OT: Vilken luftvärmepump?

JPKC

Aktiv medlem
Min första riktiga OT-tråd tror jag... Vi tänkte installera en luftvärmepump hemma för att spara in lite på elkostnaderna hemma (vi har direktverkande el). Villan har relativt öppen planlösning i två plan på lite drygt 150 m2.

Har ni tips på bra/prisvärda pumpar och en vettig installatör i Stockholmstrakten? Vi bor i Täby.

Tackar på förhand :)

Senast ändrad:
Jag har precis bytt ut min gamla pump.

jag gjorde för en gångs skull en riktig genomgång och kollade av marknaden ordentligt; tester, värmepumpsforum mm.

Jag kom fram till att IVT Nordic Inverter PremiumLine KHR-N var det bästa alternativet.

Jag anlitade dom här:
http://www.varmepumpservice.se/Hem.aspx

Och jag är jäkligt nöjd, snabb och bra montering, seriösa och förtroendeingivande.
Montören gjorde det där "lilla extra" som gör att man tycker att dom bryr sig.

Dom hade en försommar kampanj med en rabatt på 3500, så jag betalade 19.950:-

I Täby finns även Energikomfort, dom jobbar också med IVT-pumpar.

http://www.energikomfort.se/start/

edit: satvlef

Senast redigerad av en moderator:
Jag reggade mig även här: http://www.energioffert.se/main.php

man fyller i storlek på hus, förbrukning idag mm.

Då får man in offerter från olika företag, det enda problemet är att man måste skriva in ett tel.nummer.
Så trots att jag uttryckligen skrev att jag bara ville ha offerter på mejl, så ringde det några snackisar...

Men det kom en drös offerter också, och jag slapp att ringa runt.

Kolla vad den dyraste tänkt göra, sen ser du vem som gör detta billigast. Vad jag menar är, den billigaste är antagligen en som inte ger dig det bästa råden. Typ att du måste ha avrinning för kondensvatten, smarta placeringar du inte tänkt på osv.

Vårt gamla hus hade billigaste bergvärmepumpen, hade funkat bra om huset varit hälften så stort... Men det fattade ju inte förra ägaren och inte vi heller när vi köpte.

Vi köpte en Fujitsu för ett år sedan och är nöjd med den. Cop-värdet ser svagt ut för F men är missvisande då de ger mycket värme även då det är kallt ute, vilket inte syns i cop. Detta, samt att de har en förhållandevis liten innedel gjorde att vi valde den.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inget annat forum som har kompetens inom
> detta området?
Bitter?
Men om man nu inte vill ge sig ut i den där lebbiga världen utanför Happy så kan man ju i.a.f hålla sig till redan befintliga trådar i ämnet, tycker i.v.f jag: http://lmgtfy.com/?q=Happymtb+luftvärmepump

Jag tycker att det har blivit rätt tydligt att det inte behövs några andra forum än happy oavsett spörsmål. Tack happyiter! Att stämningen piskas upp emellanåt och blir syrlig dé luxe får man ta.

JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att det har blivit rätt tydligt att
> det inte behövs några andra forum än happy
> oavsett spörsmål. Tack happyiter! Att
> stämningen piskas upp emellanåt och blir syrlig
> dé luxe får man ta.

förutom om man vill diskutera politik då ;)

Kolla med svenska värmepumpföreningen, bra hjälp därifrån!

Tar hand om bergvärmeanmälningar på jobbet och de ger ett gediget intryck. Sedan kan man tänka på att det inte finns en pump to rule them all. Det verkar handla lite om vilka förutsättningar som finns i det specifika huset. Energieffektivisering AB har jag goda intryck av i Stockholmstrakten.

COP är inte allt som sagt, kika på en som levererar bra värme även vid lite lägre temperaturer så slipper du stötta med el så mycket.

Jag har kört tre-fyra vintrar med en sunkig julapump för 5000 som egentligen bara var ett test för att se om det skulle funka med LVP i vårt hus, den har betalat sig rätt många gånger om.

En funktion som många har som den dock saknar är att fortsätta köra fläkten i innerdelen även när det är så varmt som man vill ha det och utedelen stannar. Går sätta den i fläktläge manuellt förstås, men vi som eldar i kamin i samma rum som innedelen hade gillat det. Då skulle kaminens värme spridas bra i resten av huset även när LVP inte går.

Om ni vill ha en intressant diskussionsföljetong så ta reda på vad som gäller bygglovsmässigt vid byte till värmepump istf vissa andra källor! :)

En värmepump klassas vad jag vet som elbaserad uppvärmning, vilket gör det hela intressant då det är lite olika krav på bostäder/lokaler/byggnader beroende på vilken ernergikälla/energislag man har eller ska byta till.

(Självklart är det inga problem om den är grå.)

Ts comfort är en firma som gör en bra installation och tänker på vart klumparna stör minst/ser bäst ut
Mitsubishi fh/fd35 rekommenderas!

Kan tipsa om energimyndighetens hemsida där du kan hitta uttömande testresultat för flertalet värmepumpar. http://energimyndigheten.se/sv/Hush...resultat/Luftluftvarmepumpar-2013-2009/?tab=2
Titta på energiförbrukningen för ditt hus och jämför med testdatan för boråsklimat (det som stämmer bäst med stockholmsklimat). Då borde du hitta den med bäst årsvärmefaktor för dina förutsättningar. Ta en kik på ljudnivån för de olika pumparna också. Den öppna planlösningen är positivt för en luftluft-vp då värmen har bättre möjlighet att sprida sig, men fundera kanske på att skaffa en vp per plan. Kan löna sig om ditt hus har relativt hög energiförbrukning.

Viktigt att tänka på vid installation (borde installatören ha koll på) är placeringen av både inne och utedel. Du vill undvika att få dom nära utrymmen där du vill ha det så tyst som möjligt (tex sovrum, läshörna och uteplats). Ägna också dina grannar en tanke så att inte de behöver avnjuta värmepumpsbuller vid grillkvällarna nästa sommar.

När du sen väl har din vp på plats skruvar du ner alla radiatorer i huset (till kanske 17-18 grader) samt sätter värmepumpens temp-inställning till nån grad över önskad temperatur. Detta gör att du kommer att kräma ut så mkt som möjligt från vpn och sparar på så sätt så mkt energi och pengar som möjligt. När det blir kallare ute kommer du sen behöva öka tempen på radiatorerna som ligger längst från vpn för att uppnå ett behagligt klimat.

Om ditt hus är rent kasst energimässigt samt om du är en storförbrukare av varmvatten kan det vara ett alternativ att fundera på att riva ut de flesta direktelratiatorerna och slänga in en luft-vatten eller bergvärmepump tillsammans med ett vattenburet vämrmesystem. Är svårt att räkna hem ekonomiskt men man får ett jämnare inomhusklimat och slipper surret från en fläkt inne.
Lycka till!

Tjejen köpte två luftvärmepumpar/fick dem installerade häromveckan av Nortech som håller till just i Täby. Hon är nöjd såhär långt, Daikin valde hon för 30kvm och 50kvm och de kostade 17000:- st. Hon kunde ha valt en mindre för 15000:- till det mindre utrymmet, pumparna det blev var dock specade för 150kvm men man räknar även på annat otyg som tvåglasfönster, isolering och självdrag.

Kom ut en kille på mc och kontrollerade, efter det fick hon förslag på installtionsdatum inom en vecka. "Avancerad" framdragning av el grejja de dock inte själva.

Ta nu en installatör med certifikat och en elektriker med allmän behörighet vid installationen. Då blir det vanligtvis bäst för miljön och vid försäkringsfrågor.

Tillbaka
Topp