[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

IMG_4814[1].JPG

Bestämmer idag att vintern är över.
Så nu är det ljusa, skumbananiga, tuggummi-/koriander-/stall-doftade öl av Sasion-typ som gäller.
Håller mig dock fortfarande runt Vallonien/Flandern då det, tills att alla deras öl har testats, inte är något nytta att dricka annat (och de kommer upp med nytt snabbare än jag dricker öl...)

idag blev det en Steenuilke från Brouwerij De Ryck som var riktigt trevlig.

(edit: Såg nu att nästa blir min tusende unika öl att checka in på Untappd. Larvigt med tanke på att det bara handlar om en nudging-app, sponsrad av bryggerierna för att få oss att handla mer öl, men samtidigt tänker jag att jag borde hitta något udda för att fira det med)

//j

Senast ändrad:
Har du skrivit en doft och smakprofil. Är nyfiken?
Hög beska som stannar kvar ett tag. Tallbarr, grapefrukt, "dank", malört, inte helt olik tidiga Nebuchadnezzar (som är en clon på Plinius den äldre). Chill haze som inte klarnar, len och skön känsla i munnen. De som bara druckit josig NEIPA senaste 5 åren kan få en lätt chock, men jävlar i mig vad bra den är!

Senast ändrad:
Bestämmer idag att vintern är över.
Så nu är det ljusa, skumbananiga, tuggummi-/koriander-/stall-doftade öl av Sasion-typ som gäller.
Håller mig dock fortfarande runt Vallonien/Flandern då det, tills att alla deras öl har testats, inte är något nytta att dricka annat (och de kommer upp med nytt snabbare än jag dricker öl...)

idag blev det en Steenuilke från Brouwerij De Ryck som var riktigt trevlig.

(edit: Såg nu att nästa blir min tusende unika öl att checka in på Untappd. Larvigt med tanke på att det bara handlar om en nudging-app, sponsrad av bryggerierna för att få oss att handla mer öl, men samtidigt tänker jag att jag borde hitta något udda för att fira det med)

//j

Oh, ska testa i helgen, står i kylen. =)

Hemmabrygd IPA, runt 6% vol. med bas i skotsk golden promise-malt, lite wienermalt och lite vete. Humlad med kopiösa mängder Simcoe (både som bittergiva och arom), Amarillo och Columbus (i hop stand samt torrhumling 7 dagar). En av mina bästa hittills.

Edit: Glömde bilden...

Bilagor

• 16808119900792308051104975356675.jpg
    16808119900792308051104975356675.jpg
    409.7 KB · Besök: 64
Senast ändrad:

Rodenbach är en favorit när de kommer till surisar.

Har ett smak/doftminne i Proustsk madeleinekake-klass just för en Rodenbach Vintage, runt 2008-2010.
Typ: julstämning/mustig jordkällare/vedkamin/gamla röda äpplen bortom räddning...
De senare årgångarna når inte dit men köper dem år efter år och hoppas.

//j

Oh, ska testa i helgen, står i kylen. =)
Tycker den var oväntat god.
Kan samtidigt bero på att det var länge sedan jag drack något i den stilen.
Under vintern blir det mest triples/quads/stouts och mustigt rödvin så när solen tittar fram och en ljus korkas upp så upplevs den som något helt nytt och fräscht.

//j

Senast ändrad:
Hemmabrygd IPA, runt 6% vol. med bas i skotsk golden promise-malt, lite wienermalt och lite vete. Humlad med kopiösa mängder Simcoe (både som bittergiva och arom), Amarillo och Columbus (i hop stand samt torrhumling 7 dagar). En av mina bästa hittills.

Edit: Glömde bilden...
Ooh! Recept på den skulle vara kul att testa

Ooh! Recept på den skulle vara kul att testa

Gör gärna det! Skulle vara kul om nån annan testade receptet.

Om du maler själv och cirkulerar vörten, och därmed får högre effektivitet än jag brukar få kan du nog med fördel dra ner till 5 kg GP.

Tillägg: Jästen (1000ml) avser att jag pitchade på jästkakan från en tidigare batch, anmars hade jag tagit ett paket återfuktad MJ M42.
Screenshot_20230407_115308_Drive.jpg

Senast ändrad:
Fast det känns ju inte bra att det kommer från Ingolstadt. Alla vet ju att produkter fr München är bättre än motsvarande fr Ingolstadt!
Jag förstår att det svider i BMW-hjärtat! Själv har jag aldrig kunnat bestämma mig för Audi eller BMW, det enda jag vet är att Mercedes är otänkbart.

Nu blev jag sugen på en sväng till Westvleteren igen! Etiketten var ju snygg, man blev ju lite skeptisk när de sa att de ska börja ha etiketter på flaskorna.

Nu:
Visa bilaga 618353
Jag var på WVs kafé på påskafton. Provade de tre sorterna som inte oväntat var fantastiskt bra. Köpte med mig 2 glas att ha hemma, samt ett 6-pack av ”achte”, 8:an.

Vreta kloster håller osannolikt hög kvalitet enligt mig, särskilt med tanke på hur kort tid de hållit på. Går verkligen från klarhet till klarhet.

Jag var på WVs kafé på påskafton. Provade de tre sorterna som inte oväntat var fantastiskt bra. Köpte med mig 2 glas att ha hemma, samt ett 6-pack av ”achte”, 8:an.

Vreta kloster håller osannolikt hög kvalitet enligt mig, särskilt med tanke på hur kort tid de hållit på. Går verkligen från klarhet till klarhet.
Westvleteren är verkligen toppklass. Vreta tycker jag är bra för att vara svenska men är nog inget jag skulle köpa om jag hade det belgiska utbudet också. Men de är helt ok!

Avslutar kvällens Paris - Robaix-eftersändning med min sista Westvleteren:
91452C2F-E869-44A3-92CC-3C495501F6E0.jpeg

Tillbaka
Topp