[OT] Vilken bil för billig pendling.

Kneecap sa:
johan44 sa:
Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.

Tjena!

Stämmer inte alltid. Som jag skrev ovan så stämmer det inte på fruns i10. På min V70 så stämmer hastighetsmätaren med färddatorn. Hade en BMW 320d på låns några veckor och där stämmer färddator med hastighetsmätaren men den visade 10% fel. 100 på mätaren gav 90 i verklig hastighet.

ooms sa:
+1
Elbil hypas väldigt mycket nu, men det kommer nog bakslag där också. Hur länge håller batterierna, vad kostar batteribyte? Hur stor miljöpåverkan blir det av batteritillverkning i den stora skala som behövs? Osv. Jag skulle vänta åtminstone 5 år till innan jag köper en elbil för att se om tekniken mognar eller om hypen dör ut.

Batteriernas livslängd är inte ett problem idag. Tesla har testat flertalet batterier som gått över 30k och det sämsta hade 85% kvar av kapaciteten, de flesta hade en bit över 90%. Toyota har liknande siffror. Vi har haft bilar med batterier i i snart tjugo års tid i Sverige. Man tänker inte på att det är samma batteriernas i hala hybrider och Prius kom för 19 år sedan. Pratade med Landstingets verkstadskillar, dom har en massiv mängd Prius och har aldrig haft batteriproblem.

Gamla batterier kan användas till batteribackuper i fasta installationer, som Teslas väggboxar t.ex

Hypen kommer inte att dö, jag ser bara Vätgas som ett alternativ som kan konkurrera på riktigt i längden.

Det sitter väl nickelmetallhydridbatterier i Prius generation 1-3 och litiumjonbatterier i generation 4?

Vad gäller vätgas/ bränsleceller håller jag med.

Ok, det låter otroligt korkat att ha den medvetet felaktiga hastigheten i färddatorn. Toyota har verklig fart. Undrar om den felaktiga farten är grund till avstånds- och förbrukning per km-beräkningar också...
Oskar sa:
Kneecap sa:
johan44 sa:
Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.

Tjena!

Stämmer inte alltid. Som jag skrev ovan så stämmer det inte på fruns i10. På min V70 så stämmer hastighetsmätaren med färddatorn. Hade en BMW 320d på låns några veckor och där stämmer färddator med hastighetsmätaren men den visade 10% fel. 100 på mätaren gav 90 i verklig hastighet.

42Hz sa:
Kneecap sa:
Hypen kommer inte att dö, jag ser bara Vätgas som ett alternativ som kan konkurrera på riktigt i längden.

Hypen har inte börjat än, även om Tesla sålde fler bilar än BMW lyckades sälja i USA, Telsa har ett försprång men så gott som alla biltillverkare har en hybrid eller ren elbil i pipe:n

https://www.autoblog.com/2018/09/06/tesla-model-3-outsells-entire-bmw-car-lineup/
Det är det jag menar, med hypen kommer miljöproblemen med batteritillverkningen verkligen upp på bordet, och då riskerar bakslaget komma.

Mja, utvecklingen lär ju fortsätta framåt även på batterifronten. På samma sätt som man nu kan tanka fossilfridiesel så kommer bstteritillverkningen bli grönare framöver.

Jag väntar på fusionsmotorn. Tanka med 10 gram bränsle så räcker det mer än bilens livslängd. Men det ligger nog inte i pipen än tyvärr.

ooms sa:
Det är det jag menar, med hypen kommer miljöproblemen med batteritillverkningen verkligen upp på bordet, och då riskerar bakslaget komma.

Undrar när bakslaget ska komma för fossila bränslen med tanke på miljöproblemen kring detta...

Har ej läst hela tråden. Äger endast en nissan leaf. Bor på landet o pendlar 47 km enkel väg, till jobbet. Har fyra barn o fem cyklar som dras med vid behov/önskemål. Har ägt den i 4,5 år. O det är underbart! Alla som tankar fossilt lurar sig själva. Ska jag t fjällen tar jag tåget o slipper köra. E framme utvilad o redo för äventyr. Min årliga "bränslekostnad" får jag tbax på skatten. Bilen är från 2013 o d enda som behövts bytas är torkarblad bak samt bromsklossar. Den hade gått 2000 mil när jag köpte den o e nu uppe i 15 500 mil.

Många parametrar blir det...
Och allt beror naturligtvis på hur långt man kör och hur ofta man tänkt byta bil. Så långt kan man ju räkna på det, svårare blir det när man ska lägga in "mjuka" delar, som värdet av att åka nytt, säkerhet, utseende, finesser, miljövänlighet och sånt.

Men det som man kan räkna på är det väl bara att sätta upp ett excelblad. Inköpspris, milkostnad, förväntade reparationer, servicekostnader, och restvärde. Sen tid (eller mil) på x-axeln. Och sen är det väl bara att stoppa in tänkbara kandidater och se vad som känns bäst.

Själv har jag kört olika varianter genom de senaste 10 åren: Honda Shuttle, drog mycket men praktisk. Lupo 3L, drog nästan inget men inte pålitlig (knepiga fel). Citroën C5 1.6 HDI, drog löjligt lite för en stor bil, men tveksam kvalité. Och nu Saab 9-3 (-02:a), drar för mycket, men billigt inköp och bekväm. Saabens större förbrukning uppvägs mer än väl bara av en nyare bils värdeminskning.

kogoyo sa:
Har ej läst hela tråden. Äger endast en nissan leaf. Bor på landet o pendlar 47 km enkel väg, till jobbet. Har fyra barn o fem cyklar som dras med vid behov/önskemål. Har ägt den i 4,5 år. O det är underbart! Alla som tankar fossilt lurar sig själva. Ska jag t fjällen tar jag tåget o slipper köra. E framme utvilad o redo för äventyr. Min årliga "bränslekostnad" får jag tbax på skatten. Bilen är från 2013 o d enda som behövts bytas är torkarblad bak samt bromsklossar. Den hade gått 2000 mil när jag köpte den o e nu uppe i 15 500 mil.

Låter klockrent för dina ändamål. Dock blir problemen när man ska frakta två skotrar till fjällen (30mil enkel resa) eller till föräldrarna (77mil enkel resa) och behöver en dragkapacitet på 1500kg samt rymlig bil för 3 barn. Finns det någon elbil med bra dragkapacitet? Samt hur kommer situationen med laddstationer se ut på glesbygden, och hur blir trängseln vid dessa om antalet elbilar exploderar?

Luthman Photography sa:
Mja, utvecklingen lär ju fortsätta framåt även på batterifronten. På samma sätt som man nu kan tanka fossilfridiesel så kommer bstteritillverkningen bli grönare framöver.
Så är det säkert, frågan är om det räcker till. För 10-15 år sedan var det etanolen som var lösningen, sedan kom man på att det inte var så bra. Sedan blev diesel miljövännernas bästa vän, tills man kom på att det blev ju inte så bra i städerna. Nu är det elbilen som alla tror på. Men jag vill se mer innan jag tror på att det är den silver bullet man hoppas på.

iMats sa:
ooms sa:

Undrar när bakslaget ska komma för fossila bränslen med tanke på miljöproblemen kring detta...
Det är ju det som är det fina med diesel, utvecklingen går snabbt mot att göra den fossilfri. Visst, dieseln ger andra problem i städer, men det är ju bara att reglera där.

ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Det är ju det som är det fina med diesel, utvecklingen går snabbt mot att göra den fossilfri. Visst, dieseln ger andra problem i städer, men det är ju bara att reglera där.
Fossilfrihet är inte detsamma som att den är miljövänlig. Till en viss gräns kan man göra den på restprodukter men sen..

arvtheshark sa:
Låter klockrent för dina ändamål. Dock blir problemen när man ska frakta två skotrar till fjällen (30mil enkel resa) eller till föräldrarna (77mil enkel resa) och behöver en dragkapacitet på 1500kg samt rymlig bil för 3 barn. Finns det någon elbil med bra dragkapacitet? Samt hur kommer situationen med laddstationer se ut på glesbygden, och hur blir trängseln vid dessa om antalet elbilar exploderar?

Tjena!

Model X har plats för fem barn och får dra ca 2200. Men sätt INTE en takbox på den.

Rattnalle sa:
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Fossilfrihet är inte detsamma som att den är miljövänlig. Till en viss gräns kan man göra den på restprodukter men sen..

Man får ju skilja på miljöproblemen. Fossilfritt är ju bra för jorden då vi minskar uppvärmningen. Fossilfri diesel är kanske inte så bra för människor, men människor är å andra sidan inte bra för klimatet...Rent krasst...

En snabb omställning till mer fossilfritt bränsle, förutsatt att det går att få fram utan andra konsekvenser såsom skövling av regnsskog, borde rimligen vara det snabbaste sättet att sänka människans klimatpåverkan. Sedan får man lösa påverkan på människor efterhand.

Stora problemet med bränsleceller är den begränsade livslängden, Toyota Mirai har väl 10 000 mils beräknad livslängd om jag inte minns fel. Edit: Kollade nu, och det stämmer inte. De ger 10000 mil och 5 års garanti på bränslecellen. Det är klart mindre än Teslas 8 år och obegränsade mil dock.

Sen finns det två problem till, ett är gastanken. Beggade gasbilar börjar ju få problem med dem nu och det kostar att byta.

Ytterligare ett problem är att det billigaste sättet att framställa vätgas är att utgå från fossila bränslen.

Men jag förstår att fossildrakarna gillar vätgas, de vill ju vidmakthålla sin position som sole provider av bränsle till våra bilar, och att vi även i fortsättningen ska tvingas åka och tanka.

Men vätglasbilarna är också elbilar, det ska vi inte glömma bort. Och de har också ett batteri, även om det är mindre.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Precis! Efter restprodukter blir det tex. palmolja och det är ju inte helt oproblematiskt. Och problemen med "miljövänlig" diesel har ju alla andra problem som uppstår vid förbränningen, partiklar, kväveoxider osv. Sen har all fordonstrafik andra miljöproblem i form av partiklar från bromsar, däck, lacker och rostskydd. De två sistnämnda hittar man en hel del av bland annat i tvättvattnet.
En lösning är väl att minimera fordonstrafiken så mycket som möjligt. Inte lätt alla gånger givetvis men det är grymt mycket trafik som går i onödan.

Om du har möjlighet att ladda på jobbet så tror jag att det billigaste elbilsalternativet är att importera en fiat 500e från staterna.

Mycketvillhamer sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Man får ju skilja på miljöproblemen. Fossilfritt är ju bra för jorden då vi minskar uppvärmningen. Fossilfri diesel är kanske inte så bra för människor, men människor är å andra sidan inte bra för klimatet...Rent krasst...

En snabb omställning till mer fossilfritt bränsle, förutsatt att det går att få fram utan andra konsekvenser såsom skövling av regnsskog, borde rimligen vara det snabbaste sättet att sänka människans klimatpåverkan. Sedan får man lösa påverkan på människor efterhand.
+1

iMats sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Precis! Efter restprodukter blir det tex. palmolja och det är ju inte helt oproblematiskt. Och problemen med "miljövänlig" diesel har ju alla andra problem som uppstår vid förbränningen, partiklar, kväveoxider osv. Sen har all fordonstrafik andra miljöproblem i form av partiklar från bromsar, däck, lacker och rostskydd. De två sistnämnda hittar man en hel del av bland annat i tvättvattnet.
En lösning är väl att minimera fordonstrafiken så mycket som möjligt. Inte lätt alla gånger givetvis men det är grymt mycket trafik som går i onödan.
Vem bestämmer vad som är "i onödan"?

ooms sa:
iMats sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
iMats sa:
ooms sa:

Vem bestämmer vad som är "i onödan"?
Vissa saker är objektivt i onödan. Friska människor i städer som kör bil enstaka kilometer.

Annat har ju en klart högre alternativkostnad i form av t ex tid om det ska ersättas..

Sjuka människor som på landsbygden kör en halvmil för att handla godis då? Är allt som inte direkt är livräddande ”i onödan”? Det kommer alltid bli en fråga om var man drar gränsen mellan nödan och onödan....

Senast ändrad:
Lejon sa:
Sjuka människor som på landsbygden kör en halvmil för att handla godis då? Är allt som inte direkt är livräddande ”i onödan”? Det kommer alltid bli en fråga om var man drar gränsen mellan nödan och onödan....
Jo absolut men vi har ju idag en kultur där det är socialt accepterat för friska människor att köra bil resor som är en kilometer eller mindre även om de inte t ex ska ha någon last med sig. Den kulturen måste förändras så att gränsen för normalt beteende flyttas mot längre avstånd eller mer objektiva behov av olika slag.

Jag är inte radikal på något sätt. Jag kör kanske 2000 mil om året. Men väldigt sällan korta sträckor annat än om jag ska ha med mig last av något slag. Att köra bil varje dag en halvmil till jobbet tycker jag är helt obegripligt men det är inte direkt ovanligt.

Senast ändrad:
Lejon sa:

Jag skulle säga att väldigt många kör bil i onödan idag. Iaf där jag bor. Jag har aldrig sett någon annan(vuxen) på gatan cykla till Ica som exempel, det är en kilometer bort. Det tar lika lång tid att köra som att cykla eftersom cykelvägen är mycket kortare.

Jag håller egentligen med, men i praktiken blir det väldigt svårt att säga vad som rent ”objektivt” är nödvändigt eller onödigt. Vad vi på Happy som antagligen är relativt pigga, friska och krya cykelentusiaster säger är en sak, personer med andra intressen kommer nog säga andra saker...

Vad som är objektivt nödvändigt är en omöjlig gränsdragning, det håller jag med om. Därför är åtgärder som t ex förändrar hur lätt det är att köra bil bra för då knuffar man fler att ifrågasätta vad som är nödvändigt och rimligt för egen del.

Nästan hela cykelindustrin är väl för övrigt ”onödig”? Jag har en massa cyklar som uppfyller de nyttotransportbehov jag egentligen har. Sjukt resursslöseri att jag funderar på en ny cykel för att cykla I SKOGEN!!! Varför ska jag cykla i skogen, det är ju helt meningslöst. Jag jobbar ju inte där.
Edit: förlåt TS, årets första julöl var för stark, jag har gått långt off topic. Klart du ska ha en Aston Martin Cygnet - en resurssnål bil som ändå ger en viss trivsel.

Senast ändrad:
Jag är en nöjd Renault Zoe ägare sedan 2 veckor.
Vi har kört 150 mil och tankat för ~10 kr, 5 öre/mil (Laddar på jobbet och gratis laddstationer)
service och skatt är mycket billigare. så det finns potential för billig drift.

Zoen är budget varianten i El bils gruppen. Den har ett stort batteri och relativt lång räckvidd. (22-24 mil nu på vintern)
Den är perfekt i stadsmiljö men inte den bekvämaste bil jag suttit i, plåtig och dåligt ljus och ja den är Fransk.
Den är 100 000 kr dyrare än en motsvarande bensinbil. Vilket jag hoppas kunna tjäna tillbaka på 10 000 mil

Den stor vinsten är att peka långfinger åt bensinbolagen och att ha ett givet diskussion ämne under fikat.

Lejon sa:
Edit: förlåt TS, årets första julöl var för stark, jag har gått långt off topic. Klart du ska ha en Aston Martin Cygnet - en resurssnål bil som ändå ger en viss trivsel.

Tjena!

Man skulle köpt ett gäng när dom släpptes, sjukt bra prisstegring på dom.

Rattnalle sa:
Lejon sa:
Jo absolut men vi har ju idag en kultur där det är socialt accepterat för friska människor att köra bil resor som är en kilometer eller mindre även om de inte t ex ska ha någon last med sig. Den kulturen måste förändras så att gränsen för normalt beteende flyttas mot längre avstånd eller mer objektiva behov av olika slag.

Jag är inte radikal på något sätt. Jag kör kanske 2000 mil om året. Men väldigt sällan korta sträckor annat än om jag ska ha med mig last av något slag. Att köra bil varje dag en halvmil till jobbet tycker jag är helt obegripligt men det är inte direkt ovanligt.
Den som då kör den där halvmilen till jobbet fram och tillbaka varje dag, men som i övrigt inte kör något och lever väldigt resurssnålt, inga långresor osv, totalt kanske 1000 mil. Också jämför vi med säg, godtycklig happyit som är duktig och cyklar till jobbet, men på sin semester slänger in cykeln i bilen och kör ner till alperna eller rivieran endast för sitt höga nöjes skull. Lägg till några bilturer till bikeparks på helgerna, också för sitt höga nöjes skull. Totalt blir det kanske 2000 mil.
Vem har kört mest i onödan?

Kristoffer R sa:
Skulle köpt en beg dieselbil. 2-3 år gammal. Läst på lite för att undvika nån modell med dyra/korta serviceintervall eller partikelfilter som skall bytas.

Med pendeln som svängt från att hylla diesel till att den blivit Svarte Petter finns det ett gott beg-utbud och begmarknaden är pressad.
+1, dvs en Euro 6 förstås

Kristoffer R sa:
Ljudböcker och podcaster är ett bra sätt att göra timmarna uthärdliga.
+1

ooms sa:
Förvånad att ingen nämner Preems evelution diesel, som väl idag innehåller upp till 50% förnybart, baserad på tallolja. Miljömärkt och godkänd i de flesta dieselmotorer.
NickPick sa:
Känns bra att tanka diesel som innehåller minst 50% förnybart, därför tankar jag alltid på preem.
Det stämmer inte riktigt, det är endast Preem Evolution Diesel +(Plus) som innehåller 50% förnybart, som delvis är baserad på tallolja
Den vanliga (låginblandade) dieseln kallar de Preem Evolution Diesel, tillräckligt lika för att vara svårt att skilja på.
Men vad som är riktigt fult av Preem är att trots den massiva marknadsföringen av Preem Evolution Diesel + så säljs den endast i några få av alla deras mackar,
endast 22 av över 550 preem-mackar i Sverige och ingen av dem ligger i Sthlm eller ens i mälardalenområdet, de närmast Sthlm finns i i Nyköping och Flen.
Preem Evolution Diesel + säljs inte heller på ngn preem-mack i Göteborg, eller hela Västra Götaland.
Samma sak i Malmö, och hela Skåne; ingen preem-mack där säljer Preem Evolution Diesel +.
Inte en enda mack som säljer Preem Evolution Diesel + finns norr om Örebro.
Allt enl https://www.preem.se

/Håkan

Redigerat: Fler orter och landsdelar utan Preem Evolution Diesel +

Senast ändrad:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:

Den som då kör den där halvmilen till jobbet fram och tillbaka varje dag, men som i övrigt inte kör något och lever väldigt resurssnålt, inga långresor osv, totalt kanske 1000 mil. Också jämför vi med säg, godtycklig happyit som är duktig och cyklar till jobbet, men på sin semester slänger in cykeln i bilen och kör ner till alperna eller rivieran endast för sitt höga nöjes skull. Lägg till några bilturer till bikeparks på helgerna, också för sitt höga nöjes skull. Totalt blir det kanske 2000 mil.
Personen som kör halvmilen till jobbet lägger sig knappast ner för att dö på fritiden den heller. Det är alltså ganska sannolikt 1000 mil extra utöver den andra körningen du nämner som av en händelse råkar vara exakt mitt körmönster. Den senare har så klart också en miljöpåverkan det förnekar jag inte. Det är snarast en fråga om vilka resor som är lättast att låta bli att göra med bil eftersom vi måste börja nånstans.

Sedan är det många av halvmilsresorna som sker i städer där det är många som drabbas av luftföroreningarna och infrastrukturen är extra dyr och resurskrävande eftersom det är trångt. Platser där det finns en extra stor vinst med att slippa bilar. Att få någon som kör en halvmil mörk landsväg utan cykelväg till jobbet är en betydligt högre tröskel av förklarliga skäl.

Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:

Personen som kör halvmilen till jobbet lägger sig knappast ner för att dö på fritiden den heller. Det är alltså ganska sannolikt 1000 mil extra utöver den andra körningen du nämner som av en händelse råkar vara exakt mitt körmönster. Den senare har så klart också en miljöpåverkan det förnekar jag inte. Det är snarast en fråga om vilka resor som är lättast att låta bli att göra med bil eftersom vi måste börja nånstans.
.
Precis, och det varierar fr person till person. Du tycker att halvmilsresorna är lätta att låta bli utifrån ditt perspektiv. På samma sätt kan denne person tycka att det är lättast att låta bli att göra bilresan till alperna, helt enkelt därför att denne person inte ser nåt som helst behov av den.
Det är just det här som jag och många andra stör sig på i dagens debatt, att vissa anser sig ha tolkningsföreträde på vad som är rätt/fel. Notera att jag tar inte ställning för nåt, jag kan också tycka att halvmilsresorna är onödiga. Men jag förstår samtidigt att många andra kan tycka att bilresor ner till alperna, eller flygresor till Thailand för den delen, är precis lika onödiga.

ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:

.
Precis, och det varierar fr person till person. Du tycker att halvmilsresorna är lätta att låta bli utifrån ditt perspektiv. På samma sätt kan denne person tycka att det är lättast att låta bli att göra bilresan till alperna, helt enkelt därför att denne person inte ser nåt som helst behov av den.
Det är just det här som jag och många andra stör sig på i dagens debatt, att vissa anser sig ha tolkningsföreträde på vad som är rätt/fel. Notera att jag tar inte ställning för nåt, jag kan också tycka att halvmilsresorna är onödiga. Men jag förstår samtidigt att många andra kan tycka att bilresor ner till alperna, eller flygresor till Thailand för den delen, är precis lika onödiga.
+1
Med ungefär samma resonemang tycker jag det är helt knäppt när miljöbeskattning läggs på ägande av potentiellt "skadliga" produkter. Exempel: varför ska en ny Corvette kosta tiotusentals kronor i vägskatt, men däremot en random svenssonbil med (på pappret) lägre utsläpp betydligt mindre? Det rimliga (OM man vill ha ner utsläppen vilket jag allts inte tror är huvudtanken bakom dagens miljöskattesystem) vore väl att ALL skatt lades på bränslet? Kör man minimalt skadar det miljön det minimalt. En Corvette gör ingen skada i garaget, däremot släpper en Toyota Aygo som körs 3000mil om året ut en jäkla massa koldioxid. Miljön skiter ju i om resorna är "onödiga" eller inte...

Precis som att en snål pensionär som sitter inne i sin lilla etta men tar sin gamla bil 5 km till Ica en gång i veckan kanske sammanlagt orsakar betydligt mindre utsläpp än happyiten som cyklar till jobbet men tar flyget med sin cykel till Mallis två gånger på om året...

Lejon sa:
Det rimliga (OM man vill ha ner utsläppen vilket jag allts inte tror är huvudtanken bakom dagens miljöskattesystem) vore väl att ALL skatt lades på bränslet? Kör man minimalt skadar det miljön det minimalt. En Corvette gör ingen skada i garaget, däremot släpper en Toyota Aygo som körs 3000mil om året ut en jäkla massa koldioxid. Miljön skiter ju i om resorna är "onödiga" eller inte.
Det skiljer en del i energi och resursåtgång och då även miljöbelastning mellan att tillverka en Corvette och en Toyota Aygo.

/Håkan

HåkanC sa:
Det skiljer en del i energi och resursåtgång och då även miljöbelastning mellan att tillverka en Corvette och en Toyota Aygo.

/Håkan

Tjena!

Fast Corvetter brukar ha en markant längre livslängd än Aygo, så länge man inte crashar Corvetten då. Samt ett klart lägre miltal, så i slutändan kommer nog Corvette ha orsakat minst miljöpåverkan.

Ja lösningen kanske inte är att alla ska köra Corvette, men man kan väl problematisera och åtminstone försöka tänka ett steg längre än näsan räcker?
Batteritillverkning till elbil vs köra vidare med en redan tillverkad bil?
Cykla (på en kolfibercykel) till Ica vs ta sin elbil dit?
Elcykel vs SUV?
Lägenhet vs hus?
Lägre lön och kortare arbetstid tack vare kortare pendling vs köpa ekologisk mat för man har råd?
Osv osv osv...

Nu vet jag inte om någon nämnt det men en biogas bil, typ Golf? Så får du en bil med vettig komfort, typ ingen skatt och ändå billigare än bensin/diesel att tanka och så är man en miljövän :) billigare än elbil i inköp.

Utan att gå in på för nya bilar men den här har den absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

Jag har föregående modell, mb190 och den upplever jag som aldrig kommer att sluta gå(inom rimliga gränser för hur man kör/servar givetvis)

Skulle jag vara i behov av lite modernare o bekvämare och inte vilja lägga ut mer än 20 Tkr så är det här rätt bil.

Bilagor

• Mercedes_W202_front_20080302.jpg
    Mercedes_W202_front_20080302.jpg
    191.2 KB · Besök: 53
Tomcaten sa:
Utan att gå in på för nya bilar men den här har den absolut billigast drift/bäst kvalitet förhållandet på marknaden.

Jag har föregående modell, mb190 och den upplever jag som aldrig kommer att sluta gå(inom rimliga gränser för hur man kör/servar givetvis)

Skulle jag vara i behov av lite modernare o bekvämare och inte vilja lägga ut mer än 20 Tkr så är det här rätt bil.
Men såna finns väl inga kvar eftersom de rostat sönder?

Tillbaka
Topp