[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Vad finns det för bra kompakta androidlurar? De jag hittar är bara
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact
(XZ2 C är för "tjock" och känns allmänt konstig i handen)

/Håkan

[OT] Vilken mobil?
HåkanC sa:
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact

/Håkan

Tjena!

Tyvärr verkar ju inte tillverkarna satsa på att göra bra lurar i litet format längre så det är nog det som finns.

[OT] Vilken mobil?
HåkanC sa:
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact

/Håkan

Jelly Pro. Men tangentbordet är inget för den med sviktande syn (eller korvfingrar).

[OT] Vilken mobil?
HåkanC sa:
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact

Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor. Har en Nexus 5X idag, 147mm. De alternativ jag hittat:

-Samsund Galaxy S9 (148mm, ej aktuell, gillar ej "edge" display)
-Samsung Galaxy A8 (149mm, ej Bluetooth med apt-x)
-Motorola One (150mm, går bort ej Bluetooth med apt-x)
-LG Q7+ (144mm, säljs ej i Sverige, tveksam prestanda och kamera)
-Pixel 3 (146mm, säljs ej i Sverige)
-Nokia 7.1 (150mm)
-Huawei P20 (149mm, gillar inte Huaweis OS)

Pixel 3 uppfyller ju mina krav men är väldigt dyr och går inte att köpa i Sverige vilket blir problem då jag helst köper den via jobbet. Pixel 1 och 2 skulle ju också funka men vill inte heller ha mindre skärm än den jag har idag. 3.5mm uttag är också ett plus. Pixel 2 går ju inte heller att köpa via vanliga återförsäljare i Sverige.

[OT] Vilken mobil?
HåkanC sa:
DanielS sa:
Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor.
Den jag har idag mäter 65 × 127 × 8,9 mm (BxHxD)
så min gräns går nog vid 67 × 130 × 10 mm, men helst som ovan förstås

Ja då går ju xz2 compact och galaxy a3 2017 också bort... Då är det nog xz1 compact som återstår om det ska vara någon prestanda...

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
HåkanC sa:
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact

Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor. Har en Nexus 5X idag, 147mm. De alternativ jag hittat:

-Samsund Galaxy S9 (148mm, ej aktuell, gillar ej "edge" display)
-Samsung Galaxy A8 (149mm, ej Bluetooth med apt-x)
-Motorola One (150mm, går bort ej Bluetooth med apt-x)
-LG Q7+ (144mm, säljs ej i Sverige, tveksam prestanda och kamera)
-Pixel 3 (146mm, säljs ej i Sverige)
-Nokia 7.1 (150mm)
-Huawei P20 (149mm, gillar inte Huaweis OS)

Pixel 3 uppfyller ju mina krav men är väldigt dyr och går inte att köpa i Sverige vilket blir problem då jag helst köper den via jobbet. Pixel 1 och 2 skulle ju också funka men vill inte heller ha mindre skärm än den jag har idag. 3.5mm uttag är också ett plus. Pixel 2 går ju inte heller att köpa via vanliga återförsäljare i Sverige.
Har haft en 5x och fick en Samsung A6 2018 nu från jobbet. Har aldrig gillat Samsung dels för gamla Tochwiz men främst för fysiska knappar med tillbaka knappen till höger. Denna lur har inget av det och mjukvaruknapparna går att byta plats på så man får tillbaka till vänster.
Vet dock inte vad apt-x är och om denna lur har det. Jädrigt smidigt med dubbla simkort när man har ett inarbetat privatnummer och inte vill släpa på två lutar.

[OT] Vilken mobil?
7 Plus är en lite lyxigare modell än 7.1. Men på det stora hela verkar båda kompetenta. Sambon köpte nyss en 7.1 och den känns dyr att hålla i och verkar snabb. Android 9 finns bara till 7 Plus än så länge men 7.1 ska få när som helst.

Samsung uppdaterar väl inte sina billiga telefoner alls? Och så har de sitt eget gränssnitt som man kan tycka vad man vill om.

[OT] Vilken mobil?
danky_xv sa:
Samsung A7 eller Nokia 7.1 alt. 7 Plus, vilken är att föredra? Tänkte köpa ny telefon om det kommer nåt bra black friday erbjudande.

Tjena!

Moto G6 Plus har samma prestanda som A7 och 7.1 men lusentappen billigare än 7.1.
Samsungs gränssnitt är inte roligt, Moto och Nokias är klart renare.
Jag är inne på min tredje Moto (G3, G4, X Force) och köper förhoppningsvis en Z2 Force på fredag. Grabben har en G5s Plus. Har varit lika nöjd med alla. Enda anledningen till att jag bytt är att jag lyckats krossa glaset på de två första och X Forcen börjar bli väldigt sliten.

Jämförelse:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4957989,4756015,4946255

[OT] Vilken mobil?
Nokia 7.1 och Samsung A7 är ju nya så tveksamt om de reas på fredag.

Jag väntar på en beställd Nokia 7.1, jag har kollat på de ovanstående och valde den av några anledningar:

-Ser ut att vara bra kvalitetskänsla i materialet
-Bättre kamera
-Bluetooth-ljud via Apt-x
-Nokia 7.1 har Android one
-Nokia 7 Plus är för stor för mina jeans-fickor, jag har dragit en hård gräns vid 150mm. Och ja, jag har testat en större telefon ett tag (Huawei P10 Plus, 153 mm), och den var verkligen för stor
-Lite stabilitetsproblem med en Moto G1 jag hade tidigare, GPS:en slutade ofta fungera när man körde vilket var störande. Säkert inte ett problem med de nya modellerna men det gör att man känner sig mindre benägen att välja det märket. Och kan ju lika gärna vara problem med de nya Nokia-telefonerna.

Jag är dock inte säker på att jag kommer att behålla Nokian, ska testa kamera och allmän prestanda. Om den inte känns betydligt bättre än den Nexus 5X jag har idag så blir det att skicka tillbaka.

[OT] Vilken mobil?
Moto G5 som jag har kvar som backup var trevlig för pengarna men fick förra androidversionen först sen här månaden vilket är underkänt.

Vad gäller Nokias kamera så var det åtminstone på min 8 ett stort lyft att ladda in en moddad version av Googles kameraapp istället för Nokias. Förhoppningsvis har de fått lite bättre ordning på det till de nyare modellerna.

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
Nokia 7.1 och Samsung A7 är ju nya så tveksamt om de reas på fredag.

Det är möjligt att du har rätt. Men hoppas du har fel. ?

Har idag en Samsung A3 med microsoft launcher. Den är ja nöjd med förutom att den har för litet intert minne. Och att kameran tar oskarpa bilder.

Vad tror ni om IP klassad vs oklassad? Telefon kan ju bli fuktig då man är ut och cyklar. Vid vått väder brukar jag ha telefonen i en påse.

[OT] Vilken mobil?
Tycker det skulle vara en fördel med ip-klassad, men inget must have för mig. Har åkt skidor heldagar i backen med alla mina telefoner utan problem. Då brukar det bli en del fukt.

Vid cykling och löpning har jag fukttäta väskor jag använder.. vid spöregn undviker jag att ta fram telefonen.

[OT] Vilken mobil?
Jag brukar vara rätt elak mot mina telefoner men har hittills inte dödat någon med fukt. Den enda jag haft som varit IP-klassad började ganska snabbt knaka och glappa i skarvarna så jag tror inte den var fukttålig efter månad ett typ. Så jag ser det också som en bonus men inte ett krav.

[OT] Vilken mobil?
Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Ångrar mig inte :) (är iofs sugen på en iPhone...).

[OT] Vilken mobil?
min kära LG G4 dog fuktdöden efter tre trogna år nyligen, den har varit med om mycket, men sist när jag hade den i ytterfickan på en fd bra goretexjacka och det läckte in lite väl mycket fukt så blev det till slut för mycket för den. De tål mer än man tror, men någon gång passeras gränsen :)

[OT] Vilken mobil?
NickPick sa:
Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.

Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.

[OT] Vilken mobil?
trailmig sa:
NickPick sa:

Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.

iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68

[OT] Vilken mobil?
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:

iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68

Det är inte ip-klassningen som är begränsningen utan att telefonen blir förstörd i bakfickan om man cyklar annat än i strålande solsken.

[OT] Vilken mobil?
trailmig sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:

Det är inte ip-klassningen som är begränsningen utan att telefonen blir förstörd i bakfickan om man cyklar annat än i strålande solsken.

Det är ju visserligen helt sant ?

[OT] Vilken mobil?
Jag köpte en Motorola Moto X4 64 GB för 1 500 kronor i somras. Om den kommer till det priset under den svarta fredagen är den värd pengarna.

[OT] Vilken mobil?
Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.

Den är så gammal att den har riktigt hörlursuttag, men tyvärr så ny att det sitter på undersidan.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.

Den är så gammal att den har riktigt hörlursuttag, men tyvärr så ny att det sitter på undersidan.

För samma peng får du t.ex. en Nokia 7+ som iofs inte är vattentät (riktigt synd) men annars bättre i allt, och dessutom inte fylld med Samsungskräp (eller Nokia-dito heller för den delen) då den har AndroidOne, dvs ren Android. Och hörlursuttag finns uppepå.

Min fru har en S8, jag tycker verkligen hemskt illa om Samsungs Androidtelefoner.. Efter att ha haft en Nexustelefon så insåg jag att jag aldrig vill ha något med en bloatad Android.

[OT] Vilken mobil?
Ja, om man ska surfa och greja mycket med telefonen är säkert Nokia 7 plus bättre på alla sätt. Jag har också haft ren Android och det är skönt att få välja själv. Men kameran är sämre, den filmar bara 30 fps, telefonen är större vilket är minus för mig. Och den är inte vattentät, vilket gör att den går bort helt för mig. Alla har olika preferenser.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:

En nackdel är också att den är snart 3 år gammal. Hur länge får man säkerhetsuppdateringar till Samsung? Det är tyvärr ganska viktigt i dagens läge.

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
Octagon sa:

En nackdel är också att den är snart 3 år gammal. Hur länge får man säkerhetsuppdateringar till Samsung? Det är tyvärr ganska viktigt i dagens läge.

Tjena!

Känner du någon personligen som fått problem pga att inte ha haft senaste säkerhetsuppdateringen?

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
DanielS sa:
Octagon sa:

Tjena!

Känner du någon personligen som fått problem pga att inte ha haft senaste säkerhetsuppdateringen?

Jag känner någon som råkat ut för det. Min bror fick problem med en för gammal mobil. Bank-id var ej kompatibelt med de sista uppdateringarna på den mobilen, ett byte var då det enda möjliga. Inte allt för vanligt, beror lite på hur många år det är tänkt att använda sin mobil...men det händer :) Det var faktiskt en Samsung, billigare modell...vet ej vilken.

[OT] Vilken mobil?
patten sa:
Jag känner någon som råkat ut för det. Min bror fick problem med en för gammal mobil. Bank-id var ej kompatibelt med de sista uppdateringarna på den mobilen, ett byte var då det enda möjliga. Inte allt för vanligt, beror lite på hur många år det är tänkt att använda sin mobil...men det händer :) Det var faktiskt en Samsung, billigare modell...vet ej vilken.

Tjena!

Den måste ju varit bra lastgammal, min frus gamla Sony som inte fått en säkerthetsuppdatering sen dackfejden funkar BankID utmärkt på.
Men då finns det ett problem som kan uppstå alltså.
Jag tänkte iofs mer på hacking och dylikt. Det bör ju vara riktigt ovanligt.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
patten sa:

Tjena!

Den måste ju varit bra lastgammal, min frus gamla Sony som inte fått en säkerthetsuppdatering sen dackfejden funkar BankID utmärkt på.

Jag jobbar på bank och vi får dagligen in kunder med telefoner som är för gamla för bank-id och nu även Swish.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:

I dagens läge får man förutsätta att hårdvara och mjukvara innehåller sårbarheter som ännu inte är kända, tänker t ex på de sårbarheter som upptäckts i Intels processorer (https://en.wikipedia.org/wiki/Meltdown_(security_vulnerability)).

Ett tidigare flaggskepp som S7 är väl skapligt framtidssäker då den åtminstone fått några uppdateringar.

Om det om en månad kommer ut information om ett allvarligt säkerhetshål vill jag att den enhet jag använder för indentifiering, betalning, bankinloggning mm ska vara säker och få uppdateringar som hindrar detta. Så jag skulle personligen avråda ifrån att köpa en telefon som inte längre får uppdateringar. Det betyder ju inte nödvändigtvis att en helt ny modell behöver vara så mycket bättre.

Men det är en stor anledning att jag ovan uttalat mig positivt om Android one, då är man garanterad uppdateringar i 3 år (efter att telefonen släppts). Det är bättre än de flesta tillverkare av Android, Apple är dock historiskt bättre på det här.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
I dagens läge får man förutsätta att hårdvara och mjukvara innehåller sårbarheter som ännu inte är kända, tänker t ex på de sårbarheter som upptäckts i Intels processorer (https://en.wikipedia.org/wiki/Meltdown_(security_vulnerability)).

Ett tidigare flaggskepp som S7 är väl skapligt framtidssäker då den åtminstone fått några uppdateringar.

Om det om en månad kommer ut information om ett allvarligt säkerhetshål vill jag att den enhet jag använder för indentifiering, betalning, bankinloggning mm ska vara säker och få uppdateringar som hindrar detta. Så jag skulle personligen avråda ifrån att köpa en telefon som inte längre får uppdateringar. Det betyder ju inte nödvändigtvis att en helt ny modell behöver vara så mycket bättre.

Men det är en stor anledning att jag ovan uttalat mig positivt om Android one, då är man garanterad uppdateringar i 3 år (efter att telefonen släppts). Det är bättre än de flesta tillverkare av Android, Apple är dock historiskt bättre på det här.

Tjena!

Jag skulle inte heller råda någon att köpa en modell som släpptes för över ett år sedan.

Dagens mellanklass mobiler har ju i princip prestanda som en tre-fyra år gammal toppmodell. Så man behöver ju inte lägga ut en förmögenhet för att få något som fungerar riktigt bra. Moto One, G6, Nokia 7.1 m.fl. är ju riktigt trevliga idag.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
patten sa:

Tjena!

Den var inte ny, runt 6 år kanske. Kanske är bättre att ha en mobil med icke fungerande bank-id om en blir hackad :p

[OT] Vilken mobil?
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:

Ett litet förtydligande! Första siffran, 6:an, står för hur vattentålig prylen är. Andra siffran, 7:an, står för dammtåligheten.

[OT] Vilken mobil?
Bullabus sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:

Ett litet förtydligande! Första siffran, 6:an, står för hur vattentålig prylen är. Andra siffran, 7:an, står för dammtåligheten.

Tvärtom är det väl ändå?

Tillbaka
Topp