Henrik VXT skrev:
-------------------------------------------------------
> freddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man googlar på Rangwald och mtb hittar man
> till
> > Out-magazine.. Kan det möjligen vara lille
> Erik
> > som spelar oss ett spratt? ..eller försöker
> få mer
> > besökare till sin sida?
>
>
>
http://happymtb.org
>
>
http://www.out-magazine.net
>
>
> Tillsammans genererar det en del skratt... Och
> grattis freddan som var snabbast på att tippa rätt
>
> ------------------------------
Kort resumé för nytillkomna besökare
1998: Jag(och fler) hittade till Funport Mountainbike websiten, forumet var intressantast.
1999-2001: Funsport Mountainbikes glansdagar, trevlig tidning, trevlig website+forum.
2002-2003: Funsport Mountainbike får oväntad konkurrens av nystartad tidning vid namn Kadens. Detta diskuteras på funsport forumet och tråden blir raderad. Pär Edgren modererar lite väl friskt och Jomper/Jonas startar ett nytt "rent" mountainbikeforum utan censur vid namn Happymtb.org i augusti 2003.
2003-2004: Happymtb växer så det knakar, trevlig stämning och mycket cykelsnack. Sveriges trevligaste mountainbikeforum, helt klart! Under tiden dukar de flesta andra cykelforum under, Velomag, Kadens, Out Magazine, m.m. Nära nog alla dras till happymtb som nu har spritt sig på allas läppar runt i hela sverige från Ystad till Treriksröset. Happy blir bara större och större.
2005: Happy slår rekord, 2000 registrerade användare. Boe tippar rätt datum och vinner en cykel i delar som donerats av happyanvändare. Forumtroll försöker skapa oreda.
Ännu mer tillbakablickar
Jag minns den tiden då Out Magazine var rätt trevligt ställe att spana in på ibland, när man väl läst sina cykeltidningar och surfat runt på funsport/velomag forumet. Forumet på Out var det rätt låg aktivitet på redan då, reggade mig och tittade in då och då. Så flöt det på tills happymtb startades av Jomper.
Jag träffade Jonas första gången under en pre-happyride i 1:e december 2001, då vi(Jonas, Dick, Patric & Catarina) cyklade en långtur i Sisjöområdet. Detta skedde tack vare funsportforumet, där Jonas annonserat om en cykeltur. Vi var väl totalt 6-7st på den där turen, som förresten var riktigt blöt och lerig samt lång! :-) Ingen av oss var med i någon cykelklubb och cyklade för att det var kul. Desto roligare blev det när man var fler, så det blev en del cykelturer utannonserade på funsportforumet.
Vid den här tiden så var trafiken på funsportforumet också stigande, mer och mer inlägg och även där började trådarna spåra ur. Pär Edgren var ensam moderator och gick till slut loss rätt bra på det forumet, censurerade en del trådar friskt. I samma veva var
Funsport Mountainbike fortfarande ensam MTB tidning i Sverige, men på våren(om jag inte minns helt fel) 2002 skulle en konkurrerande blaska komma ut som hette
Kadens. Vi diskuterade bl.a. detta på funsportforumet, den tråden raderades/försvann rätt fort. Censuren kändes olustig. Många av forumbesökarna där började tröttna och Jonas hade en idé om ett nytt forum. Ett
forum, för det var ju faktiskt till 99% forumet man gick in på när man surfade till www.funsportmountainbike.se/ Förresten så fanns det en Bianchi Oskar redan då, men han hette Luzac(Lukas) och han har lugnat ner sig betydligt sedan dess. Luzac skriver ibland här på happy och åtminstone minns jag honom väl sedan funsport och velomag. En helt annan Luzac idag än då, eller hur Lukas? ;-)
Augusti 2003 såg happymtb.org dagsljuset. Tillströmningen av medlemmar/användare till happy var bättre än väntat, många av de gamla rävarna från funsportforumet hittade hit till happy. Happy som var precis det som behövdes, någonstans att snacka cykel och annat helt fritt. Utan censur, så långt det gick.
Stämningen var trevlig och helt klart "Sveriges trevligaste mountainbike forum".
Jonas/jomper hade prickat rätt, det blev succé direkt. Happymtb spred sig land och rike runt och allt fler hittade hit, så även du som läser detta nu. Via länkar, via kompisar, ute i skogen, andra cyklister man träffade tipsades. Vi blev allt fler, väldigt många fler.
Någonstans i den här vevan så minskade aktiviteten på andra cykelforum drastiskt. På funsport/velomag forumet skrevs det mest OT trådar då, ett par inlägg i veckan kanske. Out Magazine tappade säkert också en del forumbesökare. Happy växte så det knakade, vi snackade cykel i alla former och hade/har riktigt trevligt.
Erik på Out Magazine kämpade på med sin webzine, men det var ju happymtb forumet som drog mest besökare i hela sverige. Jag tittade in ibland då och då på Out, läste lite artiklar och surfade sen till happy igen.
Förra året kom en uppdaterad Out Magazine ut och Erik skrev en tråd om det med länk. Tittade in där igen och då var forumet borta och allt satsades på artiklar och nyheter, samt produkttester. Det såg bra ut, lite grammatiska fel här och där kanske men prydligt. På förstasidan skrev Erik om att forumet var borta och att man kunde ta sin tillflykt till forumet på happymtb.org med tilläggskommentar
"Vill ni diskutera cykel tycker jag ni ska besäka det välbesökta forumet Happy MTB. Ett forum inte riktigt i min smak, men för den breda massan verkar den fungera.". Skrev en kommentar om det med glimten i ögat i just den tråden om
Nya Out Magazine, men det gick inte riktigt fram.
Därefter kom ett nytt forum igång på Out Magazine, men fortfarande med få besökare. Och där är vi nu. Frågan är bara om det blir fler besökare där efter Eriks enmansshow i den här tråden där han i ren desperation går bärsärk under flera nicknames.
Jag har inget emot varken Out Magazine, Erik eller någon annan. Tycker bara att happymtb är trevligast ändå... Vad tycker ni, egentligen? Och Erik är lika välkommen som någon annan att diskutera cykel och annat på happy, sveriges trevligaste mountainbikeforum.
Hur trevligt vi har här beror på er, det är NI som _är_ happymtb. Välkomna in i spelet! :-)
/Leo