[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Använder nästan bara gjutjärnspannorna när jag steker helt kött och det händer inte så ofta. Idag tänkta jag prova att bränna fast lite.

Hettade upp pannan torr.
IMG_1975.jpeg

Lade i köttet.
IMG_1976.jpeg

Vände och körde klart med lite smör.
IMG_1977.jpeg

Diskade ur med varmt vatten, när köttet gick klart i ugnen.

IMG_1978.jpeg

Blev rätt gott med pommes och grönpepparsås.

IMG_1979.jpeg

Om oljans temperatur skulle vara problemet, så skulle detta problem uppstå även med teflonpanna. Vilket det inte gör. Alltså är problemet något annat.
Hela grejen som gör teflon så bra är att fettet inte behövs speciellt mycket och därför kommer man undan med att göra hur som helst i stort sett. Huruvida det är orsaken här låter jag vara osagt.

Hela grejen som gör teflon så bra är att fettet inte behövs speciellt mycket och därför kommer man undan med att göra hur som helst i stort sett. Huruvida det är orsaken här låter jag vara osagt.
Jojo, men det är rätt orimligt att fettet skulle förstöras av för hög temperatur om köttet samtidigt blir vettigt stekt på vettig tid, eller hur? Och i mitt fall spelar det uppenbarligen ingen som helst roll vilket matfett jag använder. Kött bränner fast i beläggningen i botten av pannan oavsett. Av vilket jag bara kan dra slutsatsen att nämnda beläggning är kass. Frågan är varför, när jag försökt göra enligt konstens alla regler.

Jojo, men det är rätt orimligt att fettet skulle förstöras av för hög temperatur om köttet samtidigt blir vettigt stekt på vettig tid, eller hur? Och i mitt fall spelar det uppenbarligen ingen som helst roll vilket matfett jag använder. Kött bränner fast i beläggningen i botten av pannan oavsett. Av vilket jag bara kan dra slutsatsen att nämnda beläggning är kass. Frågan är varför, när jag försökt göra enligt konstens alla regler.
Hur gör du med köttet när du ska tillaga och steka? Kryddar? Kanske det som bränner fast om det är mycket kryddor och lite fett och iskallt kött t.ex.

Hur gör du med köttet när du ska tillaga och steka? Kryddar? Kanske det som bränner fast om det är mycket kryddor och lite fett och iskallt kött t.ex.

Först får det ligga framme i 1-2 timmar för att anta rumstemperatur (i nån slags burk så det inte ligger så länge i luften). Sen torkar jag av köttet och saltar, samt låter det ligga ca 10 minuter innan stekning för att dra ur fukt.
Värmer pannan på full sula (min spis är rätt klen) och lägger i köttet när jag tror det är vettigt. Vilket är väldigt svårt att veta om man använder matfett helt utan vattenhalt. Med smör gör jag det när det fräst klart.
Och då bränner det alltså i regel fast DIREKT när köttet nuddar pannan. Som om det varken fanns nån som helst ytbeläggning i pannan och som om matfettet inte existerade.
Edit: När köttet legat en halv minut sänker jag tempen för att den inte ska stiga mer under stektiden.

Först får det ligga framme i 1-2 timmar för att anta rumstemperatur (i nån slags burk så det inte ligger så länge i luften). Sen torkar jag av köttet och saltar, samt låter det ligga ca 10 minuter innan stekning för att dra ur fukt.
Värmer pannan på full sula (min spis är rätt klen) och lägger i köttet när jag tror det är vettigt. Vilket är väldigt svårt att veta om man använder matfett helt utan vattenhalt. Med smör gör jag det när det fräst klart.
Och då bränner det alltså i regel fast DIREKT när köttet nuddar pannan. Som om det varken fanns nån som helst ytbeläggning i pannan och som om matfettet inte existerade.
Edit: När köttet legat en halv minut sänker jag tempen för att den inte ska stiga mer under stektiden.
Nu är jag förvisso vegan men det lilla jag snappat om avseende att steka kött gäller ju t ex pannkakor med, samt även stekning med rostfri panna: Det fastnar först sedan när en stekyta uppnåtts så släpper det igen. Så att det fastnar direkt är helt normalt. Men däremot om det inte släpper lätt när det börjar få färg är ju något tokigt.

Nu är jag förvisso vegan men det lilla jag snappat om avseende att steka kött gäller ju t ex pannkakor med, samt även stekning med rostfri panna: Det fastnar först sedan när en stekyta uppnåtts så släpper det igen. Så att det fastnar direkt är helt normalt. Men däremot om det inte släpper lätt när det börjar få färg är ju något tokigt.
Alltså det är knappast svårt att få bort köttbiten från pannan, men det som stekt fast sitter där det sitter. Och det är det som kräver ganska ordentligt disk-våld för att få bort. Det där med att lämna pannan med vatten i hjälpte inte ett dyft när jag provade. Vatten löser liksom inte proteiner.

[/QUOTE

Maillardreaktionen - många håller på grejar med köttet alldeles för tidigt.

Nu börjar jag visserligen tro att geologen har återkommit genom att kapa Maktens konto, men jag försöker ändå med idiotsäkra instruktioner för stekning av kött i en panna utan teflon, utan high tech:

- Värm upp pannan utan fett.
- Testa tempen genom att skvätta små droppar vatten i den. Precis när du börjar se Leidenfrost-effekt är pannan rätt temp, mellan 170 och 200 grader.
- Häll i en olja som tål hög temp.
- Vänta ca 5-10 sekunder så oljan blir varm.
- Lägg i köttbiten lugn och fint.
- Pilla inte.
- Talla inte.
- Låt bli
- Vänd när köttet har släppt från pannan.

Nu börjar jag visserligen tro att geologen har återkommit genom att kapa Maktens konto, men jag försöker ändå med idiotsäkra instruktioner för stekning av kött i en panna utan teflon, utan high tech:

- Värm upp pannan utan fett.
- Testa tempen genom att skvätta små droppar vatten i den. Precis när du börjar se Leidenfrost-effekt är pannan rätt temp, mellan 170 och 200 grader.
- Häll i en olja som tål hög temp.
- Vänta ca 5-10 sekunder så oljan blir varm.
- Lägg i köttbiten lugn och fint.
- Pilla inte.
- Talla inte.
- Låt bli
- Vänd när köttet har släppt från pannan.
Hur ska man veta om köttet släppt från pannan om man inte pillar? ? ?

Om det av nån underlig anledning skulle vara viktigt att värma upp pannan utan fett så kan det kanske vara en bidragande orsak, för det har jag aldrig sett vitsen med. Får prova det. Olja ogillar jag eftersom det skvätter så förbenat. Då funkar talg bättre.

Vafanken är "Leidenfrost-effekt"?? Aldrig hört talas om.

Vafanken är "Leidenfrost-effekt"?? Aldrig hört talas om.

Då har du ett roligt experiment framför dig!

Börja värma upp din stekpanna. Då och då skvätter du lite vattendroppar i pannan. Dropparna avdunstar snabbare och snabbare ju varmare pannan blir, ända tills...

Dropparna blir små bollar som åker runt i pannan nästan helt friktionsfritt. En droppe som tidigare avdunstade på en sekund tar nu 10-20 sekunder tills den är borta, fast pannan är varmare.

Imorgon tar vi Mpemba-effekten...

Då har du ett roligt experiment framför dig!

Börja värma upp din stekpanna. Då och då skvätter du lite vattendroppar i pannan. Dropparna avdunstar snabbare och snabbare ju varmare pannan blir, ända tills...

Dropparna blir små bollar som åker runt i pannan nästan helt friktionsfritt. En droppe som tidigare avdunstade på en sekund tar nu 10-20 sekunder tills den är borta, fast pannan är varmare.

Imorgon tar vi Mpemba-effekten...
Jag brukar faktiskt skvätta vatten i pannan om jag använder olja, för att det är enda sättet att ha en susning om ifall pannan är varm över huvud taget. Men då har jag mest konstaterat om vattnet kokar eller inte.

Hur ska man veta om köttet släppt från pannan om man inte pillar? ? ?
Det brukar synas när botten är brun. Med en grilltång kan du lyfta lite lätt i köttbiten för att se om den släppt. Med stekspade skadas köttbitens stekyta lätt om den inte har släppt.

Angående vattentestet är pannan för varm om vattnet studsar omkring. Fräser är bra.

enligt grundmallen som brukar läras ut vänder man lämpligen köttet när det sipprar l ovandelen. har man lagom temperatur har det vid det laget lossnat från pannan.

men jag brukar själv använda ett icke vedertaget fusk. jag vänder köttbiten så fort den fått en yta under och innan den fastnat, alltså inte många tiotals sekunder. sedan likadant andra sidan. sedan tillbaka varpå den sas riktiga stekningen inleds. först ena sidan, sedan andra.

fördel är att den aldrig fastnar överhuvudtaget, att man har möjlighet om så önskas att steka i kryddningen underifrån, och att man förseglar biten bättre så saftigheten blir kvar i köttet, särskilt önskvärt i fallet fläsk som skall stekas igenom mera.

Kan bara konstatera att alla fortsätter att säga helt olika saker, vilket borde tyda på att det inte är jättenoga egentligen. Att lyfta på köttbiten och kolla om "botten är brun" är ju att i allra högsta grad pilla på den.
Jag använder en plast-tång, inte stekspade, till köttet. Inte för att jag förstår hur man ska lyckas skada en stekyta med en stekspade då i och för sig. Och vad det skulle spela för roll i så fall.

För fläsk använder jag metoden som kais01 beskriver ovan; alltså att vända biten väldigt tidigt bara för att "försegla" den, och sen vänder man tillbaka när sida nummer två är klar. På nöt tycker jag det är för kort total stektid för att det ska vara nån vits (typ 3 minuter totalt för båda sidor).

du kan eventuellt få bättre kontroll och stabilitet liksom mindre problem om du låter temperaturen i pannan gå upp långsammare?

dina bekymmer tycks likna dem jag själv ibland kan få parera när jag steker vegetariska färsbiffar. det är lite dagsform på dem, och mycket lätt hänt att det blir för hett.

Senast ändrad:
Min stekspade - billig variant i stansad plåt - gick av i går, som flera av dess föregångare. Tillfälligtvis är det åtminstone idag rea på denna stekspade i metall, som jag tror någon länkade till förut. 179 kr istället för 299 kr:

Ändring: Jag har precis öppnat paketet och det är tjockt och styvt stål i bladet. Beskrivningen "tunn och smidig med ett ännu tunnare avslut" är lögn. Tjockare än den billiga spaden som gick sönder. Det blir troligen retur.

Senast ändrad:
Verkar råda delade meningar kring linfröoljans förträfflighet när man googlar runt. Vissa hävdar att den släpper lättare än andra oljor. Rapsolja däremot hittar jag inga negativa kommentar runt även om det finns oljor som tål värme ännu bättre. Rapsolja går ju dessutom att använda till så mycket annat att jag inte kommer bemöda mig med att köpa lin eller andra udda oljor utan köra på vanlig raps framöver och se hur det funkar.

Verkar råda delade meningar kring linfröoljans förträfflighet när man googlar runt. Vissa hävdar att den släpper lättare än andra oljor. Rapsolja däremot hittar jag inga negativa kommentar runt även om det finns oljor som tål värme ännu bättre. Rapsolja går ju dessutom att använda till så mycket annat att jag inte kommer bemöda mig med att köpa lin eller andra udda oljor utan köra på vanlig raps framöver och se hur det funkar.
Jag körde någon en instekningsritual med linolja på en kolstålspanna (från pfannenhelden.de om jag minns rätt). Panna såg fantastiskt ut, svart glänsande och slät på insidan. Problemet var bara att det släppte rätt snart. Sedan har jag bara stekt på med kolstålspannorna. De ser inte lika snygga ut men funktionen är bra.

När jag kollar på deras hemsida nu verkar de har ändrat sig och rekommenderar solros eller rapsolja numera.

Det här med instekning, är det inte nåt som dök upp i samband med kolstålspannorna?

Fick en gjutjärnspanna när jag flyttade hemifrån av farsan, han hävdade att det bränner fast när pannan är ny men att det ger sig med tiden. Jag har kört på hans devis och den pannan funkar fint nu. Tog väl några stekningar. Blir lite tvärt om mot teflon, man krånglar i börjar och sen har man stekpannan för alltid, istället för att den funkar bra först och sen måste man krångla med att köpa en ny.

Sen det här med att köra gjurtgjärnsgrejer i diskmaskin? Det kanske funkar, men varför? De tar ju upp halva maskinen! Diskar hellre pannan för hand så det blir plats för fler glas eller annat som är tidskrävande att diska för hand, i motsats till stekpannor.

Det här med instekning, är det inte nåt som dök upp i samband med kolstålspannorna?

Fick en gjutjärnspanna när jag flyttade hemifrån av farsan, han hävdade att det bränner fast när pannan är ny men att det ger sig med tiden. Jag har kört på hans devis och den pannan funkar fint nu. Tog väl några stekningar. Blir lite tvärt om mot teflon, man krånglar i börjar och sen har man stekpannan för alltid, istället för att den funkar bra först och sen måste man krångla med att köpa en ny.

Sen det här med att köra gjurtgjärnsgrejer i diskmaskin? Det kanske funkar, men varför? De tar ju upp halva maskinen! Diskar hellre pannan för hand så det blir plats för fler glas eller annat som är tidskrävande att diska för hand, i motsats till stekpannor.
Jag använder bara gjutjärn, fem av sju pannor från Skeppshult om woken får räknas in. Den äldsta (inte Skeppshult) har enligt märkningen firat 100 år med marginal. Steker ofta med ganska så minimalt med smör (lägre värme) eller rapsolja (högre värme). Efter stekning hamnar flottet i en behållare för återvinning och pannan får en sväng med Änglamarks ekoborste (helst inte plast när pannan är varm) med bara vatten. Det är aldrig något som bränner fast och de trivs utmärkt med induktionshällens smarta storleksfunktion. 10/10, jag är helnöjd, andra får givetvis göra precis som de vill!

Nu när den här tråden fick liv igen så gick jag tillbaka till youtube för att se vad förståsigpåarna faktiskt säger. Det var ett par år sen sist och jag konstaterade att jag har bränt in kolstålspannorna på för hög värme. Gjorde om proceduren och i går stekte jag sån skinnfri grillkorv som har nån vidrig yta av kollagen. De brukar bränna fast även om de simmar i flott, men inte denna gång. Nu jävlar!
Samtidigt insåg jag att jag nog gått aningen för hårt fram med rengöringen av pannorna efteråt.

Jag körde någon en instekningsritual med linolja på en kolstålspanna (från pfannenhelden.de om jag minns rätt). Panna såg fantastiskt ut, svart glänsande och slät på insidan. Problemet var bara att det släppte rätt snart. Sedan har jag bara stekt på med kolstålspannorna. De ser inte lika snygga ut men funktionen är bra.

När jag kollar på deras hemsida nu verkar de har ändrat sig och rekommenderar solros eller rapsolja numera.
Jo det finns en teori om att linfröolja är "för bra" och bildar väldigt hårda polymerer som till slut kan släppa. Svårt att avgöra eftersom jag tror att de som går ut och köper linolja är samma sorts människor som steker in sin panna 10 gånger på raken för att försöka få en perfekt yta. Jag testade mest för skojs skull för ett par år sen, märkte ingen större skillnad förutom att linolja luktar mycket värre när den hettas upp. En sak är dock säker, man behöver inte linolja för få en yta som går bra att steka i - rapsolja eller vad du råkar ha hemma räcker väl. Jag kör med avokado eftersom jag har det som min enda smakneutrala olja hemma (funkar till allt från majo till wok-hetta).

Endast något som rest runt halva jorden är gott nog att bränna in pannan med. ?
Med en bra panna blir ju matfettet sjukt drygt och en flaska räcker länge. Om det sen är kött du steker har ju klimattåget oftast gått för länge sen så var de där få dropparna olja kommer från, spela roll. Jag tycker solrosolja är bäst att steka i, sen smör på det när det passar...

ungarna krävde pannkakor så det fick bli dubbelpipigt.
Stålet kanske tio år, den andra kanske tre år gammal redan med en del märken i beläggningen.
Tänkte göra om instekningen vid tillfälle men har inte orkat då det släpper fint som tusan fortfarande. Efter användning torkades båda bara av med hushållspapper, redo för nästa omgång. Pannkisarna i stålet är godare, undra om det bara sitter i huvudet.

IMG_20240128_074751.jpg
IMG_20240128_075520.jpg

Stålet kanske tio år, den andra kanske tre år gammal redan med en del märken i beläggningen.
Tänkte göra om instekningen vid tillfälle men har inte orkat då det släpper fint som tusan fortfarande. Efter användning torkades båda bara av med hushållspapper, redo för nästa omgång. Pannkisarna i stålet är godare, undra om det bara sitter i huvudet.

Visa bilaga 678092
Visa bilaga 678093
Är det inte att stålpannan fått den bra kokzonen också? Det där är väl en ikeahäll och min 60 cm jag hade var helt värdelös att steka med. Även den största zonen var det bara en liten ring i mitten där det värmde.

Borde väl tagits upp i tråden redan men en bra stekpanna på dålig häll är ju heller ingen höjdare

Visa bilaga 678092
Visa bilaga 678093
barn är som pannkakor, den första blir alltid lite konstig

Borde väl tagits upp i tråden redan men en bra stekpanna på dålig häll är ju heller ingen höjdare
Pannkakslagg kan bara lite knepigare att få jämnvarma pga tunnare botten. Jag har värmt mina två för hårt och bottnarna är ej längre plana och duger bara på gashäll numera.

Vanliga stekpannor fungerar dock bra. Nedan vanlig animalisk pannkaka gräddad i smör som ger lite gropar i strukturen vilket jag gillar.

IMG_0296.jpeg

Rapsolja är bra skit. Hade det inte funnits raps i norden utan varit en typisk sydeuropeisk produkt, typ klassisk del av italiensk matlagning, så hade vi skrutit skiten ur oss över vilken typ av rapsolja vi betalat stora pengar för att köpa hem.

Senast ändrad:
Pannkakslagg kan bara lite knepigare att få jämnvarma pga tunnare botten. Jag har värmt mina två för hårt och bottnarna är ej längre plana och duger bara på gashäll numera.

Vanliga stekpannor fungerar dock bra. Nedan vanlig animalisk pannkaka gräddad i smör som ger lite gropar i strukturen vilket jag gillar.

Visa bilaga 678131
Grädda pannkakor har jag för mig är en gammal påstådd bra metod för att få fason på gjutjärnspannor. Stämmer säkerligen inte överens med vetenskapliga välgrundade argument, men vissa saker kan ju ibland inte förklaras.... Men eftersom pannkakor är så in i helvete gott, så är det ju inte förslösad tid om du testar i alla fall @Makten.

Är det inte att stålpannan fått den bra kokzonen också? Det där är väl en ikeahäll och min 60 cm jag hade var helt värdelös att steka med. Även den största zonen var det bara en liten ring i mitten där det värmde.

Har faktiskt aldrig reflekterat över vad det
är för häll, köket var relativt nyrenoverat när vi köpte lägenheten. Har dock aldrig funder närmare på att det skulle vara dålig värmespridning, annat än på vänstra delen med tre zoner, där är det fan omöjligt att föra nåt vettigt?

Brukar förvisso också förvärma pannorna en stund på lite lägre värme innan jag brassar på.

Men tack för att du nu satt griller i huvudet på mig ?

Helt otroligt att ingen högg på de inlägg lite längre upp där det nämndes att "försegla" köttet för att behålla saftigheten.

Helt otroligt att ingen högg på de inlägg lite längre upp där det nämndes att "försegla" köttet för att behålla saftigheten.

Heston ?

Ur den länkade texten
"Harold McGee came up with a great way of cooking steak. Basically, you place the steak in a hot frying pan and cook it, flipping every fifteen seconds. This way a nice crust forms but the heat never stays long enough to do too much damage to the inside of the meat."
Hur många gör så?
Kan vara värt att prova åtminstone.

Ur den länkade texten
"Harold McGee came up with a great way of cooking steak. Basically, you place the steak in a hot frying pan and cook it, flipping every fifteen seconds. This way a nice crust forms but the heat never stays long enough to do too much damage to the inside of the meat."
Hur många gör så?
Eftersom vi verkar ha konstaterat (22 sidor in... :)) att även matlagning är en materialsport så åker alltid finkött en sväng i sousviden hemma hos oss. Då slipper man noja över rätt innertemperatur.

Ur den länkade texten
Hur många gör så?
Var femtonde sekund skulle jag väl kanske inte säga att jag vänder, men åtminstone ett par varv per sida trodde jag de flesta var överens om?

Ur den länkade texten
Hur många gör så?

Jag vevar runt köttbiten som att jag vore en turkisk glassförsäljare och stekpannan en inte ont anande kund

Tillbaka
Topp