[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Är det? Eller är det som så ofta, att de flesta inte erkänner ens för sig själva att deras älskade produkter inte är så bra som det påstås? :unsure: ? Som Gore-Tex tänker jag. Helt värdelöst för all form av svettproducerande aktivitet, men hyllas ändå. Sen när man börjar fråga närmare så visar det sig att det faktiskt inte fungerar. Det andas för dåligt och är inte helt vattentätt heller. Och det kräver impregnering som är smått omöjligt att få till hemma. Ungefär som instekning kanske. ?

Och dina köttbitar lämnar inga fastbrända rester alls? Gjutjärnet kan knappast vara defekt. Däremot kan det vara massa lager av sånt som inte borde vara där, just för att ingen brytt sig förrän nu. Mina föräldrar har garanterat inte "stekt in" nån stekpanna, nånsin. Precis som 99% av alla andra stekpanneägare fram till för tio år sen.

Edit: Undrar om jag ska prova linolja istället. Det polymeriserar ju även utan värme, till skillnad från rapsolja. Och det har använts till smidesdetaljer i hundratals år.
Jag gillar mina få GoreTex prylar. Men inte till högpulsaktiviteter förstås. Jag låter mig inte luras av marknadsföringen, men jag blir inte upprörd över den heller eftersom jag vet att som nästan allt i livet är det individuellt hur det upplevs.

Jo, det kan nog hända ibland. Men det är nog oavsett material i pannan. Och oftast inte. En panna är för mig ett redskap att steka i, ska det bli bra får man ju va med lite. I mitt kök är det upp till operatören att få till det, jag skyller (sällan) på utrustningen. Beroende på panna och maträtt får temperaturen anpassas, olika mängd fett appliceras och kanske behöver man vända eller flytta runt maten. Bränner något fast eller så har jag missat något.

Prova linolja du!

Är det? Eller är det som så ofta, att de flesta inte erkänner ens för sig själva att deras älskade produkter inte är så bra som det påstås? :unsure: ? Som Gore-Tex tänker jag. Helt värdelöst för all form av svettproducerande aktivitet, men hyllas ändå. Sen när man börjar fråga närmare så visar det sig att det faktiskt inte fungerar. Det andas för dåligt och är inte helt vattentätt heller. Och det kräver impregnering som är smått omöjligt att få till hemma. Ungefär som instekning kanske. ?

Och dina köttbitar lämnar inga fastbrända rester alls? Gjutjärnet kan knappast vara defekt. Däremot kan det vara massa lager av sånt som inte borde vara där, just för att ingen brytt sig förrän nu. Mina föräldrar har garanterat inte "stekt in" nån stekpanna, nånsin. Precis som 99% av alla andra stekpanneägare fram till för tio år sen.

Edit: Undrar om jag ska prova linolja istället. Det polymeriserar ju även utan värme, till skillnad från rapsolja. Och det har använts till smidesdetaljer i hundratals år.

Mmm, Gore-Tex. Bättre än en helt tät galonjack såklart men klart begränsad effekt. Särskilt när det är fuktigt utanför gör det ingen större skillnad.

Ja, jag misstänker att du har något kvar av tidigare inbrända rester som gör att oljan inte kan tränga in och få tillräckligt bra grepp. Tippar på att det krävs någon form av djupgående rengöring. Stekpannepeeling?

Linolja brukar jag använda. (Ätbar från mataffären.) Vet inte om det är bättre eller sämre i praktiken men läste någonstans att det var att föredra. Att den polymerisar av sig självt låter som en trovärdig förklaring.

Jag har varit rejält för gjutjärn men börjat switcha till kolstål, gillar det skarpt.
Inga problem med att något fastnar, det hade jag inte på gjutjärn heller för den delen.

Ja, jag misstänker att du har något kvar av tidigare inbrända rester som gör att oljan inte kan tränga in och få tillräckligt bra grepp. Tippar på att det krävs någon form av djupgående rengöring. Stekpannepeeling?
Efter att pannan stått ett dygn med kaustiksoda i så var det bara en fläck i mitten som var svart. Stålborstade bort det, så nu är hela metallren i botten. Har just börjat steka in med ett tunt lager rapsolja och 5 av 12 på värmeskalan. Det brukar räcka för att det ska börja ryka om man väntar tillräckligt länge (man har ju inget mat i pannan som kyler liksom).

Edit: Angående typen av olja så blir det förmodligen helt olika typer av polymerer av olika oljor. Antagligen även olika vid olika temperatur.
Kokt linolja härdar i rumstemperatur till en ganska hård plast, men det tar ett par veckor. Först är den rätt seg. Rå linolja är ännu långsammare men blir beständigare när den väl härdat. Frågan är om det ens är samma processer som man bara snabbar på med värme.

Att hur jämn ytan är har jag fått för mig påverkar resultatet av "instekning" som @uandt skrev. Finns det även olika kvalitet av gjutjärn så påverkar väl det också? (men det har jag nol koll på).

Jag försökte steka in en gjutjärnspanna för några år sedan, med liknande resultat som för @Makten. Fick ofta toppa det efter rengöring (utan diskmedel) med ny olja och till rykpunkten. Gav upp till slut och skaffade en Scanpan-panna (CTX tror jag). Använder smör när jag steker kött för smakens skull, annars aldrig något smör/fett.

Tipset från @toshiba om i ugnen 1 timma med 225° lät intressant, kommer nog att testa det - nån gång.

Googlade en hel del då när jag försökte. Intrycket jag fick då, som förstärks i denna tråd, är att resultatet påverkas rätt mycket av materialet (hur jämn ytan är), och hur noga man rengjort innan. Konstigt annars hur olika resultat blir.

Pyrolys, som någon skrev, var det också någon som tipsade om när jag googlade. Någon som testat? Kan ugnen implodera?

Den här är ganska intressant

175 grader i ugnen för att bla minimera rökutvecklingen. Ytan blir dock bara brun, inte mörk-brun som vid 220 grader.

Även en länk till http://castironcollector.com/
har testat detta. Alla metoder ni nämner funkar men problemet är att det bara verkar funka att steka grönsaker en gång sen är jag tillbaka på ruta 1. Gjutjärnspannorna funkar bra - det är kolstålspannan jag inte får till att funka bra.

Min panna har nu stått två timmar på spisen, med en temperatur så att det preciiiis bara osar lite. Har applicerat väldigt tunt med olja samt strukit ut den lite efter en stund, typ 3 eller 4 gånger sammanlagt på den tiden. Då har det helt slutat ryka emellan gångerna.
När pannan nu svalnat är den inte klibbig eller oljig, utan torr och lite halvblank. Gråbrun med lite brun flammighet. Tror man ser metallen igenom så att säga. Får se om det funkar.

Min panna har nu stått två timmar på spisen, med en temperatur så att det preciiiis bara osar lite. Har applicerat väldigt tunt med olja samt strukit ut den lite efter en stund, typ 3 eller 4 gånger sammanlagt på den tiden. Då har det helt slutat ryka emellan gångerna.
När pannan nu svalnat är den inte klibbig eller oljig, utan torr och lite halvblank. Gråbrun med lite brun flammighet. Tror man ser metallen igenom så att säga. Får se om det funkar.
Nu verkar ju du ha en extra problematisk panna, men i vanliga fall så räcker det bra så, tex på en ny kolstålspanna. Att helt svartna kommer genom användning det kommande året, även om det finns nördar som kör 10 vändor så den blir helt svart.

Jag är inte heller stekapannenörd (eller ens särskilt matlagningsintresserad) men har alltid gillat gjutjärn, eller åtminstone tanken på gjutjärn. P.g.a. nämnda anledningar har vi dock bara haft teflonpannor, eller motsvarande, det senaste årtiondet. Min bättre hälft, som spenderar mer tid med matlagning, har fått bestämma.

Jag lyckades dock få tillstånd att köpa mig en liten gjutjärnspanna som jag hittade på rea. Fiskars Brasserie 24 cm. Har inte hunnit använda den så mycket ännu så kan inte säga så mycket om fastbränning eller så.

Min erfarenhet från förr i världen, när jag använde gjutjärnspanna hemma hos föräldrarna, är att det inte var så lätt som jag önskade, eller som jag letts att tro. Det kunde bränna fast och jävlas. Farsan har dock aldrig uttryckt något klagomål över sin panna som står och skiner av fett, redo för nästa användning.

Börjar starkt misstänka att det handlar om handhavandefel.

Du ger dig inte i alla fall! Keep us posted!

För konnässörer och marodörer, så finns det sjukt mycket fina saker på Tradera. Ibland till nästan inga pengar alls.
Vem kan t ex motstå en sådan här skönhet till matlagningen på öppen eld?
1705932619371.png

jag tror verkligen på vad makten skriver. det är hans vedermödor jag finner otroliga.

vad det är för fel vet jag inte, och jag hoppas han hittar rätt till slut. men att bränna vid maten går för sig även i teflonpanna. gjutjärn är ingen mirakelmedicin det heller. men det tål diskmedel:)

för övrigt fjärmar du dig från lex vardagsrum.

Min grabb brände precis fast en köttbit rätt ordentligt i gjutjärnspannan hemma. Har nu diskat den med diskmedel och hett vatten och nu står den och skäms underst i kastrullskåpet. Skall bli intressant att de om den fortfarande går att steka i, eller om den är förbrukad.

kais01 är väldigt selektiv i vad han vill tro på...

Jag håller med, om gjutjärn verkligen var så fantastiskt som vissa vill påskina hade det knappt funnits någon marknad för teflon.
Det verkar ju ändå finnas relativt många som är nöjda med gjutjärn. Vill ju inte peka finger, men handhavandefel skulle ju kunna ligga för handen. Om jag inte kan cykla någon led med en hardtail som andra klarar med samma cykel betyder ju inte det att fenomenet hardtail är värdelöst och att en hel dämpad är bättre på alla sätt...

Personligen tycker jag teflon är rätt begränsat och lämpar sig sådär för att exvis steka kött, men däremot kan det ju vara toppen för att typ göra galletter.

Jag tycker det funkar utmärkt med gjutjärn, men jag tycker ju också att det funkar utmärkt att:

• Raka sig med kniv (och vanlig tvål).
  • Framkalla film själv.
  • Stämma gitarren utan stämapparat.
  • Baka surdegsbröd.
  • Cykla på mer eller mindre antika cyklar.

men att bränna vid maten går för sig även i teflonpanna.

Språkliga petitesser kanske, men bränna fast är inte samma sak som bränna vid, i min värld. Det som bränt fast har inte på något sätt stekts för varmt och/eller på annat sätt blivit "bränt" i den gamla vanliga meningen. Det har helt enkelt bara fastnat i pannan eftersom protein som koagulerar tydligen fastnar väldigt bra i en omsorgsfullt instekt gjutjärnspanna. Till skillnad från en teflon-dito.

Min grabb brände precis fast en köttbit rätt ordentligt i gjutjärnspannan hemma. Har nu diskat den med diskmedel och hett vatten och nu står den och skäms underst i kastrullskåpet. Skall bli intressant att de om den fortfarande går att steka i, eller om den är förbrukad.

Det låter väl som att den redan var förbrukad innan? Annars hade ju inte sonens kött bränt fast. Eller?

Gjutjärn är ett ganska stort spektrum av järn-kol-legeringar. Det kan nog inte uteslutas att de är olika bra på att binda till polymererna som bildas av oljan. Järn har också en del hyss för sig när det svalnar efter gjutning och atomerna ordnar upp sig så jag skulle inte bli förvånad om även det steget kan ha viss påverka på hur slutprodukten beter sig. Har vi ingen metallurg på forumet som kan sprida lite ljus kring detta?

Det verkar ju ändå finnas relativt många som är nöjda med gjutjärn. Vill ju inte peka finger, men handhavandefel skulle ju kunna ligga för handen. Om jag inte kan cykla någon led med en hardtail som andra klarar med samma cykel betyder ju inte det att fenomenet hardtail är värdelöst och att en hel dämpad är bättre på alla sätt...

Personligen tycker jag teflon är rätt begränsat och lämpar sig sådär för att exvis steka kött, men däremot kan det ju vara toppen för att typ göra galletter.

Absolut, bara man sköter och använder gjutjärnspannan rätt så är den toppen. Precis som kolstål. Det är väl att teflonpannan är enklare för många att få ett acceptabelt resultat med. Inga riktiga toppar men inga dalar heller.

Sedan finns det ju också emaljerad gjutjärn som te Le Creuset pannorna. Jag har en och den mår inte bra av för tjock "patina". Inte min favoritpanna.
Jag föredrar kolstål för mycket eller rostfritt. Finns även en teflonpanna i lådan, en Tefal Easy Chef, mest för barnen och när svärmor lagar mat. Den är ett år gammal, har inga stora repor men non-stick effekten börjar redan avta. Tröttsamt det där.

Detta är min favorit Offtopic tråd tillsammans med "Kaffe - vad har du i koppen-tråden".
Svårt att förstå hur Makten kan misslyckas med gjutjärnet om jag skall vara ärlig men men, kör teflon tänker jag. Det är inte hela världen. Min erfarenhet av gjutjärn är att det kräver mer fett än vad man tror när man steker.

Har 4 varianter hemma, kolstål, gjutjärn, teflon och emaljerad gjutjärn. Den emaljerade är eg en gryta men jag använder den ibland för att bryna saker i som ända skall in i grytan. Den emaljerade är den svåraste helt klart, den kräver att man håller koll på ett annat sätt annars bränner det fast.

Svårt att förstå hur Makten kan misslyckas med gjutjärnet om jag skall vara ärlig men men, kör teflon tänker jag.
Läser man tråden noggrant ser man att det är fler som har ungefär samma erfarenheter. Men de verkar inte orka hålla på längre.

PS. Jag brukade framkalla diafilm hemma i vasken. Vilket anses typ omöjligt. Var inga problem. DS.

Personligen är jag bara glad att jag inte läste den här tråden innan jag skaffade gjutjärnspannor. Det verkar ju, från båda håll, vara rätt besvärligt. Tur jag inte visste det…

Fett, rätt värme (en annan värme än med andra pannor ev), lite koll vid stekning och vatten, diskmedel och matolja vid behov. Ungefär som humlan, det borde inte flyga enligt den här tråden?

Personligen är jag bara glad att jag inte läste den här tråden innan jag skaffade gjutjärnspannor. Det verkar ju, från båda håll, vara rätt besvärligt. Tur jag inte visste det…

Fett, rätt värme (en annan värme än med andra pannor ev), lite koll vid stekning och vatten, diskmedel och matolja vid behov. Ungefär som humlan, det borde inte flyga enligt den här tråden?
Du gör säkert fel, du har bara inte fattat det än ?

Det var ett tag sedan jag stekte kött i gjutjärn, men plockade fram en välanvänd stekpanna och en kolstålspanna för att steka hemmagjorda högrevsburgare. Stekte 5 burgare i vardera stekpanna. Gjutjärnspannan kändes något klibbigare än kolstålspannan pga lite fler proteiner fastnade i botten, dock inget problem att skrapa undan med stekspaden. Grillade bröd i stekfettet, slog av plattorna och hällde lite vatten i stekpannorna och lät dem stå till efter middagen. Inga fastbrända rester. Diskade dem med varmt vatten, diskmedel, diskborste och svamp. Ingen ytrost efter diskningen.

Det var ett tag sedan jag stekte kött i gjutjärn, men plockade fram en välanvänd stekpanna och en kolstålspanna för att steka hemmagjorda högrevsburgare. Stekte 5 burgare i vardera stekpanna. Gjutjärnspannan kändes något klibbigare än kolstålspannan pga lite fler proteiner fastnade i botten, dock inget problem att skrapa undan med stekspaden. Grillade bröd i stekfettet, slog av plattorna och hällde lite vatten i stekpannorna och lät dem stå till efter middagen. Inga fastbrända rester. Diskade dem med varmt vatten, diskmedel, diskborste och svamp. Ingen ytrost efter diskningen.
Du får det att låta så enkelt.. ;)

Ni som har väl instekta gjutjärnspannor, har ni smör till allt ni steker (förutom bacon o.d.)?
Nja, smörets proteiner är ganska värmekänsliga och bränns snabbt vid stekning. Steker gärna i rapsolja och tillsätter lite smör i slutet av tillagningen och då på lägre värme för att få den goda smördoften och smaken.

Brända smörproteiner fastnar i botten och bränner fast.

Det går förstås att använda klarifierat smör (utan vatten och proteiner). Används med fördel bla till bea.

Jag märker ingen som helst skillnad mellan att steka i smör, bregott, rapsolja, olivolja, talg eller baconflott. Smakar lite olika bara. Edit: Eller jo, en ganska stor nackdel med att steka i rena fetter (utan vatteninnehåll) är att det är helt omöjligt att veta när det är lagom varmt.

Nu har jag för övrigt diskat igenom instekningen igen. Tre gånger tog det. Jag börjar undra om alla andra bara trollar.

Nu har jag för övrigt diskat igenom instekningen igen. Tre gånger tog det. Jag börjar undra om alla andra bara trollar.
LOL, gjutjärnspannor är likt lagerblad bara en myt som uppehålls köksnördar...

För mig personligen så var det en annan resa, jag hade ingen dröm om gjutjärn eller kolstål - men jag insåg att jag hade börjat steka fisk i min kolstålswok för att få krispigt brynt skinn som inte fastnar - då var det dags att skaffa en stekpanna i samma material.

Jag märker ingen som helst skillnad mellan att steka i smör, bregott, rapsolja, olivolja, talg eller baconflott. Smakar lite olika bara. Edit: Eller jo, en ganska stor nackdel med att steka i rena fetter (utan vatteninnehåll) är att det är helt omöjligt att veta när det är lagom varmt.

Jag tror nu på handhavandefel. Det är tydlig skillnad på olja och smör när man steker.

Tillbaka
Topp