[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Jensen sa:
hela 9 kr i månaden för 50 Gb :D Spelar väll mindre roll om google så skulle ha obegränsat när deras backup inte direkt är känd för att vara bra eller lika smidig som apples lösning och till synes även Microsofts.

Tjena!

Varför betala när man kan få det gratis?

Vad krånglar med Googles backup? Jag har aldrig några problem med den.
Jag kan busenkelt komma åt mina bilder, filer, kontakter m.m. på vilken dator/telefon/surfplatta som helst så länge det finns uppkoppling.
När jag startar en ny telefon och loggar in så tar det några knapptryckningar så laddas alla mina appar, inställningar, kontakter m.m. ner.
När dotterns telefon har krånglat (låst sig i en bootsnurr t.ex.) så är jag tvungen att koppla upp den mot datorn och iTunes för att få den att fungera. Då måste av någon anledning programvaran installeras igen.
En Android tar några sekunder så har man gjort en Hard reset och sen är det bara att logga in och få tillbaka all information.
Min backup sker kontinuerligt oavsett om jag har telefonen på laddning och på wifi. Att göra som Apple och göra en totalt kopia varje natt känns riktigt märkligt.

Apple gör inte en total kopia varje natt. Känns som du är jätte duktig på android men inte apple, för mig är det tvärt om och tycker det andra verkar krångligt. Dock spyr jag inte galla på "motståndaren"

[OT] Vilken mobil?
Jensen sa:
Ja läs lite på nätet så ser du rätt snabbt att alla inte tycker det är så smidigt som du tycker.

Antar att du prövade att hålla in power och home knappen på din dotters telefon först?
Och vad är så osmidigt att när du sätter telefonen på laddning på natten säkerhetskopierar den?

Detta är ju tex något som man undrar varför det dröjt på android https://feber.se/mobil/art/389694/nu_kan_du_dra_igng_backup_manu/

Menar inte att någon av dem är skit, men att säga att apples är krångligt vetefan alltså. Koppla in mobilen mot iTunes, vet inte när jag gjorde det sist.

Tjena!

Jovisst provade jag att hålla inne Power och home samtidigt. Men när den fastnar i en evig boot så hjälper inte det och man måste installera om den via iTunes. Aldrig varit med om liknande på någon android.

Det är inte krångligt att säkerhetskopiera på natten per se. Men om man är på resande fot och inte kopplar ut sig mot wifi så blir det ingen kopia, dessutom om telefonen kukar ut på kvällen så försvinner det som gjorts under dagen, det gör det inte på min.

[OT] Vilken mobil?
Androids backup har blivit mycket bättre, och likaså har apputvecklarna blivit bättre på att anpassa sig efter den. Gör de inte rätt så funkar det inte.

Mitt senaste telefonbyte gick väldigt smidigt, men då hade den telefonen jag bytte från Oreo och den jag bytte till Pie.

Vill nån köpa så har jag en Nexus 5x till salu, helt OK telefon fortfarande och tämligen modern med USB C osv, för en femhunka.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Jensen sa:
Ja läs lite på nätet så ser du rätt snabbt att alla inte tycker det är så smidigt som du tycker.

Antar att du prövade att hålla in power och home knappen på din dotters telefon först?
Och vad är så osmidigt att när du sätter telefonen på laddning på natten säkerhetskopierar den?

Detta är ju tex något som man undrar varför det dröjt på android https://feber.se/mobil/art/389694/nu_kan_du_dra_igng_backup_manu/

Menar inte att någon av dem är skit, men att säga att apples är krångligt vetefan alltså. Koppla in mobilen mot iTunes, vet inte när jag gjorde det sist.

Tjena!

Jovisst provade jag att hålla inne Power och home samtidigt. Men när den fastnar i en evig boot så hjälper inte det och man måste installera om den via iTunes. Aldrig varit med om liknande på någon android.

Det är inte krångligt att säkerhetskopiera på natten per se. Men om man är på resande fot och inte kopplar ut sig mot wifi så blir det ingen kopia, dessutom om telefonen kukar ut på kvällen så försvinner det som gjorts under dagen, det gör det inte på min.

men vad skulle försvinna under natten om du inte får säkerhetskopiera via wifi på en iPhone? bilder, kontakter osv går ju upp på molnet så fort du lagt till ny kontakt eller tagit bild.

men antar att du menar att du vill säkerhetskopiera över mobilnätet

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Jensen sa:
Kneecap sa:
Jensen sa:

Tjena!

men vad skulle försvinna under natten om du inte får säkerhetskopiera via wifi på en iPhone? bilder, kontakter osv går ju upp på molnet så fort du lagt till ny kontakt eller tagit bild.

men antar att du menar att du vill säkerhetskopiera över mobilnätet

Tjena!

Jag vill inte, jag gör redan. ?

Nu har jag löst ett av dotterns problem, hon fyller sin iCloud med bilder på nolltid. Jag har då gjort backup mot NASen hemma. Men när hon var utomlands så stals hennes telefon sista dagen, dvs nästan alla bilder försvann.
Numera är det problemet löst genom att använda Google Photos istället för iCloud.

[OT] Vilken mobil?
Fått hem min mobil nu. Med tanke på att den gamla är från 2013 eller så kan jag nog leva med kass uppdatering. Den var ju inte jättedyr. Dock levereras prylarna till från olika håll så jag skall inte använda den förrän skydd är på plats. Den är inte jättestor och inte jättetunn, några konstiga önskemål som är uppfyllda. Avskyr när det känns som mobilen är orimlig stor att bära med sig, eller kan gå av på grund av vek konstruktion.

[OT] Vilken mobil?
ooms sa:
Då betalar du på nåt annat sätt. Med din integritet t.ex. Ingenting är gratis.

Tjena!

Spelar ju ingen roll vad man använder för operativsystem och backup, man kan ge sig fan på att dom scannar information ändå. Jag har inget att skämmas för så mig kvittar det.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
ooms sa:
Då betalar du på nåt annat sätt. Med din integritet t.ex. Ingenting är gratis.

Tjena!

Spelar ju ingen roll vad man använder för operativsystem och backup, man kan ge sig fan på att dom scannar information ändå. Jag har inget att skämmas för så mig kvittar det.

Fast Google har ju erkänt att de säljer info. Apple är åt andra hållet, kända för att inte släppa info, även om det så är FBI som knackar på dörren för info ?

Sen om det kvittar är annan femma.

Själv betalar jag hela 9 kr i månaden och har 7500 bilder på iCloud utan att vara nära på att fylla.

[OT] Vilken mobil?
Jaha, få se om man får en Moto G6 i brevlådan, Motorola hade drive på instagram med utbyte, gammal telefon mot en G6. Lätt begagnad men ändå. :) Lär ju inte vara sämre än den Motorola Moto C Plus jag köpte som tillfällig telefon.

[OT] Vilken mobil?
Jag sålde just den Nexus 5x som jag hade som tillfällig telefon, köpt för 500 kr i mars och såld för 600 kr idag. Klart prisvärd! :)

[OT] Vilken mobil?
42Hz sa:
Jaha, få se om man får en Moto G6 i brevlådan, Motorola hade drive på instagram med utbyte, gammal telefon mot en G6. Lätt begagnad men ändå. :) Lär ju inte vara sämre än den Motorola Moto C Plus jag köpte som tillfällig telefon.
Jag har en Moto G6 sedan snart två månader och är mycket nöjd med prestandan, kameran och designen. Enda minuset (för mina behov) är att den inte är helt vattentät, utan bara vattenavvisande/stänkskyddad. Men man kan ju inte få allt för dom pengarna. :)

[OT] Vilken mobil?
Nya Huawei Mate 20 Pro imponerar verkligen med sin kamera...

IMG1_HuaweiMate20Pro.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
42Hz sa:

Tjena!

Typiskt att man missade den bollen. Men är riktigt nöjd med min nya Z2 Force..

Edit: Du lyckades knipa en också, din jäkla dalmas.. ;)

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
42Hz sa:

Jag fick byta lur jag med, fick till och med hem en Moto G6 Plus idag, bättre än väntat :)

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
42Hz sa:

Tjena!

Typiskt att man missade den bollen. Men är riktigt nöjd med min nya Z2 Force..

Edit: Du lyckades knipa en också, din jäkla dalmas.. ;)

Muhaaa! ;)

[OT] Vilken mobil?
Om man vill ha en billig men bra telefon för inomhusbruk (ej vattentät) så ska Xiaomi Redmi 5 Plus vara prisvärd. Går tyvärr fetbort för mig som alltid lyckas ha telefonen med i nån blöt ficka.

[OT] Vilken mobil?
Pfaff sa:
fhloston sa:
Inte mobil, men platta. Vad ska man ha?
Jag har aldrig haft någon annan mobil eller platta än Sony (Android), men nu har inte Sony plattor längre.
Två alternativ jag funderar på är Samsung galaxy tab S4 10.5 och iPad 6 gen. Jag som aldrig haft en ios pryl...

Några idéer?

Där avviker jag faktiskt från den rätta läran och har en IPad. För mina enkla nöjen fungerar det faktiskt även om jag kan reta mig till vansinne på den icke-avstängbara auto correct. (Kan man stänga av den? Hur då, isf?)
Är användningsområdet slösurfing, enklare forum som detta, fejja o Instagram, nån tidningssajt o mejl fungerar den bra.
Seriösa saker utförs i Windows-datorn.

Det bidde en ipad... Scary. Ingen bakåtknapp...

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Om man vill ha en billig men bra telefon för inomhusbruk (ej vattentät) så ska Xiaomi Redmi 5 Plus vara prisvärd. Går tyvärr fetbort för mig som alltid lyckas ha telefonen med i nån blöt ficka.
Har en sådan, väldigt nöjd med den. Känns inte som en budgetlur alls, förutom att kameran är lite sådär i dåligt ljus (men då jämför jag mot LG G4). Helgrym batteritid! Riktigt bloat-free Android också. Sån sjukt prisvärd telefon.
(var länge sedan jag hade en vattentät telefon, de brukar klara lite fukt iaf men jag pratar ju inte i telefon när det regnar osv)

[OT] Vilken mobil?
fhloston sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:
Inte mobil, men platta. Vad ska man ha?
Jag har aldrig haft någon annan mobil eller platta än Sony (Android), men nu har inte Sony plattor längre.
Två alternativ jag funderar på är Samsung galaxy tab S4 10.5 och iPad 6 gen. Jag som aldrig haft en ios pryl...

Några idéer?

Där avviker jag faktiskt från den rätta läran och har en IPad. För mina enkla nöjen fungerar det faktiskt även om jag kan reta mig till vansinne på den icke-avstängbara auto correct. (Kan man stänga av den? Hur då, isf?)
Är användningsområdet slösurfing, enklare forum som detta, fejja o Instagram, nån tidningssajt o mejl fungerar den bra.
Seriösa saker utförs i Windows-datorn.

Det bidde en ipad... Scary. Ingen bakåtknapp...

I inställningar på första skärmen så finns tangentbord ganska så långt ner i Allmänt flken.

Bilagor

• 2E000E6E-7DAE-4F2C-9080-CD76D0A6359C.jpeg
    2E000E6E-7DAE-4F2C-9080-CD76D0A6359C.jpeg
    105.9 KB · Besök: 138
[OT] Vilken mobil?
Så svårt kan det väl omöjligen vara att gå in i icloudinställningar och tillåta sync via mobildata..?

Kneecap sa:
Jensen sa:
hela 9 kr i månaden för 50 Gb :D Spelar väll mindre roll om google så skulle ha obegränsat när deras backup inte direkt är känd för att vara bra eller lika smidig som apples lösning och till synes även Microsofts.

Tjena!

Varför betala när man kan få det gratis?

Vad krånglar med Googles backup? Jag har aldrig några problem med den.
Jag kan busenkelt komma åt mina bilder, filer, kontakter m.m. på vilken dator/telefon/surfplatta som helst så länge det finns uppkoppling.
När jag startar en ny telefon och loggar in så tar det några knapptryckningar så laddas alla mina appar, inställningar, kontakter m.m. ner.
När dotterns telefon har krånglat (låst sig i en bootsnurr t.ex.) så är jag tvungen att koppla upp den mot datorn och iTunes för att få den att fungera. Då måste av någon anledning programvaran installeras igen.
En Android tar några sekunder så har man gjort en Hard reset och sen är det bara att logga in och få tillbaka all information.
Min backup sker kontinuerligt oavsett om jag har telefonen på laddning och på wifi. Att göra som Apple och göra en totalt kopia varje natt känns riktigt märkligt.

[OT] Vilken mobil?
Pocophone F1

Kina så det osar ris om den, men damn vilket bra ris =D

Massa spec för lite peng, nackdelen är väll standard.. Den är från långt bort, returer och sånt blir småjobbigt =p

Kolla kimovil för bra sida om asienlurar

[OT] Vilken mobil?
sdx sa:
Men alla telefoner som tar kort filmar är komprimerade och brusreducerade.

Exakt. Synd att tillverkarna inte låter ägaren av telefonen bestämma det själv. Är ljuset bra så hade man kunnat få riktigt vettig bildkvalitet ur många mobilkameror, men det får man (oftast) inte. Eller jo, det funkar ju när man skalar ner bilderna till pyttestorlek förstås. Men vad man då ska ha alla miljoner pixlar till är frågan.

Det är rent tragikomiskt att konsumenter skriker efter 4K-skärmar och kameror med massor av pixlar, medan deras krav på egentlig bildkvalitet är nästan noll jämfört med vad man kan få ur en "riktig" kamera (med betydligt lägre upplösning). Fullständigt ologiskt begär baserat på okunskap, skulle jag vilja påstå.

[OT] Vilken mobil?
Makten sa:
sdx sa:

Exakt. Synd att tillverkarna inte låter ägaren av telefonen bestämma det själv. Är ljuset bra så hade man kunnat få riktigt vettig bildkvalitet ur många mobilkameror, men det får man (oftast) inte. Eller jo, det funkar ju när man skalar ner bilderna till pyttestorlek förstås. Men vad man då ska ha alla miljoner pixlar till är frågan.

Det är rent tragikomiskt att konsumenter skriker efter 4K-skärmar och kameror med massor av pixlar, medan deras krav på egentlig bildkvalitet är nästan noll jämfört med vad man kan få ur en "riktig" kamera (med betydligt lägre upplösning). Fullständigt ologiskt begär baserat på okunskap, skulle jag vilja påstå.
Det känns ändå som om megapixelracet lugnat sig lite med många mobiler runt 10-15 sedan ett bra tag tillbaka.

Vissa mobiler kan ju spara bilder i raw också.

[OT] Vilken mobil?
Makten sa:
sdx sa:

Och tillverkarna gör sitt bästa för att bräcka varandra men börjar man att titta på hur många mpixel som används så räcker det med en kamera på 5 mpixel.

[OT] Vilken mobil?
[OT] Vilken mobil?
Köpte en Lenovo från Aliexpress förut, den var väldigt bra, förutom att det var en hel drös med kinesiska appar :) men rootade den och lade in en ny Rom och trollade bort sånt där lurt.

[OT] Vilken mobil?
Samplingserendipity sa:
Najs, priset va inte lika najs längre men den geologiska närheten kompenserar endel =)

Men jag personligen kinssnålar nog och länger mellanskillnaden på cykeldelar =p

Tjena!

Finns för 3500:- också, jag bara tog en butik i högen. Då är det inte så många hunkor över lägsta pris.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Samplingserendipity sa:
Najs, priset va inte lika najs längre men den geologiska närheten kompenserar endel =)

Men jag personligen kinssnålar nog och länger mellanskillnaden på cykeldelar =p

Tjena!

Finns för 3500:- också, jag bara tog en butik i högen. Då är det inte så många hunkor över lägsta pris.
Finns från 2700-3400 beroende på hur mycket lagring man vill ha.

[OT] Vilken mobil?
Kameran i Huawei Mate 20 Pro imponerar verkligen, här inne på ett mörkt kontor på morgonen innan det blev ljust ute med alla lampor släckta och endast en datorskärm som enda ljuskälla. Inget mästerverk till bild men handhållet utan stöd och en slutartid på 4 sekunder med kameran i "night mode" imponerar i alla fall på en amatör som jag.

IMG_20181214_073852.jpg

2018-12-15_161934.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:
Kameran i Huawei Mate 20 Pro imponerar verkligen, här inne på ett mörkt kontor på morgonen innan det blev ljust ute med alla lampor släckta och endast en datorskärm som enda ljuskälla. Inget mästerverk till bild men handhållet utan stöd och en slutartid på 4 sekunder med kameran i "night mode" imponerar i alla fall på en amatör som jag.

Hur mörkt det var i rummet spelar ju inte så stor roll när slutartiden är hela 4 sekunder:-) Edit: Nu såg jag att det var handhållet. DET är imponerande! :-O
Det intressanta är hur brusigt det är vid en viss signalförstärkning, vilket i det här fallet var ISO 800. Det är är ganska måttligt och bilden är hårt brusreducerad vad jag kan se, samt att det är pålagt nån slags effekt som liknar "clarity" i exempelvis Adobe Camera Raw. Alltså en oskarp mask med stor radie, för att få lite mer "punch" i bilden.
Tittar du på plastbackarna, bordsytan och alla andra relativt plana ytor så saknar de helt all form av textur. Den har brusreducerats bort helt enkelt. Det är det man gärna lurar sig på med mobilkameror eftersom man inte har tillgång till råfilen. Det blir alltså väldigt svårt att säga om det är bra eller dåligt om man inte A/B-jämför med en annan kamera.

Du brukar ju ta rätt fräsiga bilder med ordentliga kameror vad jag sett, så du har nog redan koll på allt detta:-)

Edit: Men ja, dagens mobilkameror har sinnessjukt bra sensorer! Skulle man skala upp dem så skulle de sopa banan med alla systemkameror.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Källis sa:

Hmm, det var ju vädligt bra utifrån de omständigheterna.. Jag hade en Huawei P10 Plus ett tag och även den kameran var väldigt bra, men det var en del annat med den telefonen jag var mindre förtjust i.

Jag var tvungen att försöka forska lite i hur "night mode" fungerar. Hittade följande följande bild i en recension:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/6nvUnmNtgVyqCn28fE88Pb-650-80.jpg (hela artikeln: https://www.digitalcameraworld.com/reviews/huawei-mate-20-pro-camera-review)

Kolla på baklyktorna på den passerande bilen...då ser det snarare ut som att det är en serie bilder som slagits ihop till en bild (istället för en bild med lång slutartid, artikeln säger inte heller hur lång "slutartid" som använts, gissar på mindre än 4s iaf). Men trots det är jag imponerad.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Att mobilkamerorna inte kan mäta sig med en bra "riktig" kamera är jag fullt medveten om men nu börjar det bli rätt okej kvalitet på vissa mobilkameror även i mindre gynnsamma förhållande att ta en bild.

Jo Maken jag tror mig ha rätt bra koll men är inte speciellt intresserad av att grotta ner mig i kameratekniken i kameran eller bakom en bild, jag vill bara att det ska bli en bild som jag kan stå för så är jag nöjd :)

[bild ej med mobilkamera]
180429_M_DSC00694.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:

//Källis

Om du tar upp telefonen ur fickan, går rakt in på kameran och fotar med auto...
Hur blir det då?

[OT] Vilken mobil?
Det här är kanske lite väl mkt OT, men när ändå ni kamerakunniga är i tråden så...

Har en Sony Xperia XZ2 Compact. Inte det allra häftigaste, men inte heller någon renodlad budgetmodell. Jag kan ingenting om foto eller kameror. Det här är en typisk, helt oredigerad och oklippt bild från auto-läget:
DSC_2022.JPG

Jag tycker det överlag ser OK ut kvalitetsmässigt för mina ändamål, förutom "bruset". Ser ut som om kontrasten är uppdragen rejält s.a.s. Finns det något standardknep jag kan ta till för bättre bildkvalitet?

Tillbaka
Topp