OT vilken ny bil har sämsta helljuset?

Ma får vad man betalar för, det är lika illa i C apastrof D E E från Kia.
Men odu är nöjd i övrigt är det väl bara att slänga på extraljus. Det hade väl varit värre om halvljuset var kass då det är svårt att förbättra.

Strålkastare av typ projektorlins har ställt till med ganska mycket otyg de senaste åren, nåja 8-10 år, dels konstruktionsmässigt men även bristande kvalitet vilket lett till svagt ljus och byte av kompletta strålkastare har varit den enda lösningen.

Volvo 950 existerar i lika hög grad som bilar som inte behöver extraljus för fullgod sikt. Inte alls. 850, 940 pch 960 tillverkades däremot sida vid sida, och 960 hade låg front med breda lyktor -95 till -98.

Frorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Volvo 950 existerar i lika hög grad som bilar som
> inte behöver extraljus för fullgod sikt. Inte
> alls. 850, 940 pch 960 tillverkades däremot sida
> vid sida, och 960 hade låg front med breda lyktor
> -95 till -98.

Jag är väldigt medveten om det, men jonja vet något INGEN annan vet tydligen...

jonja skrev:
> ok jag hade fel om modellnumret, men jag tror nog
> du kunde gissa ungefär vad jag syftade på iaf?

Inte helt faktiskt :) men skitsamma, de flesta gammelvolvos med stooora reflektorer var bra.

Påtal om dåliga bilar, så hade jag en peugeot 206.. Jag körde hem en mörk kväll efter gäddfiske någonstans i Blekinge. Hela vägen utan att blända av en enda gång, inte en enda som blinkade på mig. Detta längs en vältrafikerad e22a. Det var fruktansvärt uselt helljus.

Kave
------------------

Jag tycker inte den nya ceeeee deee är så dålig. Visst den är inte lika bra som min föra bil med bixenon. Men det funkar för det mesta iallafall.

Inte heller när man står mot en garagevägg ser man nån skillnad på hel och halv med i40:an. Tog en titt på fronten och hittade en riktigt gullig liten ljusöppning för hel:en, kunde inte se varken lins eller reflektor utifrån men nånting borde det ju vara där inne. Sen är helljuset djupblått till färgen medans halven är ganska neutralvitt. Helt olika färgtemp på hel och halv alltså, mkt originellt! Som sagt, ansvariga ingenjörer borde få ett par internationella utmärkelser för dessa betydande landvinningar inom bilteknik.

jonja skrev:
> Inte heller när man står mot en garagevägg ser
> man nån skillnad på hel och halv med i40:an. Tog
> en titt på fronten och hittade en riktigt gullig
> liten ljusöppning för hel:en, kunde inte se
> varken lins eller reflektor utifrån men nånting
> borde det ju vara där inne. Sen är helljuset
> djupblått till färgen medans halven är ganska
> neutralvitt. Helt olika färgtemp på hel och halv
> alltså, mkt originellt! Som sagt, ansvariga
> ingenjörer borde få ett par internationella
> utmärkelser för dessa betydande landvinningar
> inom bilteknik.

Det är inte så att bilen bara är förberedd för helljus men du glömde välja till det? ;)

Helt OT, sorry, men Volvo 950 är bilmodellen jag önskar att Volvo byggt.
Deras sköna 5-cyl motor i en bil med bakhjulsdrift.

Förmodligen räknar Hyundai med att är den typiska i40-köparen en stadsbo som kör sin bil antingen inne i stan eller på tätt trafikerade motorvägar mellan städer och därmed inte har behov av nåt helljus.

/Dag

dag skrev:
> Förmodligen räknar Hyundai med att är den
> typiska i40-köparen en stadsbo som kör sin bil
> antingen inne i stan eller på tätt trafikerade
> motorvägar mellan städer och därmed inte har
> behov av nåt helljus.
>

+1.

Synd bara att bilar inte säljs med bättre funktionsdeklaration; "funkar bäst i stan", "en bil för mörka landsvägar", "inget vidare på vintern". Alla här vet t.ex. att olika cykeltyper har sina fördelar och nackdelar, men med bilar är det precis som att de skulle vara standardiserade.

NLC skrev:
> dag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förmodligen räknar Hyundai med att är den
> > typiska i40-köparen en stadsbo som kör sin
> bil
> > antingen inne i stan eller på tätt
> trafikerade
> > motorvägar mellan städer och därmed inte har
> > behov av nåt helljus.
> >
>
> +1.

+1

Det konstiga är dock att i takt med att konstruktionen av strålkastarhuset mer baseras på design & utseende än funktion så blir det även mindre vanligt med extraljus. Lose-lose liksom.

Ja 'trivs bäst i stan' hade inte varit i vägen. Så fort man kommer av E4:an så är man i princip ensam i skogen där den här i40:an går. Användningen hel/halv är ca 80/20% av tiden, så det är svårt att inte notera det.

[OT] Den gyllene standarden för dåligt helljus är Mazda 323 F (89-94). Grodögon, nedfällbara. Magiskt dåliga, pendlade 7mil enkel till Gtbg i min ungdom - var rädd morgon och kväll.

Prästbol skrev:

> TS: testa att byta glödlampor till t ex Osram
> Nightbreaker. Kan ge en betydande skillnad
> beroende dels på vitare ljus, dels på mer exakt
> placering av glödtråden.

Hm, kanske ska prova det iaf, sen verkar det för högt inställt också, men det går tydligen att reglera. http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/lamptest-pa-hyundai-i40-37099

Så här ser insatsen ut, helljuset är den lilla till vänster
http://www.vibilagare.se/sites/defa...le_rightcolumn/vibilagare/erik_blogg_03_0.jpg

Senast ändrad:
kave skrev:
> Ma får vad man betalar för, det är lika illa i
> C apastrof D E E från Kia.

Fast vår Audi A6 med Xenon hel/halv har det absolut sämsta halvljus jag nånsin stött på och det var ingen billig bil när den var ny. Det är nån "gardin" som åker upp och förlänger räckvidden bara, ljusstyrkan förändras inte och det är fortfarande ljust precis framför bilen. Helt kass.. Dessutom verkar halvljusets ljusbild vara kass för det är många som heljjusblinkar när det är mörkt ute trots att ljusinställningen är korrekt.

Då är bi-xenon där både Xenonets ljusbild förändras och som stöttas av halogen bättre. Så är det på vår Subaru. Den har dessutom 3 st NBB 225 med lite starkare lampor (dock ej xenon, jag tycker skyltar och sånt bländar tillräckligt som det är..) så det lyser rätt hyggligt. Skönt när man kör i mörkret.

piglet55 skrev:
> Jag får väl slänga in Volkwagen Passat 2013.
> Jag trodde inte mina ögon när jag slog på
> helljusen första gången. Knappt att man märker
> någon skillnad.
>
Det var konstigt, hade nog gissat att tysken skulle vara ganska ok, iaf har jag varit rel nöjd med de äldre golfar jag haft. Och passat tävlar ju mot V70 som väl har rätt bra lyse?

Det är snarare så att gamla bilar har bra ljus medans nya har sämre. Stora ljusöppningar är bra. Mina gamla Saabar hade riktigt bra lyse t.ex.

i40: vid närmare undersökning så är det inte H7 utan en skum glödlampa med ena tilledaren gåendes utanför glaskolven, jag gissar på en xenonlampa. Kritiken mot 2012-modellerna verkar ha varit massiv, så kanske är detta en av åtgärderna från generalagenten? Konstiga är att det verkar inte ha hjälpt mkt. Färgtemperaturen är på tok för blå/kall och största felet är antagligen en alldeles för liten reflektor. Hela insatskombon skulle behöva göras om att ta bort bla den tjusiga dekorranden med leddar, och ge helljuset en rimligt stor reflektor. Återstår bara att försöka ställa in den i höjdled så att man får ljuset på vägen.

Tillbaka
Topp