[OT] Vilken smartphone?

[OT] Vilken smartphone?
Jag slipstreamar mängder gigs på min Iphone. 3G e oxå grymt, ibland ej jag tom uppe på 4-5 G men bara under korta stunder. Lanar fläsk på burken!

[OT] Vilken smartphone?
Ska göra det här valet imorgon. Lutar lite halvt åt en Nokia N96, bra val?

Eller ska jag snåla och köpa SonyEricsson 905C eller vad den heter den där mainstreamsaken med 8mp kamera.

Vill alltså ha en mobil som jag inte tröttnar på efter en dag. :P Den ska ersätta IPoden och klara att köra Spotify när det kommer för mobil. Den ska också synka med Outlook, sköta mailandet, gå att ringa med, gå att SMS:a med, inte ha pekskärm, vara bra. :P

Fläskig mobil är the shit eftersom det ser bra ut att lägga upp på bordet på seminarium och föreläsningar har jag förstått av mina kursares beteenden. *fniss*

[OT] Vilken smartphone?
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Fläskig mobil är the shit eftersom det ser bra
> ut att lägga upp på bordet på seminarium och
> föreläsningar har jag förstått av mina
> kursares beteenden. *fniss*

Om huvudsaken är att det ska se lajbans ut och impa på uttråkade kurskamrater så kan du ju alltid flasha med SE 905:an. Annars verkar den lite medioker om man läser omdömen på prisjakt.nu.

Nokia E71 annars, en jävla massa knappar så att du kan anteckna i telefonen istället för kollegieblocket på föreläsningarna, grym batteritid, kromad baksida, kommer att klara av allt och lite till, sexig look, brudmagnet, punkt.

[OT] Vilken smartphone?
Mårten, varför inte N85, har i stort sett allt det viktiga i N96, men i mycket trevligare o lite mindre förpackning. N96 har väll bara TV som ytterligare funktion, o den kan man väll ändå inte använda i sverige.

jag personligen ogillar c905 pga. storleken, den är ju lika stor som en smartphone, utan att vara en smartphone. spotify på sådan ä nog att glömma om den inte kommer som java. då är Serie60 klart trevligare.

[OT] Vilken smartphone?
kommer ju dessutom en E75, en candybar telefon, med utskjutbart tangentbord.

nokia-e75.jpg

[OT] Vilken smartphone?
cactuz skrev:
> Flatrate is the shit, lätt värt några
> hundralappar i månaden för att surfa fritt var
> man än är.
>
> Men på tal om smartphone så är jag på jakt
> efter en som tar två simkort samtidigt och har
> båda aktiverade.
> Bästa jag hittat hittills verkar vara E-ten
> Glofiish dx900 (nu även kallad Acer dx900, då
> Acer köpt E-ten och behövde en telefon i
> sortimentet).
> Någon som har något annat förslag på telefon
> som tar två sim samtidigt och har båda aktiva?

båda aktiva, innebär det man kan ha två nummer knutna till mobilen och man kan ta emot samtal på båda? funkar det verkligen? lär tyvärr inte finnas många sådana mobiler. men coolt om det funkar

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> båda aktiva, innebär det man kan ha två nummer
> knutna till mobilen och man kan ta emot samtal på
> båda? funkar det verkligen? lär tyvärr inte
> finnas många sådana mobiler. men coolt om det
> funkar

Japp det funkar, finns en svensk recension dessutom: http://www.winmobile.se/index.php/?p=166

[OT] Vilken smartphone?
cerro skrev:
> geologen: Lyssna på Cactuz. Mobilt bredband i
> telefonen, mobilt bredband hemma blir lika dyrt.

Nej, jag tycker det är på tok för mycket pengar för att kunna kolla tidtabellen nån gång, eller kolla senaste nytt på gp.se. Jag är ändå nästan alltid antingen hemma eller på GVC, och på båda ställena kan jag surfa via trådlöst nätverk.

Jag är inte beredd att lägga mer än dryga hundralappen totalt för mobil telefoni. Där har jag hamnat de senaste tre åren, och nu ska jag ner ytterligare, eftersom jag skaffat ett billigare abonnemang.

Men nog om det. Åter till ämnet.

Jag testade kompisens Xperia för några månader sen, och det var en jäkligt trevlig telefon! Det funkade faktiskt skitbra att skriva med pennan direkt på skärmen. Otroligt intuitivt och smidigt, och feltolkningsgraden var närmast obefintlig! Har du råd, så är den ett klart fint köp.

[OT] Vilken smartphone?
Mårten skrev:
> Ska göra det här valet imorgon. Lutar lite halvt
> åt en Nokia N96, bra val?

Din gedigna... genuina busunge, skit i telefonen och spara pengarna till en stighoj istället för tusan bövlar.

[OT] Vilken smartphone?
Jag är väldigt nöjd med min xperia. Testade en samsung omnia först men ogillade korta batteritiden och den lösa pennan. xperia mkt bättre.

[OT] Vilken smartphone?
Fan, upptäckte att både N96 och Xperian blev lite dyrare än jag hade tänkt mig. Missade det där med en tusenlapp i cash vid köpet. Den här månaden är ekonomin körd totalt i botten och nästa månad ser likadan ut... :(

s: Jag råkade döda N73:an, Kina-mobilen startar inte och med min gamla 6280 hör jag inte vad folk säger. :D

Ahopp... får leta vidare...

[OT] Vilken smartphone?
Jag behöver också hjälp.

Mina krav:
WLAN
Pekskärm för vettig internetnavigering, skiter i om det är med stylus eller fingrar
Svensk ordlista eller smidigt QWERTY
Svara/avvisa-knappar som INTE är touch utan vanliga
Gå att få tag på för ~4000 (beg eller ny spelar inte större roll)
Ej för känslig för fingeravtryck.

Nån som vet nåt om HTC touch cruise eller touch dual?

[OT] Vilken smartphone?
nokia e71 då? ångrar som fan att jag inte tog den istället för touchwhiz som visserligen gör jobbet bra, men tycker det är förbannat drygt med touch skiten. Ser framemot att abbonemanget går ut så man kan få en med utskjutbart tangentbord, eller e71 style.

[OT] Vilken smartphone?
Mårten skrev:
> Fan, upptäckte att både N96 och Xperian blev
> lite dyrare än jag hade tänkt mig. Missade det
> där med en tusenlapp i cash vid köpet. Den här
> månaden är ekonomin körd totalt i botten och
> nästa månad ser likadan ut... :(
>
> s: Jag råkade döda N73:an, Kina-mobilen startar
> inte och med min gamla 6280 hör jag inte vad folk
> säger. :D

Har en gammal N73 jag med, den börjar bli riktigt 'sleten', inga fel men man saknar wlan och en del snabbhet emellanåt..

[OT] Vilken smartphone?
Jag är sjukt sugen på Xperia, men det blir 200kr mer i månaden alternativt 1000kr när jag plockar ut den. Känns tveksamt när jag vet att den ändå går åt skogen inom 16 månader som alla andra telefoner jag ägt (om dom ens hållit så länge).

Just nu lutar det åt HTC Diamond... Den ska tydligen vara bra om man uppdaterar mjukvaran till senaste.

[OT] Vilken smartphone?
Oscar skrev:
> Mina krav:
>
> Turbo
> WiFi
> A-GPS
> Kamera 5 megapixel
> Led blixt
> Max 130 gram och 16 mm tjock
> Minst 2,5 tums OLED skärm
> Tangenter
>
> Jag har vridit å vänt på detta å testat igenom
> en massa olika lurar med både symbian och
> windows.
>
> Antingen är de sega i menyerna, saknar turbo
> eller så har de nått kasst touch gränssnitt.
>
> Vilken plattform skall man satsa på symbian eller
> windows? På symbian kan man installera
> walkinghotspot som gör om mobilen till en
> hotspot, finns nått liknande till windows?
>
> Nokia N85 ligger bäst till just nu.
>
> Några förslag? Blackberry? Ipaq? bla bla?
>
> EDIT: Självklart skall man kunna ställa olika
> alarm för olika dagar en hel vecka och se
> larmtiden i displayen..

Jag har haft en SE G900 sedan i juni och den uppfyller väl det mest förutom GPS. Helt ok telefon, väldigt liten, för liten för mina klumpiga fingrar men med väldigt många funktioner och bra kamera. Framförallt så har kvalitén på telefonen varit urusel. Fick en ny telefon i veckan efter att ha väntat i 30 dagar. Det var tredje gången jag skickade in den. Har haft minst fyra allvarligare fel på den sen i juni och den har vart på service minst två månader totalt. Hoppas nu på att den ska gå sönder igen så att jag kan häva köpet eller åtminstone byta modell. Wlan är ett måste även för mig. Är nu sugen på Nokia 5800 XM. Osäker på hur det är med GPS i den.
Nämnde jag att den är seg som kall sirap?
En grej som jag riktigt diggar är internetradioprogramet Yell Radio som jag installerat i den. När jag sätter telefonen i min SE- dockingsstation med SUB-BAS så blir det riktigt roligt. Lyssnar på hård tysk techno under själva matlagningen sedan lyssnar vi på en radiostation som sänder ifrån Hawaii när vi avnjuter maten jag och familjen. Rekomenderar <http://www.hawaiianrainbow.com/>

Det jag vill säga är att satsa inte på en G900! Skärpning Ericsson.

[OT] Vilken smartphone?
Mårten skrev:
> Fan, upptäckte att både N96 och Xperian blev
> lite dyrare än jag hade tänkt mig. Missade det
> där med en tusenlapp i cash vid köpet. Den här
> månaden är ekonomin körd totalt i botten och
> nästa månad ser likadan ut... :(
>
> s: Jag råkade döda N73:an, Kina-mobilen startar
> inte och med min gamla 6280 hör jag inte vad folk
> säger. :D
>
> Ahopp... får leta vidare...

N85 då? finns inte den me nå abonnemang där du får bättre pris på nallen? eller det är ju egentligen bara en avbetalning på mobilen (förhöjd månadsavgift är ju detsamma som avbetalning).

[OT] Vilken smartphone?
Sernevi skrev:
> Jag behöver också hjälp.
>
> Mina krav:
> WLAN
> Pekskärm för vettig internetnavigering, skiter i
> om det är med stylus eller fingrar
> Svensk ordlista eller smidigt QWERTY
> Svara/avvisa-knappar som INTE är touch utan
> vanliga
> Gå att få tag på för ~4000 (beg eller ny
> spelar inte större roll)
> Ej för känslig för fingeravtryck.
>
> Nån som vet nåt om HTC touch cruise eller touch
> dual?

Nokia 5800 skulle jag nog säga då.

Franz: Nokia 5800 har inbyggd GPS, den har även symbian, så man kan installera massa trevliga tredjeparts program. och ja, SE´s nallar med UIQ gränssnitt till symbian, brukar vara sega som sirap, i alla fall jämfört med Serie60 som nokia kör. kanske därför SE övergivit just UIQ.

[OT] Vilken smartphone?
Köp INTE en HTC Touch Diamond. Det är ren skit. På pappret en bra telefon men i verkligenheten buggig, svårstyrd, lynning och ogenomtänkt. Usch vad jag ogillar den.

[OT] Vilken smartphone?
min kompis har sådan där HP, sist jag träffade honom var han inte glad, pga. nå problem med den, nått HP inte riktigt va villiga att fixa, men minns inte vad det var. ska försöka komma ihåg att fåga honom nästa gång ja träffar honom

[OT] Vilken smartphone?
Hmm jag har lagt en beställning på den där. Undrar om man kommer ångra sig. Hp kör ju inget skal ovanför windows.. Dock finns det ju en hel del intressant programvara till windowslurar.

[OT] Vilken smartphone?
Hmm... Jävla tomte på tre som hade fel om mitt abonnemang. Tydligen en månad kvar tills jag kan förlänga. :(

Mao. hinner jag vela lite till. :P

[OT] Vilken smartphone?
Någon här som har en G1 Googletelefon? Lite nyfiken på att byta ut min Nokia N82 emot en sådan. Än så länge inga menyer på svenska men borde fungera bra ändå.

[OT] Vilken smartphone?
cerro skrev:
> Någon här som har en G1 Googletelefon? Lite
> nyfiken på att byta ut min Nokia N82 emot en
> sådan. Än så länge inga menyer på svenska men
> borde fungera bra ändå.

Vad tycker du annars om N82:an? Hörde att ngn kallade den för telefonen som Gud använder ;). Det är väl bara batteritiden som suger där annars osv.

[OT] Vilken smartphone?
Jag är rätt sugen på en Android-telefon. Har haft 3-4 Windows Mobile-telefoner i samband med att jag jobbat med dem och PDA-varianterna jag haft har jag varit nöjd med, däremot trivdes jag aldrig med smartphone-varianterna.

Har ingen aning, men det känns som att Android borde vara rätt integrerad med Googles tjänster och eftersom jag ändå sålt min själ till dem så är det väl bara att löpa spåret ut. Synd att de inte finns att köpa här hemma.

[OT] Vilken smartphone?
Man får trycka 2-3 gånger på A alternativt O för att få fram åäö. Har samma funktion på min nuvarande, man vänjer sig snabbt. Dock saknar 914C modellen, liksom de flesta andra smartphones, tyvärr radio vilket är ett måste för mig.

Väntar själv in en Plam pre eller någon Android-modell.

//j

[OT] Vilken smartphone?
E71 har radio. Den har även ä och ö på egna knappar men av någon anledning måste man hålla nere p för att få fram ett å, men man vänjer sig fort. Det här är förresten skrivet på min E71 över mitt wlan. Brukar kunna bli lite morgonsurf när jag inte orkar dra igång datorn.

[OT] Vilken smartphone?
Om du vill ha bra tangentbord med å,ä och ö, outlook och officepaket välj Samsung i 780
Jag är väldigt nöjd med den
Även Ericssons P1 är väldigt bra då kameran på den uppfyller dina krav.

Har tidigare haft bla Blackberry vilket ej kan rekomenderas utöver Push mail så har den inte mycket att erbjuda, i alla fall de modellerna som säljs i sverige är sådär.

[OT] Vilken smartphone?
jesperC skrev:
> Man får trycka 2-3 gånger på A alternativt O
> för att få fram åäö. Har samma funktion på
> min nuvarande, man vänjer sig snabbt. Dock saknar
> 914C modellen, liksom de flesta andra smartphones,
> tyvärr radio vilket är ett måste för mig.
>
> Väntar själv in en Plam pre eller någon
> Android-modell.
>
> //j

rätt många av nokias smartphones har radio, N85 har till o med en sändare, perfekt när amn sitter i bilen o vill lyssna på mp3 i bilstereon.

[OT] Vilken smartphone?
Graj skrev:
> Hmm jag har lagt en beställning på den där.
> Undrar om man kommer ångra sig. Hp kör ju inget
> skal ovanför windows.. Dock finns det ju en hel
> del intressant programvara till windowslurar.

Och än så länge är jag riktigt nöjd med den. Det ända jag ogillat hittills är att hp:s lösning med åäö inte fungerar problemfritt i Operas programvara. Övriga program fungerar felfritt. Men både Opera mobil och Opera Mini gäller det i. Dock har jag bara testat betan av 9.5 när det gäller opera mobil. Det kanske fixar sig till den stabila versionen, (de varnar ju för att just inmatningen ska bugga i 9.5 betan i Readme:n).
Annars är det riktigt bra taktil fedback i tangentbordet, väldigt mycket bättre än i m600i (vilket är min ända övriga telefon med qwerty-tangentbord). Än så länge upplever jag att när fingret får taktil respons så har också ett tecken skrivits, inga problem med missade tecken med andra ord (vilket jag rätt ofta retar mig på med olika tangentbordsförsedda apparater) Tangenterna har även en form som gör att man känner deras placering, två tangenter har sådana där orienteringpluppar. Så jag upplever det som att man rätt lätt kan skriva utan att titta på tangenterna trots att de är rätt små.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken smartphone?
fyfan vad jag ångra min beslutsångest och väntetidsångest så att jag nu inte har en e71a utan en värdelös samsung.

Nu ska ju Telenor börja sälja iphone med tydligen, och fler lär ju följa efter.

Men nya Nokia N97 verkar vara en dräpare, och det skulle ju tydligen komma en ny Ericsson med som är lite mer iphone än xperia.

[OT] Vilken smartphone?
Nokia 5800 annars, hur bra som helst om du frågar mig som köpte en som kom i måndags. Bytte ut min N82. Högre upplösning än iPhone, smalare och bättre kamera är bara några fördelar. Lite förändringar i webbläsaren som förenklar en hel del emot vanliga S60 med.

[OT] Vilken smartphone?
Vill bara skjuta in i diskusionen att Spotify just nu utvecklar en klient till Symbian60 operativsystemen.

Så för oss som inte vill vara utan spotify en sekund i mobilen när det kommer ut gör bäst i att ha just symbian som operativsystem.

Jag införskaffade en E71 nu förra veckan å den fungerar skrämmande bra. Att få gps signal ute på gatan tar inte mer än 3 sek (!) visst att det är AGPS med datatrafik på kanske 10kb men det är det lätt värt. GPS-programm bättre än nokias finns att köpa i piratviken.

Coreplayer gör att div-x å x-vid filer kan spelas upp direkt i telefonen utan att behöva konverteras först. (Läs: smiskar upp Iphone med den möjligheten för att konvertera "nyköpta" filmer till mp4 är bara drygt å det gör man bara 1 gång sen struntar man i det)

Fullt tangentbord på nallen är nice, knapparna trycker man fel på 1a dagen sen lär man sig hur man gör.

Enda nackdelarna hittils är den ngt mindre skärmen (ngt större än ipod nanos skärm) och att det är 2,5mm hörlursuttag å inte 3,5. Detta löser man dock enkelt genom en konverter för 19kr.

Då man får med Nokia E71 "gratis" när man täcknar sig hos 3 är också ett bra argument för den. Du kan även välja 5800 express music, men den är tydligen plastig å har touch-skärm vilket jag inte var sugen på.

Hoppas ngn hade användning av input :)

//Fredrik

[OT] Vilken smartphone?
cerro skrev:
> Nokia 5800 annars, hur bra som helst om du frågar
> mig som köpte en som kom i måndags. Bytte ut min
> N82. Högre upplösning än iPhone, smalare och
> bättre kamera är bara några fördelar. Lite
> förändringar i webbläsaren som förenklar en
> hel del emot vanliga S60 med.

å andra sidan har det varit lite si o så med kvaliten på 5800.

mitt tips är att även ta o kolla på nokias kommande e75 och e55. verkar vara riktigt fina mobiler. dock inte lika stor skärm som 5800, men me riktigt tangetbord. N97 verkar med fin, men risken är att den kommer kosta därefter me :D

[OT] Vilken smartphone?
Sleman skrev:
> Vill bara skjuta in i diskusionen att Spotify just
> nu utvecklar en klient till Symbian60
> operativsystemen.
>
> Så för oss som inte vill vara utan spotify en
> sekund i mobilen när det kommer ut gör bäst i
> att ha just symbian som operativsystem.

frågan ä bara hur mycket datatrafik det tar och hur mycket batteri det kommer dra.
>
> Jag införskaffade en E71 nu förra veckan å den
> fungerar skrämmande bra. Att få gps signal ute
> på gatan tar inte mer än 3 sek (!) visst att det
> är AGPS med datatrafik på kanske 10kb men det
> är det lätt värt. GPS-programm bättre än
> nokias finns att köpa i piratviken.
>
>..........
> //Fredrik

agps drar ju bara de där få kb:en när den startar, o man kan ju stänga av funktionen om man vill.

men e71 ä grymt fin o har nog en av marknadens bästa batterier

Tillbaka
Topp