[OT] Viktigt meddelande till allmänheten

Jag tog cykeln och drog ut i skogen fort som faen. Är det safe att komma tillbaka nu? Har ryssen dragis sig tillbaka?

Verkar ju funka bra det där,
Larmet går över hela Stockholm, inte ett ljud om varför i varken tv eller radio fast kl är 22 och det pågår nyheter...
Facebook går såklart bananas och ända infon e en kort notis i dn 10 minuter senare...

Det kanske var ett test för att se hur många som gör det man ska göra, dvs slå på radion, eller kastar sig på datorn/telefonen och börjar jiddra på (a)sociala medier som Facebook och annat...

Mina tankar går till alla preppers som har låst in sig i sina hembyggda bunkrar isolerade från omvärlden, ovetande om att det bara var ett falsklarm...

Finns det förresten nån bra prepper-parmesan som håller ett decennium eller två?
Tänkte det kunde förgylla bunkertillvaron :)

/Johan

Läderlappen sa:
Mina tankar går till alla preppers som har låst in sig i sina hembyggda bunkrar isolerade från omvärlden, ovetande om att det bara var ett falsklarm...

Vad jag förstår har de dessutom glömt att blåsa "faran över", så prepparna kommer ju vara vääääldigt skeptiska till att komma fram om någon nu skulle få kontakt med dem...

Börne sa:
Läderlappen sa:
Hahahahaha!!!
Hej.. Dom sitter kvar där nere, dom VILL INTE att det ska vara ett falsklarm.. HUR skulle det se ut, efter allt detta vääääntande?? mvh borano20

borano20 sa:
Börne sa:
Läderlappen sa:
Hahahahaha!!!
Hej.. Dom sitter kvar där nere, dom VILL INTE att det ska vara ett falsklarm.. HUR skulle det se ut, efter allt detta vääääntande?? mvh borano20

Tyst, säg inget. De kan få sitta ett tag.

Jag trodde det var en varning om att Eurosport player skulle börja hacka i uppspelningen av TdF.

Nä, skämt å sido är det ju ganska allvarligt att sajter där folk sökte info om larmet gick ner. Jag tolkar även att min uppspelning började hacka som att delar av internet i Stockholm inte klarade av info-sökningen. Och detta var ett falsklarm.

fhloston sa:
Jag trodde det var en varning om att Eurosport player skulle börja hacka i uppspelningen av TdF.

Nä, skämt å sido är det ju ganska allvarligt att sajter där folk sökte info om larmet gick ner. Jag tolkar även att min uppspelning började hacka som att delar av internet i Stockholm inte klarade av info-sökningen. Och detta var ett falsklarm.
Vad jag förstår var det bla polisen.se, 11414 och 112 som hade problem.
Krisinformatio.se och 11313 fungerade som vanligt?
Om det var så så är det ju folk det är fel på inte systemen.
Sen kan man väl ha åsikter om att det tog 11min att få fram information på krisinformatio.se

fhloston sa:

Ja, och då gällde det ju bara stor-Sthlm? Tänk om larmet behöver gå över hela landet. Känns som berörda myndigheter behöver fundera på detta, folk har andra sätt att söka info idag.

Kom precis på att vi inte längre har en radiomottagare i huset (fast kanske via antenn och TV på något vis?). Står en i garaget iofs. Ska nog lägga någon semesterdag på lite prepping, det borde bli kul. Jag åker till XXL, barna gräver ett värn under lekstugan.

eketjall sa:
fhloston sa:

Sen kan man väl ha åsikter om att det tog 11min att få fram information på krisinformatio.se

Jag gissar att de kommer att ha beredskap för "ingen fara" i kommande tester :-)

eketjall sa:
fhloston sa:

Då hade jag också gjort fel. Misstänker att jag sökt information i den ordningen ungefär (troligen inte 112). Måste vara helt ärlig och erkänna att jag inte kände till krisinfo och 11313. Nu gör jag det, tack.

Förhoppningsvis får man väl iofs relevanta Google-träffar på "ryssen kommer!!!"? :-)

Om myndigheter ska informera folk men folk inte hittar informationen så är det fel på folket? Ni är väl för gulliga...

eketjall sa:
Det tog 50 minuter. 11 är dåligt. 50 är total katastrof. 11 minuter var twitter. :-) Nu ska jag cykla.

tuta sa:
eketjall sa:
Det tog 50 minuter. 11 är dåligt. 50 är total katastrof. 11 minuter var twitter. :-) Nu ska jag cykla.

Full pott i värdegrund, jämställdhet och mångfald istället?

Kul sida, väck din inre prepper http://hesafredrik.nu

Gick in på https://www.msb.se/ igår strax efter att signalen börjat ljuda och fönstrena var stängda. Efter en stunds tuggande kom en tillfällig Wordpress-sida upp med noll vettig information annat än att de höll på att uppgradera.

Det känns tryggt att vårt samhälle är beroende av Wordpress för att fungera. Styr dom tutorna med nåt plugin eller?

DT sa:
Läderlappen sa:

Vad jag förstår har de dessutom glömt att blåsa "faran över", så prepparna kommer ju vara vääääldigt skeptiska till att komma fram om någon nu skulle få kontakt med dem...

-"Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt"

Trött jag blir på allt raljerande över Ryssar och "Ryssen kommer", även Gudrun Schyman får sig en känga.

Jag bor i Skåne, med en öppen bro över till Danskarna. Hur tror ni det känns? Danskarna kan hur enkelt som helst rulla över en pansarbataljon. Och Sverige skulle då försvaras av halvdanskarna i Malmö! Tillåt mig småle, femtekolonnarna i Malmö skulle stå och välkomna Danskarna med viftande Dannebrogar.

me.I.am sa:
Jag bor i Skåne, med en öppen bro över till Danskarna. Hur tror ni det känns? Danskarna kan hur enkelt som helst rulla över en pansarbataljon. Och Sverige skulle då försvaras av halvdanskarna i Malmö! Tillåt mig småle, femtekolonnarna i Malmö skulle stå och välkomna Danskarna med viftande Dannebrogar.
Självklart.
Förena Skåne med Danmark.
Förena Skåne med Danmark.
Förena Skåne med Da-anmark.
För då blir spriten fri.

"Stockholmaren Torbjörn, 44, reagerade snabbt när VMA-larmet "Hesa Fredrik" ljöd över staden på söndagskvällen.
Inom två minuter hade han stängt all ventilation, gått på toaletten – och tagit fram sin gasmask.
– Det är helt oförlåtligt att man går ut och slår i gång en varning och sedan inte säger att faran är över. Det är verkligen en förtroendesmäll för myndigheterna, säger Torbjörn."

Med ett paket nyponsoppa och en gasmask rider man ut apokalypsen på toan!

Bilagor

• IMG_4696.PNG
    IMG_4696.PNG
    154.1 KB · Besök: 43
Äh, det var bara jag som råkade prova någon mystisk hacker-kod som jag laddade ned från en skum site i Ukraina, Sorry!!

Fältprästen sa:
DT sa:
Vad jag förstår har de dessutom glömt att blåsa "faran över"
Det kanske inte fanns någon anledning att göra det heller:
– Det var ingen VMA-signal och inget som är farligt, lugnar Stevlind.

Alltså... Larsa Stevelind var ju ett tag sen man såg :D Håller inte riktigt med honom om att det inte var en VMA med tanke på hur det lät så de kunde gott kostat på sig en faran över.

(karln är en citatmaskin av stora mått :D)

Den allvarliga frågan är då hur de kvartalsvisa testerna görs. Ett simpelt skript som bara skickar de olika signalerna förmodligen, och inte skickar kommandona som skall ge de olika signalerna. Känns bra.

Klarar inte ni stockholmare av att hantera en sådan här bagatell?!

Ni är "ju mycket smartare än oss lantisar"!

/Fedde

fhloston sa:
Nä, skämt å sido är det ju ganska allvarligt att sajter där folk sökte info om larmet gick ner.

Freddie L sa:
Ja, och då gällde det ju bara stor-Sthlm? Tänk om larmet behöver gå över hela landet. Känns som berörda myndigheter behöver fundera på detta, folk har andra sätt att söka info idag.

Det som är allvarligt är att folk inte vet var man skall hämta information, fast det "trumpetas" ut var tredje månad.
Att lita på att internet skall fungera i en kris/krigssituation är ju tveksamt, med tanke på hur relativt lätt nästan vem som helst kan släcka ned väl valda sidor under en tid. Det ser man ju exempel på "stup i kvarten".

Tillbaka
Topp