[OT video] Jag bjuder på en vurpa!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 25462
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 25462

Guest
(Hoppas att det inte gör något att jag postar en offtopic-video. I såfall kan ju alltid en mod plocka bort den.) :D

Vurpor kan vara kul, åtminstone när inblandade inte slår sig (alltför mycket), så här bjuder jag på en sådan jag gjorde denna helgen.

Landseglade med drake och buggy i helgen och hade min Garmin VIRB Elite plus pulsmätare med mig. Vid det här tillfället hade jag, som tur var, kameran monterad på hjälmen istället för på buggyn (ni fattar varför om ni ser videon). Råkade ut för ett aningen för ojämnt område på stranden....

Hastighet och puls går att följa på video. Har dock inte redigerat eller lagt på musik eftersom det här klippet ska ingå i en längre video sen.

Senast redigerad av en moderator:
Ja drakarna utvecklar rejält med kraft så man får slita en hel del. Inte bara till att sitta lugnt och åka med. Eller förvisso kan man ta det lugnt och bara glida, men det är ju inte lika kul! Pulsen är nog en kombination av adrenalin och fighten med draken för att få ut mer hastighet och kraft från den. Träningvärken i mage, rygg, armar, bak, och vrister (ja faktiskt, vrister!) är inte nådig idag.

Förresten, för tillfället funkar inte videon för den håller på att ersättas med en version med högre bitrate. Bör vara tillgänglig igen om ca 30 min. Av någon anledning slaktar Vimeo (och YouTube för den delen) bildkvalitén ibland.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en reklamplats om du vill göra reklam.

Jag vill inte göra reklam. Vad är det för ett jävla påhopp?

TractionMan skrev:
> Jag vill inte göra reklam. Vad är det för ett
> jävla påhopp?

Din Twitter är full av reklam för ett företag och du basunerar ut hur du får grejer av dom och är "officiell testare" och sedan är du extremt noga med att skriva produktnamnet i hela dess form i inlägget.

Så även om du påstår att du inte vill "göra reklam" så är det precis det du gör.

JT skrev:
> TractionMan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill inte göra reklam. Vad är det för
> ett
> > jävla påhopp?
>
> Din Twitter är full av reklam för ett företag
> och du basunerar ut hur du får grejer av dom och
> är "officiell testare" och sedan är du extremt
> noga med att skriva produktnamnet i hela dess form
> i inlägget.
>
> Så även om du påstår att du inte vill "göra
> reklam" så är det precis det du gör.

För det första, jag gör INTE reklam, varken här eller på Twitter. Reklamen som dyker upp där är inget jag som användare styr över.
Att jag sen hade turen att få ingå i en testpanel och nämna det är inte heller reklam. Något jag helt enkelt är glad för, inget annat. Får inte en massa saker från företaget heller. Bara det kitet som övriga 24 testare fick. Förklarar bara bakgrunden till att jag använder just den här kameran (som dessutom bidragit till att jag är sjukt sugen på en ny MTB). Antar att de som skriver att de filmat med GoPro Hero 3 Black Edition (och råkar skriva HELA namnet) enligt ditt resonemang gör reklam för den kameran? Gäller det om man skriver vilken cykel man använder också? Om inte så haltar ditt resonemang duktigt.

Senast redigerad av en moderator:
Janos skrev:
> Skummeslöv?

Japp, Skummeslöv! Mig veterligen den enda vettiga stranden för den här typen av aktivitet i södra Sverige. :-)

TractionMan skrev:
> För det första, jag gör INTE reklam, varken
> här eller på Twitter. Reklamen som dyker upp
> där är inget jag som användare styr över.
> Att jag sen hade turen att få ingå i en
> testpanel och nämna det är inte heller reklam.
> Något jag helt enkelt är glad för, inget annat.
> Får inte en massa saker från företaget heller.
> Bara det kitet som övriga 24 testare fick.

Är det Twitter som skriver #GarminVIRB #Garmin i varannat inlägg? Intressant. Du styr inte över vad som står i inläggen? Och nu kommer du väl städa bort det efter jag påtalat det.

> Förklarar bara bakgrunden till att jag använder
> just den här kameran (som dessutom bidragit till
> att jag är sjukt sugen på en ny MTB). Antar att
> de som skriver att de filmat med GoPro Hero 3
> Black Edition (och råkar skriva HELA namnet)
> enligt ditt resonemang gör reklam för den
> kameran? Gäller det om man vilken cykel man
> använder också? Om inte så haltar ditt
> resonemang duktigt.

Du begriper uppenbarligen inte.

JT skrev:
----------------------------------------------------
>
> Du begriper uppenbarligen inte.

Hehe, det va lite kul. Tror faktiskt TS inte begriper att han gör reklam.

JT skrev:
--------------------------------------------------
>
> Är det Twitter som skriver #GarminVIRB #Garmin i
> varannat inlägg? Intressant. Du styr inte över
> vad som står i inläggen? Och nu kommer du väl
> städa bort det efter jag påtalat det.

Du kanske är omedveten om det så jag förklarar det för dig. Ord/fraser som har tecknet # framför i det här fallet kallas för taggar. Ett system i sociala medier tex Twitter, Instagram osv att länka samman inlägg med samma tema, intresse etc. Det är INTE reklam! ;-)

> > Förklarar bara bakgrunden till att jag
> använder
> > just den här kameran (som dessutom bidragit
> till
> > att jag är sjukt sugen på en ny MTB). Antar
> att
> > de som skriver att de filmat med GoPro Hero 3
> > Black Edition (och råkar skriva HELA namnet)
> > enligt ditt resonemang gör reklam för den
> > kameran? Gäller det om man vilken cykel man
> > använder också? Om inte så haltar ditt
> > resonemang duktigt.
>
> Du begriper uppenbarligen inte.

Jo, jag begriper alldeles utmärkt. Ditt resonemang däremot och fullt av hål. Du är uppebarligen inte kapabel till att svara på de enkla frågorna jag ställde. Möjligtvis en GoPro-fanboy?

rickards skrev:
> JT skrev:
> --
> >
> > Du begriper uppenbarligen inte.
>
>
> Hehe, det va lite kul. Tror faktiskt TS inte
> begriper att han gör reklam.

Jag gör inte reklam! Svårt att fatta det eller? Det är inte jag som har problem med att begripa saker i det här sammanhanget. Att man skriver vilken typ av kamera man använder, vilken cykel/bil/båt/hund/what ever man gillar, använder eller föredrar är inte heller reklam.

Allt jag gjorde var att dela med mig av en rolig vurpa och lite fakta bakom den och så får jag skit för det. Kanske läge för moderatorerna att plocka bort namn och referenser till all utrustning i trådarna hädanefter? Fortsättningsvis är det kanske bäst att bara tillåta att man skriver saker som att jag "använde en cykel och filmade med en videokamera"?

rickards skrev:
> Tror faktiskt TS inte begriper att han gör reklam.

Du har rätt.

JT skrev:
> rickards skrev:
> -----
> > Tror faktiskt TS inte begriper att han gör
> reklam.
>
> Du har rätt.

Nej, ni har båda fel. Helvete så trångsynta vissa kan vara då. Hur vore det om du läser och besvarar de enkla frågorna jag jag tog upp längre upp i tråden istället? Eller det är över din förmåga?

TractionMan: Du gör exakt det som företaget förväntade sig när de skickade prylar till dig att testa. Du skriver om dem på forum, och #-taggar dina twitterposter. Detta kan tolkas som reklam, och det borde inte vara särskilt svårt att förstå.

Senast ändrad:
Företaget har "gett" dig en kamera och din motprestation är att du publicerar filmer och nämner produktnamn och företagsnamn på nätet. Tror du att du fått kameran av ren välgörenhet?

Tänk lite och var inte så jäkla naiv.

Och, nej, jag är ingen GoPro-"fanboy". Haha! Jag har ingen "filmkamera" av något märke.
Och, nej, att köpa en grej och sedan posta att "min grej är svinbra" är inte samma sak eftersom man betalar för grejen. (Det finns även gråzoner på detta vilket kan läsas i annan tråd)

Senast ändrad:
Enligt Wiki:
"Reklam är ett massmedium, som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller en annan organisation.
Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster."

TractionMan skrev:
> Jag vill inte göra reklam.

Men det är det du gör med ditt inlägg + video. Per definition.

zinkpasta skrev:
> TractionMan: Du gör exakt det som företaget
> förväntade sig när de skickade prylar till dig
> att testa. Du skriver om dem på forum, och
> #-taggar dina twitterposter. Detta kan tolkas som
> reklam, och det borde inte vara särskilt svårt
> att förstå.

Du skriver en bra sak: "kan tolkas". Precis som all benämning av ett varumärke, pryl, fordon etc "kan tolkas" som reklam. Dock är det i sammanhanget inte reklam. Taggarna används mao INTE som reklam, det är ett sätt att hitta andra liknande poster. Precis som jag taggar andra intressen jag har (dock inte så mycket på Twitter) för att hitta fler med samma intressen (för nördiga för att ta upp här).

JT skrev:
> Företaget har "gett" dig en kamera och din
> motprestation är att du publicerar filmer och
> nämner produktnamn och företagsnamn på nätet.
> Tror du att du fått kameran av ren välgörenhet?
>
>
> Tänk lite och var inte så jäkla naiv.
>
> Och, nej, jag är ingen GoPro-"fanboy". Haha! Jag
> har ingen "filmkamera" av något märke.
> Och, nej, att köpa en grej och sedan posta att
> "min grej är svinbra" är inte samma sak eftersom
> man betalar för grejen. (Det finns även
> gråzoner på detta vilket kan läsas i annan
> tråd)

Bra svar så långt tack. Jag är inte ett jävla dugg naiv, tror inte att jag fått kameran i välgörenhet. Motprestationen (finns givetvis en sådan) är att man postar minst en video på företagets sida för testet, inget annat. Självklart fattar jag att det är ett lätt sätt att få publicitet. Sen att jag råkar vara nöjd med den och därför taggar och skriver om den är en annan sak. Det är inget krav på något vis. Jag kan garantera att jag gjort samma sak om jag köpt den. Likaså om jag köpt en kamera av annat märke och varit lika nöjd. Är det något jag inte gillar med kameran så framkommer det också i mina omdömen, så jag är inte på något vis köpt om du tror det.
Dessutom har jag aldrig påstått att "min grej är svinbra"!

poscar skrev:

>
> Men det är det du gör med ditt inlägg + video.
> Per definition.

Nej! Varken inlägget eller video är reklam. Om så vore fallet så är ALLA inlägg och ALLA videoklipp där kameror och annan utrustning reklam.

TractionMan skrev:
> poscar skrev:
> -----
>
> >
> > Men det är det du gör med ditt inlägg +
> video.
> > Per definition.
>
> Nej! Varken inlägget eller video är reklam. Om
> så vore fallet så är ALLA inlägg och ALLA
> videoklipp där kameror och annan utrustning
> reklam.

Men chilla lite nu. Du har fått en grej gratis, du skriver positivt på flera plattformar om grejen du fått gratis och blir förbannad när det kan tolkas som om du gör reklam för grejen du fick gratis.

Nog bara att tugga i sig att det du gör är misstänkt nära reklam. Och nej, du behandlas inte annorlunda än någon annan som fått en grej gratis och som är (överdrivet) grafisk med vilken grej det är han/hon använder. Så fortsätt du skriv ut hela namnet på grejen du fick gratis, tagga vad tusan du vill osv men acceptera att vi tror att du är köpt.

TractionMan skrev:
> Nej! Varken inlägget eller video är reklam. Om
> så vore fallet så är ALLA inlägg och ALLA
> videoklipp där kameror och annan utrustning
> reklam.

virb.jpg

uagamlingen skrev:

> Men chilla lite nu. Du har fått en grej gratis,
> du skriver positivt på flera plattformar om
> grejen du fått gratis och blir förbannad när
> det kan tolkas som om du gör reklam för grejen
> du fick gratis.
>
> Nog bara att tugga i sig att det du gör är
> misstänkt nära reklam. Och nej, du behandlas
> inte annorlunda än någon annan som fått en grej
> gratis och som är (överdrivet) grafisk med
> vilken grej det är han/hon använder. Så
> fortsätt du skriv ut hela namnet på grejen du
> fick gratis, tagga vad tusan du vill osv men
> acceptera att vi tror att du är köpt.

Jag behöver inte "chilla", varken är eller har varit förbannad. Ligger inte i min natur helt enkelt. Kan förvisso förstå att du tror det med tanke på de "kraftord" jag använder mig av. De ingår helt enkelt i det svenska språket är därigenom mitt vokabulär. Lätt att missförstås antagligen.
Nej jag tror inte att jag behandlas annorlunda, det är en gråzon som JT mycket väl poängterade tidigare i tråden. Håller dock inte med om att jag är överdrivet grafisk på något sätt. Andra har skrivit positiva saker om andra prylar, med fullständiga namn och modeller i trådarna, utan att det har tolkats som reklam.
Enda anledningen till att jag skiver positivt är att jag är nöjd med saken i fråga så långt. Negativa saker kommer även de att tas upp. Köpt prylen eller inte är oväsentligt.

Nej jag kom till Happy för att jag är skitsugen på att komma igång med en bättre MTB (hade glömt hur gött det är att pinna på i skogen, trots fullständig avsaknad av åkteknik). Gjorde dock misstaget att under tiden dela med mig av en OT-video (jag är inte direkt den första som postat OT) och nämnde vad jag använt. Ett misstag jag inte gör om det kan jag garantera. Faktum är att jag lär dra mig för att posta här i fortsättningen. Verkar inte vara ett så trevligt forum som det såg ut till att vara innan jag reggade mig. Men jag hoppas att jag har fel på den punkten.

H. skrev:
> TractionMan skrev:
> -----
> > Nej! Varken inlägget eller video är reklam.
> Om
> > så vore fallet så är ALLA inlägg och ALLA
> > videoklipp där kameror och annan utrustning
> > reklam.
>
>

Vad är poängen med denna screenshot? Många GoProanvändare lägger till motsvarande grafik/loggor/etc på sina videor.

TractionMan skrev:
> Vad är poängen med denna screenshot? Många
> GoProanvändare lägger till motsvarande
> grafik/loggor/etc på sina videor.

Ja precis, vad är poängen med att lägga in den lilla filmsekvensen? Om det inte är för att göra reklam, vad är det då? Varför sammanfaller oftast liknande loggor i slutet av videoproduktioner med de som sponsrar filmen och vill göra reklam för sitt varumärke. Skärp dig nu för fan.

TractionMan skrev:
> H. skrev:
> -----
> > TractionMan skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nej! Varken inlägget eller video är reklam.
> > Om
> > > så vore fallet så är ALLA inlägg och ALLA
> > > videoklipp där kameror och annan utrustning
> > > reklam.
> >
> >
>
> Vad är poängen med denna screenshot? Många
> GoProanvändare lägger till motsvarande
> grafik/loggor/etc på sina videor.

Kan du visa nån som lagt till en sån som inte är sponsrad eller har deltagit i nåt jippo där ett liknande klipp ska vara med?

Och varför lägger du till det om det inte är för att göra reklam? Är det för att du vill vara pro och har sett att de gör så?

fredrikw skrev:
> TractionMan skrev:
> -----
> > Vad är poängen med denna screenshot? Många
> > GoProanvändare lägger till motsvarande
> > grafik/loggor/etc på sina videor.
>
> text. Skärp dig
> nu för fan.

Fredriks signum :-)
Men håller med, TS tänk efter ett litet tag istället för att ta så illa upp.
När jag såg klippet var min första tanke att skriva fulreklam, men mindes att du presenterat dig tidigare på forumet och valde då att fria eftersom din personliga vinning i form av testare av produkten är liten.

MRobson skrev:
> fredrikw skrev:
> > text. Skärp dig
> > nu för fan.
>
> Fredriks signum :-)

Japp, inga jävla företags-hashtags här inte! =)

Eller det är det man kanske ska göra, de värsta utbrotten man får ska avslutas med typ #iamspecialized eller något liknande larv.

fredrikw skrev:
> Eller det är det man kanske ska göra, de värsta
> utbrotten man får ska avslutas med typ
> #iamspecialized eller något liknande larv.

Haha, det skulle vara snyggt!

Kanske nåt för örgel och lagombra att ta efter?

H. skrev:
> fredrikw skrev:
> > Eller det är det man kanske ska göra, de värsta
> > utbrotten man får ska avslutas med typ
> > #iamspecialized eller något liknande larv.
>
>
> Haha, det skulle vara snyggt!
>
> Kanske nåt för örgel och lagombra att ta efter?

Fantastisk idé!

Haha, vem lägger på riktigt in den där reklamsekvensen i sina amatörfilmer? Tror nog vi alla kan enas om att det är reklam vi pratar om. Men det är lugnt, det gör dig inte till en sämre människa, bara till en köpt människa.

Innan jag såg den där videon med preroll så tänkte jag att TS säkert inte gjorde det han gjorde med tanke på att det skulle vara reklam(även om det är reklam, vilket är precis tanken från Garmins sida i det här fallet). Kanske snarare för att företaget skulle notera hens filmer och följa på twitter eller dylikt. Det händer ju dagligen.

Men att anstränga sig så pass att man lägger in en preroll känns lite funky.

O andra sidan är väl kanske alla "Visa din" -trådar reklam på samma sätt. Trots att folk betalat för sina grejer där. Man visar upp nåt av ett visst varumärke och på det sättet sprids varumärket. Om man vill höra en tolkning till TS's fördel det vill säga.

uagamlingen skrev:
> Haha, vem lägger på riktigt in den där
> reklamsekvensen i sina amatörfilmer?

Köpte nyligen en GoPro och jag använder GoPros sekvenser i mina klipp. Inte för att göra reklam utan bara för att det ser liteså där häftigt ut. Möjligtvis också för att dölja det faktum att mina klipp suger. ;-) Fast å andra sidan lägger jag inte ut klippen på nätet utan plågar bara familj och vänner med dem.

TS: Reklam eller inte är en debatt jag gärna undviker. Men klippet såg åtminstone häftigt ut. Påminner om kitesurfing.

Tillbaka
Topp