OT: Vilken Linux-distrubution?

Pontus

Ny medlem
Då många här inne verkar vara dataintresserade så tänkte jag fråga vilken Linux-distrubution ni skulle rekomendera för en nybörjare. Har kolla runt lite och tycker att Debian verkar rätt vettig men jag har väldigt dålig koll. Några frågor angående detta:

Hur funkar det med filsystem?, kör med FAT32 nu, funkar det att installera linux på det?
Partionering - måste jag /bör jag skapa en separat partition för linux?
Vilken distrubution skulle ni rekomendera till en nybörjare med ganska seg dator, (AMD Duron, 800MHz, 256 MB ram)?

Nått mer jag bör tänka på?

Mandrake är en ganska typisk nybörjardistribution, som du installerar på en/två lediga partitioner.
Linux behöver två partitioner men Mandrake kanske skapar dom åt dig vid installationstillfället om du har ledigt oparttionerat utrymme. Du får läsa in dig lite på den disten du väljer.

Själv kör jag Gentoo "bara för att". ;)

Jag har kört RedHat, SuSE och Debian. Tycker Debian funkar klart bäst för mig! MEN man bör nog passa sig för det som nybörjare. Välj RedHat SuSE eller Mandrake!
Använd inte FAT32 för linux, möjligt att det funkar på vissa distrubutioner, men det är ABSOLUT inte att rekommendera. Linux behöver två partitioner, en swap-partition (windows har ju en swap-fil, men linux tar gärna en hel partition), och filpartitionen.

Välkommen till en underbar värld! ;)

f

Pontus: Jag skulle också rekommendera Mandrake el. Red Hat. Kör själv med RH och idag är det väldigt lätt att installera dessa distr. Typ som XP el. dyl. Du måste ha en ledig parition där du installerar linux på. Linux i sin tur skapar de olika partionerna om jag inte minns helt fel (det är 1 år sedan när jag mecka med det). Börja med att läsa all dokumentation på T ex. http://www.redhat.com/ ang. installation av RH.

Här (http://www.sslug.dk/) kan du också hitta en massa hjälp (hoppas inte danska är något problem).

Till sist men inte minst, välkommen till unix underbara värld!

// Miche

Senast redigerad av en moderator:
Redhat är ett nedlagt project. Gentoo är ABSOLUT inget för nybörjare, kommer ta otroligt lång tid för dig att installera. Mandrake 10.0 är en kopia av windows mer eller mindre, ganska tråkigt. Själv håller jag på att fixa crux, en liten cd på 200 mb, lätt att installera. (Ingen grafisk installation). Annars skall Suse, Debian eller Feodora vara bra vad jag vet. Även Slackware, skall du dock ha den som arbetsstation är nästan det bättre att köra Free Bsd (Unix). www.linux.nu där kan du få mycket tips i forumet.

Ooops. Där ser man hur aktiv man är på den fronten, RH nerlagt!? Att Mandrake är kopia av windows är väl inget problem, snarare tvärtom då man känner sig hemma. Man kan väl installera ett nytt fönsterhanterings program när man har tröttnat på det gamla.

// Miche

Madrake får det bli då, har ingen brännare och mandrake verkar vara det billigaste att beställa, det va lite därför jag va inne på Debian för att det gick att installera med hjälp av disketter och ninternetuppkoppling. Lite frågor om partionering:
Hur stora behöver de olika partitionerna vara?
Kan jag komma ut filer på mina windows-partitioner med Mandrake?
Hur går jag till väga med partioneringen, ska jag börja med att avpartionera lämpligt utrymme med ett partioneringserktyg för windows och sedan partionera för Linux när jag partionerar?

EDIT:
Ojdå, tre nya svar medans jag skrev mitt inlägg, visste väll att det fanns en hel hög med datanissar på Happy!

Du behöver 1 swap partion på 500 mb ungefär.
Sen behöver du en / partion på valfri storlek.
Sedan kan du välja om du vill ha /home på annan part eller om du bara vill köra /, och /home beror på om du senare skall byta dist och vill ha kvar din hemmakatalog. Tror tom det finns part wizard i mandrake.
Men det är inget direkt fel på mandrake, skall funka bra nu :) Väldigt lätt att installera och som workstation funkar det bra, känns bara lite tråkigt enligt mig.

Åja, inte är Redhat nerlagt. Det är däremot så att dom kallar sin utvecklingsgren för Fedora, dvs den som är gratis för alla. Det som säljs under namnet redhat är nu enbart server versioner, och så småningom även en kontorsdesktop. Man kan ju skaffa sig redhats server distar gratis om man gillar att kompilera srpm'er.
Gentoo är nog inte riktigt för nybörjare, det håller jag med om. Man ska väl heslt inte ha något emot att jobba i konsollen iaf.

Vill du bara testa lite så är knoppix eller gnoppix suveräna. Knoppix är byggt på kde, gnoppix är byggt på gnome. Det är eg mest smaksak vad man vill köra. Dessa två är Linux varianter man bränner på skiva så man kan testa lite innan man väljer att installera på hårddisk. Dom funkar fint och är duktiga på att hitta all ens hårdvara och autokonfigurera sig. Bara att bränna och stoppa i cd läsaren.

Vill du ha något enkelt att installera på hårddisken är Mandrake, Fedora och Suse utmärkta.

/Oscar

Edit, bor i gbg ja me, kan bränna en knoppix/gnoppix åt dig om du vill ha något tills mandrake dimper ner i lådan.

Har kört Linux sedan -97.Rekommenderar absolut Mandrake. Den är lätt att installera och konfigurera och det finns väldigt många färdiga paket. Se tex.http://plf.zarb.org/ där du kan ladda ner det du behöver som tex en färdigkonfigurerad videospelare som heter xine som funkar med microsoft formaten och css bibliotek så att du kan se dvd filmer utan problem. Ett annat bra prog. du kan hämta från plf är dcgui som är en direct connect klent. Fördelen med Mandrake är att det går att "konfigurera för hand" om man är en avancerad användare eller via de utmärkta konfigureringsverktygen om man är ny i linuxvärlden eller bara vill vara bekväm.

Kolla www.mandrakeclub.com för mer info.

/johan

Glömde 1 sak, du borde kunna mounta dina ntfs partioner, lite olika beroende på vilken dist man kör.

Pontus: Du skall kunna komma åt din windows partion från linux på något sätt. Jag hade det så för mycket länge sedan men minns tyvärr inte hur jag gjort mer än att jag monterade med typ någonting med -VFAT32 el. dyl. Men har starkt för mig att det var inget att rekommendera. Sök på nätet så hittar du säkert något om det.

En intressant observation, man hinner knappt skriva ett inlägg förrän det trillar in ett antal inlägg under tiden, Kul!

// Miche

Tack för alla svar!!
Blir mer och mer övertygad om att det är Mandrake jag bör ha, att det är likt windows är ju inte direkt någon nackdel, iaf inte i början.

Vojd: Tack för erbjudandet, men jag åker ändå bort om ett par dar så det är nog ingen ide.

Hittade en kul "funktion" i forumet, om man uppdaterar sidan under tiden man skriver inlägg så finns texten kvar, iaf på mozilla, perfekt när man skriver långa inlägg i aktiva trådar.

som någon sa:
mandrake är en bra nybörjar dist.

Själv har jag testat redhat o mandrake.

Mandrake är det lättaste alternativet, speciellt installationen upplever jag som smidig då du har installation och partitioneringen på svenska, programmet säger vad det är för 3 partitioner du behöver, swap, o 2 andra som jag inte minns namnet på, iaf det ena var os del och det andra var lagring.

om du kör dual boot (alltså både windows och linux) är ntfs att föredra då linux kan läsa o skriva till det, (har inte testat fat32 då jag formaterade till ntfs när jag skapade dualboot pga utav att en kompis till mig sa att fat32 inte gick att komma åt i mandrake).

Så det är upp till dig vilken dist du vill köra, de är bra på olika sätt, olika användare föredrar olika versioner etc.

Mandrake är på svenska och väldigt lätt att komma igång med, så jag skulle testa med det.
Idag finns även 90% utav alla program för linux och freebds att ladda hem om man bara man är envis och söker rätt i sin sökmotor (google.com är den bästa sökmotorn enligt mitt tycke).

är det första gången du ska köra linux så tycker jag nog att du ska köra en live evaluation på cd första gångerna. så du får en känsla för det, och vet vad det hanlar om, finns att tanka ner från sunet.se/filarkiv.
sitter du sen på bredband så är det ju bara att köra en netinstall. slipper du betala för det, å andra sidan får du ju en tryckt manual om du köper, det är väl lite vad man känner för. och sen finns det ju massa folk att fråga på olika forum. linux.se t.ex.
du kan ju även köra en dualboot, så du väljer vilket os du vill köra när du startar datorn.
sen vet jag ju inte om jag kan hålla med föregående talare att mandrake är mest likt win. det hänger väl endå mer på fönsterhanteren.
körde å andra sidan mandrake 8(?) på en amd 500/128, men minne är inget man kan få förmycket av =)
sitter själv på SuSE till och från och trivs bra...
men är man inte intresserad av att spela så är linux ett billigt alternativ. rätt om det är mer jobb bakom.

Ojdå, här va det olika bud om vad man ska ha för filsystem på sina windowspartitioner för att komma åt dom från Linux/Mandrake. Om jag har fattat det hela rätt såmenar Feffemannen att det går att läsa och skriva till fat32 men bara läsa från ntfs, enligt Tim (egentligen Tims kompis) så går det inte att komma åt fat32. Vad är det som gäller egentligen? kör för övrigt Windows ME så då funkar kanske inte ntfs attt köra på.

Det spelar ingen roll om du har formaterat dina windowspartitioner i vfat eller ntfs om man kör den senaste versionen av mandrake som heter 10. Om du kör windows me så har du formaterat i fat32 eller i vfat som det också kan heta. Allt framgår vid installationen. När man startar datorn får man upp en meny där man kan välja om man vill starta med windows eller linux. När man är inne i linux kan man söka, kopiera, spara och läsa filer som ligger på win partitionen fast inte tvärt om.

Detta har ju inget med MTB att göra att göra direkt.....

/johan

johanK Skrev:
> Detta har ju inget med MTB att göra att göra
> direkt.....

Nja, jag kommer ju kunna surfa på happy med linux istället för windows så nån procent OT (on topic) är det väll =)

Jag lärde mig i slackware, ett av de mer krävande distarna får man nog säga, men då var man tvungen att lära sig grunderna ordentligt för att klara systemet, fast kanske man klarar sig utan idag. Linux har ju blivit ganska klickvänligt utan att man behöver kompilera själv *muttrar*
annars är fedora jävligt stabilt och går snabbt att komma igång med, Snart kommer core 3 som verkar vara väldigt lovande (dom råkade släppa core 2 lite snabbt, släpper 3 utan de buggar som fanns)

Vad är det här med att man på vissa distar (konstaterar stolt att jag redan har lärt mig lite linux-slang) måste kompilera själv. Gör man det vid installationen för att linux ska passa just den egna hårdvaran? Vad är det man kompilerar, bara kärnan eller är det hela OP:et. Är bara nyfiken, har redan beställt novis-disten Mandrake.

Det är mer för att anpassa programvara och kärna efter det system man har, för att optimera så mycket som möjligt. Medans om man t.ex. kör rpm-filer så blir det lätt att det installerar med så mycket stöd som möjligt för allt möjligt, vilket kan leda till både långsammare och instabilare programvara.
Har man lite koll kan man nästan göra samma med rpm-filer, men dom flest skippar den biten.

I alla Linuxdistributioner kan man kompilera programmen själv direkt från källkoden om man vill. Fördelen är då att man kan göra de optimeringar osv. man önskar själv. Det vanligaste sättet är att man installerar programmen via färdigkompilerade paket. Ett vanligt paketformat är rpm. Ett annat är dpg. Mandrake, Redhat, Feodora och Suse använder rpm. Fördelen med att använda färdiga paket är att programmen installeras på rätt ställe och att installationsprogrammet säger till om något saknas. Tyvärr är inte alla linuxdistributioners paket riktigt kompatibla med varandra. Så det är säkrast att använda paket som är gjorda för en viss distribution.

/Johan

skriva/läsa fat, men inte skriva nya filer till ntfs om jag inte missminner mig, det kan gå med vissa distar men det rekomenderas inte...

Håller med om att Gentoo kanske inte är någon nybörjarinstallation. Dom har dock en väldigt bra installationsinstruktion (skriv ut den och tag fram understrykningspennan). Är man inte rädd för lite "konsolhackande" så är det inte så blodigt att installera Gentoo. Fördelen är att man får en installation som är optimerad för hårdvaran (surt med 386-binärer när man har en P4). Den absolut största fördelen är dock upgradering av program. Kör man rpm-baserade distros är det alltid strul med inkompatila versioner av diverse bibliotek. På Gentoo skriver man bara "emerge -p kde" (p = pretend) för att kolla om det finns ngn ny ver av kde t.ex. Gör det det är det bara att skriva "emerge kde" och alla bibliotek som kde beror av + kde kompileras och installeras + att de gamla versionerna avinstalleras. Mycket smidigt.

Fredrik

PS. Ni som har nvidia-grafikkort så har deras nya drivrutin ett gui typ som windows för att ställa in konstrast mm (mycket OT nu).

Jag håller med flera av de tidigare talarna, Mandrake är ett bra sätt att börja, lite svårt att börja med tycker jag.
Själv testar jag mest script osv. i Linux så jag sitter inte och konfiggar ihjäl mig direkt, ibland kan det vara roligt men ibland kan det vara våldsamt jobbigt när saker o ting inte fungerar så man måste "googla" i timmar innan man hittar svaret på problemet.
Jag installerade Mandrake 10.0 på min bärbara, men det slutade med att jag var tvungen att backa tillbaka till 9.2 för jag tyckte att touchpad:en var rätt så användbar trots allt ;-) Fick inte det att lira alls och iddes inte felsöka hur länge som helst.

Lycka till med Linux, det är roligt och man lär sig mycket med det, speciellt om man väljer Debian och senare kanske Slackware.

/Petter

jimmy:
har inte nämt någonting om att mandrake är mest likt windows, har inte nämt någonting om utseendet jämfört med windows.

Det jag sa att 90% utav alla windows program finns till linux om man bara letar.

Att tänka på är att om du kör dual boot, och tycker att linux inte var din grejj så kommer bootlogon vara kvar tills du raderar den.

När du avinstallerar så gör du följande:
du får partionera om partitionerna till fat32/ntfs, då gör systemet diskarna överskrivbara och läses inte utan speciella applikationer, vilket gör att datorn uppfattar det som är lagrat som "bort plockat".

Fast problemet är att dualbooten fortfarande existetrar, det är en baggis att ta bort

det gör du genom att startar en "dos console" (typ startdisket eller liknande, inte i ett operativssytem) och skriver följande:

fdisk /mbr

det gör att den updaterar booten, och rensar bootfiler som inte existerar (i detta fall linux) och då får en singel boot, alltså med 1 system.

Kan vara värt att veta då man kan reta sig rätt ordentligt på detta fel.

Tim;
jag försökte inte rätta dig eller ngt sådant, jag skrev min under tiden du postade din.
jag var kanske lite otydlig med, jag menade givetvis vad Jacob Thorén hade skrivit om mandrake.
men jag ska hänvisa till skribent nästa gång :-)

jag vet att lilo;n strulade rätt bra för några år sedan, vet inte hur det är nu.
men jag antar att det är fixat, finns ju ngt annat progg för det ändamålet med så.

ivf är det kul att linux har kommit upp sig till gemene man...

Sedan att påpeka är att i mandrake så finns en sådan funktion inbyggd, så att ifall du installerar mandrake på en partition när du har windows på en annan, så kommer det skapa denna bootup automatiskt och du slipper tänka på det.

Fast vi har ju inte sett än om denna topic skapare vill ha kvar det eller inte.
Alltid bra o få reda på lite avinstallations hjälp innan man börjar så man slipper sitta där (som jag gjorde) o ha den där boot rutan varje gång man startade om, fast som tur var hittade man det ganska snabbt på google.

bra sidor är
http://www.linuxquestions.org/
http://www.linux.se/

där du kan ställa frågor och få svar på det du undrar, finns säkerligen redan svar på det du söker på de forumen om du bara söker.

Tim Skrev:

> Fast vi har ju inte sett än om denna topic skapare
> vill ha kvar det eller inte.
> Alltid bra o få reda på lite avinstallations hjälp
> innan man börjar så man slipper sitta där (som jag
> gjorde) o ha den där boot rutan varje gång man
> startade om, fast som tur var hittade man det
> ganska snabbt på google.

Windows kommer nog va kvar ett bra tag om det är det du syftar på. Men förhoppningsvis så kan jag ta bort det helt nån gång.

>
> bra sidor är
> http://www.linuxquestions.org/
> http://www.linux.se/
>
> där du kan ställa frågor och få svar på det du
> undrar, finns säkerligen redan svar på det du
> söker på de forumen om du bara söker.

Jo jag vet att Happy egentligen är fel ställe för sånna här frågor men frågade här ändå för att jag vet att man alltid får snabba och bra svar här. Ska försöka hålla mig till linuxfurom med sånna här frågor i fortsättning, vill ju inte "smutsa ner" Happy med allt för mycket OT.

Jag håller faktiskt inte med om att Gentoo är speciellt svår. Det var den första Linux-dist jag provade och jag tycker det gick utmärkt att följa den detaljerade installationsanvisningen. Det tog iofs en jäkla tid att kompliera allt på min gamla burk med en PII 450 MHz. Typ några dygn... :-)

Jag ska också erkänna att jag inte kört nån annan dist än just Gentoo så jag vet inte hur superlätta de andra är att komma igång med.

Tillbaka
Topp