[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Städar_sällan sa:
Ska handla mobil idag tänkte jag och som det är nu så står det mellan Sony Xperia XZ Premium och Samsung Galaxy S8 Plus.
Är nyfiken på hur vidvinklig kamerorna är. Har en LG G3 nu som inte alls är vidvinklig och som gör att det är svårt att ta selfies och groupies (ja, jag tycker det är viktigt) Är det någon som har koll på ovannämnda mobiler?

XZ1 verkar ha lite extra intressant selfiekamera för dig :)
Ur Techradars recension:
"There’s also an 8MP front-facing snapper on the XZ1 Compact. Sony is aiming this phone very much at the social media/selfie generation, and the front-facing camera is a key component of its appeal.

It offers a super-wide mode that gives you a 120-degree field of view, which is similar to that of our eyes and allows you to cram more of your buddies, or the beautiful vista behind you, into the shot.

We found ourselves using this mode frequently, as it gives your selfies a different style, but it’ll become genuinely useful if you’re shooting a group of mates or you’re in front of an impressive landscape.

You can switch between this wide-angle view and a more typical 80-degree option that's perfect for those close-up Instagram pouts and Snapchat Stories.

The front camera also offers video recording, and if you find yourself in a dim bar you can employ the help of the display flash – this turns the phone’s screen bright white when you hit the shutter key to ensure that your selfies aren’t a blurry, dark mess."

/Johan

[OT] Vilken mobil?
Jag vill inte ha mindre kanter än på min (numera halvgamla) Sony Z5, vill gärna kunna hålla i telefonen utan att råka peta på skärmen.

Upplever Androiden på den som ganska ren jämfört med Samsung iaf. Referensen är en Nexusplatta.

[OT] Vilken mobil?
Tips mottags på nya mobiler med bra wifmottagning. Bakom tjocka väggar är den två år gamla Iphonen är betydligt sämre än den lika gamla Nexusen.

[OT] Vilken mobil?
SuperApe sa:
Tips mottags på nya mobiler med bra wifmottagning. Bakom tjocka väggar är den två år gamla Iphonen är betydligt sämre än den lika gamla Nexusen.

Min Nexus 5X dog för ett par veckor sen, ersatte den med en HTC U11. Upplever Wifi-mottagningen som bättre men har inte mätt (den gamla telefonen är ju död :)

Är rätt nöjd i övrigt, det är två saker som stör: avsaknad av analogt hörlursuttag och att den är så sjukt hal att den glider ur bakfickan när man står upp.

[OT] Vilken mobil?
jomper sa:
Jag vill inte ha mindre kanter än på min (numera halvgamla) Sony Z5, vill gärna kunna hålla i telefonen utan att råka peta på skärmen
För just Sony Z5 (liksom Z5C) finns det även ett bra skyddsfodral med fönster och en del inbyggd funktionalitet
99.jpg

https://www.sonymobile.com/se/products/accessories/style-cover-window-scr42/

Sonys originalfodral skyddar även telefonen bra, även om man tappar den så att den studsar ned en våning i en betongtrappa.
Tro mig jag vet. Tyvärr...

/Håkan

[OT] Vilken mobil?
JojjeM sa:
Städar_sällan sa:
Ska handla mobil idag tänkte jag och som det är nu så står det mellan Sony Xperia XZ Premium och Samsung Galaxy S8 Plus.
Är nyfiken på hur vidvinklig kamerorna är. Har en LG G3 nu som inte alls är vidvinklig och som gör att det är svårt att ta selfies och groupies (ja, jag tycker det är viktigt) Är det någon som har koll på ovannämnda mobiler?

XZ1 verkar ha lite extra intressant selfiekamera för dig :)
Ur Techradars recension:
"There’s also an 8MP front-facing snapper on the XZ1 Compact. Sony is aiming this phone very much at the social media/selfie generation, and the front-facing camera is a key component of its appeal.

It offers a super-wide mode that gives you a 120-degree field of view, which is similar to that of our eyes and allows you to cram more of your buddies, or the beautiful vista behind you, into the shot.

We found ourselves using this mode frequently, as it gives your selfies a different style, but it’ll become genuinely useful if you’re shooting a group of mates or you’re in front of an impressive landscape.

You can switch between this wide-angle view and a more typical 80-degree option that's perfect for those close-up Instagram pouts and Snapchat Stories.

The front camera also offers video recording, and if you find yourself in a dim bar you can employ the help of the display flash – this turns the phone’s screen bright white when you hit the shutter key to ensure that your selfies aren’t a blurry, dark mess."

/Johan

Den såg intressant ut. Lägger till den på listan.... :)

[OT] Vilken mobil?
Jag har uppdaterat mig från en Sony Z5 till en XZ1. Verkar trevlig hittills. Inga direkta överraskningar, men det var ju inte förväntat. Samma telefon fast nyare, snabbare och Oreo. Plus 3D-skaparen, vad man nu ska med den till. Kanske skanna sig själv och skriva ut en byst? :-)

[OT] Vilken mobil?
fhloston sa:
Jag har uppdaterat mig från en Sony Z5 till en XZ1. Verkar trevlig hittills. Inga direkta överraskningar, men det var ju inte förväntat. Samma telefon fast nyare, snabbare och Oreo. Plus 3D-skaparen, vad man nu ska med den till. Kanske skanna sig själv och skriva ut en byst? :-)

Posta bystmåtten här...

[OT] Vilken mobil?
Verkar som ny mobil börjar bli aktuellt, batteri på xperia z1 beter sig knepigt och mobilen laddar ur vid 60-40%. Är lite missnöjd med kameran där. Den har åkt i golvet några gånger också...

Letar efter något vattentätt (för användning ute i vått och torrt) med bra kamera (även i lite mörker) som gärna får vara billigt (5000kr känns lite väl mycket). Lite grundläggande surf, mail och bank - sen är jag nöjd. Det är väl bra om man kan tappa den av misstag någon gång också.

Har kikat på Samsung S7 som kanske är ca 2600kr billigare än S8 - verkar inte vara dramatiska skillnader utifrån vad jag vill ha mobilen till? Har även kikat på Xperia XZ1 compact men är lite misstänksam mot själva kameran om det är lite sämre ljus?

Tar gärna emot lite tips och erfarenheter.

/Håkan

[OT] Vilken mobil?
fhloston sa:

Jag testade, det blev rätt likt:

Bilagor

• 2577445411_77c1c370d0_b.jpg
    2577445411_77c1c370d0_b.jpg
    79.3 KB · Besök: 89
[OT] Vilken mobil?
Hakana sa:
Verkar som ny mobil börjar bli aktuellt, batteri på xperia z1 beter sig knepigt och mobilen laddar ur vid 60-40%. Är lite missnöjd med kameran där. Den har åkt i golvet några gånger också...

Letar efter något vattentätt (för användning ute i vått och torrt) med bra kamera (även i lite mörker) som gärna får vara billigt (5000kr känns lite väl mycket). Lite grundläggande surf, mail och bank - sen är jag nöjd. Det är väl bra om man kan tappa den av misstag någon gång också.

Har kikat på Samsung S7 som kanske är ca 2600kr billigare än S8 - verkar inte vara dramatiska skillnader utifrån vad jag vill ha mobilen till? Har även kikat på Xperia XZ1 compact men är lite misstänksam mot själva kameran om det är lite sämre ljus?

Tar gärna emot lite tips och erfarenheter.

/Håkan

Jag råkar lustigt nog ha en Z1 Compact (bytte batteri nyss och det var enkelt), en Galaxy S7 och en XZ1 Compact hemma. Tog en bild med vardera för en helt oseriös jämförelse :)
S7 har en riktigt vass kamera men jag gillar Sony mycket bättre. Mycket tack vare en mindre moddad Android (gäller särskilt i XZ1 som levereras med Android 8 från start)

Z1 Compact
Z1c.JPG

XZ1 Compact
XZ1c.JPG

Galaxy S7
S7.jpg

(när jag kollar tror jag att jag dragit ner upplösningen på bilderna i S7:an).

/Johan

[OT] Vilken mobil?
ForesterGuy sa:
fhloston sa:

Jag testade, det blev rätt likt:

Pixel perfect!

[OT] Vilken mobil?
Tack för bilder, synd att du inte 3-d scannade koppen då =)

Så S7:s kamera upplever du bättre än xz1? Eller marginell skillnad i lite sämre ljus?

[OT] Vilken mobil?
Hakana sa:
Så S7:s kamera upplever du bättre än xz1? Eller marginell skillnad i lite sämre ljus?

Jag har använt xz1:an för lite för att uttala mig säkert. Men skillnaderna är inte stora så jag skulle inte låta det vara enda faktor som avgör mitt val. Det går säkert att hitta jämförelsebilder online. XZ1 har ju en imponerande slow-motionfunktion om man tycker sånt är kul.

/Johan

[OT] Vilken mobil?
sdx sa:
42Hz sa:
tobiascyklar sa:
jag köpte min OnePlus 5T igår - enkelt val för mig. Men gillar Sony också.

Rockar hårt men min OnePlus 1 fortfarande! Så sjukt nöjd, pajjar den så hoppas jag att 5T fortfarande finns att köpa då, verkar brutal.
När 6an lurar runt hörnet och 5g är på gång .

?
:-)

1 Det kommer alltid nya prylar
2 "runt hörnet" :-) vad har 5G med detta att göra? Oavsett om det kommer om 3 eller 5 år ;-)

[OT] Vilken mobil?
Och nu kom OnePlus 5t... beställd från Kina 21/11 sen em, leverans till dörren (eller i mitt fall bad jag dom lämna den i kiosken så hämtar jag den själv ikväll) , framme 23/11.

Galet snabbt.

[OT] Vilken mobil?
tobiascyklar sa:
Och nu kom OnePlus 5t... beställd från Kina 21/11 sen em, leverans till dörren (eller i mitt fall bad jag dom lämna den i kiosken så hämtar jag den själv ikväll) , framme 23/11.

Galet snabbt.

Coolt! Hängde på låset och beställde direkt den 21:a. Skickades från Polen med snabbaste DHL-alternativet. Följer trackern och den har nu passerat Malmö. Tyvärr kommer DHL endast två gånger i veckan där jag bor så jag tror jag får vänta till tisdag :( Första gången med annan smartphone än iPhone. Prissättningen av iPhone X gjorde att jag fick nog. Ska bli intressant att köra Android.

[OT] Vilken mobil?
nu har den uppdaterat och installerat appar hela kvällen. verkar bra. (en telefon liksom). det som står ut direkt:
- kameran galet bra.
- och ansiktsigenkänningen är jag kär i direkt. bara att titta i skärmen så öppnas den. Jag funderade på att vänja mig vid fingeravtrycksläsare på baksidan, och inser nu att det spelar ingen roll längre.

[OT] Vilken mobil?
Någon här som kör dubbla simkort och har en långtidsrapport om hur bra det funkar i längden?

Fick precis ny jobbtelefon. Utbudet var väl inte magiskt bra men det blev en Nokia 8 och den känns hittills bra*.

Men det här med två simkort känns lite trubbigt just kring huvudfunktionen telefoni. Att manuellt byta abonnemang för data när jag bränt surfen på det ena känns ok. För sms verkar det också funka rätt bra i och med att varje konversation verkar komma ihåg vilket simkort jag skickade med senast. Men för telefonen känns det trubbigt att behöva välja en gång eller för varje samtal. Allra helst skulle jag vilja kunna styra efter kontakter från Office 365 respektive Gmail. Inte hittat någon sådan möjlighet än.

*med reservation för att Android så här efter ett halvår fortfarande känns rätt osmidigt jämfört med vad föregående Windowsmobil gjorde..

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Någon här som kör dubbla simkort och har en långtidsrapport om hur bra det funkar i längden?

Fick precis ny jobbtelefon. Utbudet var väl inte magiskt bra men det blev en Nokia 8 och den känns hittills bra*.

Men det här med två simkort känns lite trubbigt just kring huvudfunktionen telefoni. Att manuellt byta abonnemang för data när jag bränt surfen på det ena känns ok. För sms verkar det också funka rätt bra i och med att varje konversation verkar komma ihåg vilket simkort jag skickade med senast. Men för telefonen känns det trubbigt att behöva välja en gång eller för varje samtal. Allra helst skulle jag vilja kunna styra efter kontakter från Office 365 respektive Gmail. Inte hittat någon sådan möjlighet än.

*med reservation för att Android så här efter ett halvår fortfarande känns rätt osmidigt jämfört med vad föregående Windowsmobil gjorde..

Har inte provat men i mina Huawei Honor 7 & 8 ska man kunna välja adressbok beroende på simkort, tror dock att man får olika samtalslistor. Har du rotat tillräckligt djupt i inställningarna??

[OT] Vilken mobil?
Inte än. Men hittar inga indikationer på att man skulle kunna ha två "telefon-appar" , vilket vore en rätt bra lösning annars.

Går väl kanske att lösa med nån tredjepartsapp i värsta fall.

[OT] Vilken mobil?
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
Inte än. Men hittar inga indikationer på att man skulle kunna ha två "telefon-appar" , vilket vore en rätt bra lösning annars.

Går väl kanske att lösa med nån tredjepartsapp i värsta fall.

På min gamla Lumnia 950 fanns iaf två telefon och teleboksappar.
Mm hade aldrig dubbla sim på Windows men har sett bilder på det. Allt utom tillgången på appar var bättre då ;-)

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:

Jag har kört dubbla simkort i ett par år nu på Android. På min förra telefon ställde jag in att den skulle ringa på det ena som standard, för annars funkade det dåligt med handsfree:n i bilen. Men på den jag har nu så har jag inte orkat ställa om det och man vänjer sig sjukt snabbt att trycka på "Private" eller "Work" (som jag döpt mina simkort till) vid samtal.
I 10 fall av 10 är frugans telefon kopplad till bilen nuförtiden så jag har inget problem där heller. :)

[OT] Vilken mobil?
ceel sa:
Rattnalle sa:
Någon här som kör
Men det här med två simkort känns lite trubbigt just kring huvudfunktionen telefoni

Jag har kört dubbla simkort i ett par år nu på Android. På min förra telefon ställde jag in att den skulle ringa på det ena som standard, för annars funkade det dåligt med handsfree:n i bilen. Men på den jag har nu så har jag inte orkat ställa om det och man vänjer sig sjukt snabbt att trycka på "Private" eller "Work" (som jag döpt mina simkort till) vid samtal.
I 10 fall av 10 är frugans telefon kopplad till bilen nuförtiden så jag har inget problem där heller. :)

Jag har precis köpt en Galaxy note 8 och är sjukt nöjd med dual sim funktionen. Skönt att slippa släpa på två lurar på jobbet.

[OT] Vilken mobil?
Återstår att se om jag vänjer mig alltså :-)

USB-C kablar. Det var ju ett jäkla liv för ett tag sen om att billiga kablar var farliga. Gällde det mest saker med hög effekt typ laptops eller kan det finnas problem med att köra aliexpress-kablar även till mobilladdare av klen typ?

[OT] Vilken mobil?
Jag menar, resultatet av att det går fel kan vara rött ödesdigert. O för vad, nån hundralapp eller så. Om du inte ska dussintals kablar ?. En brand kan kosta rätt mycket mer. Köpte en 18w laddare till min iPhone x, sjukt smidigt. Ja jag vet att ja kunde köpt ännu större. Men denna är smidig o inte mycket större än orginal 5w. Laddare o kabel snålar jag inte på, speciellt inte efter att sett skräckexempel o då är det i 99% av fallen lågpris grejer man ser på bilderna.

Snabbladdare ä ju sjukt mer användbart än trådlös laddning som jag ser det

[OT] Vilken mobil?
Det här gäller bara kablar. Laddare har jag drösvis av och jag vill förse några av dem med rätt kabel. Är lagom osugen på att lägga 6-800 på usb kablar på ett bräde för att ha på olika ställen där jag idag har laddare om ifall att (köket, bilen, bredvid sängen m fl). För även noname-kablarna på Kjell vill de ju ha 150-200 spänn för. Och de är ju just noname.

[OT] Vilken mobil?
Sen vill jag så klart inte elda upp bilen för att spara en hundralapp men just kablar är ju på andra områden en sån enorm lurendrejeri-marknad med stora marginaler (kanske främst ljud och bild kablage).

[OT] Vilken mobil?
Det ä ju inte det att en aliexpress kabel behöver vara dålig, det är att du inte har en aning. Du köper grisen i säcken så att säga. Man kan ju hoppas att kjell o company står bakom sina kablar. Men jag personligen skulle ju vara tveksam där med. Men måste du ladda överallt då? Hur kort batteritid räknar du med att ha?

[OT] Vilken mobil?
Batteritiden varierar friskt. Främst är jag ute efter att slippa fundera över det. En hemma, en på jobbet och en i bilen är minimum.

Men jag hittade en lista på certifierade kablar där Classes var med och de var rätt hyfsat prissatta så får bli ett par såna.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Det här gäller bara kablar. Laddare har jag drösvis av och jag vill förse några av dem med rätt kabel. Är lagom osugen på att lägga 6-800 på usb kablar på ett bräde för att ha på olika ställen där jag idag har laddare om ifall att (köket, bilen, bredvid sängen m fl). För även noname-kablarna på Kjell vill de ju ha 150-200 spänn för. Och de är ju just noname.

Snacka om i-landsproblem. :D Varför ha en smutsig telefon i köket?

[OT] Vilken mobil?
NickPick sa:
Rattnalle sa:

Man ska vårda sina I-landsproblemen ömt för då vet man att man inte har några riktiga problem :-)
Jag var ett hörn i köket där det inte pågår så mycket matlagning. Det är mest avställningsyta för saker och där sitter också en laddare för det mesta. Telefonen bor där t ex när den spelar upp något ljud att fylla tystnaden i köket med :-)

[OT] Vilken mobil?
NickPick sa:
Rattnalle sa:

Varför har du en smutsig telefon?

Tillbaka
Topp