[OT] Vilken bil för billig pendling.
Kneecap sa:johan44 sa:Felvisningen gäller bara hastighetsmätaren och det är inte samma hastighet som används i färddatorns beräkningar. Testa att köra konstant fart och nollställ medelhastighetsvisningen, när den tickar igång så kommer den inte visa samma fart som hastighetsmätaren utan snarare samma som en gps.
Tjena!
Stämmer inte alltid. Som jag skrev ovan så stämmer det inte på fruns i10. På min V70 så stämmer hastighetsmätaren med färddatorn. Hade en BMW 320d på låns några veckor och där stämmer färddator med hastighetsmätaren men den visade 10% fel. 100 på mätaren gav 90 i verklig hastighet.
ooms sa:+1
Elbil hypas väldigt mycket nu, men det kommer nog bakslag där också. Hur länge håller batterierna, vad kostar batteribyte? Hur stor miljöpåverkan blir det av batteritillverkning i den stora skala som behövs? Osv. Jag skulle vänta åtminstone 5 år till innan jag köper en elbil för att se om tekniken mognar eller om hypen dör ut.
Batteriernas livslängd är inte ett problem idag. Tesla har testat flertalet batterier som gått över 30k och det sämsta hade 85% kvar av kapaciteten, de flesta hade en bit över 90%. Toyota har liknande siffror. Vi har haft bilar med batterier i i snart tjugo års tid i Sverige. Man tänker inte på att det är samma batteriernas i hala hybrider och Prius kom för 19 år sedan. Pratade med Landstingets verkstadskillar, dom har en massiv mängd Prius och har aldrig haft batteriproblem.
Gamla batterier kan användas till batteribackuper i fasta installationer, som Teslas väggboxar t.ex
Hypen kommer inte att dö, jag ser bara Vätgas som ett alternativ som kan konkurrera på riktigt i längden.
Det sitter väl nickelmetallhydridbatterier i Prius generation 1-3 och litiumjonbatterier i generation 4?
Vad gäller vätgas/ bränsleceller håller jag med.