[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Bra grej det där!
Tyvärr är det ju inte många vattentäta mobiler som har en ögla för en handledsrem nuförtiden. :(
Den mest praktiska var väll gamla Sony Xperia Active.

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Såg ju fantastiskt praktiskt ut att ha med sig. ;)

Vill man ha ett flöte på mobilen kan det ju inte vara svårt eller dyrt att fixa något själv?

[OT] Vilken mobil?
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra grej det där!
> Tyvärr är det ju inte många vattentäta mobiler
> som har en ögla för en handledsrem nuförtiden.
> :(
> Den mest praktiska var väll gamla Sony Xperia
> Active.
>
>
> Frid!

Tjena!

Xperia V, Xperia Z1 och Xperia Compact har det iallafall.

[OT] Vilken mobil?
Jag har inte provat Z1 men är en grymt nöjd användare av XPERIA V(V som i vattentålig?).

+Grymt bra kamera
+Kan åka med i flytvästen när man paddlar utan att behöva ligga i påse
+Bra display
+Hyfsad batteritid, framförallt om man kör på ekonomiläget som kopplar ner internet när telefonen inte används

-önskar att jag kunde radera 18000 onödiga appar som är tvångsinstallerade

Jag använder kameran mycket och upplever att jag mycket smidigare kan fånga ögonblicksbilder eller situationer när jag inte behöver hålla på och fippla med en vattentät påse. Bara upp med mobilen, välj kamera och skjut. Inte mer än ett par sekunder från fickläge till foto när man är ute och rör sig på cykel, kajak, springer, åker skidor eller vad man nu har för sig.

[OT] Vilken mobil?
KONAmi skrev:
> Jag har inte provat Z1 men är en grymt nöjd
> användare av XPERIA V(V som i vattentålig?).
>
> +Grymt bra kamera
> +Kan åka med i flytvästen när man paddlar utan
> att behöva ligga i påse
> +Bra display
> +Hyfsad batteritid, framförallt om man kör på
> ekonomiläget som kopplar ner internet när
> telefonen inte används
>
> -önskar att jag kunde radera 18000 onödiga appar
> som är tvångsinstallerade
>
> Jag använder kameran mycket och upplever att jag
> mycket smidigare kan fånga ögonblicksbilder
> eller situationer när jag inte behöver hålla
> på och fippla med en vattentät påse. Bara upp
> med mobilen, välj kamera och skjut. Inte mer än
> ett par sekunder från fickläge till foto när
> man är ute och rör sig på cykel, kajak,
> springer, åker skidor eller vad man nu har för
> sig.

Tjena!

Också nöjd med min V, förutom att skärmen sprack utan åverkan och att Sony vägrade ta det på garanti och att laddningsluckan har pajat så vattentätheten är ju borta. (Tejpar när jag är ute och cyklar så funkar det iallafall)

[OT] Vilken mobil?
Kneecap skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har inte provat Z1 men är en grymt nöjd
> > användare av XPERIA V(V som i vattentålig?).
> >
> > +Grymt bra kamera
> > +Kan åka med i flytvästen när man paddlar
> utan
> > att behöva ligga i påse
> > +Bra display
> > +Hyfsad batteritid, framförallt om man kör
> på
> > ekonomiläget som kopplar ner internet när
> > telefonen inte används
> >
> > -önskar att jag kunde radera 18000 onödiga
> appar
> > som är tvångsinstallerade
> >
> > Jag använder kameran mycket och upplever att
> jag
> > mycket smidigare kan fånga ögonblicksbilder
> > eller situationer när jag inte behöver hålla
> > på och fippla med en vattentät påse. Bara
> upp
> > med mobilen, välj kamera och skjut. Inte mer
> än
> > ett par sekunder från fickläge till foto när
> > man är ute och rör sig på cykel, kajak,
> > springer, åker skidor eller vad man nu har
> för
> > sig.
>
> Tjena!
>
> Också nöjd med min V, förutom att skärmen
> sprack utan åverkan och att Sony vägrade ta det
> på garanti och att laddningsluckan har pajat så
> vattentätheten är ju borta. (Tejpar när jag är
> ute och cyklar så funkar det iallafall)

Köpt ful-magnetladdare på eBay till min Z1, inte den bästa men man slipper öppna luckan hela tiden för att ladda. Ska nog köpa fler kontakter!

[OT] Vilken mobil?
Btw! Såg nu att HTC One har en kamera på 4 MP!?
Hur kan den vara sämre på den nya modellen mot den gamla.
Någon som har den och vet något, den gammla har 8 MP. HTC One X.

A

[OT] Vilken mobil?
Ja alltså de skriver att det är en 4MP kamera men den har 300% bättre ljusupptagningsförmåga så att den räknas som en 13MP kamera!?

Fattar ingenting!!

[OT] Vilken mobil?
HTC UltraPixel-kamera - Mobilkamera med extra känslig bildsensor. Pixlarna är större och kan ta in 300 % mer ljus än vanliga pixlar. Fota i svagt ljus och motljus med skarpt resultat.
- UltraPixel, släpper in 300 % mer ljus än konventionella 13 megapixelkameror.
- HTC Imagechip, snabb och kontinuerlig autofokus och mer naturtrogen hög dynamisk kontrast.
- F2.0 bländare släpper in mer ljus än vanliga mobilkameror.
- Optisk bildstabilisering ger stabila bilder och videor.

Primary

4 MP, 2688 x 1520 pixels, autofocus, optical image stabilization, LED flash, check quality

Features

1/3'' sensor size, 2µm pixel size, simultaneous HD video and image recording, geo-tagging, face and smile detection

Video

Yes, 1080p@30fps, 720p@60fps, HDR, stereo sound rec., video stabilization, check quality

Secondary

Yes, 2.1 MP, 1080p@30fps, HDR

[OT] Vilken mobil?
Upplösningen känns som en ganska ointressant punkt på en kamera måste jag säga. Allt över 6-7MP räcker åtminstone till alla mina hobbybehov. Nokias idé att ta 5MP-bilder med en 40MP-kamera för att försöka skapa en riktigt bra 5MP-bild känns därför rätt vettig.

Edit: Jag är fullt medveten om att det går att ha användning för högre upplösningar än så men då tänker jag att det krävs att bilden är skarp nog för att det ska gå att göra ex utsnitt. Om fler pixlar innebär att bilden blir sämre på pixelnivå, jämfört då med motsvarande utveckling men med större pixlar, så att den ändå inte går att förstora känns det rätt meningslöst.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Till min Sony ZR fick jag med en docka som har två små utfjädrande stift som laddar telefonen på två försänkta kontaktpunkter. Känns bra att slippa öppna den sladdriga vattentäta luckan hela tiden!

[OT] Vilken mobil?
frippegubben skrev:
> Den låg iofs i ryggfickan, och jag rullade runt i
> mjuk mossa, så jag tycker den borde klara det
> när de själva skriver:
> Tålig nog för din livsstil
> Vattensäker, dammtålig och lika slitstark som
> metall.

Och nu lever den igen! Reparerad på garanti, minsann! Men den får inte följa med på några fler cykelturer, möjligen landsvägsåka.

[OT] Vilken mobil?
Jag har nu beställt laddkablar och stationer från DX. Får se om de är kompatibla med Compact, det säger att de är för andra Xperia-modeller men någon sida sålde andra kablar som kunde användas till flera modeller så jag chansade. Skall jag skämmas för att inte kollat med er kännare först?

DX:
Charging Dock Station w/ USB Cable for Sony L39H - Black (10cm)-254196
USB Data Sync / Charging Extension Cable for Sony Xperia Z Ultra XL39h - Black (20cm)-292644
CMI USB Magnet Data Sync / Charging Cable for Sony Xperia Z Ultra XL39h - Black (94cm)-293793

[OT] Vilken mobil?
Jag var och klämde lite på en Z1 compact. Fast jämfört med min nuvarande Xperia active kändes den allt annat än kompakt. Och så var det ju baksidan av glas/plast som innebär att den antingen kommer se ut som skit efter ett tag eller gå sönder.

Vill ha en vattentät och gärna slagtålig android som går bra att ha i fickan. Bra kamera uppskattas. Har inget behov av tusen appar, men en snabb webläsare och bra batteritid är viktigt.

Egentligen har min nuvarande xperia active bara tre saker som jag inte gillar.

- Den är lite för trög
- Den är lite för tjock
- Man måste i princip montera bort baksidan för att kunna ta bilder

Dessa saker har jag accepterat för att kunna ha en mobil som är riktigt hållbar och liten. Nu är dock problemet att även mikrofonen börjar spöka och folk inte längre hör vad jag säger vilket blir jobbigt.

[OT] Vilken mobil?
H. skrev:
> Jag var och klämde lite på en Z1 compact. Fast
> jämfört med min nuvarande Xperia active kändes
> den allt annat än kompakt. Och så var det ju
> baksidan av glas/plast som innebär att den
> antingen kommer se ut som skit efter ett tag eller
> gå sönder.
>
> Vill ha en vattentät och gärna slagtålig
> android som går bra att ha i fickan. Bra kamera
> uppskattas. Har inget behov av tusen appar, men en
> snabb webläsare och bra batteritid är viktigt.
>
> Egentligen har min nuvarande xperia active bara
> tre saker som jag inte gillar.
>
> - Den är lite för trög
> - Den är lite för tjock
> - Man måste i princip montera bort baksidan för
> att kunna ta bilder
> Dessa saker har jag accepterat för att kunna ha
> en mobil som är riktigt hållbar och liten. Nu
> är dock problemet att även mikrofonen börjar
> spöka och folk inte längre hör vad jag säger
> vilket blir jobbigt.

Ta loss och blås och rengör lite, så gjorde jag med min Active och det blev bättre.

Jag har en Z1 compact och är nöjd med den men någon riktigt Active-ersättare vete fan om den är. Active var faktiskt en grym liten nalle, pallade för allt möjligt. Jag skriver det igen utifall Sony skulle läsa happy: En uppföljare till Active vore klockrent.

[OT] Vilken mobil?
evo skrev:
> Ta loss och blås och rengör lite, så gjorde jag
> med min Active och det blev bättre.

Kamera eller mikrofon? Jag brukar tvätta skyddsskalet men kameran blir inte bra om man inte tar bort det helt. Mikrofonen vette sjutton vad det är.

> Jag har en Z1 compact och är nöjd med den men
> någon riktigt Active-ersättare vete fan om den
> är. Active var faktiskt en grym liten nalle,
> pallade för allt möjligt.

Nej, den känns alldeles för ömtålig. Som en stadstelefon som tål att man spiller drinkar på den, eller att det regnar när man går mellan bilen och kontoret.

> Jag skriver det igen
> utifall Sony skulle läsa happy: En uppföljare
> till Active vore klockrent.

Jatack. :)

[OT] Vilken mobil?
Jag kör med ett tunt Krusell ColorCover på min Z1 och det gör att den känns rätt mycket tåligare utan att bli märkbart större.

[OT] Vilken mobil?
Nu har ju Sony lanserat Z2. Lite större skärm och mindre kanter, för alla som gnällt på det. 3G RAM (50% ökning), samma processor som Z1. Jag blir inte ett dugg sugen på att uppdatera, och det känns ju skönt..

[OT] Vilken mobil?
Efter några veckor med Z1 är jag mycket nöjd. Den "dåliga betrakningsvinkeln" på skärmen märks bara om man letar efter den, eller om man vill titta på skärmen i klunga:-)
Batteritiden är extremt bra måste jag säga. Med sparläget (som inaktiverar massa onödigt bajs när man släcker skärmen) behöver jag ladda kanske var fjärde eller var femte dag. Att ha GPS:en aktiv i 4-5 timmar tycks inte påverka nämnvärt, utan jag har då kring 80% batteri kvar om det var fulladdat från början.

Ett litet aber är pekskärmens känslighet. Då jag spelar gitarr och bas har jag väldigt hårda fingertoppar, och skärmen reagerar inte riktigt i alla lägen. Men det är å andra sidan sällan jag stör mig på det.

Laddning via dockan går i ett nafs. Kanske en timme om batteriet närmar sig tomt och bara 10-20 minuter om det är på 70-80% (som det brukar vara vid dagens slut).

Sett till operativts stabilitet har jag varit tvungen att starta om telefonen en enda gång för att den började sega ihop. Inga som helst bekymmer annars, på flera veckor när luren varit på dygnet runt.

[OT] Vilken mobil?
Verkade som att Go sprack lätt och ofta också.
Active är ju tålig som en hockeypuck. Och ett underbart format. Synd att den är så dålig i övrigt bara.
Jag hade för många år sedan en Ericsson med linsskydd. Det var smart. Kameror vill ju gärna ha det. Ta tillbaka det till mobilerna.

[OT] Vilken mobil?
Prophet skrev:
> Xperia Go heter efterföljaren.

Det är ingen efterföljare, det är ett skämt.

Ang. micken på active så plockade jag isär telefonen, finns en instruktion på Youtube av en ryss (tror jag) som gör det. Inte speciellt svårt.

Ang. S5:an

"the Galaxy S5 is IP67 rated,"

"As always, Samsung has included removable battery and a microSD slot for those that need such capabilities"

Verkar som att jag borde jag väntat med telefonköpet även om jag är nöjd med Z1 compact :-)

[OT] Vilken mobil?
Nackdelen med active är ju framförallt att luckorna ramlar av efter ett tag och då gäller inte garantin längre. Min blev fuktskadad när den låg i fickan, så jag reklamerade den och fick en lika trasig mobil samt en räkning på 500 spänn tillbaka. Jätteskoj. Nu fick jag brorsans istället, och även på den har luckorna ramlat av på.

[OT] Vilken mobil?
Arsozath skrev:
> Nackdelen med active är ju framförallt att
> luckorna ramlar av efter ett tag och då gäller
> inte garantin längre. Min blev fuktskadad när
> den låg i fickan, så jag reklamerade den och
> fick en lika trasig mobil samt en räkning på 500
> spänn tillbaka. Jätteskoj. Nu fick jag brorsans
> istället, och även på den har luckorna ramlat
> av på.

Att luckorna ramlar av i sig borde ju gå att reklamera tycker man. Innan den dött av fukt då. Annars får de ju skriva "Vattensäkrad när den är ny" istället ;)

[OT] Vilken mobil?
Tokshoppat billiga tillbehör till Z1:an på eBay nu när jag fått nya kontokortet att funka i paypal. ;)

S15136-1.jpg

S14379-big.jpg

$_3.JPG

$_3.JPG

[OT] Vilken mobil?
Jag köpte några såna där 30-kronors laddsladdar. Dom är verkligen urusla, riktigt kluriga att få på plats. Men det är smidigt att inte behöva pilla bort locket varje gång man ska ladda utan docka.

Funderar f.ö. på om en docka går att använda som mobilhållare i bilen, vore rätt smajdigt.

[OT] Vilken mobil?
Ja, den första sladden jag köpte var inte helt 100%, tänkte jag skulle köpa lite olika, de kommer till användning på olika ställen. =)

[OT] Vilken mobil?
Berätta om du hittar någon som är bättre än andra.

Jag tror det finns en originalkabel också, den skulle kunna vara bäst..

[OT] Vilken mobil?
Risken finns ju att original funkar bäst, kostar fyra gånger mer. :)

Sedan skulle jag vilja ha en tre meters sladd men det verkar bara finnas 100cm varianter. :/

[OT] Vilken mobil?
Ni som kör Android och specifikt senare Xperiamodeller; vad har ni för genomsnittlig dataförbruking över mobilnät i månaden?
Förstår att det varierar från person till person, men det kan ändå vara intressant.

En intressant sak som framkommit vid diverse undersökningar är att iOS-enheter används mer på nätet jämfört med Android-diton men samtidigt i snitt verkar ha lägre dataförbrukning.

Överväger att skaffa en Z1 Compact, men har lite olika alternativ när det kommer till abonnemang.

[OT] Vilken mobil?
emilh skrev:
> Ni som kör Android och specifikt senare
> Xperiamodeller; vad har ni för genomsnittlig
> dataförbruking över mobilnät i månaden?
> Förstår att det varierar från person till
> person, men det kan ändå vara intressant.
>
> En intressant sak som framkommit vid diverse
> undersökningar är att iOS-enheter används mer
> på nätet jämfört med Android-diton men
> samtidigt i snitt verkar ha lägre
> dataförbrukning.
>
>
> Överväger att skaffa en Z1 Compact, men har lite
> olika alternativ när det kommer till abonnemang.

Streamar man inte film eller musik går det inte så mycket. Hade 0.5gb till min xperia active förra året. Tror att jag surfade slut kanske 3 av 12 månader? Var dock lite sparsam när jag surfade. På min nya Nexus 5 har jag 3gb, men har inte haft abonnemanget tillräckligt länge för att kunna uttala mig om det. Skulle gissa på att man använder lite mer med större skärm.

[OT] Vilken mobil?
Jag har nästan ingen förbrukning på den Xperia Active som jag redan har heller, men det är mest på grund av att den är så jävla långsam och besvärlig att jag inte använder den. :)

På min jobbtelefon (iPhone 4S) har jag kommit upp i 1,9GB under 5 månader, är nästan alltid ansluten till WiFi.

Tillbaka
Topp