[OT] vilken företagsbil?!

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Blir inte klok. Ska börja nytt jobb och med det kommer jag gå från förmånsbil till tjänstebil dvs bil som ska användas i tjänsten och ej privat (egentligen).

Alltså måste jag även leta upp ny privatbil men det blir ett senare problem :)

Tanken som jag förstått det från arb.givaren är att det ska vara en lite mindre bil helst. Diesel. Till saken hör att jag är rätt lång, 192 cm.

Har tittat på nya märsa a-klass, nya golf, samt volvo veförti. Av dessa känns egentligen alla lite små för mig men golfen sitter jag bäst i. I mercan får jag böja mig framåt för att se ut åt sidan, i volvon slår jag huvet i dörrens överdel/stolpen. I golfen sitter jag faktiskt nästan lika bra som i min nuvarande skoda superb. Trots atr den enligt måttabellerna är minst av de tre. Värre blir det ju för ev.passagerare!

Detta kanske inte är ett problem då den kommer användas i jobbet, men en och annan dagishämtning blir det nog vilket medför barnstolar osv.

Så frågan egentligen, har ni tips på andra rymliga mindre bilar? Ska man tänka bra småbil eller enklare billigare men större?

Behöver då det handlar om företagsbil inte bry mig om basbelopp och förmånsvärden då arb.givaren står för kalaset. Däremot vill man nog efter vad jag förstått hålla ned kostnaden såklart.

För att förtydliga det som Shindou och jomper påpekar här ovan:

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån OM bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån.

Dessutom ligger bevisbördan hos den anställde. Det är inget tvång att föra körjournal men om skatteverket blir intresserade är det bra att kunna påvisa var milen gått åt.

Har man ingen privat bil är det upplagt för diskussion med dem, eller var iaf förr.

Lustigt upplägg. Det vill till att du har en bil privat av motsvarande värde och storlek, annars kommer skatteverket anse att du visst har den som förmånsbil.
Det är många som försökt detta upplägg och som åker dit vid en revision.

Jag hade valt golfen av de uppräknade. Kika på en bmw 2-serie som komer snart.

Nu har jag förmånsbil dvs jag betalar förmånsvärde och får använda den privat mao.
Nya jobbet tillämpar tjänstebil även kallad företagsbil dvs den ska användas i tjänsten och ej privat. Därav behöver jag även skaffa privat bil vilket jag inte har nu. Men den bilen behöver vi inte diskutera nu.

Jag är väl medveten om de olika reglerna för detta, jag är mer intresserad av plus o minus på de bilarna jag räknat upp, samt förslag på andra modeller jag kanske inte tänkt på. Men även lite resonemang om huruvida jag ska satsa på en mindre men kanske lite mer kvalité eller enklare men större bil.

Senast ändrad:
Hur skall du använda den i tjänsten? Skall du transportera dig och en laptop till kund eller behöver du få plats med en massa bråte +ANNAT? Det har ju liksom lite betydelse. :-)

Förmån och förmån, det är ingen skattepliktig förmån med företagsbil, men det är rätt förmånligt att ha gratis bil i jobbet och slippa slita på en privat eller åka buss.

Varför måste jag ha en privat bil av samma värde för att inte åka dit? Jag får väl ha vilken bil jag vill privat, vad sen företaget låter mig åka runt med i tjänsten bryr sig väl knappast Skatteverket om? Jag använder en bil i tjänsten som jag skriver körjournal på, denna körjournal är för att visa att man endast kör tjänstemil.

They see me Rollin, They hatin...

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur skall du använda den i tjänsten? Skall du
> transportera dig och en laptop till kund eller
> behöver du få plats med en massa bråte +ANNAT?
> Det har ju liksom lite betydelse. :-)

Nä det är ju mest mig och laptopen :)
Kanske nåt materiel nån gång, eller en kund eller två.

Oskar skrev:
> Skall du åka långa sträckor eller snurra runt i
> ngn större stad?

Mest inom Stockholms län tror jag.

Golf är en bra bekväm bil om man inte vill/får köpa en större eller dyr bil. Undvik sportfjädring och lågprofildäck så åker du tystare och bekvämare.

hjeltman skrev:
> Kolla in Alfa Romeo Giulietta. Har ingen aning om
> hur den är för längre personer, men för 180cm
> är den guld, och kul som f**n att köra.

Tror han sa något om låga kostnader och säkerligen vill han också ha få dagar på verkstad. En alfa som faller isär lär därför gå bort :)

Cerb skrev:
> hjeltman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla in Alfa Romeo Giulietta. Har ingen aning
> om
> > hur den är för längre personer, men för
> 180cm
> > är den guld, och kul som f**n att köra.
>
> Tror han sa något om låga kostnader och
> säkerligen vill han också ha få dagar på
> verkstad. En alfa som faller isär lär därför
> gå bort :)

Ja, absolut, det är därför jag rekommenderar en ny alfa, och inte en gammal. :)

Kolla på en Audi A3 med tre dörrar. Jag hade en sådan miljödiesel som var kanon och rymlig. (Jag har fått för mig att 3 dörrarsvarianten är rymligare och smidigare att ta sig i och ur om man är lång).

freddesvanstrom skrev:

> Behöver då det handlar om företagsbil inte bry
> mig om basbelopp och förmånsvärden då
> arb.givaren står för kalaset. Däremot vill man
> nog efter vad jag förstått hålla ned kostnaden
> såklart.

Kul att få välja tjänstebil. Hade själv tjänstebil förr, men då fick man det som företaget hade handlat upp. De ville ha enhetlig bilpark för att få bra avtal på inköp och däck och sånt.

Har inga råd att ge angående bilarna du nämner, men en sak som kan vara värt att kolla upp är om du får köpa loss bilen när leasingen går ut. Jag köpte loss en av mina tjänstebilar extremt förmånligt. Bästa bilaffär jag någonsin gjort, hade den i privat ägo i 3 år och sålde den sedan med vinst...

Om du får köpa loss så kan det vara värt att kolla upp ägandekostnader som service och värdeminskning o s v.

freddesvanstrom skrev:
> Jag får väl ha
> vilken bil jag vill privat, vad sen företaget
> låter mig åka runt med i tjänsten bryr sig väl
> knappast Skatteverket om?

I slutändan är det Skatteverkets enskilda handläggare som vid revision beslutar huruvida du ska slippa förmånsvärde för en bil du uppenbarligen är brukare till.

Det var bara ett gott råd i all välmening.

Men du menar alltså att du inte har någon budget att hålla dig till?

Jag vet ett fall där en företagare hade en S-klass-merca att åka tjänsteärenden i, han förmånsbeskattades trots att han hade flera fina bilar privat och förde nitisk körjournal.

Och det är rätt vanligt att hantverkare som disponerar skåpbilar blir förmånsbeskattade för dessa även fast de har en privat bil vilket kan tyckas vara rätt konstigt, här kan säkert nån fylla på mer.

jomper skrev:
> Jag vet ett fall där en företagare hade en
> S-klass-merca att åka tjänsteärenden i, han
> förmånsbeskattades trots att han hade flera fina
> bilar privat och förde nitisk körjournal.
>
> Och det är rätt vanligt att hantverkare som
> disponerar skåpbilar blir förmånsbeskattade
> för dessa även fast de har en privat bil vilket
> kan tyckas vara rätt konstigt, här kan säkert
> nån fylla på mer.

Jag känner en person som åkte dit rätt rejält. Han använde visserligen sin tjänstebil privat också, men anledningen till att han blev förmånsbeskattad (retroaktivt 2 år tillbaka) var p g a angiveri från en avundsjuk granne. Så tar man hem sin tjänstebil ska man vara väldigt noga med att inte skryta om det.

Fallet med en S-klass som bil enbart i tjänsten låter rätt extremt. Kan förstå om en övernitisk tjänsteman på skatteverket inte riktigt köper det. TS är nog safe med en noggrann körjournal.

Golf tycker jag är trevlig, åkte nyligen 320 mil i V40 och det var ingen höjdare, speciellt inte med sportchassi och vinterdäck.

Vill också lyfta BMW 1-serien. Åkte mycket förr i en BMW 120 diesel och det var en pigg rackare som jag satt kanon i (186cm).

Hur funkar det om man t.ex. som anläggningarbetare eller hantverkare har hemmet som utgångspunkt för sitt arbete och kör till/från dagens arbetsplats och övrig jobbresa men absolut inget mer, är det då en ren tjänstebil som inte ska förmånsbeskattas?

För att anknyta till tråden så körde jag Polo förr, iofs en äldre modell men mina 195 cm fick plats alldeles utmärkt och man åkte bra. Kan inte tänka mig att de nyare modellerna är sämre.

Men jag skulle ju hellre köra BMW 120d t.ex.

jomper: Ja, det kan man ju tycka, men egentligen får den inte användas till och från hemmet heller.
"Problemet" är att det är upp till handläggaren hos skatteverket att tolka de regler som gäller. Det finns till ex ingen lag som säger att man måste föra körjournal.
Skatteverket menar oftast att det är den enskilde som har bevisbördan när det gäller att slippa förmånsvärdet. Då underlättar det med körjournaler och om man privat har en motsvarande bil.

Läs lite på denna site:
http://www.tjanstebilsfakta.se/artiklar/nyheter/default.asp?page=article&nid=830

Älskar biltrådar här på Happy!
Någon som vet något bra bilforum där jag kan fråga om vilken tempohoj jag bör köpa?

Kolla på Volvo V60 D2 eller 2014 års D4. De drar mindre än en Golf. Och båda är miljöbilar enligt den nya definitionen som trädde i kraft nyligen.

jomper skrev:
> Hur funkar det om man t.ex. som
> anläggningarbetare eller hantverkare har hemmet
> som utgångspunkt för sitt arbete och kör
> till/från dagens arbetsplats och övrig jobbresa
> men absolut inget mer, är det då en ren
> tjänstebil som inte ska förmånsbeskattas?

Som jag förstår det är det lite känsligt att bilen står hemma, mycket bättre att lämna den på firman med nycklarna inlåsta. Men om man nu ska ha bilen hemma så är det bra att det står i anställningskontraktet att man utgår från hemmet + körjournal då såklart.

kave skrev:
> jomper: Ja, det kan man ju tycka, men egentligen
> får den inte användas till och från hemmet
> heller.

Fast i det fallet blir ju hemmet inte ett hem utan utgångspunkt för arbete. Finns det ens en tydlig definition av vad som är tillåtna resor med en tjänstebil och var gränsen går? Hur definieras arbetsplatsen ex? Gäller det i hantverkarens fall bara resor från byggarbetsplatsen för att ex hämta material eller är även resan till byggarbetsplatsen från kontoret en arbetsresa? Vad händer då om ex firmans ägare har kontoret i anslutning till hemmet?

Såna där nya försäkringar (som kanske inte finns i Sverige än) med svart låda borde ju ge ett bra bevisläge för den ärlige om inte annat, då finns det ju en GPS-logg på var bilen befunnit sig hela tiden. Gäller bara att lyckas spara loggen.

Rattnalle; ja, men återigen, det är upp till Skatteverkets handläggare, vilket gör att det skiljer sig åt. Annars får domstolar etc avgöra det hela, kolla gärna länken ovan.
Det är brukaren som har bevisbördan och det är upp till Skatteverket att tolka den.

Ivar (fd railrunner) skrev:
> Älskar biltrådar här på Happy!
> Någon som vet något bra bilforum där jag kan
> fråga om vilken tempohoj jag bör köpa?

Prova Teknikens Värld kanske?

Men för övrigt, biltrådar är väl lika välkomna som tempohojstrådar på detta MTB-forum?

Biltrådar märks med [OT]

Tempohojstrådar märks med t.ex. [tempo] eller får förpassas till kategorin [LVG]

:-)

kave skrev:
> Rattnalle; ja, men återigen, det är upp till
> Skatteverkets handläggare, vilket gör att det
> skiljer sig åt. Annars får domstolar etc avgöra
> det hela, kolla gärna länken ovan.
> Det är brukaren som har bevisbördan och det är
> upp till Skatteverket att tolka den.

Ja fast utan tydliga defintioner och blir tolkningen godtycklig. Vilket blir extra olyckligt när det gäller myndigheter som bestämt att omvänd bevisbörda gäller.

Rattnalle: Ja precis, men det är ju som det heter "bara att gilla läget".
Man får se till att ha torrt på fötterna.
I fallet i denna tråd så verkar det ju bättre att företaget lät föraren köra bilen även privat och betala förmån istället.

Min revisor brukar hävda att det skatteverket är mest envisa med är bilar.

Rattnalle skrev:
> Fast i det fallet blir ju hemmet inte ett hem utan
> utgångspunkt för arbete.

Gäller inte det typ alla? Förutsatt att man har ett hem och en arbetsplats?
Verkar onekligen svårt det här med defintioner.

Tille skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast i det fallet blir ju hemmet inte ett hem
> utan
> > utgångspunkt för arbete.
>
> Gäller inte det typ alla? Förutsatt att man har
> ett hem och en arbetsplats?
> Verkar onekligen svårt det här med defintioner.

Om man jobbar hemma då?

Tillbaka
Topp