fattar inte att man låter det ta så stor plats. Är vi uppe i fyra långa trådar på temat nu? Har det tillkommit något nytt?

Vi kan väl helt enkelt sammanfatta det hela med att vissa kräver hårdare moderering.
Andra kräver att det inte blir hårdare moderering.

Nu är det upp till moderatorerna att avgöra frågan. Diskussion pågår.

Tills vidare kan man väl bara skita i alla fåniga inlägg? Det är inte skitinläggen som gör i grunden intressanta trådar oläsliga, det är de tio följande inläggen som går ut på att skälla ut den som fällt kommentaren. Och efter det spårar det i regel ur fullständigt. Snälla, skit i att det kommer lite grodor ibland. Vi kommer ändå aldrig hinna med att moderera alla grodor eftersom vi inte sitter här på heltid. Jag förstår om man blir provocerad av vissa inlägg, men blocka då den personen. Om tillräckligt många blockar en användare kommer det att slå tillbaka på den som blajar.

Nästa grej som jag stör mig på är att det blir väl mycket blaj ibland. Och ja, jag vet att jag också håller på med det. Ett enstaka skojfriskt inlägg som relaterar till ämnet lite här och var tycker jag är en självklar del av Happy. Annars skulle det inte hänga så många här och då skulle inte de seriösa frågorna få några svar. Men när en hel sida fylls med interna skämt mellan tre personer blir det ganska intetsägande. Om OT-trådarna spårar ur tycker jag är skit samma, det är en risk man tar med en OT-tråd.

OT-trådarna är ett kul inslag, men personligen vill jag inte se mer än fem OT-trådar på första-sidan. Sen är det inte kul längre.

Sen när det gäller trådar som byter ämne är det en självklar del i diskussionen. Självklart snirklar ämnet runt. Inte sällan hittar tråden tillbaka till ursprungsämnet, och lyckas knyta ihop de olika diskussionerna.

Så återigen ber jag alla om en skärpning. Uppmärksamma inte det trista utan lyft fram det som är bra.

Mitt sista i den här tråden.

glada hälsningar oxr

oxr skrev:

> Nu är det upp till moderatorerna att avgöra
> frågan. Diskussion pågår.

Gillar den nya funktionen, att man kan dölja somliga, är annars tveksam till mer moderering, i hopplösa fall är det snarare läge att spärra IP-adressen. Tycker ni sköter det snyggt, som tar bort klart otillständiga grejer o låter resten vara.

Vad har jag för IP??? Har jag verkligen samma IP som Rangwald och DK? Jag tycker hela denna historien känns jobbig. Rangwald har jag förresten bannat från Out Magazine. Förresten, fin bild ni har hittat på mig. Själv väldigt nöjd över min grimas.

Ang. "Vill ni diskutera cykel tycker jag ni ska besäka det välbesökta forumet Happy MTB. Ett forum inte riktigt i min smak, men för den breda massan verkar den fungera."

Så var det väl inte den bästa formuleringen och det skäms jag över.

För övrigt, när var jag inloggad på Happy före den gång jag var inloggad idag? Bara nyfiken.

Tydligen var trådar så långt tillbaka som 2005-08-12 nya för mig, dom låg på sida 106 tror jag och sedan dess ska jag alltså inte varit inloggad. Ville bra nämna det.

Den enda IP-adress som syns i loggarna är IP-adressen för det nätverksinterface som NAT-boxen har.
Det går inte att se nåt annat i happy's loggar, det finns bara i loggarna hos NAT-boxen.

T.ex. detta meddelande är skickat från IP 130.238.5.5, många andra användare har säkerligen detta IP då flera tusen studenter vid Uppsala Universitet surfar genom denna NAT-box.

Mattias L skrev:
> Inte för att jag vill vara sådan, men vad loggar
> "happy" för ipadress om det är flera användare som
> sitter bakom samma brandvägg med NAT?
>
> /Mattias
>
> http://www.ettannatlopp.nu - mtb för äventyrare
>
> M+(M--) x++ s++ f c fs++ H+ S+ Ba+++ Bd Bo V++++
> ww-- Mt Mu Pt--->----

Erik/Out skrev:
> Vad har jag för IP??? Har jag verkligen samma IP
> som Rangwald och DK? Jag tycker hela denna
> historien känns jobbig. Rangwald har jag förresten
> bannat från Out Magazine. Förresten, fin bild ni
> har hittat på mig. Själv väldigt nöjd över min
> grimas.

Ragnwald och DK postade från den dator som du använde idag på eftermiddagen (då var du inte inloggad på happy). Din internetleverantör lämnar f.ö. ett kundid i hostnamnet. Det är samma nu som på dina gamla postningar och på Ragnwalds och DKs inlägg. Jag tänker inte berätta offentligt hur jag vet allt detta. Det och några andra märkliga detaljer kan vi ta privat om du är intresserad av att förklara dem.

Varför bannade du Ragnwald från Out föresten? Har han misskött sig? Som potentiell användare av forumet vore det intressant att veta reglerna. =)

/rikard

Min internetleverantör är Spray och eftersom jag jobbar på dess kundtjänst vet jag att jag kan få flera olika IP-adresser eftersom vi har dynamisk IP och eftersom alla kunder som använder Spray i praktiken kan få en rad massa olika IP-adresser så kan du inte säga att det är jag som är rangwald och dk. Kundid är detsamma för alla som har Spray.

Jag bannade Rangwald för att ett mail han hade skickat till mig som inte innehöll några trevliga saker.

Sedan får du gärna offentligt förklara det du vill ta privat, jag har inget att dölja!

Då undrar jag lite varför du bara lade på luren när jag ringde upp dig tidigare ikväll och fortfarande inte har ringt tillbaka trots att jag lämnade ett meddelande till dig på ditt mobilsvar. Jag hade hellre tagit en sådan diskussion privat, via telefon, än här, precis som jag brukar göra.

För att förtydliga så är det alltså inte postat från en företagsproxy eller liknande utan från en bredbandsuppkoppling som Skanova tillhandahåller till någon av sina kunder - i det här fallet uppenbarligen Spray.

Exakt hur många ip-addresser som dhcp-serverns pool innehåller för just Eriks geografiska område kan han säkert svara bättre på själv om han jobbar på Spray men jag är inte tillräckligt blåögd för att tro att det är en ren slump att Rangwald, DK och Erik ska ha suttit på samma dynamiskt tilldelade ip-adress under samma 24-timmars-period.

Erik, du är fortfarande välkommen att ringa mig, 0736-840878. Är vaken till midnatt allra minst.

Att du har dynamiskt IP har jag märkt, det hjälper dock inte.

Jag tänker inte ta de tekniska detaljerna här men om det inte är du som har postat inläggen så är det en tekniskt duktig person i din närhet som vill få dig att stå i dålig dager och jag råder dig isf att göra en polisanmälan.

/rikard

jomper skrev:
> Då undrar jag lite varför du bara lade på luren
> när jag ringde upp dig tidigare ikväll och
> fortfarande inte har ringt tillbaka trots att jag
> lämnade ett meddelande till dig på ditt mobilsvar.
> Jag hade hellre tagit en sådan diskussion privat,
> via telefon, än här, precis som jag brukar göra.
>
> För att förtydliga så är det alltså inte postat
> från en företagsproxy eller liknande utan från en
> bredbandsuppkoppling som Skanova tillhandahåller
> till någon av sina kunder - i det här fallet
> uppenbarligen Spray.
>
> Exakt hur många ip-addresser som dhcp-serverns
> pool innehåller för just Eriks geografiska område
> kan han säkert svara bättre på själv om han jobbar
> på Spray men jag är inte tillräckligt blåögd för
> att tro att det är en ren slump att Rangwald, DK
> och Erik ska ha suttit på samma dynamiskt
> tilldelade ip-adress under samma
> 24-timmars-period.
>
> Erik, du är fortfarande välkommen att ringa mig,
> 0736-840878. Är vaken till midnatt allra minst.
>
> Specialized Hardrock-ram SÅLD för 660 kronor

Varför jag lade på luren, jag jobbade! Men det "skiter jag i" sa du och då sket jag i dig. Jag slängde sedan mobilen i ryggsäcken och har inte kollat på den. Jag har dessutom inte heller någorn lust att snacka med dig med den attityd du hade då du ringde upp mig.

Sedan kan du inte se någon skillnad på IP-adresserna inom ett geografiskt område. IP-adresserna kan flyttas runt från olika områden för att säkerställa att alla kan få en uppkoppling. Man har inte lika många IP-adresser i området som anvndare eftersom det är sällan alla är uppkopplade. Så, antalet IP-adresser kan varier.

Javisst, jag var lite upprörd. Förlåt.

Men hur många tiotusentals ip-adresser var det sa du? Jag kan kolla upp det själv annars, har goda kontakter på Skanova.

En fråga som skulle vara intressant här är om det finns några andra användare bortsett från erik och trollen på denna IP. Gör det inte det känns det som bevis nog. Finns det ytterligare ett par-tre stycken blir det mer tveksamt.

jomper skrev:
> Javisst, jag var lite upprörd. Förlåt.
>
> Men hur många tiotusentals ip-adresser var det sa
> du? Jag kan kolla upp det själv annars, har goda
> kontakter på Skanova.
>
> Specialized Hardrock-ram SÅLD för 660 kronor

Jag har ingen aning om hur många det är.
Men kolla upp det du.
Tycker dock ni har väldigt svag bevisning. Dessutom så förstår jag inte vad problemt är?
Nä, nu sticker jag från detta forum för gått och om ni vill mig nått så skicka ett mail!

erik.ohman@out-magazine.net

Ehm, svag bevisning? Erik har under dagen suttit på samma ip-adress som två personer som gjort allt vad de kan för att piska upp en dålig stämning på forumet. ISP:ers ip-adresser tilldelas normalt sett ur pooler på rätt många tusen ip-adresser alternativt ur små geografiskt uppdelade subnät om 256 adresser (ok, det är bara 254 av dessa som man kan använda till klienter normalt sett). Lite för mycket slump för att jag ska kunna godta det..

Det räcker som bevisning för mig.

Erik hävdar att han sitter på Sprays internetsupport och hävdar i samma ögonblick att det är en ren slump. Han borde, om han jobbar där, kunna mer än så. Dessutom vågar han inte prata med mig live på telefon.

Over and out i frågan från mig. Nästan. Har dragit ett mail till min kontakt som borde ha god insyn i Skanovas nätinfrastruktur, presenterar resultatet här så småningom :-)

Henrik VXT skrev:
> En fråga som skulle vara intressant här är om det
> finns några andra användare bortsett från erik och
> trollen på denna IP. Gör det inte det känns det
> som bevis nog. Finns det ytterligare ett par-tre
> stycken blir det mer tveksamt.

Nej det gör det inte. Det är dock aningen mer komplicerat än så.

/rikard

Oskar_ skrev:
> Ja, jag erkänner, jag ÄR Bianchi oskar ;)

Kunde man ju tänka sig..

Jag blir lite intresserad över vad ni loggar mer för skojiga uppgifter förutom ipnummer och sånt. Det finns säkert massa roliga kakor ni kan hålla koll på oxå?

Hur är det föressten med google analytics? Kan man följa enskilda individers förehavanden? Är inte så insatt i exakt vad man kan läsa ut ur den statisitken man får från dem.

Tillbaka
Topp