[OT] Vilken smartphone?

[OT] Vilken smartphone?
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > zapiens skrev:
> >
>
> > -----
> > > Drog precis iväg en betällning på en
> > utvecklar
> > > version av http://www.t-mobileg1.com/ så man
> > har
> > > en riktig linux mobil och slipper all
> > inlåsning
> > > som alla andra håller på med.
> > >
> > > Welcome to the real world! :-)
> >
> >
> > varför nu när magic finns i Sverige? :D
>
>
> Finns den helt upplåst så man kommer åt hela
> telefonen? I så fall - skit oxå!

vet inte om den som Tre säljer me kontantkort är upplåst, men troligen inte. men enligt HTC själva, så har inte Tre nån ensamrätt på den och den kommer inom snar framtid säljas löst med. tror t.ex. komplett.se har den i sitt sortiment. visserligen väntetid på den, men det är det från Tre med.

så jag skulle gissa att den kommer löst och olåst ungefär samtidigt som Tre kan leverera den.

mksen: läste du mitt inlägg :D hehe, hann först :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken smartphone?
saltgurkan skrev:

>
> Linux, är det inte android? Eller är det samma
> sak?

android är baserat på linux. linux är inte baserat på android :D men förstår va du menar :D

android är googles linux dist, ungefär som det finns ubunto o redhat osv till dator. båda är linux, men levereras av olika företag.

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> så jag skulle gissa att den kommer löst och
> olåst ungefär samtidigt som Tre kan leverera
> den.
>
Jo du kan bli av med operatörslåset, det går. Det jag är ute efter är att kunna lägga på vilka drivrutiner/applikationer jag har lust med, dvs hantera den som vilken annan riktig dator som helst, inte som en telefon där jag bara kommer åt vissa saker.

Utvecklartelefonen säljs för närvarande bara via Google, dessvärre har de inte Magic i utvecklarversion nu.

[OT] Vilken smartphone?
aha, du tänkte inte bara på olåst från operatör. finns det inte nå android mjukvara för magic där ute i cyberrymden som ä olåst så att säga?

[OT] Vilken smartphone?
har det inte kommit en htc touch diamond 2? eller är det samma skit med en ny programvara?

själv har jag gett bort min touch samsung funkar inte med cykelhandskar...

[OT] Vilken smartphone?
är väll lite bättre hårdvara i den, så som bättre kamera om ja inte minns fel. o de har väll jobbat mer på mjukvaru skalet, men frågan är om de lyckats få bort allt som har nå me windows egna gränssnitt o göra

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> aha, du tänkte inte bara på olåst från
> operatör. finns det inte nå android mjukvara
> för magic där ute i cyberrymden som ä olåst
> så att säga?

Inte vad jag vet, men detta blir min första Linux/Android telefon så om ett år vet jag säkert mer :-) om möjligheterna att öppna telefonen helt.

[OT] Vilken smartphone?
för den magic som t.ex. komplett kommer sälja, är ju inte operatörslåst. men om det sen va nå mer som särskilde mot utvecklingsversionerna, så kanske det ä bäst att vänta på sådan.

[OT] Vilken smartphone?
zapiens skrev:
...
> Det jag är ute efter är att kunna lägga på
> vilka drivrutiner/applikationer jag har lust med,
> dvs hantera den som vilken annan riktig dator som
> helst, inte som en telefon där jag bara kommer
> åt vissa saker.
...

Du menar, ägna 50 % av tiden åt att installera, konfigurera och felsöka istället för att använda den till något nyttigt?

;-)

[OT] Vilken smartphone?
Jag har begränsat mitt val mellan nokia N82 och 5800, men har jävligt svårt att bestämma mig.

Det verkar som allt förutom kamera (och formatet, men det är en smaksak) är bättre på 5800. N82 har 5 megapixel och Xenon-blixt, 5800 har 3.2 megapixel och LED-blixt.
Kan någon berätta om kameran på 5800 är verkligen kass eller om det är mest blixten som är den stora skillnaden. Jag fotar ändå inte när det är mörkt...

[OT] Vilken smartphone?
regaman skrev:
> Jag har begränsat mitt val mellan nokia N82 och
> 5800, men har jävligt svårt att bestämma mig.
>
> Det verkar som allt förutom kamera (och formatet,
> men det är en smaksak) är bättre på 5800. N82
> har 5 megapixel och Xenon-blixt, 5800 har 3.2
> megapixel och LED-blixt.
> Kan någon berätta om kameran på 5800 är
> verkligen kass eller om det är mest blixten som
> är den stora skillnaden. Jag fotar ändå inte
> när det är mörkt...

N82:an har jag, trots att den inte är smällny så tycker jag att den står sig bra med gps, kartor på minneskort, wlan, riktigt bra kamera osv osv. Dock så är den ngt plastig, men kan man stå ut med det så är den klockren ;).

[OT] Vilken smartphone?
Första surfupplevelsen från en HTC Dream Touch G1 är över förväntan. Kul att kunna ta upp en terminal oxå och köra top så man vilka processer som kör på maskinen.

Första inlägget från G1an!

[OT] Vilken smartphone?
regaman skrev:
> Jag har begränsat mitt val mellan nokia N82 och
> 5800, men har jävligt svårt att bestämma mig.
>
> Det verkar som allt förutom kamera (och formatet,
> men det är en smaksak) är bättre på 5800. N82
> har 5 megapixel och Xenon-blixt, 5800 har 3.2
> megapixel och LED-blixt.
> Kan någon berätta om kameran på 5800 är
> verkligen kass eller om det är mest blixten som
> är den stora skillnaden. Jag fotar ändå inte
> när det är mörkt...

kameran är helt ok men 5 mpix på n85:an var mycket bättre! frågan är hur viktigt detta är för just dig?!

xeonblixt e skit, överbländar nattbilder. LED e bra för kan lysa konstant när du filmar vilket inte heller går med xenon

[OT] Vilken smartphone?
jahapp, ska plocka ut en ny till faren min. Han vill ha utsjutbart tangentbord och jag har kikat på htc, xperia, nokia. Förra månaden ville han ju dock ha iphone.

Den ska vara lättskött, snygg och ha vettig batteritid. Rent intuivt känner jag att han borde ha en w995a eller liknande istället men, bra pris är inte fel heller...

[OT] Vilken smartphone?
fast w995 är ju inte en smartphone :D nokia E75? E72 om han kan änka ig att itne ha utskjutbart tangentbord.

eller om han tänd på iphone så kommer ju nya lite snabbare iphone nu :D

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> fast w995 är ju inte en smartphone :D nokia E75?
> E72 om han kan änka ig att itne ha utskjutbart
> tangentbord.
>
> eller om han tänd på iphone så kommer ju nya
> lite snabbare iphone nu :D

näh, jag vet men för hans behov är det ju egentligen meningslöst med något så avancerat som en kalender. Är väll mest för att han ska vara fräck, gubbstyle.

Intressanta med 3Gs är väll prisbilden, och vad den "gamla" kommer kosta. E72an är väll nya E71an? den väntar jag själv med spänning på att få prova.

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> vad jag hört kommer #Gs ha samma pris som
> nuvarande 3G. samtidigt som de typ halverar priset
> på 3G modellen som kommer finnas kvar.Men
> återstår ju att se.
>
> E72 är uppdateringen på E71 ja. kolla
> http://www.mobil.se/ArticlePages/200906/15/2009061
> 5075306_MOB860/20090615075306_MOB860.dbp.asp typ
> bättre kamera o mjukvara.

Det verkar dock som att E72:an är ngt bredare (114 x 59.5 x 10.1 mm) jämfört med E71 (114 x 57 x 10 mm). Hela 2.5 mm i bredd skiljer alltså, kan man stå ut med det ;)? Det börjar ju närma sig Blackberry i storlek snart..

[OT] Vilken smartphone?
personligen tror jag iphonen är lättast att hantera för en gubbe på 60, återstår helt enkelt o se vad priset blir på "gamla" versionen.

E75an verkade ju dock helt ok med, kika lite på den idag.

[OT] Vilken smartphone?
the_TnT skrev:
> X1 eller HTC Touch Pro, det ska jag klura på.

Tog hem en X1:a på test och jämfört med mina gamla dåliga Qtek 9100 är den rätt trevlig. Har knappt hunnit kolla på den än dock. Logiken i GUIt är densamma som i min gamla Windowslur så den är för mig rätt lättanvänd. Skönt de äntligen stoppat dit en "OK"-knapp för att bara stänga yttersta fönstret...

[OT] Vilken smartphone?
Jag har nu testat en dröse smartphones å alla har mer eller mindre brister

P1:an var faktiskt den bästa. Gick att andvända med en hand. Grymmt snabb å skriva på men tyvärr seeg och ingen Turbo.

G900 lite fräshare men inge turbo där heller

Diamond Touch. Seeg å förvirrande. Gav bort den.

N85 äntligen en riktig lur igen men hålla på att skjuta tgb:t ut å in?! Glappig och plastig. Sprack efter en vecka skulle kosta 1500 å fixa. Gick sin död till mötes i tvättmaskinen. Fick 1800 på försäkringen då den var 6 månader och 6 dagar. Den tvätten gick på över 3000 kr ...

Å nu sitter jag med min 3:e Nokia 5800. De två första föll isär. Trevlig men plastig. Är tillbaka på touchstadiet igen å kassare kamera än N85 men stoor skärm. Hyffsat nöjd trots allt och nu är den uppsatt med pushmail å hela skiten. Batteriet håller en dag om man har tur sen 2 tim att ladda. Kasst.

Androidlur i höst blir det...

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> Oscar, vill man ha en nokia med byggkvalitet,
> håll dig till E-serien. sämre kameror än i
> N-serien, men mycket bättre byggkvalitet

Vet detta men kamera och browseupplevelsen är prio förutom kalender. Men i den ordningen

[OT] Vilken smartphone?
saltgurkan skrev:
> Ska man bli tveksam till Nokia nu? -->
> http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3101211.
> svd
>
> Iofs, NokiaSiemensNetworks men det är säkert med
> på ett hörn av koncernen Nokia osv.

men lägg av..

Bofors sålde kanoner till Indien...hur kan du bo i Sverige?

Vi säljer mängder med vapen till andra länder

varför skulle inte finnnarna funna sälja nätverksutrustning till iran?

[OT] Vilken smartphone?
Oscar skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > Ska man bli tveksam till Nokia nu? -->
> >
> http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3101211.
>
> > svd
> >
> > Iofs, NokiaSiemensNetworks men det är säkert
> med
> > på ett hörn av koncernen Nokia osv.
>
>
> men lägg av..
>
> Bofors sålde kanoner till Indien...hur kan du bo
> i Sverige?
>
> Vi säljer mängder med vapen till andra länder
>
> varför skulle inte finnnarna funna sälja
> nätverksutrustning till iran?

Hur kan du bo i Sverige...öh..fan vad dumt skrivet hörru. Nej det är klart att de ska få sälja nätverksutrustning som kan användas till att kartlägga vanligt folk, bloggare osv, ett system som NSN (NokiaSiemensNetworks) fått kritik för redan när de levererade det. Men men det är väl helt ok, det är ju på modet att regeringar vill kunna avlyssna sina medborgare numera, likaså i Sverige.
Nåväl den här tråden ska väl handla om smartphones och inte om politiska vinklar och annat dravel.

[OT] Vilken smartphone?
En helt annan del inom Nokia ingår ett konsortium tillsammans med bla Siemens för att helt legitim sälja nätutrustning till Iran som inte använts förän sista veckan. Har inte mycket med deras smartphones att göra nej.

Åter till topic

Mina krav

Stor OLED skärm på kanske 3 tum (touch?)
Tunn, lätt å inte klumpig. Ska kunna ha den i fickan
Inget qwerty trams
FM och internetradio med FM sändare
Fet kamera på minst 5 mp med LED blixt för konstant lys
Video inspelning i 30 fps
WLAN
BT 2.0
HSDPA minst 7 mbit
HSUPA minst 2 mbit
Vettig kalender som går att synka med vanligt förekommande maillösningar
Larmkalender
Browser som klarar Flash å fullsidor
Micro SD plats
A-GPS
Möjlighet att köra nått träningsprogram
Pris max 5 tusen

Ja vad mer?

[OT] Vilken smartphone?
Lite ot men..
Testade nyss senaste versionen 9.7 beta och den känns blixtsnabb jämfört med tidigare versioner. Slår jag på Opera turbo så verkar ju inte ens aftonbladet och liknande sajter belasta telefonen speciellt mycket. (Tidigare har jag ofta haft lite för lite minne för tyngre sidor tror jag) Första gången som opera mobil känts trevligare än opera mini på min telefon tycker jag.
Antar att opera turbo är en teknik liknande den från opera mini, men även med det avslaget så verkar det funka mycket bättre än 9.5

[OT] Vilken smartphone?
Om du menar symbian sa tror jagh jag last nagon stans att en ny version ska vara pa vag? For ovrigt far jag inte sym-knappen att funka pa hardwaere-tangentbordet i version 9.7

[OT] Vilken smartphone?
beställde en n85 till far idag, såg inte meningen med att betala 1000kr mer för 8mp kameran på n86an.

lite OT men nya Sonim telefonen verkar vara en bra grej att ha i fickan på cykelturer, ska ju vara mer eller mindre oförtstörbar...

[OT] Vilken smartphone?
captain8track skrev:
> nya Sonim telefonen

Har en del erfarenhet av de äldre versionerna och de är bra, men dyra!

[OT] Vilken smartphone?
Jag har kikat på en Sonim hundra gånger att ha som nödlur i fjällen. Para den med ett 'travelsim' så att man kan roama mellan alla svenska operatörer (+ norska förstås).

Men den är alldeles för dyr :I

[OT] Vilken smartphone?
men alltså nästan 4k för en telefon som är praktiskt taget oförstörbar, med gps och 3års heltäckande garanti är ju egentligen inte dyrt om man jämför med en smartphone som man har i ett år max för att man antingen tagit sönder den eller tröttnat.

Man får ju ha två telefoner såfall så man kan ha den där när det behövs, t ex när man åker mtb. silvertejpa fast den på styret eller nått...

[OT] Vilken smartphone?
Men det är för dyrt för en telefon jag kommer använda ett par veckor om året.

Och mina smartphones har nog hållt mer än ett år i alla fall..

Tillbaka
Topp