[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
dardos sa:
Jag har bara haft min 5t i 2 veckor än men hittills är jag hur nöjd som helst. Känns rapp och fin med bra skärm men jag tycker nog att det börjar bli dyrt med mobil nu. Jag fick pengar genom jobbet annars hade jag behållt min gamla OP3. 5t känns dock absolut som en bättre lur.

Fungerar kanon med 2 sim vilket för mig är ett måste varför iPhone och Samsung går bort.

Tack för svaret. Låter riktigt bra!

[OT] Vilken mobil?
Men för i helvete. Haft jobbmobilen på garantiservice så nollade den först. Backup har så klart varit på hela tiden men nu när jag ska återställa finns ingen backup att återställa. Kollade specifikt innan jag nollställde att det var färska datum på backupen. Jag visste att androids backup inte är så bra men det här var ett nytt bottenmärke.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Men för i helvete. Haft jobbmobilen på garantiservice så nollade den först. Backup har så klart varit på hela tiden men nu när jag ska återställa finns ingen backup att återställa. Kollade specifikt innan jag nollställde att det var färska datum på backupen. Jag visste att androids backup inte är så bra men det här var ett nytt bottenmärke.
Androids backup? Du menar Google, eller tillverkarspecifik molntjänst?

[OT] Vilken mobil?
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Googles om man så vill. Den som är en basfunktion i Android.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Du har alltså ingen backup för den aktuella enheten om du tittar här?: https://drive.google.com/drive/u/0/backups

[OT] Vilken mobil?
eketjall sa:
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Rattnalle sa:
Du har alltså ingen backup för den aktuella enheten om du tittar här?: https://drive.google.com/drive/u/0/backups
Bara backupen för WhatsApp syns där.

Men jag har redan kommit över det och installerat mina appar igen. Blev mest bara irriterad. Den funkar ju ändå bara för en begränsad del av telefonens innehåll så det blir en del manuellt jobb i vilket fall.

[OT] Vilken mobil?
Börjar bli dags att köpa ny telefon. Har haft en iphone 5 med Life-proof-skal och är egentligen väldigt nöjd.

Batteriet börjar dock bli väl dåligt, vibrationen gav sig efter några mil styrmonterad på racercykeln på grusväg och 12 gb minne är för lite. Dessutom är det lite sämre ljusstyrka med skalet och det börjar bli lite repigt.

Allt detta kan ju lösas hos en reparationsverkstad samt med iCloud men det är kanske dags att byta upp sig?

Krav:
- tål stötar
- tål att simma, paddla kajak etc.
- acceptabel kamera
- ca 5 tkr i budget

Den telefon som verkar passa mig bäst är Cat s41. Utöver ovan tilltalar även batteritiden.

Utöver den har jag tittat på cat s60 men jag har inget stort behov av en värmekamera... Har även sett en del kinesiska mobiler i kategorin men jag vill gärna kunna klämma på telefonen innan jag köper den.

Vad tänker ni? Jag vet inget om mobilprestanda etc. Och behöver råd :)

[OT] Vilken mobil?
Om du går på lifeproof-linjen igen skulle jag avråda från mobiler med kurvade skärmar.
Var galet nöjd med min tidigare telefon med lifeproof fre, men nya s9 med motsvarande skal är inte alls en lika trevlig upplevelse.
Skärmglaset hamnat långt från plasten och det blir väldigt oexakt.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Ut och fingra på mobiler och försök ta reda på vad du kan kompromissa med.
Vissa mobiler är inte certifierat vattentåliga (certifiering kostar), men tål ändå vatten rätt bra.
Jag har OnePlus 5T, tonåringarna har OnePllus 6 och tanten har Google Pixel XL.
Batteritiden på OnePlus är nuförtiden svinbra. Räcker lätt i två dygn för mig som inte är en tung användare.

[OT] Vilken mobil?
Spräckte skärmen på min XZs och efter skärmbyte funkar inte ljudet. Den var jag kanonnöjd med men går inte utan ljud. Tänkte överge sony efter många nöjda år med dem och pröva på oneplus 6 jag med. Kollega har haft några modeller av dem och de har funkat bra. Verkar kosta ett par hundra över 5000 + att de har något eget skal som ska tåla en direktträff.

[OT] Vilken mobil?
skrotfot sa:
Ut och fingra på mobiler och försök ta reda på vad du kan kompromissa med.
Vissa mobiler är inte certifierat vattentåliga (certifiering kostar), men tål ändå vatten rätt bra.
Jag har OnePlus 5T, tonåringarna har OnePllus 6 och tanten har Google Pixel XL.
Batteritiden på OnePlus är nuförtiden svinbra. Räcker lätt i två dygn för mig som inte är en tung användare.

Fast oneplus säger att de ska tåla regn. Utan att prata IP klassning. Det får i alla fall mig att tro att de klarar regn men inte gillar ett dopp. Ska man ha med på kajaktur hade för mig kravet varit att klara ett dopp.

[OT] Vilken mobil?
Skulle jag vara i kajak så hade jag placerat enheten i en liten förslutningsbar påse. Sån där man kan plocka gratis vid t ex säkerhetskontroller på flygplatser. Alternativt, köpa en extra dumbphone att ha vid allehanda äventyr. Behöver man gps-tracking och sånt går det att skaffa pulsklocka.

[OT] Vilken mobil?
Ska kolla poco F1!

Hade en klocka som var "vattentät" och "tålde regn". Den klarade inte regn fast den var skyddad under vindjacka jacka. Så lite skeptisk är jag mot stänkskydd.

Har en garmin som tål vatten men den är alltid kvarglömd hemma/inte laddad. Och saknar kartvisningsfunktion vilken min gps-app har :)

Om jag ska köpa en ny telefon att ha på äventyr och en att ha till vardas får jag inte mycke telefon i något av fallen. Bättre då att köpa en telefon som klarar allt. Så slipper jag dessutom bli bekymrad om jag är ute och cyklar/springer och blir överraskad av dåligt väder med fel telefon i fickan :)

Plastpåse går bort pga. Möjligheter att fota samt på ett rimligt sätt använda telefonens funktioner. Exempelvis då som gps på långcyklingar.

[OT] Vilken mobil?
Eglobalcentral har Pocophone F1 6/64gb i svart nu för precis över 3000:- inkl försäkrad frakt.

Har sett tester på youtube där de misshandlat F1:an rejält o den verkar tåla en hel del... men tyvärr inte ip68..
Har plastbaksida, praktiskt att den iaf bara kan spricka på ena sidan..

Detta är typ Kinashopping via EU o kanske inte för den som brukar använda garantin ofta, då jag antar att det inte är så smidigt...
Men 1000:- billigare än webhallen o netonnet iaf.

[OT] Vilken mobil?
Haha, inte precis något man tappar i golvet eller kör ner i en sandig ficka den där telefonen ;) men imponerande prestanda för pengarna! Får väll fundera på den också då:)

[OT] Vilken mobil?
Det är nog fortsatt bäst att köpa en vanlig mobil och ett tåligt skal. De tåliga mobilerna verkar inte så roliga..

För Android hade jag inte köpt något utanför Android One programmet. Dvs hyfsad stor säkerhet att de får uppdateringar. Annars sitter man snart där med en telefon som inte har stöd för t ex bankid längre om man inte är en sån som byter ofta.

[OT] Vilken mobil?
Pocophone F1 är ruggigt prisvärd.

Dock så kan det vara värt att notera att den saknar stöd för Widevine L1 vilket innebär att det inte går att köra HD i Netflix m.m.

[OT] Vilken mobil?
Samsung s7 kan ju vara ett alternativ också, IP-klassad, stöd för externt minneskort och ja, allmänt snabb och fin. Kanske inte det nyaste men mer än bra nog tycker jag.

[OT] Vilken mobil?
Köpte en Samsung S7 i nyskick på Blocket för 1 500kr. Hittills överlevt många blöta cykel och paddelturer fast jag haft den i fickan på flytvästen. Kommer aldrig köpa en lur till nypris igen! ?

[OT] Vilken mobil?
marr sa:
C-dale sa:
https://www.test.se/taliga-mobiler/
En Runbo F1 känns som ett vettigt alternativ när det blir dags för förnyelse.

Nej, nej och åter Nej!

Skräp helt utan garanti eller service. Har redan råkat lura en kompis i det träsket. Det sög.

Ich bin den kompis!

Hade sjuuuuuk tur att jag lyckades med att köpa på Klarna faktura och när jag redan tidigt insåg att företaget i fråga var omöjliga att nå i annat fall än om man inte klickade på "köp" så valde jag att returnera luren enligt konsumentköplagen.

Det tog ca 2 månader för Klarna att få kontakt med företaget och avsluta caset.

Sedan köpte jag en ännu värre suglur från Kina, men billig var den ??
Fast det är en helt annan story....

[OT] Vilken mobil?
toysc sa:
Är det någon med erfarenhet av nokia 8 sirocco ?
Nej. Bara den vanliga 8an i typ ett år. Har väl inte märkt något särskilt som avviker från de recensioner som finns. Uppdateringarna rullar in varje månad och till skillnad från Sony, Samsung och Motorola som jag provat är det skönt att slippa massa kludd för att de ändrat menyer och appar som inte går att avinstallera.

[OT] Vilken mobil?
Har också "vanliga" 8:an, många som klagar på kameran, jag fattar inte riktigt varför. Klart nöjd, bra skäm, känns rapp att använda och gediget byggd! Android Pie ska visst komma nu Q4.

Köpte på Elgianten när de hade erbjudande på 3999:- Annars hade det nog blivit en till OnePlus. :)

[OT] Vilken mobil?
toysc sa:
Är det någon med erfarenhet av nokia 8 sirocco ?

Jag tyckte den såg intressant ut när den kom, lagom storlek och så. Men efter att ha läst omdömen och recensioner så avstår jag:

https://swedroid.se/forum/threads/allmaenna-traden-om-nokia-8-sirocco.153896/page-2
https://swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-nokia-8-sirocco/

Edit: om någon har tips på en bra android, max 150mm hög (blir för stor för mina jeans-fickor annars, har testat en större men det funkade inte), bra prestanda och toppklass kamera, minst 5" skärm. Galaxy S9 eller kommande Pixel 3 är väl de som ligger bäst till. Gillar inte edge-kanterna på S9, Xperia ZX2 compact är ett alternativ men tycker det vore bra med något större skärm. Har idag en Nexus 5X vilken uppfyller kraven men börjar bli lite långsam och slut på lagringsutrymme.

Pris inget problem eftersom den köps på företaget men måste köpas i Sverige, helst från stor nätbutik. Vill också ha en telefon släppt relativt nyligen så man får uppdateringar under lång tid.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Sambal Oelek sa:
Jag köpte en Xiaomi Redmi 5 Plus häromdagen. Måste säga att det är nog den mest prisvärda telefon jag ägt. Grymt mycket för pengarna, känns inte som en budgetlur men kostar som en :)
https://www.mobil.se/tester/produkt...us-valdigt-prisvard-android-for-under-2000-kr

Bara inse att mobiler är förbrukningsvara, förr eller senare krossar jag glaset, eller något annat, då känns det bättre att köra billigare men byta oftare! Modernare teknik.

[OT] Vilken mobil?
Själv slog jag i förra veckan till på en hyfsat billig Samsung Xcover 4, trots lite blandad kritik i olika recensioner på nätet. Men den sägs åtminstone vara vattentät (IP68-klassad), ha gummerat (?) greppvänligt skal, och en hyfsad kamera. Den lär väl duga bra som skogstelefon till MTB, vandring, och friluftsliv. Har även utbytbart batteri så man kan köpa ett extra att ha med, om man ska vara ute länge utan tillgång till laddning och civilisation.

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-galaxy-xcover-4/242414.9042/

0044.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken mobil?
Hörde något rykte att Samsung s10 skulle komma i en version som hade platt display. Så som den hade med S7an som fanns i curved och platt. Enda sättet jag skulle hålla kvar vid Samsung , klarar inte av glare och färgskiftningar som blir i kanterna på S8 / S9. Någon som hört samma, jag hittade det på Twitter och hittar såklart inte det igen :/

[OT] Vilken mobil?
landen sa:
Hörde något rykte att Samsung s10 skulle komma i en version som hade platt display. Så som den hade med S7an som fanns i curved och platt. Enda sättet jag skulle hålla kvar vid Samsung , klarar inte av glare och färgskiftningar som blir i kanterna på S8 / S9. Någon som hört samma, jag hittade det på Twitter och hittar såklart inte det igen :/
Det är nog ett krav för att jag skall stanna kvar också. Har precis bytt till s9 och är redigt trött på den böjda skärmen.

[OT] Vilken mobil?
Ibland kan en nördtråd vara riktigt bra att ha.
Fråga; om man vill fortsätta ner för mobiltelefon utan ( en helvetisk massa ointressanta) förinstallerade appar-spåret, med vad skall jag ersätta en Motorola Moto G3 när den dragit sitt sista suck?

Edit; jo, inga IPhone-förslag, tack. Äpplet och jag har svårt att bli överens.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Tillbaka
Topp