[OT] Videoredigering

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Videoredigering
Vad kan man använda för program för att redigera en videofil (.avi)?
Vill klippa lite + lägga på ljud.

Finns det något program där man kan lägga på en textning?

Sen undrar jag också hur youtube räknar antal visningar. Någon som vet om det är unika träffar? Vidare är antalet träffar olika när jag söker på ett klipp som jag lagt upp, jämfört med om jag tittar i listan över mina videoklipp.

[OT] Videoredigering
Skulle gärna vilja ha ett gratisprogram (>30 dagar så jag slipper lära mig något nytt program om jag vill göra samma sak igen).

Råkade springa på det här klippet som var rätt roligt förresten! :-)

Senast ändrad:
[OT] Videoredigering
Jag har gjort några klipp i Shotcut som är gratis och öppet. Rekommenderas varmt! Är själv inte särskilt avancerad med videoredigering men shotcut verkar kunna göra det mesta och är stabilt.

[OT] Videoredigering
Jag har gjort några klipp i Shotcut som är gratis och öppet. Rekommenderas varmt! Är själv inte särskilt avancerad med videoredigering men shotcut verkar kunna göra det mesta och är stabilt.
Grymt! Jag kikade lite på OpenShot och Shotcut igår, förstod inte riktigt vad skillnaderna var, men då blir det till att testa Shotcut i första hand ?

[OT] Videoredigering
Kör du Mac!? Kan rekommendera Final Cut. 90 dagar gratis!

Har du en grym maskin kan jag rekommendera proffs valet Davinci Resolve, finns helt gratis version som klarar det du kräver. Dem kör färgsättning på Hollywood filmer å är väl etablerade. Kräver lite starkare dator men riktigt bra.

[OT] Videoredigering
Kör du Mac!? Kan rekommendera Final Cut. 90 dagar gratis!

Har du en grym maskin kan jag rekommendera proffs valet Davinci Resolve, finns helt gratis version som klarar det du kräver. Dem kör färgsättning på Hollywood filmer å är väl etablerade. Kräver lite starkare dator men riktigt bra.
Nej, PC.
Davinci har jag sett nämnas tidigare. Tror inte jag har en grym maskin dock :/
Har en Ryzen 7, men misstänker att det är grafikkortet som får jobba vid redigering och rendering. Där håller min lille dator inte så hög klass tyvärr

[OT] Videoredigering
Det beror helt på vad du är ute efter. Ska du bara klippa ihop ett antal filer så funkar ju vad som helst - välj det enklaste/billigaste. Har testat några stycken förr men kommer inte ihåg vilka så jag kan inte rekommendera ngt.

Är du lite mer seriös och tycker det är roligt att göra videor (som en hobby typ, starta YT-kanal) så tycker jag det bästa valet är Davinci som finns i en väldigt kapabel gratisversion. Definitivt en högre tröskel men med det programmet så finns det inga begränsningar om du vill utveckla ditt filmande vidare. Kan köras även på en lite sämre dator, framförallt från version 18. Men visst, ju snabbare dator desto bättre... ?

[OT] Videoredigering
Ja värt å testa Davinci, jag kom undan med 8 gb ram bara men när jag gick över till 4k videos blev det småsegt så fick skaffa final cut. Borde egentligen bara slänga in lite mer ram. En hel del av de andra så kallade "gratis" programmen kan innehålla lite halvskum kod. Min maskin e från 2015. davinci fungerar och final cut. Bäst flyt med 4k e final cut. Lycka till!

[OT] Videoredigering
Ja värt å testa Davinci, jag kom undan med 8 gb ram bara men när jag gick över till 4k videos blev det småsegt så fick skaffa final cut. Borde egentligen bara slänga in lite mer ram. En hel del av de andra så kallade "gratis" programmen kan innehålla lite halvskum kod. Min maskin e från 2015. davinci fungerar och final cut. Bäst flyt med 4k e final cut. Lycka till!
Yep, ram är gött o ha. Har 16 Gb på min men ett riktigt kasst grafikkort. Eller det finns inte ens ett grafikkort, bara inbyggt Intel-skit så den går på knäna vid lite tyngre grejer som fusion-effekter o s v.

Editerar sällan 4K men just det spelar ingen större roll av ngn anledning. Då är det viktigare vilken typ av filer som jag editerar. 4K från min kamera är helt ok. 2.7K från drönare är tungt, likaså 1080p från Gopro. Men det är ju min dator det. Med ett riktigt grafikkort så hade det säkert gått kalas.

[OT] Videoredigering
Yep, ram är gött o ha. Har 16 Gb på min men ett riktigt kasst grafikkort. Eller det finns inte ens ett grafikkort, bara inbyggt Intel-skit så den går på knäna vid lite tyngre grejer som fusion-effekter o s v.

Editerar sällan 4K men just det spelar ingen större roll av ngn anledning. Då är det viktigare vilken typ av filer som jag editerar. 4K från min kamera är helt ok. 2.7K från drönare är tungt, likaså 1080p från Gopro. Men det är ju min dator det. Med ett riktigt grafikkort så hade det säkert gått kalas.
Kör du Davinci eller vilken programvara använder du?

[OT] Videoredigering
Jag använder Shotcut sedan några år tillbaks och det som står om det i den länkade testen stämmer bra.
Lättanvänt, men inte särskilt avancerade funktioner.

[OT] Videoredigering
Videoredigering. Titta på videon jag länkade till.
Här är ett exempel på egen produktion:
Eller kanske mer forumanpassad cykelvideo:

/Martin
Ja, jag tittade på den lite snabbt och såg att det var ”vanlig” redigering. Men utan att egentligen veta vad jag pratar om så känns Blender overkill för att bara klippa lite.
Men det såg ju schysst ut med lite övergångar och bakgrundsmusik.

Coolt med katamaran! Men det såg fruktansvärt ut att pendla med cykel i den snön ?

[OT] Videoredigering
Ah, lägligt att den här tråden dök upp.

Jag har ett lite annorlunda önskemål, och det är en videovisare/redigare för ubuntu/linux (eller smärtfritt under wine) som även kan ta bort filer från disk (samt helst döpa om filer). Under Windows har t. ex. Cyberlink Powerdirector denna funktion, men varken Kdenlive eller OpenShot verkar kunna det, man kan bara ta bort filerna från projektet..

Anledningen är att jag snabbt vill kunna rensa bland massa små videofiler, dvs preview:a och sen antingen ta bort helt eller slänga in i tidslinjen för vidare redigering, eller döpa om till spara00001.avi osv.

Egentligen behöver jag inte redigeringsmöjlighet i det här stadiet, enbart en lista som kan previewa filer och hantera vidare.. filhanterare + VLC blir för omständigt, och enbart VLC har jag inte heller lyckats med, men om nån säger att det går kanske jag får kika vidare.

Mycket yrande och lite ot till och med för att vara denna tråde, men .. hjälp?

[OT] Videoredigering

Jag har ett lite annorlunda önskemål, och det är en videovisare/redigare för ubuntu/linux (eller smärtfritt under wine) som även kan ta bort filer från disk (samt helst döpa om filer). Under Windows har t. ex. Cyberlink Powerdirector denna funktion, men varken Kdenlive eller OpenShot verkar kunna det, man kan bara ta bort filerna från projektet..

Anledningen är att jag snabbt vill kunna rensa bland massa små videofiler, dvs preview:a och sen antingen ta bort helt eller slänga in i tidslinjen för vidare redigering, eller döpa om till spara00001.avi osv.

Egentligen behöver jag inte redigeringsmöjlighet i det här stadiet, enbart en lista som kan previewa filer och hantera vidare.. filhanterare + VLC blir för omständigt, och enbart VLC har jag inte heller lyckats med, men om nån säger att det går kanske jag får kika vidare.

Jag kan ju inget om sånt här men tyckte frågeställningen var lite intressant, så hittade följande:

[OT] Videoredigering
Jag kan ju inget om sånt här men tyckte frågeställningen var lite intressant, så hittade följande:
Tack för länken. De flesta svaren (inkl kommentaren du länkade) berör Davinci Resolve verkar det som, det verkar ju vara ett alternativ men jag är osäker på om jag ens kan köra det på min linuxburk (Asus PN51 med integrerat AMD-grafikkort), jag har iaf inte lyckats utan får "Unsupported GPU Processing Mode" vid uppstart och har inte riktigt kompetensen att grotta i drivisar under linux. Kanske får slänga in fråga i datafråge-tråden på det temat.. Sen tror jag det är fel maskin att redigera i Resolve även om jag får igång det, men previews i låg upplösning och filhantering på det hade räckt i nuläget.

[OT] Videoredigering
Tack för länken. De flesta svaren (inkl kommentaren du länkade) berör Davinci Resolve verkar det som, det verkar ju vara ett alternativ men jag är osäker på om jag ens kan köra det på min linuxburk (Asus PN51 med integrerat AMD-grafikkort), jag har iaf inte lyckats utan får "Unsupported GPU Processing Mode" vid uppstart och har inte riktigt kompetensen att grotta i drivisar under linux. Kanske får slänga in fråga i datafråge-tråden på det temat.. Sen tror jag det är fel maskin att redigera i Resolve även om jag får igång det, men previews i låg upplösning och filhantering på det hade räckt i nuläget.
Låter som överkurs...

Dessutom är Resolve inte speciellt resurssnålt när det gäller att spela upp video. Det går ganska trögt jämfört med t ex VLC även om man ställer ner upplösningen.

[OT] Videoredigering

Jag har i flera år använt Shotwell för att katalogisera mina foton. Helt nyligen insåg jag att Shotwell kan göra detsamma med videofiler. Sorteringen sker i båda fallen med avseende på datum. Vill man spela upp en videofil sker det i ett externt program.

Jag tror inte Shotwell är exakt vad du önskar dig men det kan vara värt att testa.

/Martin

[OT] Videoredigering
Lightworks är det gratisprogram som gör dig mest redo för mer professionella redigeringsprogram i framtiden om du skulle gå den vägen. Kompetent med bra tänk.

[OT] Videoredigering

Alltså... Dolphin, filhanteraren för KDE kan previewa video. Man behöver bara ha "Veiw -> show previews" i klickat. Men du kanske testat det redan och jag missförstår.
1666627366657.png

[OT] Videoredigering
Nu har jag testat Shotcut och det uppfyller utan tvekan mina krav, så tusen tack för det tipset ?

Nu har jag klippt och exporterat en film med förinställda inställningar för Youtube, men kvaliten på den uppladdade filmen är lägre än när jag spelar upp den på datorn, vad gör jag för fel då?

[OT] Videoredigering
Nu har jag testat Shotcut och det uppfyller utan tvekan mina krav, så tusen tack för det tipset ?

Nu har jag klippt och exporterat en film med förinställda inställningar för Youtube, men kvaliten på den uppladdade filmen är lägre än när jag spelar upp den på datorn, vad gör jag för fel då?

Det kan ta ett tag för YouTube att processa en nyligen uppladdad video så att den går att titta på med högre upplösning i deras spelare. Tålamod och kolla in lite senare. Dock kommer youtube alltid komprimera din fil något för att spara bandbredd så exakt samma kvalitet blir det inte.

[OT] Videoredigering
Det kan ta ett tag för YouTube att processa en nyligen uppladdad video så att den går att titta på med högre upplösning i deras spelare. Tålamod och kolla in lite senare. Dock kommer youtube alltid komprimera din fil något för att spara bandbredd så exakt samma kvalitet blir det inte.
Jag upplever Youtubes komprimering som rätt brutal och funderar på om jag missat någon inställning när jag laddar upp filmer.

/Martin

[OT] Videoredigering
Ja, samma här. Laddade upp den i fredags och misstänker att det inte tar sååå lång tid så att jag kan fortsätta hoppas på förbättring…
Då lär den inte bli bättre. Jag har också råkat ut för det.
Jag läste någonstans att komprimeringen varierar beroende på vem som laddar upp. Konton med många följare (= kan ge mer reklamintäkter) får mindre komprimering. Vet inte om det verkligen är så, men det stämmer för mig. Mina filmer blir ganska kass på youtube.

[OT] Videoredigering
Då lär den inte bli bättre. Jag har också råkat ut för det.
Jag läste någonstans att komprimeringen varierar beroende på vem som laddar upp. Konton med många följare (= kan ge mer reklamintäkter) får mindre komprimering. Vet inte om det verkligen är så, men det stämmer för mig. Mina filmer blir ganska kass på youtube.
Jag har en följare. Ligger nog inte överst på youtubes-priolista då…

[OT] Videoredigering
Det finns ett litet Youtube-hack. Även om du filmar i 1080 så rendera till 4K innan du laddar upp. Komprimeringen för 4K är annorlunda/bättre än komprimeringen för 1080 som blir väldigt "mushy".

Edit: Har du länk till videon?

[OT] Videoredigering
Ännu ett tips - används 30 fps (eller högre). Alla säger att 24/25 fps är "cinematic" o s v och det stämmer MEN. Det funkar inte med Youtubes komprimering eller spelare. Snabba panoreringar blir alltid ryckiga hur rätt inställningar du än har i din kamera. Panoreringar i 30 fps blir enormt mkt bättre.

[OT] Videoredigering
Filmar och laddar upp 720p. 25 fps och h.264 tror jag -- måste dubbelkolla.

Hur stor skillnad det är mellan mitt orginal och Youtube beror på vad jag filmat, hur mycket information/bandbredd materialet innehåller/kräver. Värst är mitt head-cam test. Orginalet är mycket skarpare. Andra filmer har klarat sig bättre.

/Martin

[OT] Videoredigering
Filmar och laddar upp 720p. 25 fps och h.264 tror jag -- måste dubbelkolla.

Hur stor skillnad det är mellan mitt orginal och Youtube beror på vad jag filmat, hur mycket information/bandbredd materialet innehåller/kräver. Värst är mitt head-cam test. Orginalet är mycket skarpare. Andra filmer har klarat sig bättre.

/Martin
Om du filmar inomhus eller med med lampor så är det viktigt att fps och hz i lampor är jämt delbara; annars flimrar ljuset.

I Europa då filmar man 25fps eller 50fps. Inte 30 eller 60 om man inte filmar endast i naturligt ljus

Tillbaka
Topp