[OT] Vikingarännet

[OT] Vikingarännet
saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Läste din sammanfattning på utsidan.
>
> De hade grupper med farthållare som gick iväg
> strax efter tävlingsgruppen. Själv anslöt jag
> mig till en 4-timmarsgrupp.

Jag startade samtidigt som 3.15 gruppen. Tänkte eventuellt hänga på. Efter några km bestämde jag mig för att köra eget lopp. Kändes säkrast så. Klungvanan kändes sådär... både från min egen och andras sida.

4-timmars gruppen hann i kapp mig nästan exakt efter 4 mil då var det i stroleksordningen 10 personer kvar. De måste legat långt efter schemat om jag lyckats vara snabbare än dem i 4mil. Hoppas det gick bra för klungorna till slut.

[OT] Vikingarännet
Har tränat 50 mil den här säsongen, så det vore synd att inte åka. Men jag väntar på is innan jag bestämmer mig.
Har faktiskt inte brytt mig om att åka tidigare fastän jag bor i Uppsala. :-/

[OT] Vikingarännet
Nä, jag går bara ner och tittar på med en termos me kaffe som vanligt. Bor i Kungsängen (andra stället man måste ta sig över till fots/ryssgraven). Trampar väl ner på cykeln och hejar på alla Happyiter!

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
Jag är gammal hockeyspelare från första halvan av tonåren, och har bara såna skridskor. Får väl säga att skridsko-åkningen var där jag hade mest talang inom den sporten, inte puckhanteringen.

Går det att ta sig "runt" utan träning, med hockeyskridskor? Cyklar ju en del, men det är ju lite andra, mindre muskler, som lär kännas av. Och ljumskar.

[OT] Vikingarännet
STIZZE skrev:
> Jag är gammal hockeyspelare från första halvan
> av tonåren, och har bara såna skridskor. Får
> väl säga att skridsko-åkningen var där jag
> hade mest talang inom den sporten, inte
> puckhanteringen.
>
> Går det att ta sig "runt" utan träning, med
> hockeyskridskor? Cyklar ju en del, men det är ju
> lite andra, mindre muskler, som lär kännas av.
> Och ljumskar.

Det blir nog motigt (läs plågsamt) utan träning och framför allt vid landpassagerna, men det går nog(läs du dör inte och du kanske kommer i mål om du är stryktålig). Det är ett gäng kilometer på land så där ska du nog ha vanliga skor i så fall. Sedan skulle det vara att rekommendera att ta en testtur på någon mil innan så du vet vad som väntar i 80 km...

Mvh
Rickard

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
STIZZE skrev:
>
> Går det att ta sig "runt" utan träning, med hockeyskridskor?

Det är väl som att ta sig runt Vättern på en militärcykel eller fixie. Visst går det, men man bör vara en väldigt erfaren räser-cyklist (!) för att klara det, särskilt om det finns tidsbegränsningar. :-)

Landpassagerna är inte det värsta, eftersom de är gjorda för att kunna passeras av hastighetsåkare med fast skena. Jag funderar på att åka med mina gamla hastighetsrör, istället för lf-grillerna.

Lf-skridskor är ju gjorda för att du ska kunna vila i skäret, och det behövs om du ska åka långt. Därför har lf-skridskor en längre radie (rocker) på bladet än hockeyrör, som också ger bättre fart. Lf har 25-30 meter, medan hockeyrör har bara 3 meter.
Du sjunker alltså ned mer i isen (särskilt mjuk is) eftersom du också har skålslipat, och tvingas ta mer frekventa skär. Samtidigt måste du lägga mer energi på att balansera, där en lf-åkare kan stå och vila.

Precis som du bör åtminstone ha en 12-växlad åttiotalsräser till VR om du är ny på cykel, så bör du ha minst ett par billiga lf-skridskor med kängor till VR. [sic!]
Men många som kommer från hockeyn har svårt med lf-tekniken, som faktiskt är rätt annorlunda. Det blir mycket viftande med spetsarna från pucklirare. ;-)

Anders Tysk, arrangör, svara på frågor om VR och hockey 2004: http://www.aftonbladet.se/halsa/traning/article10439709.ab

[OT] Vikingarännet
>
> Landpassagerna är inte det värsta, eftersom de
> är gjorda för att kunna passeras av
> hastighetsåkare med fast skena. Jag funderar på
> att åka med mina gamla hastighetsrör, istället
> för lf-grillerna.
>

Landpassagerna är inte anpassade för att passeras med fast skena. Går du utan skydd har du ingen slipning kvar efter första passagen och du kommer vricka fötterna, går du med skydd kommer du bara vricka fötterna. De flesta som åker med fast skena byter till löparskor.

Med vänlig hälsning, Rickard

[OT] Vikingarännet
STIZZE skrev:
> Går det att ta sig "runt" utan träning, med
> hockeyskridskor?

Ta med dig skridskorna ner till Drevan och åk ett varv och känn efter.

[OT] Vikingarännet
Globalistic skrev:
> Jag funderar på att åka VR utan att ha stått
> på ett par grickor på flera år. Ska jag tänka
> om?

Det beror nog på om du satsar på tid eller att ta dig runt. Jag har själv aldrig åkt VR men åkt en del långfärdsskridskor och det är inte helt ojobbigt att åka så lång sträcka utan att vara förberedd.

Men som vältränad cyklist borde det inte vara nåt problem att ta dig runt utan att dö.

[OT] Vikingarännet
Tänkte mer på att delta, ta mig runt å göra någon film om upplevelsen. Förutsatt att det inte är pisskallt osv...

Det ser så fint ut på bilderna, brett plogat, glada deltagare. Däremot tror jag det nog inte e så hela tiden. Vissa år när ABC varit och filmat i målområdet så har deltagarna som gått i mål sett För hemska ut. Fastfruset snor och dreggel i massor :D

Har inga skridskor heller längre så det måste också inköpas.

Man kanske ska invänta vädret innan beslut tages å sedan göra sig ett försök?

Vikingarännet är ju en delgren i Stockholmsklassikern vilket jag inte har genomfört. Kunde vara kul å prova att fixa den. Först ut är då VR.

[OT] Vikingarännet
Arnesson skrev:
> Jag funderar på att köra, vi får ordna en
> happyklunga =)

Å fett! Vem fixar tröjor å har vi någon grindvakt?

[OT] Vikingarännet
Globalistic skrev:
> Det ser så fint ut på bilderna, brett plogat,
> glada deltagare. Däremot tror jag det nog inte e
> så hela tiden. Vissa år när ABC varit och
> filmat i målområdet så har deltagarna som gått
> i mål sett För hemska ut. Fastfruset snor och
> dreggel i massor :D

De flesta år är det scenario 2 som gäller men med rätt utrustning och lite träning är det inte alltför jobbigt att ta sig runt.

Köp ett par långfärdsskridskor med skidbindning. Använd skate/skidpjäxorna. Undvik stavar om du kan. Ta med egen dryck då drickastationerna håller ojämn kvalitet. Se upp för sprickor/dålig is. Böj på benen och ha framförallt inte framvikt (raka ben + böjd rygg = garanterat framåtfall) så skall det nog gå bra.

Så här ser det se ut när den Holländska långloppseliten åker på sjöis: http://www.runnwinterweek.se/se/film/filmer 2012.aspx

[OT] Vikingarännet
Globalistic skrev:
> Jag funderar på att åka VR utan att ha stått
> på ett par grickor på flera år. Ska jag tänka
> om?

Nej, första och hittills enda gången jag stått på ett par långfärdsskridskor var på Vikingarännet 2010. Inga problem förutom lätt ansträngda ryggmuskler. Kom i mål på ca 4,5 timme så det är som en cykelrunda ungefär. Kör, bara kör!

[OT] Vikingarännet
Globalistic skrev:
> Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag funderar på att köra, vi får ordna en
> > happyklunga =)
>
>
> Å fett! Vem fixar tröjor å har vi någon
> grindvakt?

Jag kan vara grindvakt fram till det är 100m kvar, då kommer jag flygande!

[OT] Vikingarännet
Speedskejtarn skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Böj på benen och ha
> framförallt inte framvikt

Hmm.....låter en smula lustigt, är det "Kosack positionen" som gäller, Haj, haj, haj! ;)

[OT] Vikingarännet
AxelSthlm skrev:
> Speedskejtarn skrev:
> -----
> > Globalistic skrev:
> >
>
> > -----
> > > Böj på benen och ha
> > framförallt inte framvikt
>
> Hmm.....låter en smula lustigt, är det "Kosack
> positionen" som gäller, Haj, haj, haj! ;)

Ja ungefär så, till skillnad mot "Ringaren från Notre Dame"-positionen ;)

[OT] Vikingarännet
Hur "safe" är banan? Vad behöver man ha med sig för säkerhetspryttlar? Eller behöver man inte det då det är ett "event"? Jag menar, isdobbar och enklar ombyte kanske går väl. Däremot kastlina, mm kanske går bort?

Så vad behöver man Minst ha med sig. Självklart kanske det också beror lite på väderleken. Men som med andra andra sporter har väl inte "snabb-killarna" sådant med sig? För jag menar, cyklar man Cykelvasan ser man knappast någon som startat längst fram med sadelväska och en ryggsäck fullproppad med reservdelar, mat och första hjälpen-kit?

[OT] Vikingarännet
Isdubbar och kanske en hjälm på skallen, knäskydd ifall du ska trilla på knäna, kanske armbågsskydd. Jag kör utan pikstavar, men ibland kan det vara en fördel att ha om det är trassliga förhållande med mkt bös, sprickor och skit.
Det blir dock alltid fäktningsmatch i starten i pikstav-klassen när alla ska fram samtidigt. Motionsklassen utan pikstav startar ngn kvart eller halvtimme före pikfäktarna, så det tar ett tag innan man blir ikappkörd av de snabbaste där osv.

[OT] Vikingarännet
Globalistic skrev:
> Hur "safe" är banan? Vad behöver man ha med sig
> för säkerhetspryttlar? Eller behöver man inte
> det då det är ett "event"? Jag menar, isdobbar
> och enklar ombyte kanske går väl. Däremot
> kastlina, mm kanske går bort?
>
> Så vad behöver man Minst ha med sig. Självklart
> kanske det också beror lite på väderleken. Men
> som med andra andra sporter har väl inte
> "snabb-killarna" sådant med sig? För jag menar,
> cyklar man Cykelvasan ser man knappast någon som
> startat längst fram med sadelväska och en
> ryggsäck fullproppad med reservdelar, mat och
> första hjälpen-kit?

VR släpper inte ut 1000-tals åkare på en bana där man riskerar att plurra (bäst att tillägga "än så länge"). Förr om åren krävdes att man hade isdubbar med sig. Numer verkar VR inte ställa några krav på utrustning men en liten rygga med förstärkningsplagg och dryck kan väl vara trevligt om man siktar på att bara genomföra loppet.

I tävlingsklass gäller det att ha ordning på prylarna då det mesta avgörs i bytena.

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
Min tanke är att jag deltar om vädret ser okej ut samt att isen verkar vara okej större delen av vägen. Isdobbar, lätt ryggsäck med lite dryck, energimat och nödvändigaste i ombytesväg.

Ingen pik eller stavar. Hjälm, funkar cykelhjälm?

[OT] Vikingarännet
När det kommer till kläder, ska man försöka se ut såhär:
thumb__bigsplash.png

Eller såhär:
5446299876_f777813d97_b.jpg

Eller kanske något däremellan? Hur e det med benen, ska håret av eller kan det få vara kvar?

:)

[OT] Vikingarännet
Skidkläder eller tempopyjamas med långkallingar under, svårt val :). Ang. glajjor så gillar inte mina ögon att bli utsatta för kyla och fartvind under för lång tid. Har använt cykelglajjor tidigare, men de immar alltid igen och det blir frost på glasen. Skidgoogles funkar bättre, men är kanske inte det snuggaste.

[OT] Vikingarännet
Provkörde ett par mil av banan idag, och isen är kall, hård och tjock. Men nerstöpningen är inte total, så det är småbuligt mest överallt och lite slagigt och påfrestande för ovana vader.

När det gäller kläder ska jag i veckan provåka mina långa cykelbibs för vinterbruk i super-roubaix-tyg (utan blöja). De kan nog fungera ned till 5 minus om det blir sol. De funkade fint i nollgradigt på Studan i veckan som gick, och det var f-n så mycket smidigare än långkalsonger och vadmalsbyxor... särskilt i kurvorna.
Lämpligast är väl skidkläder, särskilt om man redan har. Men har man cykelkläder för vinterbruk är man hemma med ett underställ +ANNAT.

Hinner nog inte få mina "klapschaatsen" levererade från Holland i tid att köra in dem, så det får bli mina gamla långisar med skidbindning. Banskridskor kan bli väl slagigt för mina smala tempovader i 8 mil också.

Säkerhetsutrustning behövs ingen, eftersom banan är kontrollerad och säker. Men arrangörerna kräver att man har isdubbar. Gissar att det beror på att någon kan åka vilse eller hamna fel i t.ex. Erikssund, Kairo eller någon annan plats lämpligt för oväntat vinterbad. :oP

[OT] Vikingarännet
Nu är jag anmäld, anmälde mig dock till fel klass (motions istället för tävling). Ska se om det går att ändra. Skulle vilja starta i tävlingsklassen så jag är i vägen istället för att andra är i vägen för mig :-)

[OT] Vikingarännet
Jo tack! Det gick bra. :-)
Klarade mitt mål på fyra timmar med några minuter till godo. Isarna var allt från perfekta (Sigtuna-Kairo och sista milen) till bedrövligt oåkbara (Stäket).

Det enda strecket i räkningen var att jag blev kränkt av en fredrikshofare redan i Krusenberg. :-(
Alltid dessa fredrikshofare...

[OT] Vikingarännet
Arnesson skrev:
> Jag surfade in på 3:17, kul lopp.

Bra tid.

I år bjöds det på ganska bra is, medvind och en OS-medaljör från Holland.

Tempot var brutalt de första 10 km. Hade dåligt tryck i benen efter gårdagens tävling och släppte täten tidigt men det gjorde andra också så vid Erikssund var vi tre. Löpningen var ingen stund att minnas men när jag kom nerför sista backen såg jag fyran och femman gå ut på isen. Lite strul i bytet och ryggen på sexan/sjuan tappad. Åkte helt själv ner till Kungsängen vilket var segt trots medvinden. Kom ikapp sjuan som tröttnat rejält och vi åkte ihop tillsammans in till Hässelby. Sjua totalt.

Isen var växelvis mycket fin men vid Skokloster var det tungåkt och mellan Roparudden och Kungsängen riktigt dåligt. Efter Kungsängen var isen katastrofal ett par kilometer vilket benen inte tyckte om. Bland de bästa isförhållanden som VR haft. Skulle tro att endast året 2003 (då jag inte åkte) hade bättre is.

[OT] Vikingarännet
Bra kört och kul med RR :)
Jag har bara åkt långfärdsskridskor ca 10ggr och aldrig åkt lopp/klunga (så våga inte ligga så nära som man borde), så var mycket nöjd. Får träna mer till nästa år!

Tillbaka
Topp