[OT?]vilken smartphone har bäst mottagning, både samtal och gps

flight

Medlem
Nu är det snart dags för byte av tfn.
Men till vilken?
Behöver bra mottagning vid telefoni och datatrafik.
Vill ha bra gps.
Och gärna bra batteritid.
Lista på önskade egenskaper kan bli lång men jag tror att dessa är de viktigaste.
Fredrik

Det är broadcom söm gör de flesta gps-kretsarna i smartphones, så det är bara att kolla vad deras senaste krets heter och vilka telefoner den sitter i. Blåtand och ev wlan brukar vara integrerat i samma krets.

Jag har en iphone4 och en HTC desire s (jobbtelefon) och skillnaden i gps-kvalite är väldigt liten, dock ev med fördel för iphonen. HTCn har dock katastrofdålig batteritid medans min iphone bara får bättre och bättre batteritid med varje uppdatering.

Fast gps-prestandan beror ju på mer än kretsen. Mjukvaruoptimeringar och telefonens antenndesign t.ex.
Har en transformer prime (tablet) som säkert har en vettig gps-krets men då hela baksidan är av aluminium och antennkonstruktionen inte är genomtänkt är gpsen i den oanvändbar.

Min telefon (sony xperia p) tycker jag har bra gps-prestanda men inte så bra mobilmottagning.

Kolla på en mobil med GLONASS-stöd, då kan den använda även de ryska satelliterna för positionering, vilket speciellt för oss på det norra halvklotet gör skillnad i precision och låsningstid

Jag kände på mig att det skulle komma svar på Happy.....
Har en HTC Desire hd nu, allt verkar ha bättre batteritid än den.

En liknande fråga: finns det någon smartphone med möjlighet att koppla in extern antenn? Man kunde ju göra det på alla gamla telefoner, men det verkar ha försvunnit av någon anledning.

Turambar skrev:
-------------------------------------------------------
> En liknande fråga: finns det någon smartphone
> med möjlighet att koppla in extern antenn? Man
> kunde ju göra det på alla gamla telefoner, men
> det verkar ha försvunnit av någon anledning.

finns kanske en app. Man bara skakar lite på telefonen om man vill ha bättre mottagning. :~)

Man kan sabba batteritiden på både Iphone och Android med fel appar. Klart mer på Android eftersom de tillåts göra mera saker där. Rickard, min Desire S har ett par dars passningstid normalt sett, fullt jämförbart med den Iphone 4 jag hade tidigare. Men jag har kört appar som saboterat batteritiden rejält också, då höll den inte ens en dag.

Jag har en S3 den är snabb och schyst. Hade en iphone 4 innan, den var stabilare.

Är du lat ta en iphone. Gillar du att pilla och testa ta en S3

Ni som har problem med HTC Desire (S) och batteritid, har ni testat att "kalibrera batteriet"? Jag upplevde stor skillnad, och behöver numera ladda batteriet (i snitt) var tredje dag vilket är helt okej. Snålar man riktigt räcker det en vecka.

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=7690163&postcount=1

"Basically all you have to do is:

1) Charge your phone until the notification led is green.
2) Disconnect the charger.
3) Power off the phone.
4) Reconnect the charger.
5) Charge until the notification led is green.
6) Disconnect the charger.
7) Power on the phone.
8) Power off the phone again, once its powered on completely.
9) Reconnect the charger until the notification led is green.
10)Disconnect the charger power it on and use it.

jomper skrev:
> Men jag har kört
> appar som saboterat batteritiden rejält också,
> då höll den inte ens en dag.

kruxet är att jag inte kör några appar, bara mail och telefoni på den. Det är nått som krashar på den som får den att bli skållhet och dra ur batteriet på ett par timmar. Händer ett par ggr per månad.

HTCn är min jobbtelefon så det är inget jag lägger ner mycket energi på.

pbeijer skrev:
> jomper: några appar du rekommenderar att man
> avinstallerar för bättre batteritid?

Jag körde nån tuff widget med väder och nån annan med en ball klocka. Minns inte exakt vad de hette tyvärr. Live-wallpapers är också batteridränerare av rang men det kanske är mer uppenbart.

Är du intr av mottagning vad avser nätet o tänkt använda tfn utanför storstäderna så är det telia som gäller helt klart

Om USB-on the go, FM-sändare, rejält med minne, HDMI ut, fria kartor, bra kamera och gedigen byggkvalitet är intressant så får du en N8 för 2500:-

Guldfinger skrev:
> Om USB-on the go, FM-sändare, rejält med minne,
> HDMI ut, fria kartor, bra kamera och gedigen
> byggkvalitet är intressant så får du en N8 för
> 2500:-

Utsåg inte någon norsk tidning N8 till ny referenstelefon vad gäller täckning? Lumia 800 delar ju designen så antennerna bör vara desamma.

Ang operatör så har jag goda erfarenheter av Telenor i diverse obygder. Undvik Tre bara eftersom de inte har något gsm-nät att falla tillbaka på.

Och jag har pissiga erfarenheter av Telenor på alla håll. Vi har Telenor på jobbets mobiler (i mitt fall en iPhone 4) och vi har jätteofta problem med täckning. Samtidigt kan min privata mobil ha full stapel, på samma plats. Där har jag Tele2.

Jag har en Motorola defy som överraska stort i användbarhet i obygden. Har föräldrar på stället som finns på flashbacks urban exploration avdelning, under rubriken nästan övergiven by. Med mina tidigare telefoner har jag kunnat skicka sms om jag letade rätt på ett gynnsamt läge, i denna kan jag prata obehindrat. Samma halebop o samma simkort. Gps:en har funkat överallt.
Batteretiden sämre ställt med.

Jag använder i huvudsak en Samsung S2. Tidigare körde jag lite med en Iphone 4 som gick helt bananas vid vissa rödlysen/stopp och la på 5km pga utflippad gps.

rikard skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jag har kört
> > appar som saboterat batteritiden rejält
> också,
> > då höll den inte ens en dag.
>
> kruxet är att jag inte kör några appar, bara
> mail och telefoni på den. Det är nått som
> krashar på den som får den att bli skållhet och
> dra ur batteriet på ett par timmar. Händer ett
> par ggr per månad.
>
> HTCn är min jobbtelefon så det är inget jag
> lägger ner mycket energi på.

Min jobbtelefon, en HTC Desire är precis likadan. Stanbdbytid på som minst 7 timmar uppmätt. Blir brännhet och stänger av sig. Finns det något överhettningskydd så är det det som slår till. Det händer framför allt om jag surfar samtidigt som jag har laddaren i. Största nackdelen med den telefonen är dock appminnet på patetiskt ynkliga 98 mb.

Tillbaka
Topp