[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

Tror jag lagt upp denna förr (inte bilden, den är tagen nu, men ölen) men den är så fin att den förtjänar en repris:
Helsinge Schwarzbier, en svart lager!
8142D3A9-4AAF-492B-991F-4D18757222AA.jpeg

Senast ändrad:
Trappist, belgisk ale, tycker aldrig det är så gott, överreklamerat. Ändå får de nya chanser hela tiden. Men men, den "amerikanska alen" var inte så jäkla rolig heller. Gårdagens juice från Omnipollo var bättre, men inte så bra som den en gång upplevdes men nästan en klassiker, släpptes förresten som quad-ipa idag men jag orkade inte omvägen till finsystemet.

Bilagor

• 20191122_204537.jpg
    20191122_204537.jpg
    162.8 KB · Besök: 166
  • 20191122_194345.jpg
    20191122_194345.jpg
    234.2 KB · Besök: 178
  • 20191121_211636.jpg
    20191121_211636.jpg
    59.5 KB · Besök: 169
100 watt i viloläge, just sayin.. snart blir det 200.

Bilagor

• 61DA4EF2-E1AB-494A-87AD-B46D13FCC776.jpeg
    61DA4EF2-E1AB-494A-87AD-B46D13FCC776.jpeg
    214.5 KB · Besök: 180
Vad har vi hittills på julöl då? Luselelle och glöggjuicen får jag ta och prova. Den här var rätt blek för övrigt. Dög dock som fördrinksbärs igår.

B296377D-DB52-4D53-B680-B3EFBDC7A2B4.jpeg

Onemangang sa:
Har man beredskap så får man ta utan alkohol?

Tjena!

Kunde du dricka den där? Den ligger på klart sista plats bland samtliga* alkoholfria jag druckit. T.o.m. Lidls alkoholfria lager är ju bättre. Amstel 0,0 i Grekland ligger på näst sista plats, går dock att dricka om man klämmer i en halv lime i den, den är riktigt kall och man är sjukt törstig.

* Vilket är i princip allt som finns att få tag på i Sverige samt ett gäng som jag provat utomlands. Mig veterligen finns det bara en eller två jag inte provat.

Kneecap sa:
Onemangang sa:
Har man beredskap så får man ta utan alkohol?

Tjena!

Kunde du dricka den där? Den ligger på klart sista plats bland samtliga* alkoholfria jag druckit. T.o.m. Lidls alkoholfria lager är ju bättre. Amstel 0,0 i Grekland ligger på näst sista plats, går dock att dricka om man klämmer i en halv lime i den, den är riktigt kall och man är sjukt törstig.

* Vilket är i princip allt som finns att få tag på i Sverige samt ett gäng som jag provat utomlands. Mig veterligen finns det bara en eller två jag inte provat.

Den slank ner, kanske inte den bästa.

moros sa:
Trappist, belgisk ale, tycker aldrig det är så gott, överreklamerat. Ändå får de nya chanser hela tiden. (Bild på Orval)

Själv tycker jag att Orval är sjukt jäkla gott. Men en Orval ska drickas ur ett riktigt glas. ;P
IMG_5168.JPG

Kan bjuda på lite bilder från klostret.

Utanför:
IMG_4005.JPG

Inne i en av källarna:
IMG_4321.JPG

Minns när jag var i Bryssel och Brugge för herrans massa år sen, var på ölprovningar och lyssnade mer än en gång på berättelser om trappistmunkar etc. Jag försöker då och då, men tyvärr.

Men visst, jag har inte ett glas per sort heller. Drack ju den hajpade Westvleteren 12 häromhelgen ur ett vanligt glas, kanske därför jag inte blev impad ;)

Sitter nu med en Poppels DIPA, bra öl som man alltid kan plocka ner i korgen om man inte hittar något annat.

Bilagor

• 20191123_193033.jpg
    20191123_193033.jpg
    380.8 KB · Besök: 174
moros sa:
Men visst, jag har inte ett glas per sort heller. Drack ju den hajpade Westvleteren 12 häromhelgen ur ett vanligt glas, kanske därför jag inte blev impad ;)

Jag har heller inte ett glas per trappistöl. Jag kör all trappistbelgaröl i mina Orval-glas. Så stor skillnad kan det inte vara; det viktiga är att det är en "pokal" tror jag.

Med det sagt så gör glaset rätt mycket hur man känner öldoften och därmed -smaken. Jag har fortsatt med Tuborg i samma glas (för att få en öl till men slippa diska ännu ett glas), och då får jag vissa noter i doften som jag verkligen inte får när jag dicker Tuborg ur ett vanligt rakt glas.

Westvleteren 12 minns jag som en bra belgare. Tyvärr för länge sedan jag drack den. Kan bjuda på en bild där också tror jag (inkl Happykorrekt tidning).

IMG_6447.png

Mer skånskt!

Remmarlöv levererar en bra double dry hopped DIPA
20191129_213607.jpg

Finn tillhör inte mina favoritskåningar, en hygglig APA, lite tunn kanske. Men nog en av deras bättre ändå
20191129_193004.jpg

Senast ändrad:
0/0 Brewing Narangi IPA

image.jpg

Men ni visar ju en massa goa öl man inte ser på bolaget, och då har jag ändå butiken i Nordstan inom dagligt räckhåll om jag skulle vilja. De ska ju ha det mesta när det gäller öl. Eller?

Stone Chai-spiced Imperial Russian Stout - 2015, Odd Year Release

IMG_20191130_171106.jpg

Oj, kändes väldigt julig med alla kryddor. Passar bra till alla röda gubbar som spelar b*ll på TV.

Blev lite provocerad ovan av nån som kallade belgare för blindskär. Så jag rotade fram detta mustiga mästerverk ur källaren.

Fortsatt trevlig helg på er. Skål!

74FA6452-FCE8-4CAD-829C-61CF8CDB03EC.jpeg

zodah sa:
Blev lite provocerad ovan av nån som kallade belgare för blindskär. Så jag rotade fram detta mustiga mästerverk ur källaren.

Fortsatt trevlig helg på er. Skål!

He, he, smaken är som baken.
Har provat Abt 12 och tycker bara det smakar söt alkohol, inget för mig. Jag vill ha beska och humle.

Bötet Barley wine 2018

IMG_20191130_171328-01.jpeg

Synd att de är så små. ;) Den andra flaskan får stå på lagring ett par år till.

Tillbaka
Topp