[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Skall inte göra detta till en ios vs android tråd mer än nödvändigt.
Den verkliga skandalen (katastrofen?) är att det bara handlar om dessa två(*). Det är ett resultat av att Robert Bork under Reagans tid avväpnade USAs anti-trust-lagstiftning (The Sherman Act).

Svenska företag och myndigheter kan inte göra mycket åt amerikansk lagstiftning men måste de göra val som gynnar amerikanska oligopolister? Det är snart omöjligt att parkera bil eller göra bankärenden om man inte är kund hos Apple, Google eller Microsoft.

/Martin
*) Jo, jag vet att detta inte är helt sant men det kräver en hel del nyfikenhet och energi att hitta alternativ idag. https://blog.jolla.com/kvarken-xperia-10-ii/

[OT] Vilken mobil?
Den verkliga skandalen (katastrofen?) är att det bara handlar om dessa två(*). Det är ett resultat av att Robert Bork under Reagans tid avväpnade USAs anti-trust-lagstiftning (The Sherman Act).

Svenska företag och myndigheter kan inte göra mycket åt amerikansk lagstiftning men måste de göra val som gynnar amerikanska oligopolister? Det är snart omöjligt att parkera bil eller göra bankärenden om man inte är kund hos Apple, Google eller Microsoft.

/Martin
*) Jo, jag vet att detta inte är helt sant men det kräver en hel del nyfikenhet och energi att hitta alternativ idag. https://blog.jolla.com/kvarken-xperia-10-ii/
Och även sailfish är väl baserat på android/google?
Jag har en telefon som kommer rootad från fabrik och har med det kollat runt lite på olika operativsystem som inte bygger på google. Tyvärr så är den begränsade faktorn ofta apstoren, då de största apptillverlare nog inte har ett intresse att skriva en app till ett system med 5000 änvändare (vet inte om det stämmer, jag killgissar bara)
Det jag har hittat som ska vara helt googlefritt (dock inte testat än) är //e. https://e.foundation/
Edit stavfel

[OT] Vilken mobil?
Möjligtvis har de rensat bort USA-kod, men annars verkar det vara en ren Android-kopia.

Mycket möjligt, dock verkar ju den där ”reviewen” vara mer än lovligt partisk.
Men, men, nu var ju frågan om att slippa koppling till USA och dess tech giants, och då är det ju helt klart ett alternativ.

[OT] Vilken mobil?
Jag har uppfattat det som att Sailfish bygger på Nokias sista egna OS, vad det nu hette.

/Martin
Stämmer till viss del.
Både Sailfish OS och Nokias MeeGo/Harmattan OS är Linux-baserad och har såklart en hel del likheter. Särskilt som många av de som utvecklade Sailfish kom från just från Nokia så naturligt att de byggde vidare på det som de jobbat med tidigare.

Även kul att se att mycket av det som var unikt för dessa nu har dykt upp hos iOS/Android
Saker som:
- Svep-gestbaserad navigering.
- Always-On skärm.
- Tap to wake.
- UX-teaman som automatiskt anpassar sig efter vald bakgrundsbild.
- Notification center som samlar information från alla möjliga källor i samma vy.
- ...

Använder förövrigt fortfarande både min Nokia N9 med Meego och Jolla surfplattan med Sailfish OS.
N9:an enbart som väckarklocka numera (har inte haft hjärta att pensionera den då det var en så trevlig telefon)
ELsTWtaWoAABDse.jpg

Jolla-plattan används för att läsa e-böcker nästan dagligen och som filmspelare/webläsare vid resor.
PXL_20210605_211151603.jpg

//j

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Har nyligen skaffat en Samsung-lur. Hade en Samsung surfplatta sedan tidigare. Så nu är man inne i Samsung-världen lite. Det känns bra. De gör finfina grejjer. Även om man skulle önska att man kunde få en riktig premium-lur utan allt bling.
Men hur som helst, deras tjänst https://findmymobile.samsung.com är ju för djaelve bra! Lyckades tappa bort luren idag i ett stort tvåvåningshus. Man går in där också markerar man sin enhet och trycker på "ring". Sedan börjar den ringa på maxvolym oavsett inställningar! Klockrent ju för sådana virrpannor som mig :)

[OT] Vilken mobil?
Har nyligen skaffat en Samsung-lur. Hade en Samsung surfplatta sedan tidigare. Så nu är man inne i Samsung-världen lite. Det känns bra. De gör finfina grejjer. Även om man skulle önska att man kunde få en riktig premium-lur utan allt bling.
Men hur som helst, deras tjänst https://findmymobile.samsung.com är ju för djaelve bra! Lyckades tappa bort luren idag i ett stort tvåvåningshus. Man går in där också markerar man sin enhet och trycker på "ring". Sedan börjar den ringa på maxvolym oavsett inställningar! Klockrent ju för sådana virrpannor som mig :)

Problemet med Samsung är batteritiden. Haft flera Samsung lurar och batteriet räcker inte en hel dag. Är något fel i deras mjukvara och har existerat i många år.

[OT] Vilken mobil?
Min jobbnalle är en Galaxy 5 Mini (ja, jag vet att den är gammal men jag behöver den i stort sett bara för att skappa inloggningskoder). Dess batteritid har varit rena rama berg-och-dal-banan. I början klarade den nästan fyra dagar av mitt användande. Sedan helt plötsligt två dagar och, återigen, helt plötsligt var den nere på en dag (obs inte dygn) av lätt användning. Mitt användarbeteende hade inte ändrats och framförallt inte över natt. Första covidhösten förbättrades batteritiden kraftigt i samband med en större mjukvaruuppdatering.

Det är ingen tvekan om batteritiden hänger på mjukvaran och dess uppdateringar.

/Martin

[OT] Vilken mobil?
Problemet med Samsung är batteritiden. Haft flera Samsung lurar och batteriet räcker inte en hel dag. Är något fel i deras mjukvara och har existerat i många år.

Jag har en s21 Ultra och har aktiverat funktionen att den aldrig laddar mer än till 85%. Ändå har jag aldrig behövt stödladda trots att jag använder den ganska hårt så det verkar ju inte gälla riktigt alla.

[OT] Vilken mobil?
Det är ju standard-funktion från Google.

Google Find My Device: https://www.google.com/android/find?u=0

[OT] Vilken mobil?
verkar inte vara alla som berörs men något med mitt användande (likt Linus i videon) som gör att batteriet töms fort. Haft 3 olika samsung telefoner och alla har fått samma problem. bytte till iphone och aldrig haft problem med batteri tiden igen.

[OT] Vilken mobil?
Jag har kört med 80% laddning av min xperia 1 II I snart två år.
Helt anektdotiskt upplever jag ingen batteriförsämring, vilket jag annars brukar tycka att det är efter bara något år.

Edit

Enligt accu battery har jag tappat 16% på 737 laddningar.
Hur sant det är vet jag inte.

Screenshot_20220317-153403.png

[OT] Vilken mobil?
Jag har kört med 80% laddning av min xperia 1 II I snart två år.
Helt anektdotiskt upplever jag ingen batteriförsämring, vilket jag annars brukar tycka att det är efter bara något år.

Edit

Visa bilaga 544757
Verkar lovande. Det är väl ungefär runt två år som mina telefoner brukar behöva batteribyte. Hoppas detta batteriet håller lite längre.

[OT] Vilken mobil?
I min drygt tre år gamla telefon tycker AccuBattery att batteriet har 94% kapacitet kvar efter 731 laddningar
Men när jag började använda appen angav den 95% kapacitet, så det borde betyda 1% kapacitetsförlust på de 731 laddningarna.
De flesta av de laddningarna är till 100%, men med en gammal strömsvag(<0,5A) USB-laddare.

För den som inte har inbyggd laddbegränsning i telefonen finns även

Men den kostar en del, så innan beställning kan det kanske vara läge att kolla vad kostar att byta batteri...

[OT] Vilken mobil?
Lagom bra telefon för 9-åring? Att det inte finns några normalstora telefoner längre har jag insett, den dagen jag kommer behöva byta min S10e blir det jobbigt.

Samsung A33 verkar vara ett vettigt köp för runt 3000 kr, men om man försöker hålla sig runt 2000 kr? Samsungtelefon i den prisklassen verkar inte vara lika vettig. Bra batteri, 3.5mm hörlursuttag, gärna lite fukttålig, stöttålig är ett plus.

[OT] Vilken mobil?
Vad har kompisarna? Om alla kör imessage så är det ju iPhone som behövs för att vara med. Spelar det ingen roll så finns det ju ulefone och blackview som är både stöt- och vattentåliga. Ibland även vattentäta.

[OT] Vilken mobil?
Vi kör android i övriga familjen så det är det som är aktuellt :-)

Är lite skeptisk till rena kinatelefoner, hur de får uppdateringar osv.

[OT] Vilken mobil?
Lagom bra telefon för 9-åring? Att det inte finns några normalstora telefoner längre har jag insett, den dagen jag kommer behöva byta min S10e blir det jobbigt.

Samsung A33 verkar vara ett vettigt köp för runt 3000 kr, men om man försöker hålla sig runt 2000 kr? Samsungtelefon i den prisklassen verkar inte vara lika vettig. Bra batteri, 3.5mm hörlursuttag, gärna lite fukttålig, stöttålig är ett plus.

Tjena!

S22 är inte mycket större än en S10e. Skiljer 3,8 mm på längden, 0,7 på bredden och den är 0,3 tunnare.

Moto G41 har ungefär samma prestanda som A33, sämre minne (både arbetsminne och lagring) men i övrigt samma. Men 1000:- lägre pris, högre IP-klassning och 3,5mm uttag

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

S22 är inte mycket större än en S10e. Skiljer 3,8 mm på längden, 0,7 på bredden och den är 0,3 tunnare.

Moto G41 har ungefär samma prestanda som A33, sämre minne (både arbetsminne och lagring) men i övrigt samma. Men 1000:- lägre pris, högre IP-klassning och 3,5mm uttag
G41 är ett bra tips, kan man sträcka sig till en G71 så får man lite roligare chip för några hundralappar till.

[OT] Vilken mobil?
Misstänker att den bara avaktiverar apparna för att dölja dem? Det går att göra manuellt också men tar lite längre tid.

Sen är det rätt störigt att de envisas med att köra med egen telefon-, kontakt- och kalender-app, jag föredrar Googles egna.

[OT] Vilken mobil?
Misstänker att den bara avaktiverar apparna för att dölja dem? Det går att göra manuellt också men tar lite längre tid.

Sen är det rätt störigt att de envisas med att köra med egen telefon-, kontakt- och kalender-app, jag föredrar Googles egna.
Debloatern? Nej den rensar riktigt ordentligt. Jag hade problem med min Samsung, att den vibrerade och hade sig mitt i natten pga, antar jag, gömda appar som ändå ville något. Blev av med de problemen och nu är det en bra telefon. Den tog bort lite bra-att-ha appar som pdf läsare, google maps, osv bara men sånt går ju lägga tillbaka. En del menyer under inställningar/settings funkar inte längre men jag har glömt vilka så det var nog inget viktigt

[OT] Vilken mobil?
Det där med att inte kunna avinstallera förinstallerade appar är ett otyg. På min Sony är det 4 appar som jag ville ta bort men bara går att inaktivera:
Call of Duty
Facebook
Linked in
Tidal 3 months free
Resten kunde jag avinstallera, även egna Sony-appar. Minns dock inte vad det var för några.
Jag gissar att det är appar som tillverkaren har fått betalt för att lägga in som inte går att ta bort helt.

[OT] Vilken mobil?
Det där med att inte kunna avinstallera förinstallerade appar är ett otyg. På min Sony är det 4 appar som jag ville ta bort men bara går att inaktivera:
Call of Duty
Facebook
Linked in
Tidal 3 months free
Resten kunde jag avinstallera, även egna Sony-appar. Minns dock inte vad det var för några.
Jag gissar att det är appar som tillverkaren har fått betalt för att lägga in som inte går att ta bort helt.

Urk, som en gammal windowsdator…

[OT] Vilken mobil?
Jag vet inte hur jag ska resonera inför nästa köp.
Stora tösen ska få sin första telefon i december (födelsedag). Och tanken är att hon ska få ta över min iPhone SE (2e gen). Det känns som det kloka ekonomiska beslutet.
Men då behöver jag köpa ny. Och jag tänker stanna med apple. Jag gillar det mindre formatet på min SE. Och då verkar det finnas tre alternativ nu; iPhone 13 mini, iPhone 12 mini, iPhone SE. Det jag egentligen vill åt är en bättre kamera då jag alldeles nyss accepterade att jag inte fotograferar med dedikerat kamera längre.
Då antar jag att SE går bort?
Och det senaste (13) är alltid det bästa? Eller hur ska jag resonera?

[OT] Vilken mobil?

Tjena!

Att köra med Googles egna är ju inget större problem. Sen ligger ju dock Samsungs kvar och skräpar i bakgrunden.

Motorola är klart bättre på den sidan. Väldigt rena från egna appar.
Hade dom inte slutat tillverka telefoner med okrossbar display eller om dom gjort Razr lika bra som Flip och för samma pengar så hade jag inte bytt till Samsung.

[OT] Vilken mobil?
Stora tösen ska få sin första telefon i december (födelsedag). Och tanken är att hon ska få ta över min iPhone SE (2e gen). Det känns som det kloka ekonomiska beslutet.
Men då behöver jag köpa ny. Och jag tänker stanna med apple. Jag gillar det mindre formatet på min SE. Och då verkar det finnas tre alternativ nu; iPhone 13 mini, iPhone 12 mini, iPhone SE. Det jag egentligen vill åt är en bättre kamera då jag alldeles nyss accepterade att jag inte fotograferar med dedikerat kamera längre.
Kamerorna är väl den punkt man märker som faktiskt blivit tydligt bättre. Hur stor skillnad det är mellan 12 och 13 vet jag dock inte. Båda är dock märkbart bättre än den gamla sensorn i SE.
Jag har 13 mini och kan väl konstatera att ja, kameran är bra. Men Apple drar på lite mer artificiell skärpa än Googles kamerapp som jag haft på tidigare telefoner. Märks mest om man drar upp fotona på en stor skärm dock.

[OT] Vilken mobil?
Ja 13 mini är bättre än 12 mini, större batteri, bättrer kameror, bättre processor, mer ljusstark display.

[OT] Vilken mobil?
Låter klokt att dottern får ärva din gamla mobil. Stod inför val av ny iPhone ganska så nyligen och för min del föll valet på iPhone 13 istället för iPhone 12. Du får lite vad du betalar för, är det kameran du är ute efter hade jag valt 12/13 över SE.

[OT] Vilken mobil?
Call of Duty
Facebook
Linked in
Tidal 3 months free
Trist, jag som inbillat mig att Sonynallarna vara 'rena'.

Luskade runt lite nyss. Det verkar som om Google, Motorola och Nokia levererar 'bloat-free' Android. Kan det stämma?

/Martin

[OT] Vilken mobil?

Luskade runt lite nyss. Det verkar som om Google, Motorola och Nokia levererar 'bloat-free' Android. Kan det stämma?

/Martin

Tjena!

Motorola är inte 100% rena, men bra nära. En del av sakerna som följer med är dessutom rätt trevliga. T.ex. deras rörelser man kan använda. T.ex. hugga med telefonen för att tända/släcka ficklampan. Händer fortfarande att jag försöker det med min Samsung.

[OT] Vilken mobil?

/Martin

De är/var (min är typ tre år) ganska rena. Jag tror inte att det är mycket ändringar från Android förutom några medskickade program, de flesta gick att ta bort.
Hur det ser ut idag vet jag inte.

Tillbaka
Topp