[OT] vilken företagsbil?!

Om man som tvåbarnsfamilj har en privat större kombi och sedan en relativt liten bil som företagsbil och inga privata mil i journalen bör man väl vara rätt safe? Det är ju en bil som bara används i tjänst.

Varför skulle de anta att man använder den privat? Och hur ska man bevisa användningen på annat vis än genom körjournal? Finns ju klara regler för hur den får användas (bilen alltså), och om det då finns en journal som styrker användningen och det hemma står en privatbil fullproppad med barnstolar etc ska det väl fan inte vara nå problem?

Det är klart, har man en familjekombi som företagsbil och stoppat in barnstolar i den kan det ju framstå som att den inte bara körs i tjänsten...sen kan det ju alltid uppstått en situation där man tvingats göra en nödutryckning med den men då känns det ju trist att behöva pröjsa retroaktivt för hela tiden man haft den. Nä man får nog vara försiktig och följa reglerna.

Du får ju köra den max 10 ggr/100 mil privat som Oskar skrev, så helt rökt är du inte. Men det är stökigt med omvänd bevisbörda helt klart.

Sen som någon skrev. Jobba hemma? Om man åker från ett möte eller projekt för att jobba de sista timmarna hemma. Är det då en tjänsteresa? Jag skulle säga det, vad skulle skatteverket säga?

Nej. Det är ju enklare med förmånsbil helt klart...

jag har en kompis som jobbar på elfirma och har en tjänsteskåpbil som han även kör hem...
men det sitter gps i bilen som loggar alla mil, så han kör aldrig privat och borde således kunna bevisas att den inte körs privat heller .

är det ingen mer än jag som går igång lite på bmw:s nya elbil som jag posta i början av tråden ?
tycker det är ett spännande projekt när en av världens ledande biltillverkare går all-in och bygger en dedikerad el-bil från grunden i nya fabriker med nya material o produktionsmetoder.
verkar ju vara en lämplig bil att rulla runt med i stan så länge man inte ska åka på cykeltävlingar på andra sidan landet.
lite dyr 300+? men miljöbilsrabatt, billig i drift, inga tullar bla och företaget får visa upp sitt miljötänk...
http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles...creative=32309782195&lbnetwork=g&lbkeyword=i3

Jag är grymt sugen på elbil. Tyvärr behöver jag 4WD under vinterhalvåret och då är det bara Mitsibishi Outlander som finns i dagsläget, den kostar lite för mycket för att det ska funka för mig.

Men jag vet flera som kör Nissan Leaf och är supernöjda. Batteripriserna går fort ner så det kommer inte dröja länge innan de blir vanliga, elbilarna.

VW Up och BMW i3 är också intressanta förstås, för att inte tala om Tesla.. Mercedes kommer också med en elbil nu (som dock har Tesla-teknik under skalet) Som hantverkare så borde man kunna klara sig rätt bra med en El-berlingo (den nya, inte den som fanns på slutet av 90-talet..) om man bara har jobb i stockholmsområdet.

Men alltså den här elkillen som kör hem bilen med en gps-loggare. Det är ju dumt. Han har ju digitalt bevis på att han kör bilen till och från jobbet vilket räknas som privatresa. Hur kan han bevisa att han inte kör privat menar du?

Iofs vi har på nuvarande arb.plats börjat stoppa in gps. Där kan man ställa mellan vilka klockslag det ska reggas som tjänste vs privat. Detta hjälper ju dock inte vid tjänste/företagsbil utan endast vid förmånsbil då man faltiskt får köra privat men fortfarande måste bevisa att man inte kör mer privat än man angivit till skatteverket.

jag vet inte riktigt hur det funkar för elektrikern, men som sådan har man ju sitt arbete på olika platser varje dag ...kanske börjar sin arbetsdag hemma tex ?

Nu har det klarnat lite. Antingen föreslår jag golf som företagsbil eller v60 som förmånsbil.

Tar jag golfen måste jag köpa privat bil (tänker för ca 80 papp). Tar jag v60 får jag betala förmånsskatt på bil och soppa samt sämre bonusavtal.

Vi kör inte så mycket privat. Blir mest på helgerna och kanske nån kväll i veckan. Kan cykla till jobbet om jag har företagsbilen där.

V60, funkar den för familj på två vuxna och två barn 3 & 7 år gamla? Hittar ingen större/bättre för det belopp jag får röra mig med. Tar jag företagsbil kan jag ju köpa vad jag vill för storlek på privatbilen.

Tjena!

Nya Skoda Octavia Combi ligger i lägre prisklass än V60 och har fasiken så mycket bättre utrymme. Speciellt för barnen. V60 med bakåtvänd bilstol är ingen höjdare, ett par vänner fick vända på sin grabb tidigare bara för att dom bytte bil.
Lastutrymmet är riktigt kass också, klart mindre än V50 som är trång redan den. Octavia ligger jui klass med V70

Tillbaka
Topp