[OT] Vilken kombi?

[OT] Vilken kombi?
Hoj!

Sambon ska (äntligen) byta ut sin Ford...

Vad ska man kolla på?

Just nu funderar hon på Opel Astra 2006, fått relativt lågt betyg av besökare på http://bilsmart.se/101823_opel_astra?year=2006 men besiktningsstatistiken ser rätt bra ut (även om det verkar saknas data där).

Åsikter på Opel Astra runt 2006 eller övriga modeller uppskattas! Gärna bränslesnåla då Anki kör 13 mil om dagen...

Andra kandidater är:
Volvo V50
Mazda 6
Nissan Primera
Peugeot 307/407 utan panoramatak
Skoda - Känns dyra för sitt tråkiga märke?
Subaru Legacy - Dyr och törstig men verkar vara bra bil?

Diskvalificerade
Audi - För dyra
Citroën C5 - Problem med framhjulsupphängningen och bromsar
Ford - Kommer inte på gården igen. ;)
Mitsubishi - Ful
Renault - Kommentarer överflödiga
Toyota - Dyra och tråkiga
Volkswagen Passat - Dyra för vad det är

[OT] Vilken kombi?
Låter som en snåldiesel skulle passa fint om det skall pendlas 13mil om dan.
En Volvo V50 1.6D (109hk) är rätt trevlig och fartreurserna är helt ok.
Skoda Octavia med deras 1,9l diesel på 105hk skulle nog oxå kunna var ett alternativ. Brukar ofta finnas på KVD relativt billigt, då ofta vita och med skruvhål i inredningen då bilen kommit från ett visst väktarbolag. Personligen tycker jag att man verkar få mycket bil för pengarna om man väljer Skoda alternativt en Saab. Fast Saabarna var betydligt billigare i somras när ingen visste vad som skulle ske med märket.

[OT] Vilken kombi?
Anki ska definitivt köra en diesel, det behöver du inte tveka på med de körsträckorna.

Legacy 2.0D är STOR som tusan och drar ca 0.6l/mil. Dyr som tusan för att vara en japansk bil, även som begagnad. Fyrhjulsdriven kanske är trevligt i vinter.

Annars skulle jag kika på en Skoda Octavia eller en Kia Ceed. Den sistnämnda är sveriges mest sålda miljöbil just nu och har 7 års garanti. En kollega köpte en demokörd nybil för 150000..

[OT] Vilken kombi?
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har glömt SAAB. Både 9-3 och 9-5 kombi är
> bra bilar. Trevliga motorer dessutom.

Lyssna på någon som kan och i dehär fallet MTBiker :)
Förra resan ja va till norge va vi 3 grabbar vilket betyder 3dubbelt av allt och vi rymde 3kajaker, 3cyklar, rullskidor/stavar och packning för 9dagar så Saab är en vinnare i detta fall ;)

[OT] Vilken kombi?
V50 diesel är bra mycket dyrare än bensin i inköp dock, kräver lite matte för att få rätsida på om det är värt det.

Ska kolla upp Kia.

SAAB är jag inte så säker på, iaf. sitter inte jag bekvämt i dem. Man sitter snett när man kör tycker jag. Anki skulle iofs. inte ha några problem att lägga i backen varje gång hon ska dra ur nyckeln, det gör hon redan då hon lärde sig köra med just SAAB. :D

[OT] Vilken kombi?
the_TnT skrev:
---------------------------------------------------
>
> SAAB är jag inte så säker på, iaf. sitter inte
> jag bekvämt i dem. Man sitter snett när man kör
> tycker jag. Anki skulle iofs. inte ha några
> problem att lägga i backen varje gång hon ska
> dra ur nyckeln, det gör hon redan då hon lärde
> sig köra med just SAAB. :D

Du behöver inte lägga i backen i 9-3:) Inte min -08 i alla fall.

[OT] Vilken kombi?
the_TnT skrev:
> SAAB är jag inte så säker på, iaf. sitter inte
> jag bekvämt i dem. Man sitter snett när man kör
> tycker jag. Anki skulle iofs. inte ha några
> problem att lägga i backen varje gång hon ska
> dra ur nyckeln, det gör hon redan då hon lärde
> sig köra med just SAAB. :D

Det är en feature. Det beror på att hjulhusen var så stora och stack in i kupén på Saab 92/93/95/96.

[OT] Vilken kombi?
MZ skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -
> >
> > SAAB är jag inte så säker på, iaf. sitter
> inte
> > jag bekvämt i dem. Man sitter snett när man
> kör
> > tycker jag. Anki skulle iofs. inte ha några
> > problem att lägga i backen varje gång hon ska
> > dra ur nyckeln, det gör hon redan då hon
> lärde
> > sig köra med just SAAB. :D
>
>
> Du behöver inte lägga i backen i 9-3:) Inte min
> -08 i alla fall.

Bara på 9-5 det är så.

Vi har en 9-5 kombi från -08 och en 9-3 sedan från -04. Tidigare hade vi en 9-3 kombi från -06. Riktigt bra bilar som rymmer mycket!!

[OT] Vilken kombi?
the_TnT skrev:
> Inga synpunkter på Opel generellt och Astra
> specifikt? Har inga moderna erfarenheter av dem.

Opel VECTRA kombi är en fantastiskt underskattad bil. Jämfört med vanliga vectran har den ett förlängt chassi, som ger bilen ett helt neutralt uppträdande på vägen. Jag har en god vän som äger just en sådan med en turbo-motor från SAAB, och han menar att han har roligare bakom ratten i den än i sin tjänstebil som är en Audi A4 Avant 2,0 TDi 2010 med sportchassi (det sa han iofs efter att han uppgraderat fjädrar/stötdämpare på Vectran). Men även innan chassiuppgraderingen minns jag att Vectrakombin låg väldigt fint på vägen. Och eftersom bilen är iskall på begagnatmarknaden får du en fin bil för lite pengar. Och ett bagageutrymme som är enormt. :-)

[OT] Vilken kombi?
Opel Vectra kombi från 2006 (facelift) och framåt. Samma bottenplatta som 9-5 fast större invändigt. Bra bil, bra besiktningsstatistik, bra priser på delar, mycket delar osv osv.

Billigare än SAAB just för att det inte är en SAAB. 9-5 har ju dessutom knappt förändrats teknikmässigt sedan första modellen.

Annars föreslår jag också Subaru Legacy station. Trevlig bil rakt av, men köp då en tidigare än 2009 då de har mycket problem efter 2009 enligt en polare som jobbar på Subba-verkstad.

[OT] Vilken kombi?
Kör man 13 mil om dagen så behövs inte mycket matematik för att räkna ut att diesel lönar sig :-P

Break even brukar ligga mellan 1500 och 2000 mil om året.

[OT] Vilken kombi?
jomper skrev:
> Kör man 13 mil om dagen så behövs inte mycket
> matematik för att räkna ut att diesel lönar sig
> :-P
>
> Break even brukar ligga mellan 1500 och 2000 mil
> om året.

Redan där? Stämmer det även om man inkluderar högre inköpspris?

[OT] Vilken kombi?
billigast är att köpa en ~5000-10000kr diesel och köra tills det rasar. Ofta går såna gamla skorvar oväntat länge med rätt underhåll
Men är man gubbe så vill man kanske ha lite nyarebil komfort speciellt om tanten ska ha bilen

Köpa ny "miljöbilscombidiesel" för 300k för att spara på bränslekostnaden är lite ebberöds bank

[OT] Vilken kombi?
Billigast V50 diesel med drag och farthållare på bytbil.com just nu (under 10.000 mil):

År 2008, 6.430 mil & 169.000,-

Motsvarande mil som ovan, resten som sökningen men bensin:

År 2006, 7.000 mil & 135.000,-

Problemet där verkar vara att det inte finns så många dieslar med drag... Vad kostar eftermontage? Går det ens?

[OT] Vilken kombi?
VO2max skrev:

> Köpa ny "miljöbilscombidiesel" för 300k för
> att spara på bränslekostnaden är lite ebberöds
> bank

Det är orsaken till att jag inte byter trots att min bil drar 1l/mil och jag kör 2500-3000 mil/år. Men ska man ändå byta och lägga stora pengar på en ny bil så är det inte så tokigt att passa på och köpa ngt som är snålt.

Men bränslekostnaden är inte det enda som kostar när man har bil, det verkar de flesta glömma bort!

[OT] Vilken kombi?
Min bror hade tidigare en astra -02 (?). Den snittade 0.62 l/mil med bensinmotor. Lägg till det billig skatt och försäkring, billiga reservdelar och hög driftsäkerhet, så blir det ett riktigt billigt bilägande.

Jag tror att han hamnade på en total milkostnad på strax över 12 kr inklusive bränsle, skatt, försäkring, service och värdeminskning. Då gjorde han förstås en väldigt bra affär när han köpte den men ändå...

Bagaget är riktigt rymligt, men baksäteskomforten kanske är lite sämre än hos en del större bilar.

Men som en del andra påpekat, väljer man en diesel så kan man ju gå upp ett snäpp i storlek och ändå få en vettig bränsleförbrukning. Själv hade jag absolut satsat på en vectra istället.

Kia Ceed ska enligt uppgift vara tråkig att köra, skramlig och med en riktigt låg upplevd kvalitetskänsla.

[OT] Vilken kombi?
Har en Astra kombi från -99. Har aldrig haft en bil som strulat lika mycket som den. Bra när den funkar men oftast här det ngt halvknas med den, bränslesnål dock.

[OT] Vilken kombi?
boson skrev:
> ...hög driftsäkerhet...

Jonas D skrev:
> Har en Astra kombi från -99. Har aldrig haft en
> bil som strulat lika mycket som den. Bra när den
> funkar men oftast här det ngt halvknas med den,
> bränslesnål dock.

Uppenbarligen är det skillnad i kvalitet mellan olika exemplar av astra. :)

Jag har dock hört en saab/opel-handlare som klagade över att det var så lite problem med oplarna att de hade svårt att hålla uppe kompetensen hos reparatörerna. Det låter ju i alla fall ganska bra.

[OT] Vilken kombi?
VO2max skrev:
> billigast är att köpa en ~5000-10000kr diesel och köra tills det rasar.

Visst är det billigast, men sambon vill inte att något rasar. Höga krav på driftsäkerhet...

[OT] Vilken kombi?
Jonas D skrev:
> Har en Astra kombi från -99. Har aldrig haft en
> bil som strulat lika mycket som den. Bra när den
> funkar men oftast här det ngt halvknas med den,
> bränslesnål dock.

Det hände rätt mycket med opel efter 2002 kan jag säga. "Bli belåten och skåda naturen genom plåten..." och andra skojjiga rim stämmer inte riktigt längre ;-)

[OT] Vilken kombi?
Jag har nog världens mest ekonomiska och tråkiga bil... en Volvo 945!

Drar omkring 1 lit/mil, reservelar köps begagnat eller nya till bra pris. Vilken bilmeck som helst kan skruva med den. Till och med jag klarar av enklare reperationer om det skulle behövas. Får lika mycket betalt i andrahandsvärde som jag själv köpte den för.

Att jag dessutom får in 5 stora hundar, två cyklar, packning samt fru är bara bonus. Tänk så mycket öl det finns plats för i husvagnen då!

[OT] Vilken kombi?
Tjena!

Köpte en V50 07:a till frugan och den var över förväntan, sitter riktigt hyggligt (inte som i nån Alfa jag har ägt, men det är så taskigt att jämföra med deras stolar..) även i 50 mils sträckkörning..
Hade jag köpt till mig själv så hade det blivit en diesel, men hon kör inte så mycket så det blev en 1.8F till vrakpris istället..
Frugan är också toknöjd..

När du söker på bytbil så klicka inte i farthållare och dragkrok i menyn, alla säljare fyller inte i dom sakerna rätt.. Titta på bilderna istället, dragkroken syns lätt och farthållaren avslöjas av att det är knappar till vänster på ratten..

Billigaste diesel V50 med krok och farthållare (farthållare sitter på de flesta, bara riktiga snåljåpar som inte utrustar bilen alls som inte har det)
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/bvg2u2dg

Billigaste bensinaren med samma krav..
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/zvphcidg/

Så, nu har jag sparat minst 20 papp åt dig.. Bjud på öl nästa gång.. :P

[OT] Vilken kombi?
min far grymtar lite åt moderna dieslar, i egenskap av gammal servicenisse. hans invändningar är att insprutningssystemen i dag är så avancerade att det blir väldigt dyrt om det krånglar.

min slutsats: kolla så att det är driftsäkra motorer, och låt det avgöra valet av bil.

dragkrok: jag inbillar mig att eftermontering av drag på en v50 borde vara en skitsak. på min v70 -04 var det gjort på en förmiddag. allt var förberett, och när det gällde elen var det bara att plugga in ett kontaktdon.

[OT] Vilken kombi?
Kör en Skoda Fabia Combi greenline i jobbet, 4000+ mil om året. Tycker den är helt ok för det priset, har kört flera 80-90-milaresor med bara ett stopp utan någon större träsmak. Drar väl kanske 0,45 i snitt på blandade 70-90-vägar. Den är rätt ful o tråkig men väldigt prisvärd måste jag säga. Men det märks ju också att det är en billig bil, ljudisoleringen är inte så bra vilket märks på motorvägarna. I övrigt inga problem med dem, men vi byter dem vid c:a 10 000 mil eller vartannat år så det är svårt att säga vad som händer sen :]

Octavian är väl att föredra egentligen...

[OT] Vilken kombi?
När det nu ändå pratas bil..
En BMW 318 (kombi) från 2004 hur stor nackdel är det att en sådan gått långt?
Är lite intresserad av en som gått närmare 28 000 mil, den ser bra ut men kommer den att orsaka mig en massa reparationer eller håller den många mil till?

[OT] Vilken kombi?
Hmmm, alltså det här med att rekommendera bilar, jag har ägt ett antal märken, Opel, Peugeot, Volvo, Fiat, Nissan, Saab (9-5 som förövrigt rasade vid 17.000mil med "fullstämplad" servicebok...), Hyundai och för tillfället kör jag en Renault Grand Scenic som jag faktiskt är jävligt nöjd med. Mina föräldrar (jag har bra insikt över deras bilägande, problem etc...) har haft Ford, Saab, Honda, Alfa Romeo, Opel, Citroen, etc...

Jämför jag erfarenheterna av märkena ovan (alla så gott som "lågprestige") med vänner och bekanta som kör Audi, BMW, Merca etc så känns det inte som att det finns någon större skillnad när det gäller driftsäkerhet. Jag skulle kunna dra riktiga skräckhistorier om i stort sett alla bilmärken.

Skillnaderna sitter i finish (materialval interiört, karosspassning, etc...) och är man känslig för detta så är det klart att man skall köpa sig en Audi, BMW eller liknande. Förövrigt jobbar jag (och har jobbat i över 10år) med produktutveckling av bilinredning.

Det känns VÄLDIGT slumpmässigt om man får en massa strul. Det viktiga är nog att kolla upp kända "standardfel" för en viss märke/modell som man är intresserad av och sedan bestämma sig för om det ger ett "go" eller "no go".

I fallet med min senaste bil så vet jag att elhissarna brukar ge upp (minst 1 är bytt på den jag köpte) och att instrumentdisplayen brukar dö på de tidiga modellerna (min är bytt). Kamremsbyte är också svindyrt, därför köpte jag en 2005'a där den var bytt nyligen, nu kan jag köra 12.000mil eller 5 år utan att behöva tänka på det...
Frågar du mig om en månad eller ett år så säger jag säkert något annat men idag blir tipset Renault Grand Scenic. Rymlig men ändå inte så förbannat stor (30cm kortare än min 9-5 kombi), kan åka 7 om det skulle behövas nån gång, tyst och bekväm (om du frågar mig men detta är ju väldigt personligt), skapligt lågt inköpspris och försäkring etc, jag har "vanlig" bensinare men det finns med 1,9 diesel som borde vara skapligt snål.

http://www.blocket.se/hela_sverige?...23&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=2&cxdw=&ca=15&l=0&md=th

Lycka till, vad det än nu blir! :-)

/CJ

[OT] Vilken kombi?
Har en astra kombi -05:a, dvs av samma generation som 2006:an du funderar kring.
Även om den inte inger någon superkvalitékänsla så tycker jag den är helt ok. Drar rel lite soppa och lastar bra.

Enda strulet jag haft är att motorn började knacka (likt en diesel) mer och mer kring 8-9000mil. Verkstan hade i sär motorn typ 5 ggr sen gav de upp och jag fick en ny motor. Gick på försäkringens motorskadegaranti.

[OT] Vilken kombi?
jomper skrev:
> Kör man 13 mil om dagen så behövs inte mycket
> matematik för att räkna ut att diesel lönar sig
> :-P
>
> Break even brukar ligga mellan 1500 och 2000 mil
> om året.

köpte förra lördagen en audi a4 2,0tdi (mycket trevlig bil för övrigt o i de prisklasserna som nämnts här ovan, 160-170k för en 2007 osv), 4400 i skatt. hittills så har det inte varit nå problem att köra den 2 dl billigare per mil. då kör jag snarare in skatten runt 1000 mil. skatten på nyare dieslar, i alla fall vissa, är inte så fasligt hög som de var förut. nu är ju dock soppaförbrukning inte allt. men den är inte nämntvärt dyrare att äga än min 2002:a 1,8t jag hade innan (detta är en 2007:a)

oskar: visst är dieslar ofta dyrare i inköp, men å andra sidan får man ju mer om man skulle få för sig att sälja. sen så anser jag (o många med mig) att man inte riktigt kan jämföra milen rakt av mellan bensin o diesel. slitagemässigt så brukar det ju ibland sägas att t.ex. 10000 mil inte är lika mycket på en diesel som på en bensinare.

[OT] Vilken kombi?
ESP (anti-sladd) skulle jag ha som krav. Finns väl på alla V50 men jag är osäker på om det var standard på alla mellanklassbilar 2006.

http://www.automotorsport.se/news/5532/esp-är-lika-viktigt-som-säkerhetsbälte/

Vägverkets nya undersökning visar att ESP minskar risken för allvarliga eller dödliga skador med cirka 25 procent. Vid mötes-, single- eller omkörningsolyckor på is och snö, eller våta vägar, minskar risken för svåra olyckor med 50 procent. I det sistnämnda fallet är man uppe på samma skadereducering som användandet av bilbälte! I Sverige skulle mellan 80 och 100 dödsolyckor kunna undvikas varje år om alla bilar var utrustade med ESP.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken kombi?
Jensen skrev:
> slitagemässigt så brukar det ju ibland sägas att t.ex. 10000
> mil inte är lika mycket på en diesel som på en
> bensinare.

Tjena!

Fast dom största problemen som kommer med åldern på bilen sitter ju i chassiet enligt min erfarenhet.. Så då spelar diesel eller bensin ingen roll..
Dock brukade det vara så att diesel var ofatre körda som firmabilar och då välservade med många långresor, vilket sliter mindre på bilen än stadstrafik, men nuförtiden så gäller ju inte det längre..

En sak jag glömnde i mitt förra inlägg är att visst är en diesel dyrare i inköp, men till viss del tjänar man in det i driftskostnader, t.ex. har alla flexifuel från Volvo 1000 mils serviceintervall..
Dieslarna ligger lungt på 2000.. Sen kommer ju en Diesel nästan garanterat ha ett större värde den dan den ska säljas, så i slutändan så vinner dieseln iallafall..

Tillbaka
Topp