[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Vad tycker du om kameran på Z1 Harri?
Jag har en Z1 Compact sedan nån vecka och är generellt rätt impad av kameran (för att vara en mobil) men tycker att exponeringen är rätt svajig och ofta åt det underexponerade hållet. Har dock inte labbat runt så mycket eller provat någon annan kameraapp än Sonys egen. Känns som att mjukvaran ibland är lite för smart för sitt eget bästa :)

/Johan

[OT] Vilken mobil?
Kameran är snabb men är än så länge inte jätteimponerad, smidigt i alla fall att snabbt starta kameran via knappen. Jo, det blir rätt mörka bilder, trodde mest det berodde på all snö som lurar sensorn, det manuella läget är ju trots alls smidigt, önskar man kunde ställa in det som default.

Närbilder blir märligt suddiga i kanterna och bilder i skymning blir rätt brusiga, har inte hunnit testa så mycket i bättre ljus, av förklarliga skäl. :)

Generellt kändes kameran bättre i Gnex:en.

[OT] Vilken mobil?
Jag kör alltid "manuellt" läge om jag vill ha bra bild. Det blir markant bättre än autoläget tycker jag.

Sen är det ju inte alls manuellt, man kan ställa exponering och vitbalans själv bara.

[OT] Vilken mobil?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det LG G2 som gäller än? :)
>

Hehe, min S3 har en spricka med EXAKT samma utbredning. Tänkte prova en G2 innan jag ger upp och skaffar en Z1 compact.

[OT] Vilken mobil?
Har också en compact, sen ca en vecka. Har inte laddat den sen onsdags, förra veckan...Har inte använt den tungt, men ändå godkänd batteritid helt klart. Hade den varit en cm kortare så hade det varit perfekt. Fast det ligger nog en del teknik ihoppressat under dom där bezels.

[OT] Vilken mobil?
Tänkte kapa tråden lite.

Vilken mobil är bäst?
Jag står och väger mellan HTC One och Sony Z1.
Anledningen till HTCn är att jag har den gamla sen tidigare och får en bra deal på den.
Sonys telefon blir en hundring dyrare i månaden. Är det värt det.

Jag gillar vattentåligheten och kameran, samt att den har en snabbare processor än HTCn.
Men är det värt de pengarna.

A

[OT] Vilken mobil?
Jag äger en Z1 compact sedan ett par veckor och är rätt nöjd med den. Kanske lite repkänslig men det är en toksnabb välbyggd telefon med inte alltför mycket skräpappar (inte så det stör i alla fall).

Men jag valde Z1 compact av en anledning, vanliga Z1 är apstor. Jag tror den är något större än HTC One. Personligen tror jag du blir nöjd med båda, om vattentätheten är viktig har du väl egentligen inget val, å andra sidan finns ju bra vattentäta skal om du bara ska ha den till cykeln.

Själv använder jag den till både allt, cykling, löpning simma med ungarna (jodå några bilder från bassängen vågar man ta utan någon större nervositet...)

[OT] Vilken mobil?
Så sjukt stor är väl inte Z1?! Finns ju klart större. :)

Har en HTC One som jobblur, blir lite lätt vansinnig av den runda baksidan, helt värdelöst om man ska manövrera telefonen med ett finger när den ligger på bordet.

Bättre skärm på HTC One, mycket bättre. Kanske lite sämre batteritid.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Ok. Ja, bra skärm är ett pluss.
Och kanske är det bra att hålla sig till samma märke efter som man är van vid dess operativsystem.

A

[OT] Vilken mobil?
Det är inga drastiska skillnader på olika tillverkares androidversioner. Du kommer nog klara av den övergången! Det är ju inget läskigt iOS direkt.
Det jag saknar från min HTC på min Sony ZR är möjligheten att ringa sina mest ringda nummer från låsskärmen. Finns appar för det men inte i närheten av samma klass.

[OT] Vilken mobil?
Jag har HTC one och är väldigt nöjd. Skärmen är grym. Jag har inga problem att skriva när den ligger på bordet. Dock har jag fått ett problem som tydligen är vanligt på HTC. När man lyssnar på musik så är det ett ständigt brus i bakgrunden. Har haft min i några månader och det uppstod i förrgår. Märks mest om det är tyst runt omkring och/eller om man lyssnar på låg volym. Har googlat mycket om det och tydligen bara att gilla läget. Trots det är jag jättenöjd men lite smolk i bägaren är det.

[OT] Vilken mobil?
Det sitter ju ett skärmskydd på Sonys telefoner från start. Det verkar vara rätt repkänsligt, min är klart repigare redan nu än vad min gamla HTC var efter två-tre år. Men å andra sidan så kan man ju ta bort skyddet när det ser för jäkligt ut och sätta på ett nytt.

[OT] Vilken mobil?
jomper skrev:
> Det sitter ju ett skärmskydd på Sonys telefoner
> från start. Det verkar vara rätt repkänsligt,
> min är klart repigare redan nu än vad min gamla
> HTC var efter två-tre år. Men å andra sidan så
> kan man ju ta bort skyddet när det ser för
> jäkligt ut och sätta på ett nytt.

Nja, det satt ett på min förra, en Active men jag vete fan om jag sett något sådant på Z1:an.

[OT] Vilken mobil?
evo skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det sitter ju ett skärmskydd på Sonys
> telefoner
> > från start. Det verkar vara rätt
> repkänsligt,
> > min är klart repigare redan nu än vad min
> gamla
> > HTC var efter två-tre år. Men å andra sidan
> så
> > kan man ju ta bort skyddet när det ser för
> > jäkligt ut och sätta på ett nytt.
>
> Nja, det satt ett på min förra, en Active men
> jag vete fan om jag sett något sådant på Z1:an.

Den sitter där, går att se och känna precis ut mot kanten, en tjock historia är det visst, inte sån man brukar sätta dit själv. SONY-loggan försvinner på framsidan om man tar bort skyddet, sitter en på baksidan också. Finns en bunt videos på youtube där de drar loss den.

[OT] Vilken mobil?
när jag köpte min z1 ingick det plastskärmskydd att sätta på, en tjock väldigt repkänslig historia.
efter bara någon vecka såg luren repig och sunkig ut och med en billig känsla att vidröra.
så skyddet åkte av och nu nästan ett år senare i snickarbyxfickorna både ser o känns mobilen lyxig och nästan repfri.
glaset är ruggigt mycket tåligare än skyddet...

[OT] Vilken mobil?
Har aldrig haft något skydd på någon telefon och jobbar med lantbruk och manuellhuggning i skogen. Min telefon brukar vara den klart finaste i bekantskapskretsen (förutom en men han är inte klok när det gäller repfrihet).
Skydd sabbar ju hela känslan i telefonen.

[OT] Vilken mobil?
izar skrev:
> Slår ett slag för NEXUS 5 sjukt prisvärd lur.
> Ren Android som Google tänkt sig utan en massa
> tjafs och bra prestanda.

+1, hade inte vattentätheten avgjort hade jag föredragit den framför både G2 och HTC One.

[OT] Vilken mobil?
izar skrev:
> Slår ett slag för NEXUS 5 sjukt prisvärd lur.
> Ren Android som Google tänkt sig utan en massa
> tjafs och bra prestanda.

Hur menar du med "utan en massa tjafs"?

Kan tillägga att jag är pryl och gadget-galning.

A

[OT] Vilken mobil?
Prophet skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Slår ett slag för NEXUS 5 sjukt prisvärd
> lur.
> > Ren Android som Google tänkt sig utan en massa
> > tjafs och bra prestanda.
>
>
> Hur menar du med "utan en massa tjafs"?
>
> Kan tillägga att jag är pryl och
> gadget-galning.
>
> A

Utan en massa knas sony/samsung/lg branding och förinstallerade appar och väntan på uppdateringar...

Finns på playstore uk och de versioner av sony,samsung och lg mobiler med vanilla android dock. Riktigt coolt, går dock inte att köpa här utan klödd..

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
evo skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Slår ett slag för NEXUS 5 sjukt prisvärd
> lur.
> > Ren Android som Google tänkt sig utan en massa
> > tjafs och bra prestanda.
>
> +1, hade inte vattentätheten avgjort hade jag
> föredragit den framför både G2 och HTC One.

+2!

[OT] Vilken mobil?
Sony är väldigt snälla på den fronten jämfört med Samsung och HTC som jag kan jämföra med. Men visst kan det bli bättre.

[OT] Vilken mobil?
jomper skrev:
> Sony är väldigt snälla på den fronten
> jämfört med Samsung och HTC som jag kan
> jämföra med. Men visst kan det bli bättre.

Mjaa de sony telefoner jag sett var riktigt tragiska... Fast jag är också väldigt kräsen med sånt... Stör mig på de få appar som finns även i nexusen så...

Lagt in CM på ett par sonys för att slippa tjaffs med...

[OT] Vilken mobil?
Sony Xperian har väldigt ömtåligt glas, repas fort och tråkigt. Den har ingen direkt "premium" känsla.

Att byta från apple till Android är väldigt stolpigt. Android är verkligen mer av en liten dator istället för en fungerande pryl, på gott och ont.

[OT] Vilken mobil?
Ok. Så Sony Z1 är en bra telefon förutom att den blir repig och kan krossas som IPhone 4s ungefär, eller?

HTC är straxt under Sony men med tåligare skal?

Idag har jag HTC One X och är nöjd med två undantag, och det är plasten framför linsen som är repig så det blir dåliga bilder och ljudet som nästan helt försvunnit. Men det kan bero på att jag jobbar som elektriker i smutsig och dammigamig miljö.

Så frågan är vilken som tål mest.
Eller så får jag ha bara jobbluren i tjänsten.

A

[OT] Vilken mobil?
Atlas skrev:
> Sony Xperian har väldigt ömtåligt glas, repas
> fort och tråkigt. Den har ingen direkt "premium"
> känsla.

Nej. Som vi skrev ovan så är det splitterskyddsplasten som är känslig, glaset är samma som de flesta andra.
>
> Att byta från apple till Android är väldigt
> stolpigt. Android är verkligen mer av en liten

Min kära hustru bytte från Ios7 till Android nästan helt utan friktion, världen går framåt.

När jag bytte för några år sen var det klart jobbigare!

[OT] Vilken mobil?
Hel plötsligt vill jag vara din fru, Jonas :)

Kan man ta bort splitterskyddsplasten? Jag såg någon vieo på nätet men det var 5 min av pladdrande bara. Har någon här tagit bort den?

[OT] Vilken mobil?
42Hz skrev:
> Ja, det går att dra bort plasten. Vissa säger
> att det påverkar garantin men det har jag svårt
> att tänka mig.
>
>
> version=3&rel=0&start=30&vq=hd720

Intressant. Men blir inte då bara glaset repigt tur istället?

[OT] Vilken mobil?
Så det blir färre/mindre eller inte lika synliga repor? Känns annars som att plastfilmen är en bra grej att byta ut när det ser för jävligt ut...

[OT] Vilken mobil?
Beror ju på vad man tycker är viktigast. Mina telefoner brukar inte få hänga med mer än några år och utan skärmskydd brukar de ändå se helt OK ut trots att jag är slarvig, har telefonen tillsammans med nyckelknippan osv.

Egenmonterade skärmskydd ser sällan jättebra ut tyvärr..

[OT] Vilken mobil?
Jag har skyddet kvar på min Z1, men när det ser fult ut kommer jag ta bort och inte sätta dit något nytt. Nu är det en jobbtelefon, om jag ägt den privat och haft nån plan om att kunna sälja den kanske jag resonerat annorlunda.

[OT] Vilken mobil?
Jag ser telefonen som ett bruksföremål och att då försämra känslan i handen genom diverse skydd (det är säkerligen skillnad på bra och dåliga skärmskydd) för att eventuellt hålla den fräschare ett litet tag till förstår jag mig inte på riktigt.

Lite som att köpa en fin cykel men bara cykla på den på trainer för att inte smutsa ner den.

Jag är inte varken vårdslös eller jätteförsiktig med mina telefoner. Inga nycklar i samma fick ex men jag är lite klumpig så ibland åker de i backen. Men de brukar hålla sig rätt fräscha ändå efter att jag väl fixat den där obligatoriska första stora repan inom några veckor från inköp ;)

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Jag ser telefonen som ett bruksföremål och att
> då försämra känslan i handen genom diverse
> skydd (det är säkerligen skillnad på bra och
> dåliga skärmskydd) för att eventuellt hålla
> den fräschare ett litet tag till förstår jag
> mig inte på riktigt.
>
> Lite som att köpa en fin cykel men bara cykla på
> den på trainer för att inte smutsa ner den.

+1

[OT] Vilken mobil?
Jag hade inget skärmskydd på min Xperia GO, tappade den från en halvmeter på ett smågrusigt betonggolv sen var skärmen helkvaddad. Eftersom glas och display är en enhet kostade reservdelen 1500kr.
Jag funderade om jag skulle montera dubbla

[OT] Vilken mobil?
Jag har det där plastskyddet som det är livstids garanti på på min HTC One X och om man gör som det står i instruktionerna så sitter det perfekt och jag har inte tänkt på det sen dess. Där imot så skulle jag vilja ha bättre skal när man cyklar som är tåligt och vattentät men som går att använda utan att man måste öppna skalet för att fixa Strava eller ta kort.

A

Tillbaka
Topp