Sambal Oelek
Aktiv medlem
[OT] Vilken mobil?
...om du tjackar en lur för 14000 ska du se att den KOMMER hålla länge ;)NickPick sa:Kudos till er som får telefonerna att hålla så länge.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...om du tjackar en lur för 14000 ska du se att den KOMMER hålla länge ;)NickPick sa:Kudos till er som får telefonerna att hålla så länge.
HåkanC sa:Vad finns det för bra kompakta androidlurar? De jag hittar är bara
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact
(XZ2 C är för "tjock" och känns allmänt konstig i handen)
/Håkan
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact
/Håkan
Den verkar iofs vara billig, men med för liten skärm(2,45") även för mig,ceel sa:Jelly Pro. Men tangentbordet är inget för den med sviktande syn (eller korvfingrar).
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact
Den jag har idag mäter 65 × 127 × 8,9 mm (BxHxD)DanielS sa:Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor.
HåkanC sa:Den jag har idag mäter 65 × 127 × 8,9 mm (BxHxD)DanielS sa:Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor.
så min gräns går nog vid 67 × 130 × 10 mm, men helst som ovan förstås
Har haft en 5x och fick en Samsung A6 2018 nu från jobbet. Har aldrig gillat Samsung dels för gamla Tochwiz men främst för fysiska knappar med tillbaka knappen till höger. Denna lur har inget av det och mjukvaruknapparna går att byta plats på så man får tillbaka till vänster.DanielS sa:HåkanC sa:Vad finns det för bra kompakta androidlurar? De jag hittar är bara
Samsung Galaxy A3
Sony Xperia XZ1 Compact
Vad definieras som kompakt idag? Jag vill ha max 150mm höjd, större än så går inte ner i mina byxfickor. Har en Nexus 5X idag, 147mm. De alternativ jag hittat:
-Samsund Galaxy S9 (148mm, ej aktuell, gillar ej "edge" display)
-Samsung Galaxy A8 (149mm, ej Bluetooth med apt-x)
-Motorola One (150mm, går bort ej Bluetooth med apt-x)
-LG Q7+ (144mm, säljs ej i Sverige, tveksam prestanda och kamera)
-Pixel 3 (146mm, säljs ej i Sverige)
-Nokia 7.1 (150mm)
-Huawei P20 (149mm, gillar inte Huaweis OS)
Pixel 3 uppfyller ju mina krav men är väldigt dyr och går inte att köpa i Sverige vilket blir problem då jag helst köper den via jobbet. Pixel 1 och 2 skulle ju också funka men vill inte heller ha mindre skärm än den jag har idag. 3.5mm uttag är också ett plus. Pixel 2 går ju inte heller att köpa via vanliga återförsäljare i Sverige.
Ett sätt att få (lite/något/mkt) bättre ljud via Bluetootheketjall sa:Vet dock inte vad apt-x är och om denna lur har det.
danky_xv sa:Samsung A7 eller Nokia 7.1 alt. 7 Plus, vilken är att föredra? Tänkte köpa ny telefon om det kommer nåt bra black friday erbjudande.
DanielS sa:Nokia 7.1 och Samsung A7 är ju nya så tveksamt om de reas på fredag.
NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Ångrar mig inte :) (är iofs sugen på en iPhone...).
trailmig sa:NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.
Jensen sa:trailmig sa:NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.
iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68
trailmig sa:Jensen sa:trailmig sa:NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68
Det är inte ip-klassningen som är begränsningen utan att telefonen blir förstörd i bakfickan om man cyklar annat än i strålande solsken.
mattel sa:Iphone klarar inte mer än 700 nanosek i någon minusgrad, sen power shutdown.
Helt värdelös i svensk vinter.
mattel sa:Iphone klarar inte mer än 700 nanosek i någon minusgrad, sen power shutdown.
Octagon sa:Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.
Den är så gammal att den har riktigt hörlursuttag, men tyvärr så ny att det sitter på undersidan.
Octagon sa:Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.
DanielS sa:Octagon sa:Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.
En nackdel är också att den är snart 3 år gammal. Hur länge får man säkerhetsuppdateringar till Samsung? Det är tyvärr ganska viktigt i dagens läge.
Min Redmi 5 Plus har riktigt på ovansidan! Inte dumt allsOctagon sa:Den är så gammal att den har riktigt hörlursuttag, men tyvärr så ny att det sitter på undersidan.
Kneecap sa:DanielS sa:Octagon sa:Samsung S7 kostar ca 3500 nu. Vattentät och med bra kamera, resten är jag inte så intresserad av. Jag har ett flipfodral, original utan plånboksfunktion, funkar utmärkt, fortfarande inga repor i displayen. Bra telefon för dom pengarna, samma kamera som S8.
En nackdel är också att den är snart 3 år gammal. Hur länge får man säkerhetsuppdateringar till Samsung? Det är tyvärr ganska viktigt i dagens läge.
Tjena!
Känner du någon personligen som fått problem pga att inte ha haft senaste säkerhetsuppdateringen?
patten sa:Jag känner någon som råkat ut för det. Min bror fick problem med en för gammal mobil. Bank-id var ej kompatibelt med de sista uppdateringarna på den mobilen, ett byte var då det enda möjliga. Inte allt för vanligt, beror lite på hur många år det är tänkt att använda sin mobil...men det händer :) Det var faktiskt en Samsung, billigare modell...vet ej vilken.
Kneecap sa:patten sa:Jag känner någon som råkat ut för det. Min bror fick problem med en för gammal mobil. Bank-id var ej kompatibelt med de sista uppdateringarna på den mobilen, ett byte var då det enda möjliga. Inte allt för vanligt, beror lite på hur många år det är tänkt att använda sin mobil...men det händer :) Det var faktiskt en Samsung, billigare modell...vet ej vilken.
Tjena!
Den måste ju varit bra lastgammal, min frus gamla Sony som inte fått en säkerthetsuppdatering sen dackfejden funkar BankID utmärkt på.
Men då finns det ett problem som kan uppstå alltså.
Jag tänkte iofs mer på hacking och dylikt. Det bör ju vara riktigt ovanligt.
Kneecap sa:Känner du någon personligen som fått problem pga att inte ha haft senaste säkerhetsuppdateringen?
DanielS sa:I dagens läge får man förutsätta att hårdvara och mjukvara innehåller sårbarheter som ännu inte är kända, tänker t ex på de sårbarheter som upptäckts i Intels processorer (https://en.wikipedia.org/wiki/Meltdown_(security_vulnerability)).
Ett tidigare flaggskepp som S7 är väl skapligt framtidssäker då den åtminstone fått några uppdateringar.
Om det om en månad kommer ut information om ett allvarligt säkerhetshål vill jag att den enhet jag använder för indentifiering, betalning, bankinloggning mm ska vara säker och få uppdateringar som hindrar detta. Så jag skulle personligen avråda ifrån att köpa en telefon som inte längre får uppdateringar. Det betyder ju inte nödvändigtvis att en helt ny modell behöver vara så mycket bättre.
Men det är en stor anledning att jag ovan uttalat mig positivt om Android one, då är man garanterad uppdateringar i 3 år (efter att telefonen släppts). Det är bättre än de flesta tillverkare av Android, Apple är dock historiskt bättre på det här.
Kneecap sa:patten sa:Jag känner någon som råkat ut för det. Min bror fick problem med en för gammal mobil. Bank-id var ej kompatibelt med de sista uppdateringarna på den mobilen, ett byte var då det enda möjliga. Inte allt för vanligt, beror lite på hur många år det är tänkt att använda sin mobil...men det händer :) Det var faktiskt en Samsung, billigare modell...vet ej vilken.
Tjena!
Den måste ju varit bra lastgammal, min frus gamla Sony som inte fått en säkerthetsuppdatering sen dackfejden funkar BankID utmärkt på.
Men då finns det ett problem som kan uppstå alltså.
Jag tänkte iofs mer på hacking och dylikt. Det bör ju vara riktigt ovanligt.
patten sa:Den var inte ny, runt 6 år kanske. Kanske är bättre att ha en mobil med icke fungerande bank-id om en blir hackad :p
Jensen sa:trailmig sa:NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Bullabus sa:Jensen sa:trailmig sa:NickPick sa:Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Ett litet förtydligande! Första siffran, 6:an, står för hur vattentålig prylen är. Andra siffran, 7:an, står för dammtåligheten.